Citroën C4 vs. DS4 – Hnědý duel

Citroën C4 vs. DS4 – Hnědý duel

 
 

Dva z jedné rodiny. Dokáží si vybojovat své místo na slunci, nebo se schyluje k bratrovražednému boji?

Rozšiřovat výrobní program ve snaze vyplnit každou skulinku na trhu je stále obtížnější. Někdy se proto stane, že pod jednou značkou vzniknou dvě auta téměř stejné velikosti, s velmi podobnou technikou a na první pohled třeba i skoro stejná.

Říct by se to dalo i třeba o dvou nových Citroënech – klasickému hatchbacku C4, který se prodává od ledna, a stylovějšímu kvazi-crossoveru DS4, nabízenému od června.

Exteriér

Zvenku laik nejspíš nezaváhá. Velikostní rozdíly jsou mezi oběma vozy sice jen v řádu centimetrů a v rámci úspor auta sdílí i některé velmi dobře viditelné díly.

Jak málo ale stačilo mladší DS4 ke změně dojmu – zkrátit nárazník, zostřit rysy a přidat trochu černých ploch. Najednou zde máme auto, které nemá tak neohrabaný a přerostlý přední převis. Přitom C4 a DS4 mají společná třeba i přední světla a kapotu motoru.

obrázek [600 x 249]

Z bočního pohledu jsou rozdíly i přes stejný základ naprosto jednoznačné. U DS4 dostaly ruce designérů větší volnost, a tak mohly vysochat rozmáchlejší prolisy, širší blatníky a hlavně zajímavější hru linek v oblasti oken a střechy.

TEST Citroën DS4 1,6 THP (147 kW) – Když pejsek s kočičkou umí

Zezadu se dává na odiv rozdílné zaměření obou modelů. C4 má větší zavazadlový prostor, širší a vyšší páté dveře, níž položenou hranu pro nakládání zavazadel… jednoduše není pochyb o tom, že i přes náznak dynamických křivek je tím praktičtějším z dvojice.

DS4 právě zde rozvíjí vrcholné designérské číslo. Výrazné prolisy a neobvykle tvarovaná světla jsou přirozeným zakončením karoserie, nižší a kratší nárazník zase výrazně podporuje hru na styl SUV.

obrázek [600 x 270]

Mimochodem, velmi praktickým detailem je u obou aut bezzátková palivová nádrž, přístupná ihned po odklopení víčka jištěného přes centrální zamykání.

Interiér

Uvnitř jsou jako jednovaječná dvojčata. Stejná palubní deska, stejný volant (až na logo), panel rádia a klimatizace, dokonce i rámečky výdechů ventilace – hledat rozdíly na fotkách je složité. Při živém setkání už ale vyvstanou zřetelné rozdíly: sedadla v DS4 mají výraznější boční vedení, změněné výplně dveří působí o třídu lepším dojmem a na mnoha místech najdeme hodnotnější materiály.

DS4 navíc hraje na efekt s panoramatickým čelním sklem, které zasahuje až k hlavám předních pasažérů. Tento standardně dodávaný prvek ale zase vylučuje volbu klasického panoramatického střešního okna, které si může dopřát majitel C4.

Stylovější z dvojice by navíc mohl mít velice působivý hnědý interiér s palubní deskou čalouněnou kůží. Tato opce, která posouvá interiér DS4 skutečně na téměř prémiovou úroveň, je ale vykoupena dvojím příplatkem 31.900,- Kč.

obrázek [300 x 378] Místo toho testovaná DS4 v tomto klání naopak ztrácí kvůli maximalistické konfiguraci protivníka. Tam, kde má C4 barevnou LCD obrazovku navigace, u DS4 čeká jen hladký černý plast a jednoduchý černobílý displej. Uvnitř rychloměru se u C4 nachází velký displej s jemnou grafikou, DS4 má kvůli absenci navigace jen jednoduchý digitální indikátor rychlosti. Záleží ale jen na konkrétní volbě příplatkových výbav.

Vše by mohlo být i naopak a zájemce o bohatě vybavenou C4 může jásat – existence DS4 nijak zásadně neomezuje konfigurovatelnost výchozího modelu. Naproti tomu DS4 vysílá jasný vzkaz: kdo chce využít její kouzlo na maximum, nesmí škudlit na příplatkové výbavě.

K zajímavým prvkům obou vozů patří trochu samoúčelná volba barevného podsvícení přístrojového štítu (v několika stupních mezi bílou a modrou) a hlavně tlačítko určené pro jízdu v noci. To se zcela vypne podsvícení všech přístrojů kromě rychloměru – velmi efektní řešení navazuje na slavný Night Panel od Saabu, v osobních autech se ale dodnes vidí velmi zřídka, například u dalšího z Citroënů, C4 Picasso.

