Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat 500X 1.6 MultiJet II DDCT – Džíp s italským šarmem

David Bureš
Diskuze (112)
Nemůžete se rozhodnout, zda chtít dršňácké SUV, nebo raději elegantní vůz? Fiat 500X umí oba charaktery.


Design, interiér


Fiat 500X je v době mohutně expandující kategorie malých SUV trochu zapomenutým vozem a přitom je tu mnohem déle než vozy typu Seat Arona, Hyundai Kona nebo VW T-Roc. Prodává se již od roku 2015, a přesto zatím neprošel výraznějším faceliftem. Dokáže však držet krok s modernějšími konkurenty? To jsme se ptali za volantem verze s turbodieselem 1.6 MultiJet (88 kW) v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou.

Spolupráce vznětového agregátu s automatem přitom v kategorii malých SUV dnes není vůbec typická. Seat Arona naftové motory vůbec nenabízí, jiné modely jako Peugeot 2008Renault Captur zase odmítají kombinovat turbodiesel s automatem. Prý je to moc drahé. Pravda, základních 509.900 korun za 500X s testovanou naftovou šestnáctistovkou je na první pohled vcelku dost, jenže třeba sourozenec Jeep Renegade s tou samou technikou přijde na 639.500 korun. A tak se to najednou jeví jako zajímavá nabídka.

Fiat 500X – srovnání s konkurencí
ModelFiat 500XJeep RenegadeOpel Mokka XSuzuki Vitara
Motor1.6 MultiJet1.6 MultiJet1.6 CDTI1.6 DDiS
Pohon4x24x24x24x4
Zdvihový objem [cm3]1598159815981598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]88/375088/3750100/3500-400088/3750
Točivý moment [N.m/min]320/1750320/1750320/2000-2250320/1750
Převodovka6DS6DS6A6DS
Max. rychlost [km/h]186178188180
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,510,210,312,4
Komb. spotřeba [l/100 km]4,34,54,94,5
Základní cena [Kč]509.900639.500546.900584.900

Armádní fešák

Zajímavý je také vzhled auta. Fiat 500X i po třech letech v prodeji vypadá jednoduše skvěle. V jeho případě retroprvky pětistovky dokázali designéři perfektně zakomponovat do celku, což se třeba o MPV 500L říci nedá. Výsledkem je auto vypadající jako zvýšený hatchback, který díky oplastované spodní části karoserii vypadá nečekaně drsňácky. Zkrátka takový džíp s italským stylem.

Testovaný kousek je konkrétně varianta S-Design Cross, která má vedle charakteristických nárazníků s bytelnými ochrannými prvky třeba tmavě lakované detaily, jako jsou kliky dveří, lišta v přídi nebo kryty vnějších zrcátek. Specialitou jsou i kola s měděně zbarvenými středy. Testovaný exemplář byl navíc lakován matnou zelenou Alpi, dodávanou za příplatek 36.000 Kč, která drsňácký charakter ještě zdůrazní. Je to snad stejný odstín zelené jako na armádních vozidlech.

V testované kombinaci motoru 1.6 MultiJet II (88 kW) a dvouspojkové převodovky přijde varianta S-Design Cross na 579.900 korun, přičemž za tuto částku dostanete třeba xenonové světlomety, mlhovky, tempomat, manuální klimatizaci nebo elektrické ovládání předních i zadních oken. Další výbava je pak za přijatelné částky - automatická klimatizace stojí 8.000 Kč, adaptivní tempomat 6.000 Kč a automatické přepínání tlumených a dálkových světel 2.700 korun.

