Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Punto Evo 1,4 16V MultiAir Turbo – Foukaná pro Evu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (19)
Dokud u nás nezdomácní Abarth, mají zájemci o sportovně laděný Fiat vlastně jedinou volbu. Jak dobrá je?

Vrcholnou benzinovou motorizaci v nabídce Fiatu Punto Evo představuje malý přeplňovaný čtyřválec 1,4 16V MultiAir Turbo s nejdražší výbavou Sport.

Na první pohled působí testované Punto Evo pěkně divoce. Metalický bordó-červený lak karoserie, závodní polepy italskou trikolórou, 17palcová litá kola a k tomu vykukující červeně lakované brzdové třmeny Brembo. No, není to hot-hatch? Kladnou odpověď přivolává už samotné označení 1,4 16V MultiAir Turbo, ale patří tento model skutečně mezi rychlou hot-ligu?

Jasnou odpovědí na tuto otázku je pouhá existence Abarthu Punto Evo, který se může pochlubit ještě sportovnějším vzhledem i výrazně vyšším výkonem přeplňované čtrnáctistovky, která standardně dává 121 kW (165 k).

fiat testy malevozy fiat testy malevozy
 

Náš Fiat se může pochlubit „jen“ 99 kW (135 k). To by ještě před pár lety stačilo k dosednutí na trůn mezi malými hot-hatchi, ale v době, kdy i domácí Fabia RS dává 132 kW (180 k), to znamená, že před námi místo vrcholového sprintera stojí taťka, který si vzal tretry a jde si po práci zaběhat.

Sváteční sportovec

V případě Punta Evo s novou přeplňovanou čtrnáctistovkou si můžeme pobíhání kolem jeho karoserie a zkoumání, kde se co změnilo oproti Grande Puntu, nechat na později. Vždyť už to všechno vlastně známe od loňské premiéry na autosalonu ve Frankfurtu a z prvního jízdního seznámení. Pojďme tedy nahlédnout rovnou pod kapotu.

Nad přední nápravou trůní čtyřválec se špičkovou technikou – systémem proměnlivého časování a zdvihu ventilů MultiAir. Díky němu a s přispěním turbodmychadla disponuje velmi sympatickým výkonem 99 kW (135 k) při 5000 min-1 a točivým momentem 206 Nm při 1750 min-1. Prozatím musí tento motor vystačit s nepřímým vstřikováním, ale i to prý jednou přijde.

S řidičem začíná přeplňovaná čtrnáctistovka nenápadně spolupracovat od 1500 min-1, ale v ideální formě pro sportovní dovádění se cítí až od 3000 min-1 výše. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou při těchto otáčkách velmi rychlé a Punto vysloveně žadoní o ostřejší styl jízdy. Motor se navíc nechá radostně vytáčet až nad 6000 min-1, kdy zasahuje omezovač.

Hrátky s plynovým pedálem sice zvednou hladinu adrenalinu v krvi a většině alespoň trochu benzinem opojeným řidičům zní libozvučně zvuk, který MultiAir vydává, ale jen málokomu se bude líbit rychlost, s jakou se pohybuje ručička palivoměru.

Určitý obrázek si můžete udělat z našeho orientačního odečítání spotřeby paliva při ustálených rychlostech na dálnici. Při 100 km/h ukazuje palubní počítač průměrnou spotřebu 6,0 litru na 100 km a otáčkoměr 2750 min-1. Při 130 km/h stoupnou otáčky na 3600 min-1 a spotřeba benzinu na 8,0 l na 100 km.

fiat testy malevozy fiat testy malevozy
 

Při výletním tempu na okresních cestách a ve městě v rámci povolených rychlostních limitů, kdy se otáčky motoru pohybují okolo 2000 až 2500 min-1 sice MultiAir nevyvolává žádné emoce ve stylu Viva Italia, ale na druhou stranu nabídne mnohem hospodárnější zacházení s palivem. Se spotřebou okolo šesti litrů se přibližuje výrobcem deklarované kombinované spotřebě paliva 5,6 l/100 km. Jenže to umí kde jaká čtrnáctistovka bez multi-kulti…

Pro motory MultiAir standardní funkce Start&Stop má přispět k snížení spotřeby především ve městě. Vedle této chvályhodné činnosti si systém zaslouží plusové body i za své rychlé reakce. U většiny konkurenčních značek nemá zbrklý nebo zmatkující řidič problém nachytat Start&Stop, díky jeho pomalým reakcím, na švestkách a nechtěně si zadusit motor. Ve Fiatu se budete muset hodně snažit, aby se vám toto povedlo.

