Test: Dacia Logan Van a Pick-up - Práce všeho druhu
Návrat automobilky Dacia do segmentu užitkových vozidel přišel v pravý čas. Rumunský výrobce zachoval svou tradiční strategii - velkou užitnou hodnotu za velmi příznivou častku. Obě verze uvedl na český trh za fantastické ceny. Van odvozený od kombi MCV pořídíte již od 149 900 korun bez DPH, za nejlevnější pick-up přidáte deset tisíc korun. Otevřená verze začíná s motorem 1.6/64 kW, zatímco Van koupíte i se čtrnáctistovkou 1.4/55 kW, proto ten desetitisícový cenový rozdíl. Obě verze se stejnými motory získáte za stejné peníze. Při financování prostřednictvím Dacia Finance dostanete ještě slevu ve výši 20 000 korun.
Testovaná provedení
Pro porovnání obou provedení jsme vybrali motor 1.5 dCi o výkonu 63 kW, takže podle předešlé informace za van i pick-up zaplatíte částku 224 900 Kč bez DPH. Musíme dodat, že testovaná jednotka tvoří vrchol motorické nabídky a je dostupná pouze s vyšší výbavou Ambiance, takže dražší užitkovou dacii v ceníku nenaleznete.
Zdá se to až neuvěřitelné, protože na konečné sumě dacie přímí konkuretni mnohdy ani nezačínají. Tedy soupeře má pouze dodávka Van. Pick-up nenachází mezi novými automobily v Česku obdoby, posledním vozidlem tohoto typu byl Fiat Strada.
Zásadní rozdíly
Uzavřený nákladový prostor vanu přináší proti otevřenému u pick-upu řadu výhod i těžkostí. Zájemce bude volit podle druhu přepravovaného zboží. Například zahradnické firmy upřednostní pick-up, který je schopen převézt nejen sazenice keřových rybízů, ale rovněž dvoumetrové stromky. Ochranný rám za zadním sklem snadno poslouží jako kotvící prvek, takže v pick-upu převezete i vysoké předměty.
Van s uzavřeným nákladovým prostorem nabízí ochranu zboží před povětrnostními vlivy a deštěm, nemalou výhodu tvoří jeho ochrana před nenechavci.
Tyto základní rozdíly v užití Vanu a Pick-upu nepovažujeme za nutné probírat příliš podrobně.
Van delší, ale vyšší
Obě verze používají podvozkovou platformu převzatou z kombi MCV, takže mezi podběhy (103 cm) uložíte snadno klasickou europaletu 800 x 1200 x 150 mm či velmi těsně i větší provedení 1000 x 1200 x 165 mm.
Ložná délka Vanu činí o 14 cm více, což je dáno zasazením přepážky mezi osobním a nákladovým prostorem těsně za opěradla. Výrobce však netlačil dělení extrémně vpřed, aby získal o několik litrů prostoru pro náklad více, ale ponechal možnost značného posunu sedadla řidiče. Toto vyvážení mezi místem pro lidi a zboží se nám velmi líbilo.
Za volantem jsme si tedy v rámci fixního volantu našli slušnou pozici, libovali jsme si místem nad hlavou u vanu, jehož střecha dorostla až na výšku 1640 mm. Proti konkurenčním dodávkám typu Kangoo Storia či Berlinga First/Partneru Origin se však logan velmi krčil. Odpověď dostaneme v úspoře výrobních nákladů, a tedy naprostém využití skeletu osobního provedení MCV. Výměna skel od středních sloupků vzad za plech je pro Logan Van samozřejmá.
Druhý netradiční prvek představují křídlové boční zadní dveře. Z hlediska výrobních nákladů zůstal boční přístup do nákladového prostoru stejný jako u osobní verze, což znamená mezi vany raritu. Křídlové dveře na obou stranách loganu sice nedovolí nakládku ve zúžených prostorech (kde by posuvné přístup zajistily), ale oboje dveře loganu dostanete do standardní výbavy. To se o posuvných u konkurence říci nedá.
Pick-up tradičně
Otevřené provedení na rozdíl od Vanu nemá své speciality, ale nabízí klasické užitné hodnoty těchto vozidel. K nim patří možnost nakládky i seshora, stejně jako již zmíněný převoz vysokých břemen. K jejich upevnění sloužilo šest kotvicích ok v podlaze (Van jich poskytne dokonce osm).
Na otevřenou zadní stěnu lze naložit až 300 kg, což jsme vyzkoušeli jen z poloviny a z fixačních bodů ocelových lanek držících vyklopenou stěnu se neozvalo jediné zavrzání.
Testované vozidlo obdrželo příplatkový gumový koberec ložného prostoru, takže ani při převozu ostřejších předmětů plechová část karoserie netrpěla. K vyčištění korby stačilo použít proud vody a podlaha byla během okamžiku čistá. Horší situace nastala, když jsme chtěli pick-up zcela zatížit a umístili po okraj bočních stěn zeminu. Měkký materiál bylo snadné vyložit, protože se dobře klouzal po gumovém dně. Mezi koberec a boční stěny však hlína zapadala a pouhým proudem vody nešlo vyčistit zbytky pod okraji gumové podlahy. Její vyjmutí a vystříkání plechového dna vozidla však vyžaduje demontáž všech šesti kotvicích ok.
