TEST Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…
Úvod, pořizovací náklady
V poslední době se mezi malými auty dějí věci. Nová ibiza, micra, polo, C3, swift a teď i fiesta. Dobře, úplně nová není, Ford použil stávající platformu, na tom ale nic divného není, třeba taková corsa přidala v „nové“ generaci i kompletní skelet předchůdce. Fabia si už v téhle nováčkovské partičce musí připadat pomalu jako harcovnice, byť se tedy zase tak dávno nepředstavila, od premiéry uběhly tři roky.
A k těm specifikacím – tříválce nejsou v dnešní době nic speciálního, zvlášť u malých aut, automatickým převodovkám se však zákazníci v tomto segmentu pořád spíš vyhýbají, úplně běžné nejsou ani výbavou napěchované luxusní specifikace (Titanium u fiesty a Style u fabie). A to umí být malý ford ještě exkluzivnější, koupíte ho taky ve verzi Vignale. Ani nevím, jestli mi dává u malého auta smysl, ale proč ne.
Malí, ale drazí
Už první cena nového Fordu Fiesta je poněkud vyšší – malý modrý oválek koupíte nejmíň za 299.990 Kč. Jedná se přitom o pětidvéřovou verzi se čtyřválcovou jedenáctistovkou o výkonu 52 kW. Na nejlevnější fabii vám přitom stačí jenom 241.900 Kč. Máme tady ale několik menších a taky větších háčků.
Za prvé jde v základu jen o litrový tříválec s výkonem 44 kW a hlavně velmi oholenou výbavu Active. Zatímco fiesta nabídne klimatizaci, dálkový centrál, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka nebo rádio, u fabie najdete… Vlastně skoro nic, za zmínku stojí v podstatě jen bezpečnostní výbavy (airbagy a spol.) a klasické centrální zamykání.
Pořizovací náklady | Ford Fiesta 1.0 EcoBoost/74 kW AT | Škoda Fabia 1.0 TSI/81 kW DSG |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor a stupeň výbavy | 373.990 Kč (Trend) | 343.900 Kč (Ambition) |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Šest airbagů [Kč] | S | S |
Dálkový centrál [Kč] | S | S |
Palubní počítač [Kč] | S | S |
Elektricky ovládaná přední okna [Kč] | S | S |
Elektricky ovládaná vnější zrcátka [Kč] | S | S |
Mlhovky [Kč] | 5000 | S |
Manuální klimatizace [Kč] | S | 10.000 |
Automatická klimatizace [Kč] | 3400 | 30.000 |
Tempomat [Kč] | 3550 | 9000 |
Litá kola [Kč] | 10.000 (šestnáctipalcová) | 17.400 Kč (šestnáctipalcová) |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 6011/4867 | 11.234/2058 |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 9946/9116 | 7008/7008 |
Přední blatník [Kč] | 2842 | 4116 |
Čelní sklo [Kč] | 6747 | 3528 |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 2243 + 600 | 1658 + 315 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 650 | 630 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] | 16.000 | 17.585 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 2/2/12 | 2/3/12 |
Prodloužená záruka | 5 let/120.000 km (9000 Kč) | 5 let/100.000 km (2000 Kč) |
U druhého stupně Ambition si trochu polepšíte, třeba za klimatizaci však musíte pořád připlácet. Dodává se tedy v rámci akčního paketu Ambition Plus za deset tisíc a navíc dostanete ještě malý kožený paket, jakýsi piano dekor a zadní parkovací senzory, ale stejně - pořád zkrátka jde o extra položku. Klimatizaci bych v dnešní době čekal jednoznačně v základu.
Testované verze tak sice dělí třicet tisíc (373.990 vs. 343.900 Kč), fiesta však kontruje bohatší výbavou a taky daleko dostupnějšími příplatky. Třeba automatická klimatizace přijde na 3400 Kč, u škodovky zaplatíte rovných třicet…
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Ford Fiesta | Škoda Fabia |
Základní cena | 5 | 6 |
Standardní výbava a příplatky | 8 | 6 |
Servis | 8 | 8 |
Záruky | 6 | 6 |
Průměr | 6,75 | 6,50 |
Design, interiér
Že novinka do značné míry vychází z předchůdce, poznáte i z designu karoserie fiesty, povědomá je hlavně boční linie. Zepředu chce malý ford pořád vypadat alespoň trochu jako Aston Martin, což vadit nemusí. Přední partie mi přijdou celkově uhlazenější, klidnější a elegantnější, vzadu se o podobné vyznění snaží nové horizontální svítilny. Minulé řešení bych si dovolil považovat za atraktivnější, takto však obě fiesty spolehlivě odlišíte. Vlastně jsem docela spokojený, nadšený ne, to jsem byl z nové ibizy, ale asi se mi fiesta líbí.
