TEST Citroën C5 Tourer 2.0 HDi AT – Kombík pohodář
Druhá generace Citroënu C5 je v prodeji od roku 2008, za tu dobu ale stihla už dva menší facelifty. Ten první z roku 2010 přinesl diody pro denní svícení a hlavně modernizaci motorů, loňský zase změnil masku chladiče, která přijala nové logo Citroënu. Změn je ale ještě víc, zkrátka dost na to, abychom C5 modelového roku 2013 přizvali k testu.
Tentokrát opouštíme rozmařilý svět dieselového šestiválce 3,0 HDi a dvousetkoňového 2,2 HDi. Volba padla na dieselový dvoulitr, který by v silnějším provedení o 120 kW a s automatickou převodovkou byl u konkurence prakticky vrcholem nabídky turbodieselů.
Paradoxem je, že právě tento motor testem na Auto.cz ještě neprošel. Respektive pravidelným čtenářům je dobře známý, ale z jiných modelů – například Peugeotu 508 nebo nejnověji Fordu Kuga. Jeho základní charakteristika samozřejmě platí i v Citroënu: dvoulitrové HDi má kultivovaný zvuk, klidný chod a sytý zátah, který ovšem těžká karoserie C5 výrazně tlumí. Opulentní kombi si ale pomáhá rozumně krátkými převody (při 130 km/h točí 2500 min-1), takže dokáže naplno využít potenciál motoru.
Automatická převodovka sází na komfortní notu, takže výraznou dynamiku od této verze čekat nelze. Rychlost řazení se na dvouspojkové převodovky dívá z uctivého odstupu a stiskem tlačítka Sport se nezlepší. Nakonec akcelerace z klidu na stovku trvá navzdory síle motoru více než deset sekund, třeba takový VW Passat potřebuje o sekundu a půl méně. Klasický šestistupňový automat od Aisinu se na druhou stranu dokáže postarat o hladký rozjezd nebo přeřazení. V takzvaném zimním režimu převodovka zvládá rozjezdy na dvojku nebo dokonce na trojku a tím předchází protočení kol – s DSG by něco takového nebylo možné.
Velké ztráty v převodovce (automat Aisin v různých autech zvyšuje běžně spotřebu o litr) ve spojení s vyšší hmotností znamenají, že konzumace paliva nepatří k silným stránkám tohoto vozu. Ve městě je standardem průměr 9 l/100 km, bez ohledu na jízdní styl. Dálniční průměr 6,2 l/100 km dokonce mírně převyšuje silnější motor 2,2 HDi, na vině ale nejspíš budou hlavně zimní pneumatiky a jen částečně do hry vstupují i vyšší otáčky motoru.
Nový, lepší podvozek
Jak už naznačil úvod, tento test ale není jen o nové masce chladiče a zatím netestovaném motoru. Citroën do modernizace vložil víc úsilí a zlepšil například kvalitu jízdy. Svoji roli hraje použití standardních 17palcových kol a nižší hmotnost dvoulitru, přesto je zlepšení opravdu radikální. Důkladně přepracovaný software přitvrdil odpružení a hlavně zlepšil reakce na nerovnostech.
Díky tomu se C5 po faceliftu tolik nenaklání v příčném ani podélném směru. Podvozek se dokáže snadněji vyrovnat s malým i velkými nerovnostmi – zbytečně se nepohupuje a ani moc nemlátí. Citroën výchozí nastavení naladil někam mezi někdejší režimy Normal a Sport, sportovní mód proto získává smysl jedině při jízdě po kvalitní silnici.
Uvnitř se zabydlela nová navigace eMyWay, která nahrazuje obě dříve používaná řešení. Stojí 22 tisíc jako předchozí MyWay, ale funkční výbava (kromě přítomnosti harddisku) odpovídá zařízení NaviDrive, které stálo 55 tisíc. Zákazník tedy na změně jedině vydělá.
U kombi se navíc s navigací rovnou dodává další novinka, zadní parkovací kamera. Škoda, že její obraz je v noci moc tmavý, protože ve dne je přínosným pomocníkem při parkování – C5 má značně nepřehledné tvary karoserie.
Stále ty samé chyby, nové výhodnější ceny
Citroën dále změnil povrch kovového dekoru na věnci volantu. Lépe by ale udělal, kdyby tento detail úplně vypustil, protože v zimě po ránu se volant v této nejdůležitější části vlastně nedá uchopit. A vůbec nejlepší by bylo, kdyby Citroën upustil od volantu s pevným středem – vždyť taková C4 má také pěkný volant a mnohem praktičtější.
Zbytek vozu zůstává beze změn, takže slabé stránky jsou stále ty samé. Především omezený prostor v podélném směru, nedostatek odkládacích prostorů a špatně dostupné ovládání vyhřívaných sedadel. Naproti tomu stojí několik povedených detailů: masážní funkce na sedadle řidiče, pohodlná a všestranně nastavitelná, tzv. lámací přední sedadla nebo možnost v noci vypnout všechny ukazatele kromě rychloměru.
Místo výraznějších zásahů do architektury interiéru jde Citroën jednodušší cestou. Od Nového roku zlevnily dieselové C5 o 35 tisíc korun a za příznivých 675 tisíc (resp. 725 tisíc s automatem) získáte slušně vybavené auto. Standardem je například Bluetooth, vyhřívání sedadel, parkovací senzory nebo kombinované čalounění.
Z tohoto pohledu je C5 zajímavou nabídkou. Navíc motor 2,0 HDi nepředstavuje mimo německé dálnice výraznější handicap. S vylepšeným podvozkem a sníženou cenou si zaslouží doporučení – samozřejmě pokud vám nevadí nedostatky v interiéru.
První cena vozu | 449.900 Kč (C5 1,6 HDi/84 kW Business) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 574.900 Kč (C5 2,0 HDi/120 kW Tendance) |
Základní cena testovaného vozu | 674.900 Kč (C5 Tourer 2,0 HDi/120 kW Exclusive) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 808.000 Kč (C5 Tourer 2,0 HDi/120 kW AT Exclusive) |
Plusy
- Značné zlepšení kvality odpružení
- Vstřícná cenová politika, poměr cena/výbava
- Široký interiér, pohodlná sedadla
- Kultivovaný motor, výkonově postačující
Minusy
- Vysoká spotřeba paliva, vyšší hmotnost
- Málo prostoru v podélném směru
- Kovový dekor na věnci volantu, pevný střed
- Množství a nepřehlednost ovladačů
- Absence držáků na nápoje