TEST Citroën C4 2,0 HDi (110 kW) – Pro starší a pokročilé

Podrobnější zkoumání dále odhalí zčásti nekrytý plech na vnitřních rámech dveří C4, zatímco DS4 má dražší a z hlediska odhlučnění účinnější plastové kryty rámů. Toto řešení je v nižší střední třídě stále výjimkou, z konkurentů jej nabízí například nový Ford Focus.

Podívejme se i dozadu. Otevření zadních dveří jasně rozdělí příznivce těchto modelů. Rozměrově jsou si i zde oba modely nečekaně podobné, pocity jsou ale velmi rozdílné.

obrázek [300 x 419] Do C4 se zapluje s lehkostí, vstupní otvor je dostatečně rozměrný a interiér je uvnitř příjemně prosvětlený. V konkurenci kompaktních hacthbacků C4 nijak neztrácí, může bez rozpaků zaujmout roli rodinného vozu.

Naopak DS4 podřizuje funkci designu. Měla být původně třídveřovým hatchbackem, a to je na ni dobře vidět. Většinu zákazníků, kteří dají přednost tomuto modelu, ale nejspíš nebude zajímat dlouhodobá přeprava čtyř osob. Takže místo odhalení jasné slabiny jde spíš o konstatování zřejmé skutečnosti

Kvůli kratším dveřím a snížené linii oken se ale mnohem hůř nasedá dovnitř a kdo chce psa bít, vytáhne argument s pevnými okny v zadních dveřích. Mnohem relevantnější protiargument je směrem vzad se zužující prostor a masivní černě čalouněné sloupky. To proto DS4 vzadu navozuje pocity větší stísněnosti, než by se z měření s metrem mělo zdát.

Jízda

Pro srovnávací test jsme dali z důvodu designu přednost dvojici aut se stejnou barvou exteriéru. Výsledkem je proto duo s rozdílnými motory – 2,0 HDi/110 kW u C4 a 1,6 THP/147 kW u DS4. To ale není velkým překvapením, k rozdílům mezi oběma modely totiž patří mimo jiné i různá paleta motoru. Ze sedmi motorů dodávaných pro C4 proto může pod kapotu DS4 zamířit jen benzinový 1,6 VTi/88 kW, přeplňovaný 1,6 THP/115 kW s robotizovanou převodovkou a turbodiesel 1,6 HDi/82 kW.

Nechme proto motory stranou a zaměřme se jen na srovnání jízdních vlastností, i když i ono bude mít kvůli rozdílným pohonným jednotkám méně vypovídající závěr než přímá konfrontace co nejpodobnějších agregátů.

obrázek [600 x 306]

Podvozek je přitom vlastně tím nejmarkantnějším rozdílem mezi C4 a DS4, a za to Citroën zaslouží velkou pochvalu. Nespokojil se totiž s pouhou změnou obalu, zaměřil se i na přenastavení vnitřností.

Po jízdní stránce je totiž DS4 lepší úplně ve všem. Základem je lepší odhlučnění valivého hluku kol. Standardně dodávané 18palcové disky jsou navíc mnohem lépe sladěné s tlumiči a uložením náprav – do interiéru se přenáší rázy jen na opravdu velkých nerovnostech.

C4 se skoro stejně velkým obutím naopak není ani tak jistá, ani tak komfortní. U zkoušeného vozu se na každé výraznější přímé nerovnosti ozývalo klepání od zadní nápravy – přitom prý nejde o vadu konkrétního vozu. To, co minulou generaci trápilo i s menším průměrem disků, novinka stále nedokázala potlačit u největších dodávaných kol. Proto doporučujeme spokojit se s menším průměrem disků, výrobce nejspíš dobře ví, proč i do nejvyšší výbavy dává 16palcové.

TEST Citroën DS4 2,0 HDi (120 kW) – Bohyně na čtvrtou

Tím ale nekončíme. I když C4 mlátí a na kolech s relativně malým profilem pneumatiky není kdovíjak pohodlná, stále je to ono houpavé francouzské auto. To DS4 na to jde z jiného konce, a proto dosahuje mnohem lepších výsledků.

Za jízdy je jasně patrné, že se od začátku počítalo s velkými koly a dynamičtějším jízdním stylem. DS4 se méně naklání a výrazně lépe zvládá boční přetížení. Díky tomu se s ní dá pustit do zatáček ve vyšších rychlostech, což je důležité nejen pro zábavu za volantem, ale taky z hlediska aktivní bezpečnosti!

obrázek [600 x 349]

A tak stylovější z dnešní dvojice představuje v tom nejlepším slova smyslu auto pro evropské řidiče – dobře ovladatelné, stabilní, vhodné pro rychlou jízdu a přitom stále dostatečně pohodlné. Společně s vozy jako Ford Focus EcoBoost nebo Alfa Romeo Giulietta QV ji můžeme zařadit do širší špičky svého segmentu.