V kabině
Interiér Vanu i Pick-upu kompletně pochází z Loganu druhé fáze, tedy před faceliftem provedeným v loňském roce. Našli jsme měkká sedadla, volant bez možnosti nastavení polohy a přístrojovou desku vyrobenou z tvrdého plastu. To se dá u vozidla s extrémně nízkou cenou pochopit, protože s použitím nové desky z osobních loganů a sander by cena užitkových dacií vzrostla. S přihlédnutím k pracovnímu použití Vanu i Pick-upu nám strohé materiály nevadily. U Loganu jsme si však opět museli zvykat na to, že se ovladače ventilační soustavy nacházejí příliš nízko na středové konzole, takže při jejich použití se vzrostlejší řidič musí shýbat.
Sedadla nám poskytovala slušné boční vedení, jen sedáky by měly být poněkud delší, aby podpíraly větší část stehen.
Rozdílnosti interiéru
Zatímco přepážka mezi osobním a nákladovým prostorem vanu se nacházela těsně za sedadly, pick-up si ukrojil kus ložné délky a vytvořený prostor věnoval mezi opěradla a dělicí stěnu. Dvoumístná kabina otevřené verze tak nabízela za sedadly 300 litrů objemu pro odložení tašek s nářadím a jiných věcí, které nemohou kvůli nenechavcům zůstat na korbě. Místo zde našla i povinná výbava, zatímco například zvedák auta se u vanu nacházel za podběhem pravého zadního kola v nákladovém prostoru. Van samozřejmě postrádal vnitřní zpětné zrcátko, ale díky linii střechy převzaté od kombi MCV nabízel spoustu místa nad hlavou. Pick-up převzal střechu až ke středním sloupkům ze sedanu, takže v něm nám nad hlavou zbývalo přibližně o pět centimetrů méně. Toto omezení otevřené verze však vůbec nevadilo a podle našeho odhadu by se stropu pick-upu nedotýkal ani dvoumetrový řidič.
Společné trumfy
Mezi velmi sledované parametry užitkových automobilů patří užitečná hmotnost. Van i Pick-up nabízejí shodných 800 kg. To je v segmentu malých vozidel unikátní, protože zmíněné užitečné zatížení dostanete ve standardu, zatímco dodávkoví konkurenti nabízejí většinou přibližně o dva metrické centy méně. Téměř všechny konkurenty Loganu můžete rovněž obdržet s užitečným zatížením kolem 800 kg, ale zesílené pérování a další úpravy získáte za příplatek.
Pod kapotou obou vozidel se nacházel silnější turbodiesel 1.5 dCi o výkonu 63 kW. S prázdnými logany si pohrával a v plně naloženém stavu rovněž nenaříkal. Průměrná spotřeba v rámci celého testu se pohybovala na hodnotě 5,1 l/100 km, což s přihlédnutím k padesátilitrové nádrži znamená jízdní dosah téměř tisíc kilometrů. Největší rozdíl mezi prázdným a plně naloženým vozidlem jsme zaznamenali na brzdách. V nezatíženém stavu jejich účinnost představovala standard, jaký známe od jiných dodávek, při plném zatížení však kotouče vpředu o průměru 259 mm a devítipalcové bubny vzadu dostaly pořádně zabrat. Přimět kola na suchém asfaltu do smyku (ABS tvoří součást standardní výbavy) vyžadovalo notnou sílu na pedál.
Štědrá záruka
Importér dává standardní záruku na obě vozidla v délce tří let. K této výhodě můžeme přičíst také nízkou částku 11 800 korun za příplatkovou klimatizaci.
HODNOCENÍ | |
Plusy | Nízká cena obou verzí |
Velká užitečná hmotnost | |
Úsporný motor Vanu i Pick-upu | |
Minusy | Křídlové zadní dveře Vanu |
Nestavitelný volant u obou | |
Omezený komfort Pick-upu v prázdném stavu | |
Výsledná známka | -1/-1 |
Dvě užitkové verze Loganu přišly na český trh v době hospodářské krize a nabídly nízkou cenu, velkou užitnou hodnotu a snadnou ovladatelnost. Zastaralejší přístrojová deska živnostníkům většinou nevadí. |
TECHNICKÉ PARAMETRY | Logan Van | Logan Pick-up |
Motor | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Vrtání x zdvih (mm) | 76 x 80,5 | 76 x 80,5 |
Počet válců/ventilů | 4/8 | 4/8 |
Objem válců (cm3) | 1461 | 1461 |
Chlazení | kapalinou | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail | common rail |
Kompresní poměr | 17,6:1 | 17,6:1 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 63/3750 | 63/3750 |
Točivý moment (N.m/ot. za min) | 200/1900 | 200/1900 |
Převodovka | pětistupňová manuální | pětistupňová manuální |
Pohon | předních kol | předních kol |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,9/4,8/5,2 | 5,9/4,8/5,2 |
Emise CO2 (g/km) | 137 | 137 |
Objem palivové nádrže (l) | 50 | 50 |
Délka (mm) | 4450 | 4496 |
Šířka (mm) | 1740 | 1735 |
Výška (mm) | 1640 | 1554 |
Rozvor (mm) | 2905 | 2905 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 2,5 | - |
Délka nákl. prostoru (mm) | 1940 | 1800 |
Šířka nákl. prostoru (mm) | 1390 | 1390 |
Výška nákl. prostoru (mm) | 1050 | - |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1200 | 1140 |
Celková hmotnost (kg) | 2000 | 1940 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 600 | 650 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 600 | 605 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 163 | 160 |
Cena (Kč bez DPH) | 224 900 | 224 900 |