Ne okruhový, ale městský švihák

Podle toho, jak se Punto Evo řídí, bychom mohli odhadnout, že hlavní testovací polygon při ladění jeho posilovače představovaly přeplněné ulice Říma a hlavním testovacím jezdcem byla křehká italská slečna. Jak jinak si vysvětlit při nižších rychlostech příliš účinný posilovač, u nějž režim City ztrácí význam. Při vyšších rychlostech se situace naštěstí zlepší a řízení ztuhne, ale stále nebudete mít pocit, že sedíte za volantem ostrého sporťáku.

fiat testy malevozy fiat testy malevozy Vzhledem k tomu, že pod kapotou pracuje moderní přeplňovaná čtrnáctistovka, je velkým překvapením její spojení s manuální převodovkou, která má jen pět rychlostních stupňů. Přitom MultiAir bez turba si, safraporte (klejeme v italštině), užívá spolupráci se šestistupňovou skříní. Řazení navíc nevyniká přesností, spíše naopak. O krátkých dráhách řadicí páky v kulise si také můžete nechat zdát. Kombinace dlouhých a kostrbatých pohybů a gumově působící kulisy vás donutí vážně přemýšlet, jestli je opravdu nutné podřadit, nebo zda se ten motor z nízkých otáček přece jen nakonec nesebere.

Standardem pro Punto Evo s motorem 1,4 16V MultiAir Turbo o výkonu 99 kW jsou sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny obutá do pneumatik o rozměru 205/45. Na hladkém kvalitním asfaltu si budete užívat bezchybnou jízdu, kterou lze přirovnat k žehličce pohybující se po novém žehlicím prkně. Na špatné silnici posádku obtěžují nepříjemné rázy od podvozku. Do interiéru také výrazně proniká hluk od pneumatik odvalujících se po drsném asfaltu. Sportovní jízdě nesedí ani náklony v zatáčkách.

Když ovšem zůstanete nohama a kolama na zemi, zpomalíte a budete si chtít užít pozornost okolí, bude Evo celkem pohodlným společníkem. S tímto Evem totiž na českých silnicích rozhodně nezapadnete!

Stylový a vybavený

Záleží čistě na vašem osobním vkusu, jak hodnotíte přerod Grande Punta v Punto Evo. Když se tito dva postaví vedle sebe, přikláníme se spíše k názoru, že starší model má elegantněji působící přední partie, ale nováček nabízí celkově modernější styl.

V interiéru působí Grande Punto usedlejším dojmem, zatímco jeho nástupce, zvlášť v provedení Sport, je odvážnější a rafinovanější. Tento dojem vyvolává Evo i přesto, že si zachovalo stejné rozmístění ovladačů a přístrojů jako jeho předchůdce. Beze změn jsou například i relativně vysoko uložená sedadla. Nové jsou jen materiály čalounění, povrch palubní desky a výplní dveří.

Řidič i jeho spolucestující se mohou těšit na velkorysou nabídku vnitřního prostoru vpředu i vzadu. Příjemně prosvětlenou atmosféru v interiéru testovaného vozu zajistí elektricky ovládané panoramatické střešní okno (+19.200,- Kč), jehož roletky bohužel neudělají radost dlouhánům s výškou nad 190 cm. Kdo potřebuje maximum místa nad sedáky, měl by si prosklenou střechu odpustit.

fiat testy malevozy fiat testy malevozy
 

Vyšší cenová hladina výbavy Sport vyvolává očekávání vysokého standardu. Bezpečnostní výbava je příkladně kompletní: sedm airbagů, ESP spolu s ASR, MSR, HBA a Hill Holder. Komfort na palubě udržuje dvouzónová automatická klimatizace spolu s autorádiem s CD a MP3 přehrávačem. Překvapit by vás ale mohl příplatek 5.100,-Kč za elektrická okna vzadu.