Italské mouchy

Jestliže zvenku byste věk 500X nehádali, uvnitř si přece jen uvědomíte, že na trhu jsou i modernější auta. Hlavně navigace TomTom s 6,5palcovým displejem je doslova retro kousek. Malá tlačítka ztěžují ovládání, nízké rozlišení kazí přehled (z parkovací kamery ve finále moc neuvidíte) a nepotěší ani hlemýždí tempo načítání map. Mizernou navigaci se ale Fiat už rozhodl napravit, aktuálně už je na trhu 500X modelového roku 2018 s modernějším multimediálním systém s větším, sedmipalcovým displejem, který by měl reagovat na kritiku starší verze.

suv fiat testy suv fiat testy  

Alespoň že je displej navigace díky umístění na vrchu palubní desky hezky na očích, oceňujeme též velká tlačítka a ovladače na středovém panelu, díky čemuž nebudete nikde šátrat a složitě se trefovat do tlačítek. Líbí se nám i logika některých ovladačů. Když jednou stop-start vypnete, zůstane vypnutý i po dalším nastartování. A vypnout lze i adaptivní tempomat, respektive lze ho přepnout na běžný, udržující rychlost bez ohledu na vozidla vpředu, což se někdy hodí více než neustálé zpomalování a zrychlování kvůli okolnímu provozu. Šikovný je i palubní počítač, který dokáže zobrazit nepřeberné množství údajů, včetně natlakování turbodmychadla nebo aktuálního stavu nabití baterie.

K samotnému prostoru řidiče ale výhrady máme. Volant má zbytečně tlustá ramena, a tak se nedrží zrovna pohodlně. Přístrojový štít tvořený třemi kruhovými ukazateli je pak možná na pohled hezký, v praxi ale jeho koncepce nedává příliš smysl. Největší kruh totiž tvoří displej palubního počítače, takže ve výsledku je vlevo umístěný rychloměr poměrně malý a hůře čitelný. Nedávalo by větší smysl, aby hlavní pozici s největším ciferníkem zaujal právě on? Výhled do stran pak omezují tlusté A sloupky a nejlepší to není ani s výhledem vzad kvůli malému zadnímu oknu.

Kvitujeme ale výše ukotvená sedadla, do nichž se snadno nasedá. Navíc opravdu rychle hřejí, což za chladných rán jistě oceníte. Mohla by mít ale větší boční vedení a měkčí hlavovou opěrku, tvrdá kulatá opěrka bohužel preferuje vzhled před funkcí. Široký rozsah nastavení volantu pak znamená, že ideální pozici si dokážou najít řidiči různých postav. Dlouhá volicí páka je navíc pěkně po ruce.

Vpředu navíc budete mít hromadu prostoru v oblasti ramen i místa nad hlavou. To při usazení se dozadu už je to horší. Se svými 182 centimetry mám před koleny i nad hlavou jen minimální rezervu. Krátké sedáky navíc vyhoví jen drobnějším pasažérům, a tak je to ve výsledku prostor hlavně pro děti.

A nijak velký není ani zavazadlový prostor, objem 350 litrů je v dané kategorii spíše průměrná hodnota, s níž si na větších výletech vystačí leda tak bezdětný pár. Pochválit ale musíme jeho pravidelné tvary nebo fakt, že se pod podlahu ještě vejde 18palcová rezerva. Naopak se nám nelíbí chybějící háčky nebo notně nakloněná rovina po sklopení zadních sedadel. Z hlediska odkládacích prostorů uvnitř zaujmou hlavně kapsy ve dveřích, do nichž se vejde 1,5litrová láhev. Před spolujezdcem jsou pak hned dvě schránky, nejsou ale zrovna moc velké.

Motor, jízdní vlastnosti


Občas hlučná, ale stačí

V prodejích malých SUV sice letos jasně vládnou zážehové motory, na 2.800 B-SUV s benziňákem připadá jen 216 vozů s naftovým agregátem, Fiat 500X je ale v tomto směru výjimka, protože v jeho prodejích převažují právě turbodiesely. Volí zákazníci správně?