Naproti tomu komfortní pojetí C4 má sice tradičně velký okruh příznivců, ve skutečnosti se ale jedná o nikterak výjimečný kompromis patřící i v rámci nižší střední třídy do slabšího průměru.

Ceny

Na straně C4 prostor, široká nabídka cenově dostupnějších verzí a relativní komfort, na straně DS4 stylový design, možnost luxusnější výbavy a výrazně lepší jízdní projev. Jak si ale oba modely stojí v přímé ceníkové konfrontaci?

Cenový rozdíl mezi testovanými C4 2,0 HDi a DS4 1,6 THP činí nemalých 150 tisíc korun. Po dorovnání výbav se ale zmenší na polovinu – DS4 totiž využívá výhodu bohatší standardní výbavy. Větší smysl ovšem dává srovnání dieselových dvoulitrů, ten je u DS4 (možná překvapivě) dražší než nejvýkonnější turbomotor. Zákazník musí připlatit dalších 15 tisíc korun.

ModelCitroën C4Citroën DS4Citroën DS4
Motorizace2,0 HDi / 110 kW1,6 THP / 147 kW2,0 HDi / 120 kW
Základní cena testované verze509.900,-659.400,-674.400,-
Zvolená výbavaExclusiveSportSport
Airbagy čelní/boční/okenníSSS
Bezpečnost - AFIL (jízdní pruhy)paket Bezpečnostpaket Bezpečnostpaket Bezpečnost
Bezpečnost - sledování mrtvého úhlupaket BezpečnostSS
Bi-xenonové světlometypaket Bezpečnostpaket Bezpečnostpaket Bezpečnost
Čalounění kůže/látkaS--
Čalounění sedadel kůžípaket ExclusiveSS
El. ovládaná/vyhřívaná/sklopná zrcátkaS/S/SS/S/SS/S/S
El. parkovací brzdaSSS
El. stahování oken P/ZS/SS/-S/-
ESPSSS
Klimatizace aut. dvouzónováSSS
Kůží potažený volantSSS
Litá kola, 18 palců9.900,-SS
Metalický lak14.400,-14.400,-14.400,-
Multimédia - BluetoothSSS
Multimédia - HiFi audiopaket HiFi15.000,-15.000,-
Multimédia - navigacepaket HiFi19.900,-19.900,-
Parkovací senzory P/ZS/SS/SS/S
Přední mlhovkySSS
Rádio CD/MP3SSS
Sedla el. nastavitelnápaket ExclusiveSS
Střešní okno17.900,-SS
TempomatSSS
Vyhřívaná přední sedadlapaket Exclusivepaket Bezpečnostpaket Bezpečnost
paket HiFi34.900,---
paket Bezpečnost24.900,-29.900,-29.900,-
paket Exclusive49.900,---
Cena při uvedené výbavě661.800,-738.600,-753.600,-

Druhé srovnání stavíme na benzinovém motoru 1,6 VTi (88 kW). Výbava Tendence je u C4 druhou nejvyšší, provedení Design představuje u DS4 základ, stejně jako uvedený motor. Tentokrát je seznam standardní výbavy téměř shodný.

Oběma modelům je na této úrovni společné omezení bezpečnostní výbavy – pokročilé systémy se nedodávají ani za příplatek, stejně jako třeba xenonové světlomety.

ModelCitroën C4Citroën DS4
Motorizace1,6 VTi / 88 kW1,6 VTi / 88 kW
Základní cena testované verze349.900,-464.400,-
Zvolená výbavaTendanceDesign
Airbagy čelní/boční/okenníSS
Čalounění látkaSS
Čalounění sedadel kůží-34.900,-
El. ovládaná/vyhřívaná/sklopná zrcátkaS/S/paket CityS/S/paket City
El. parkovací brzdaSS
El. stahování oken P/ZS/SS/-
ESPSS
Klimatizace manuálníSS
Klimatizace aut. dvouzónovápaket Comfortpaket Comfort
Kůží potažený volantSS
Litá kola, 16 palcůSS
Litá kola, 17 palců-5.900,-
Metalický lak14.400,-14.400,-
Multimédia - Bluetooth7.500,-7.500,-
Multimédia - navigace23.900,-23.900,-
Parkovací senzory vzadupaket Citypaket City
Přední mlhovkySS
Rádio CD/MP3SS
Střešní okno17.400,-S
TempomatSS
Vyhřívaná přední sedadla6.900,-6.900,-
paket City9.000,-9.900,-
paket Komfort11.900,-11.900,-
Cena při uvedené výbavě440.900,-538.900,-

Ze dvou srovnání je zřejmý závěr: kdo touží po DS4, musí proti srovnatelné C4 sáhnout o nějakých 90 až 100 tisíc korun hlouběji. Bavíme se ovšem o ceníkových cenách dovozce, které jsou v případě C4 dlouhodobě sníženy až o 54 tisíc korun.