Žádná překvapení nečekají po otevření výklopné zadní stěny. Z estetických důvodů Punto Evo nadále postrádá jakékoliv madlo. Zavazadlový prostor si zachoval svůj původní vzhled i objem. V základní konfiguraci nabízí průměrných 275 litrů, po sklopení sedadel druhé řady se zvětší na 1030 litrů.

Závěr

Točivá charakteristika moderního italského motoru navazuje na zlatou éru malých Fiatů, které bylo radost řídit i když jejich motory měly skromné objemy. Evo však není tak hot, jak vypadá. Stylový obleček můžete dotvořit k obrazu svému bohatou nadílkou doplňků. Dovedeme si proto představit, že dámská klientela může nedostatky v kvalitě jízdy mávnutím ruky přejít a s vlastnosmi Eva se ztotožní.

Technicky schází našemu Evu k dokonalosti přesnější řazení a šestý převodový stupeň, který snad od vrcholu nabídky máme právo očekávat. Jízdně auto doplácí na příliš velká kola, která si nerozumí s měkkým podvozkem. Řízení, které plně vyhoví dámám v Evech se základní dvanáctistovkou, mělo projít důkladnější (alespoň softwarovou) revizí.

A pak je tu cena. Srpnový ceník říká, že toto auto stojí více než půlmilion korun. Letmý pohled na nabídku koncernového hot-hatch tria (Fabia RS, Polo GTi, Ibiza Cupra) naznačí, že i v cenové politice je nejvyšší čas na změnu.

fiat testy malevozy fiat testy malevozy
 

První cena vozu 204.900,- Kč (1,2, 48 kW, Active, 3 dv.)
První cena vozu s testovanou motorizací 428.900,- Kč (1,4 16V MultiAir Turbo, 99 kW, Sport, 3 dv.)
Základní cena testovaného vozu 453.900,- Kč (1,4 16V MultiAir Turbo, 99 kW, Sport, 5 dv.)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 515.000,- Kč (1,4 16V MultiAir Turbo, 99 kW, Sport, 5 dv.)

Plusy

  • Design exteriéru i interiéru
  • Tuhá karoserie
  • Sportovní charakteristika přeplňovaného motoru
  • Rychlá reakce motoru na řidičovy povely
  • Bohatá bezpečnostní výbava
  • Dobře tvarovaná přední sedadla s přiměřeným bočním vedením
  • Široké možnosti individualizace