Zjišťovali jsme to za volantem 1.6 MultiJet, která se svými 88 kW tvoří střed naftové nabídky 500X. Dále je k dispozici třináctistovka se 70 kW a dvoulitr se 103 kW. Standardně je šestnáctistovka spárována s šestirychlostní manuální skříní, my jsme však vyzkoušeli příplatkovou šestistupňovou dvouspojkovou převodovku s obchodním označením DDCT. Poháněná jsou přední kola, zájemci o naftovou čtyřkolku musí volit dvoulitr MultiJet se 103 kW.

Osvědčenou dieselovou šestnáctistovku, která si stále vystačí bez močoviny, už dobře známe. A tak víme, že její síla lineárně roste už od nějakých 1200 otáček, aby kolem 2000 otáček silněji zatáhlo turbo, které jí poskytuje dostatek elánu až do nějakých 3500 otáček, v nichž už pomalu začíná vadnout. Agregát má sice syrovější zvuk, stačí si ale počkat na dostatečné zahřátí mechaniky a kapalin, díky čemuž se i díky kvalitnímu odhlučnění uklidní.

Ve výsledku motoru vlastně není co vytknout, svoji práci zastane s přehledem, pružnost je na úrovni. Ani ta spotřeba nijak nevybočuje, za týden ježdění za různého tempa jsme dosáhli průměru 7,1 l/100 km. Na dálnici jsme pravidelně přesahovali sedm litrů, zatímco na okreskách se dá při hodně klidné jízdě dostat na nějakých 5,5 l/100 km.

suv fiat testy suv fiat testy  

A špatná vlastně není ani šestistupňová dvouspojka, jen při rozjezdech se nechá občas zmást a její práce je poněkud cukavá. Při běžném tempu ale pracuje dobře, mění převod rychle a hladce, v případě manuálního pokynu pak rychle reaguje.

Nečekaně agilní

A manuálního řazení si možná budete s 500X užívat, protože s ohledem na to, že jde o naftové SUV, je až nečekaně zábavným autem, které vás na silnici mile překvapí. Přepněte ho otočným ovladačem na středovém tunelu z normálního módu do sportovního, jinak lehké řízení ztuhne, reakce na pokyn se zostří a „iksko“ je najednou aktivní čipera.

Karoserie vozu se v zatáčkách prakticky nenaklání a nedotáčivost je dobře potlačena. Jakoby 500X byla vlastně kompaktním hatchbackem a nikoliv SUV. Jenže daní za jisté jízdní vlastnosti je přece jen tuhý podvozek, který si s českými rozbitými cestami neumí moc poradit a jednotlivé nástrahy dá posádce nepříjemně pocítit. Příplatková 18palcová kola za 5.000 korun na testovaném kousku tak rozhodně nedoporučujeme a radíme volit o palec menší.

suv fiat testy suv fiat testy  

Výhodou je ale naprosto tuhá karoserie, která se na nerovnostech vůbec nekroutí. Slušně odhlučněný je i podvozek, který navzdory velkým kolům zkoušeného auta vůbec nebouchá. To je zkrátka výhoda nezávislého zavěšení kol, které i na zadní nápravě využívá vzpěry MacPherson.

Závěr


Závěr

Fiat 500X i po letech na trhu v mnoha ohledech dokáže držet krok s konkurencí. Pořád se nám líbí jeho vzhled, který zatím nepotřeboval facelift. „Vojenská“ matná zelená možná nesedne všem, 500X v ní ale vypadá skvěle. Oceňujeme také jisté jízdní vlastnosti nebo dynamický motor.

Chyby by se ale našly. Převodovka při rozjezdech přece jen poněkud cuká, na českých silnicích je ale zásadním problémem tvrdý podvozek, který je na rozbitých cestách dost nepohodlný. Stáří vozu naznačuje také navigace – nízké rozlišení, malá obrazovka a pomalé reakce dnes výrazně zklamou - 500X ale na tom zapracuje, aktuálně nabízené vozy modelového roku 2018 už mohou mít modernější systém s větší sedmipalcovou obrazovkou.

