Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C5 Tourer 2.0 HDi AT – Kombík pohodář

Diskuze (98)
Výrazně upravený podvozek, nová maska chladiče, nový hnědý lak a hlavně nižší ceny pomohou Citroënu C5 bojovat v další sezóně.

Druhá generace Citroënu C5 je v prodeji od roku 2008, za tu dobu ale stihla už dva menší facelifty. Ten první z roku 2010 přinesl diody pro denní svícení a hlavně modernizaci motorů, loňský zase změnil masku chladiče, která přijala nové logo Citroënu. Změn je ale ještě víc, zkrátka dost na to, abychom C5 modelového roku 2013 přizvali k testu.

Tentokrát opouštíme rozmařilý svět dieselového šestiválce 3,0 HDi a dvousetkoňového 2,2 HDi. Volba padla na dieselový dvoulitr, který by v silnějším provedení o 120 kW a s automatickou převodovkou byl u konkurence prakticky vrcholem nabídky turbodieselů.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida  

Paradoxem je, že právě tento motor testem na Auto.cz ještě neprošel. Respektive pravidelným čtenářům je dobře známý, ale z jiných modelů – například Peugeotu 508 nebo nejnověji Fordu Kuga. Jeho základní charakteristika samozřejmě platí i v Citroënu: dvoulitrové HDi má kultivovaný zvuk, klidný chod a sytý zátah, který ovšem těžká karoserie C5 výrazně tlumí. Opulentní kombi si ale pomáhá rozumně krátkými převody (při 130 km/h točí 2500 min-1), takže dokáže naplno využít potenciál motoru.

Automatická převodovka sází na komfortní notu, takže výraznou dynamiku od této verze čekat nelze. Rychlost řazení se na dvouspojkové převodovky dívá z uctivého odstupu a stiskem tlačítka Sport se nezlepší. Nakonec akcelerace z klidu na stovku trvá navzdory síle motoru více než deset sekund, třeba takový VW Passat potřebuje o sekundu a půl méně. Klasický šestistupňový automat od Aisinu se na druhou stranu dokáže postarat o hladký rozjezd nebo přeřazení. V takzvaném zimním režimu převodovka zvládá rozjezdy na dvojku nebo dokonce na trojku a tím předchází protočení kol – s DSG by něco takového nebylo možné.

Velké ztráty v převodovce (automat Aisin v různých autech zvyšuje běžně spotřebu o litr) ve spojení s vyšší hmotností znamenají, že konzumace paliva nepatří k silným stránkám tohoto vozu. Ve městě je standardem průměr 9 l/100 km, bez ohledu na jízdní styl. Dálniční průměr 6,2 l/100 km dokonce mírně převyšuje silnější motor 2,2 HDi, na vině ale nejspíš budou hlavně zimní pneumatiky a jen částečně do hry vstupují i vyšší otáčky motoru.

Nový, lepší podvozek

Jak už naznačil úvod, tento test ale není jen o nové masce chladiče a zatím netestovaném motoru. Citroën do modernizace vložil víc úsilí a zlepšil například kvalitu jízdy. Svoji roli hraje použití standardních 17palcových kol a nižší hmotnost dvoulitru, přesto je zlepšení opravdu radikální. Důkladně přepracovaný software přitvrdil odpružení a hlavně zlepšil reakce na nerovnostech.

Díky tomu se C5 po faceliftu tolik nenaklání v příčném ani podélném směru. Podvozek se dokáže snadněji vyrovnat s malým i velkými nerovnostmi – zbytečně se nepohupuje a ani moc nemlátí. Citroën výchozí nastavení naladil někam mezi někdejší režimy Normal a Sport, sportovní mód proto získává smysl jedině při jízdě po kvalitní silnici.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida  

Uvnitř se zabydlela nová navigace eMyWay, která nahrazuje obě dříve používaná řešení. Stojí 22 tisíc jako předchozí MyWay, ale funkční výbava (kromě přítomnosti harddisku) odpovídá zařízení NaviDrive, které stálo 55 tisíc. Zákazník tedy na změně jedině vydělá.

U kombi se navíc s navigací rovnou dodává další novinka, zadní parkovací kamera. Škoda, že její obraz je v noci moc tmavý, protože ve dne je přínosným pomocníkem při parkování – C5 má značně nepřehledné tvary karoserie.

Stále ty samé chyby, nové výhodnější ceny

Citroën dále změnil povrch kovového dekoru na věnci volantu. Lépe by ale udělal, kdyby tento detail úplně vypustil, protože v zimě po ránu se volant v této nejdůležitější části vlastně nedá uchopit. A vůbec nejlepší by bylo, kdyby Citroën upustil od volantu s pevným středem – vždyť taková C4 má také pěkný volant a mnohem praktičtější.

Zbytek vozu zůstává beze změn, takže slabé stránky jsou stále ty samé. Především omezený prostor v podélném směru, nedostatek odkládacích prostorů a špatně dostupné ovládání vyhřívaných sedadel. Naproti tomu stojí několik povedených detailů: masážní funkce na sedadle řidiče, pohodlná a všestranně nastavitelná, tzv. lámací přední sedadla nebo možnost v noci vypnout všechny ukazatele kromě rychloměru.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida  

Místo výraznějších zásahů do architektury interiéru jde Citroën jednodušší cestou. Od Nového roku zlevnily dieselové C5 o 35 tisíc korun a za příznivých 675 tisíc (resp. 725 tisíc s automatem) získáte slušně vybavené auto. Standardem je například Bluetooth, vyhřívání sedadel, parkovací senzory nebo kombinované čalounění.