Minusy

  • Nepřesné řazení s dlouhými drahami, vůlemi v kulise a kostrbatým chodem
  • Rázy od kol, kultura tlumení nerovností
  • Absence madla pátých dveří
  • Povrzávání loketní opěrky
  • Vyšší spotřeba
  • Vysoká cena
Ondřej Pavlůsek
Diskuze (19)
Fiat Punto Evo 1,4 16V
Cena základní sestavy 453 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče, airbag spolujezdce s možností deaktivace, kolenní airbag, boční airbagy vpředu, okenní airbagy, aktivní opěrky hlavy vpředu, ESP (elektronický stabilizační program), zahrnuje ASR, MSR, HBA a Hill Holder, přední mlhová světla, STOP&START (pouze pro motory MultiAir a MTA), elektrický posilovač řízení Dualdrive™, výškově a osově nastavitelný volant, palubní deska Confort, volant a rukojeť řadicí páky potažené kůží, podsvícení Ambient Light, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, přední loketní opěrka, zadní dělené sedadlo 40/60, 3 místa na sezení, 3 bezpečnostní samonavíjecí pásy, 2 x ISOFIX, zadní opěrky hlavy, třetí opěrka hlavy vzadu, dálkové ovládání centrálního zamykání, uzamykatelné víčko nádrže, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka s vyhříváním v barvě karoserie, elektricky ovládaná přední okna, automatická dvouzónová klimatizace s protipylovým filtrem, autorádio s CD + MP3 přehrávačem a ovládáním na volantu, Blue and Me™ (hands-free Bluetooth®, digitální přehrávač, hlasové ovládání, USB), vnitřní prahové lišty s logem, boční prahové spoilery, spoiler pátých dveří Punto, kit Fix and Go - sada na rychlou opravu pneumatik, kola z lehkých slitin 17" s 15 paprsky + pneu 205/45 R17. Kč
Cena testované sestavy 515 000 Kč
Výbava testované sestavy Přístrojová deska s multifunkčním displejem (+3.100,- Kč), tempomat (+10.100,- Kč), kuřácký kit (zapalovač a popelník ve středovém tunelu) (+600,- Kč), elektricky ovládaná zadní okna se senzorem proti přivření (+5.100,- Kč), zatmavená skla zadních oken a pátých dveří (+2.600,- Kč), Sky Dome (elektricky ovládané panoramatické střešní okno) (+19.200,- Kč), polepy karoserie Italy (+2.100,- kč), metalická barva červená Sfrenato (10.100,- Kč), červené brzdové třmeny BREMBO (+4.100,- Kč), kola z lehkých slitin 17"+ pneu 205 / 45 (nelze použít sněhové řetězy) (+4.100,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 99 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 206 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 4.6 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 275 / 1030
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1170 / 560
Rozměr pneu: 205/45 R17
Fiat Punto Evo 1,4 16V
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4065
b) šířka (mm): 1687
c) výška (mm): 1490
d) rozvor (mm): 2510
e) rozchod vpředu (mm): 1473
f) rozchod vzadu (mm): 1466
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar -
anonym
10. 2. 2014 16:31
Re: STÁLE TO ISTÉ
To je ale stejná redakce... jediná změna je jazyk...
Avatar -
anonym
10. 2. 2014 16:27
SOUHLAS
1. Auto, který má vpředu čtyřpístková Bremba a ostřejší, tedy dražší řízení, stojí stejně jako KdF, která brzdy nemá a řízení má za polovic. A proto je to šunt.
2. Motor je natolik pružný, že nepotřebuje šestku, ale ostatní šestku mají, tak je to šunt. A protože Peugeot 307 WRC měl jen čtyřkvalt, tak to byl šunt na druhou.
3. Turbomotor nemá přímý vstřik paliva (technická: proč by jako měl?), tak je to šunt.
4. Má to delší šaltpáku blíž u volantu, tak je to šunt
5. Má to měkký odpružení, ale tvrdý uložení podvozku (česky:neskáče to na nerovnotech, ale vede to dobře kola), tak je to šunt.

Největší závadou toho auta je, že se jmenuje Fiat. Kdyby na to napsali KdF, bylo by to geniální nadauto. Ale to by tomu museli napřed sundat brzdy, dát měkký silentbloky, horší řízení...
8. 10. 2010 19:45
Re: STÁLE TO ISTÉ
Když tě ten folklór tak strašně štve, tak proč sem vůbec lezeš? Ty kváky o ubližování fiatu tady rozvíjíš ty a asi tak ještě dva tři další. Tak si založte klub a pište si sami mezi sebou, na vašem soukromém servru může být fiat, pak fiat a zse prozměnu fiat a navíc je možné ho tam trvale označovat za nejlepší nas větě a napříč všem třídám. Tady většinu z nás tvoje vzteklé výlevy tady skutečně nezajímají, ty ETYKU... :no:
8. 10. 2010 19:41
Re: Fiat nebo Fiat?
Že pokud máš pravdu (někteří tady píšou o nákupech auta tak často, že si toho člověk s trochou paměti všimne, jenom aby podpořili svoje častopseudoargumenty k té či oné značce), tak seš normálně a dost racionálně uvažující motorista a řidič a nezbývá než ti popřát, aby sis auto užil a vyhnuly se ti všechny problémy a potíže, které tě potkat mohou.
Avatar - iudex
27. 9. 2010 08:09
Re: STÁLE TO ISTÉ
A ak už športové Punto, tak potom Abarth: [odkaz]