To ale dokážete hodit za hlavu, stejně jako nepříjemně se držící volant nebo tlusté A sloupky. 500X totiž nelze upřít charakter. Tohle je zkrátka jedno z těch aut, do kterého se zamilujete na první pohled a některé jeho chyby mu mrknutím oka odpustíte. A to je v tak nabité kategorii, jakou jsou dnes malá SUV, nadmíru důležitá vlastnost.

suv fiat testy suv fiat testy  

Nejlevnější verze modelu359.900 Kč (1.6 E-Torq/81 kW Pop)
Základ s testovaným motorem509.900 Kč (1.6 MultiJet II/88 kW DDCT Plus)
Testovaný vůz bez příplatků579.900 Kč (1.6 MultiJet II/88 kW DDCT S-Design Cross)
Testovaný vůz s výbavou737.600 Kč (1.6 MultiJet II/88 kW DDCT S-Design Cross)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Dynamický motor
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Plně vypínatelný stop-start

Minusy

  • Tvrdé naladění podvozku
  • Mizerná navigace
  • Cukající převodovka
  • Tlusté A-sloupky

Foto: Ondřej Kroutil

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (112)
Fiat 500X 1.6 MultiJet II DDCT
Cena základní sestavy 579 900 Kč
Výbava základní sestavy Zatmavená zadní okna, střešní ližiny, chromovaná koncovka výfuku, 17palcová kola z lehkých slitin, kožený volant, specifické nárazníky S-Design, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední a zadní okna, manuální klimatizace, tempomat, sada na opravdu pneumatik, šest airbagů, přední mlhovky, xenonové světlomety, přepínáč jízdních režimů, rádio s ovládáním na volantu, sedmipalcovým dotykovým displejem a bluetooth. Kč
Cena testované sestavy 737 600 Kč
Výbava testované sestavy Matná zelená Alpi (+36.000,-), navigace (+11.500,-), paket Winter – vyhřívaný volant, vyhřívaná přední sedadla (+9.500,-), paket City – zadní parkovací kamera, elektricky sklopná zrcátka, zadní parkovací senzory (+12.000,-), 18palcová kola (+5.000,-), plnohodnotná rezerva (+5.500,-), paket Smart – automatická klimatizace, bezklíčový start a vstup (+13.000,-), výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce (+2.800,-), adaptivní tempomat (+6.000,-) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.8 / 4 / 4.3
Emise CO2: 113
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 910
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 575
Rozměr pneu: 225/45 R18
Fiat 500X 1.6 MultiJet II DDCT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4273
b) šířka (mm): 1796
c) výška (mm): 1608
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Beefcake
10. 4. 2018 11:23
Re: Super malé SUV
"auto pro manželku do městské džungle" a spominat v dalsej vete 4x4 ? :-)
"500X: najvyspelejšie SUV technológie" - stale sa nezmohli na asistenta zjazdu.
Avatar - Beefcake
10. 4. 2018 11:10
Re: GTI
Rozmyslam, ze ako je niekto schopny dat - , ked niekto len napise suche cisla a svoj subjektivny nazor a sposob pouzivania.
Cakacka myslim standard ako pri vsetkych - 6 mes. max. Alebo natrafit na skladovku, to by malo byt v CZ lahsie ako v SK.
Avatar - Jaros71
9. 4. 2018 20:04
Super malé SUV
Za mne :yes: s novým 7' displayem ideální auto pro manželku do městské džungle :-)
Jediná reálná konkurence je Opel Mokka , jenž má taky 4*4..Nissan Juke je už hodně divná kreace.
VW T-rock je dost cenově předražený..cena spadne do roka a do dne..snad ;-)
Avatar - Emel
6. 4. 2018 22:26
Re: Né, za ty lové
Jo, já byl s RS taky víceméně spokojený... blbý je, že čtyřočko se mi moc nelíbí a taky už je o dost dražší než bývalo. Spíš jsem zvažoval tu Cupru, je za podobné peníze... no, nakonec ji koupit Thomasino >:D , svět je malej.
Avatar - removed
6. 4. 2018 22:22
Re: 500x
edit