Z tohoto pohledu je C5 zajímavou nabídkou. Navíc motor 2,0 HDi nepředstavuje mimo německé dálnice výraznější handicap. S vylepšeným podvozkem a sníženou cenou si zaslouží doporučení – samozřejmě pokud vám nevadí nedostatky v interiéru.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida  

První cena vozu449.900 Kč (C5 1,6 HDi/84 kW Business)
První cena vozu s testovanou motorizací574.900 Kč (C5 2,0 HDi/120 kW Tendance)
Základní cena testovaného vozu674.900 Kč (C5 Tourer 2,0 HDi/120 kW Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků808.000 Kč (C5 Tourer 2,0 HDi/120 kW AT Exclusive)

Plusy

  • Značné zlepšení kvality odpružení
  • Vstřícná cenová politika, poměr cena/výbava
  • Široký interiér, pohodlná sedadla
  • Kultivovaný motor, výkonově postačující

Minusy

  • Vysoká spotřeba paliva, vyšší hmotnost
  • Málo prostoru v podélném směru
  • Kovový dekor na věnci volantu, pevný střed
  • Množství a nepřehlednost ovladačů
  • Absence držáků na nápoje

Diskuze (98)
Citroën C5 Tourer 2,0 HDi AT
Cena základní sestavy 674 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní a boční airbagy, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, kolenní airbag řidiče, automatické zamykání dveří za jízdy, ESP + ASR + ABS + EBA + samočinná aktivace výstražných světel při prudkém brzdění, variabilní posilovač řízení, tempomat + omezovač rychlosti, palubní počítač, zadní parkovací asistent, odpružení Hydractive III +, automatická šestistupňová převodovka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, výškově a podélně nastavitelný volant s pevným středem, kůží potažený věnec volantu a hlavice řadicí páky, zatmavená skla bočních oken, automatická dvouzónová klimatizace, dešťový senzor, vnitřní zpětné zrcátko a vnější zpětná zrcátka s automatickou clonou, autorádio s CD a MP3 přehrávačem s ovládáním na volantu, elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, vyhřívaná přední sedadla, kombinované čalounění látka a kůže, elektricky otevíratelné víko zavazadlového prostoru, protisluneční roletka v druhé řadě sedadel. Kč
Cena testované sestavy 808 000 Kč
Výbava testované sestavy Paket Kamera (60.000,-): navigace eMyWay se zpětnou parkovací kamerou, přední parkovací asistent se systémem změření volného místa pro parkování, vnější zpětná zrcátka s automatickou clonou, bi-xenonové samonatáčecí světlomety s automatickou výškovou regulací a s dynamickým systémem přídavných světlometů (osvětlení do úhlu 105° ) + výsuvné ostřikovače světlometů; metalický lak (15.100,-), vrstvená boční skla (8.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 208
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 5.1 / 6.2
Emise CO2: 163
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1462
Objem nádrže (l): 71
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1779 / 507
Rozměr pneu: 225/55 R17
Citroën C5 Tourer 2,0 HDi AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4829
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1491
d) rozvor (mm): 2815
e) rozchod vpředu (mm): 1586
f) rozchod vzadu (mm): 1557
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
11. 2. 2013 16:19
Re: spotreba
Aha tak je to jasne, podla pp som urobil 5,8.ale real to bolo 6,7.
Kolkokm mas na nadrz a kolko l tankujes?
8. 2. 2013 10:20
Re: HYDRACTIVE III + "lamane" PREDNE SEDADLA
Pěkný popis :yes:
8. 2. 2013 10:15
Re: HYDRACTIVE III + "lamane" PREDNE SEDADLA
Hydractive se chová jinak, proto jsem napsal "není to hydractive". Ano, znám pár lidí, kterým se pokazil a byl v záruce opraven, to samé pro adaptivní tlumiče.
Avatar - Rysguf.
7. 2. 2013 17:30
Re: HYDRACTIVE III + "lamane" PREDNE SEDADLA
Toz, presne to som myslel. Ked clovek prejde z C5 do koncernoveho auta, tak to jednoducho pocituje, ten rozdiel, pokial je ten prechod z auta do auta opacny, tak neciti, praveze, nic.
Mozno som to napisal hore viac expresivne to s tym Passatom, ale jednoducho som nastupil do auta, ktoreho cena bola o cca. 10 000 eur vyssia pri podobnej motorizacii a zaroven slabsej vybave a ono to nebolo vobec pohodlne. Ked uz som zvyknuty si nalomit sedadlo v C5 aby sa mi opieralo o chrbat, tak po sadnuti do Passatu to bolo zle, celu , celu cestu som sa mrvil v sedadle aby som bol oprety a nie a nie najst polohu ;-\
O tom ze som bol zaroven z tej cesty vytraseny, o tom je zbytocne pisat, to bolo ako za trest.
Avatar - qwert88
7. 2. 2013 15:29
citron C5 pěkná a plavná kára
Velice pohledné auto,tyto velké Citroeny jsou velice zajímavá auta a teď navíc se zajímavou cenou.Ovšem ta zajímavá cena je jen za 1.6HDI a ta na takové auto asi nemůže stačit.Jinak pohledné jistě velice pohodlné auto na dluhé štreky max.příjemné.Spolehlivost si myslím taktéž šla nahoru a když se přihlédne k ceně,která je jen o kousek vyšší než konkurenti v nižší střední třídě a toto je auto střední třídy,takže kupce si najde rychle.Hlavní nevýhodou Citroenu bude pravděpodobně rychlejší pokles hodnoty,to je jistě jeden z důvodů proč je v ČR,především zastoupení německých značek.