Cena C4 navíc nemusí zdaleka dosahovat čtyřset- a více tisícových výšin. Mnoho zájemců nepochybně sáhne po některém ze slabších motorů a nebude toužit po dlouhém seznamu výbavy, když lze tento model pořídit už od 294.900,- Kč. DS4 proto může C4 konkurovat jen ve vyšších patrech jeho ceníku.

Závěr

Stejný základ, podobný design zvenku, ještě podobnější uvnitř a přesto tak rozdílná auta. Jak je řečeno v nadpise samostatného testu, C4 je pro starší a pokročilé. Nabízí prostor, kvalitní interiér a velmi slušný komfort, pokud se vyhnete 17palcovým kolům. Typické francouzské auto, které se ale vyvarovalo zbytečných výstřelků.

DS4 jde v mnoha ohledech dál. Má výrazně vyspělejší jízdní vlastnosti, nabízí propracovanější design a umí být lépe vybavená. Jednoduše koketuje s prémií – tak, jak nám to Citroën sliboval. Daní za styl je omezení praktické stránky věci a vyšší cena. Výsledkem je kromě individualistického rázu také určitá výlučnost na cestách, vždyť prodeje DS4 jsou v Česku o řád nižší než u C4, a tak na stejné auto nenarazíte ve vedlejší ulici.

Citroën C4
+Vzdušnější interiér
Možnost stejně rozsáhlé funkční výbavy jako u DS4
Nižší pořizovací cena
Výrazně snadnější přístup na zadní sedadla
Větší a přístupnější zavazadlový prostor
-Neohrabaný tvar přídě
Méně jisté jízdní vlastnosti
Nenápadná elegance, postrádá výraznější rysy
Tupé rány na nerovnostech s 17palcovými koly

JAKE.AUTO.CZ: Citroën C4 – všechny testy a další články

Citroën DS4
+Špičkové jízdní vlastnosti
Podvozek dobře naladěný pro použití velkých kol
Atraktivní moderní design
Zajímavější detaily v interiéru
Větší možnost individualizace
Silnější motory
-Přístup na zadní sedadla, omezená použitelnost v plném obsazení
Dle ceníku značně dražší než C4
Bez plné výbavy nevypadá interiér hodnotněji než v C4
Uvnitř zbytečně moc částí shodných se sesterským modelem
Vysoká cena za nejlepší interiér (s kůži potaženou palubní deskou)
Kvalita zpracování „jen“ před branou prémiového segmentu

JAKE.AUTO.CZ: Citroën DS4 – všechny testy a další články

Spolupracujeme s TipCars.com
Technické údaje
Motor Citroën C4Citroën DS4
Typ motoru: přeplňovaný vznětovýpřeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 19971598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3750147 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000 - 2750275 / 1700 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.67.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.1 / 58.4 / 5.2 / 6.4
Emise CO2:127149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1183385 / 1021
Objem nádrže (l):6060
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 5651316 / 504
Rozměr pneu:225/45 R17225/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 43294275
b) šířka (mm): 17891810
c) výška (mm): 14891523
d) rozvor (mm): 26082612
e) rozchod vpředu (mm): 15361531
f) rozchod vzadu (mm): 15151526
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1020710 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900660 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10301000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960940
k) šířka vpředu (mm): 15001500
l) šířka vzadu (mm): 14901450
délka sedáku vpředu (mm): 510510
délka sedáku vzadu (mm): 470470
výška opěradla vpředu (mm): 630530
výška opěradla vzadu (mm): 650650
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
Hodnocení Citroën C4 Citroën DS4
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8 6
Odkládací plochy: 9 9
Dojem z řízení: 7 8
Výhled vpřed: 8 8
Výhled vzad: 6 4
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8 9
Tah v nižších otáčkách: 8 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8 9
Spotřeba: 8 7
Odstupňování převodovky: 8 8
Snadnost řazení: 7 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8 6
Účinnost brzd: 8 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7 5
Variabilita zavazadlového prostoru: 7 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,88 7,88
 

Přidat názorDiskuse: Citroën C4 vs. DS4 – Hnědý duel







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO vypovědělo smlouvu Starostům a ODS

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO…

Hnutí ANO vypovědělo ve Středočeském kraji koaliční smlouvu svým partnerům. Pakt ANO, STAN, ODS a Nezávislých…

 

iSport.cz

Je zdravý a vládne! Stamkos se vrátil po 11 měsících a je nejlepší v NHL

Je zdravý a vládne! Stamkos se vrátil po 11 měsících…

Před uplynulým ročníkem byli hokejisté Tampy Bay považování za favorita na Stanley Cup. Místo toho klub po dvou…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…