Ne že bych to o fabii nemohl vyloženě říct, i ve třetí generaci mi však pořád při pohledu zepředu připadá nějaká moc vysoká a úzká. Asi hlavně kvůli předním světlometům, od začátku s nimi trochu bojuju, zadní partie ve mně disproporční nálady už nevyvolávají. Víte, co by se mi hodně líbilo? Nějaká velmi speciální RS verze s paketem ze speciálu R5… Časy na tyhle hovadinky jsou už ale asi definitivně pryč.
ford skoda fabia srovnavacitesty malevozy
S bílou dekorací táhnoucí se prostřední částí přístrojovky a džínovými potahy sedaček působí interiér fabie skoro až živě, bez těchto a podobných prvků však jde o jednoduchost dovedenou až někam k hranici tvarové sterility. V takovém vnitřku bych se asi sotva cítil jak v pokojíčku, testovaný kousek však dokázal díky dekorativnímu minimu vykřesat skoro až útulnou atmosféru. A klasické ovládání úplně všeho normálními tlačítky a ovladači, to bylo pro mě pohlazení pod duši.
Ford u většiny svých posledních modelů předváděl uvnitř tvarové orgie, hlavně kvůli tomu, aby zastřel sázku na lacinější materiály. Vlastně mu to celkem vycházelo, ve zprohýbaném designu se méně kvalitní plast občas i ztratí. Horší to už bylo s přehledností a takový forďácký palubní počítač… Kamarádi, to bylo něco! Tento nešvar v nové fiestě pořád trochu přežívá, ovšem už v daleko snesitelnější podobě. A ovládání infotainmentu Sync 3? Tady udělal Ford takový pokrok, až jsem byl dojatý, když jsem nebyl schopný v menu zabloudit a našel jsem prakticky vždycky to, co jsem chtěl. A fakt docela funguje to hlasové ovládání. Řekl jsem, že mám hlas, a paní mi v odpověď nabídla seznam nejbližších stravovacích zařízení. Docela sranda. A hlavně jsem se uvnitř cítil o dost luxusněji než ve fabii. Ta se s dekory snaží, hodnotnější ford je ale o řád někde jinde.
HODNOCENÍ DESIGNU | Ford Fiesta | Škoda Fabia |
Vnější vzhled | 8 | 7 |
Vnitřní vzhled | 8 | 6 |
Zpracování | 9 | 8 |
Ergonomie | 8 | 9 |
Konektivita | 9 | 9 |
Průměr | 8,40 | 7,80 |
Fiesta je sice delší…
… uvnitř to ale nepoznáte. A kdyby jenom to, ona je ta menší česká potvora ještě prostornější! Na předních sedačkách si větších rozdílů nevšimnete (ani z pohledu komfortu posezení), vzadu už ale na první sednutí. Ne že by fiesta svoji posádku vyloženě utiskovala, před koleny i nad hlavou však víc centimetrů naměříte ve fabii. Ve fordu toho moc nenaměříte, tedy pokud jste vyrostli alespoň jako já na 180 cm. Dostával jsem se tedy do velmi blízkého kontaktu s předním opěradlem a stropem. Je ale fakt, že zadní lavice je ve fabii posazena poněkud níž, než by mi bylo pohodlné. Sedí se tady tak trochu s koleny u brady.
Ford Fiesta vs. Škoda Fabia - srovnání rozměrů zavazadlových prostorů | ||
Objem zavazadelníku min/max [l] | 292/1093 | 330/1150 |
Výška nákladové hrany [mm] | 700 | 660 |
Šířka kufru v nejužším místě [mm] | 980 | 960 |
Délka kufru [mm] | 600 | 680 |
Délka po sklopená zadní opěradla [mm] | 1200 | 1270 |
Výška pod plato [mm] | 550 | 550 |
Výška pod otevřeným zadním víkem [mm] | 1850 | 1900 |
Podle udávaného objemu má celkem pohodlný kufrový náskok škodovka, která v základu udává 330 litrů, fiesta se musí spokojit s 292 litry. V obou případech jde přitom o hodnoty se sadou na opravu pneumatik (u fordu tedy může rezervní prostor zabrat ještě subwoofer), k reálně využitelným číslům se tak dostaneme po odečtení nějakých dvaceti litrů. Fabia si tedy náskok stále udržuje, což potvrzuje i naše měření – mladoboleslavský hatchback nabídne výrazně delší zavazadlový prostor. A taky přístupnější. Škodovce jsme naměřili rozměrnější vstup do kufru, nižší je také nákladová hrana a páté dveře se vyklápí výš. V součtu tedy prostorovou kapitolu celkem s přehledem ovládla fabia.
HODNOCENÍ INTERIÉRU | Ford Fiesta | Škoda Fabia |
Prostornost | 7 | 9 |
Přední sedačky | 8 | 8 |
Zadní sedačky | 7 | 6 |
Kufr | 6 | 8 |
Variabilita | 7 | 8 |
Průměr | 7,00 | 7,80 |
Motor, jízdní vlastnosti
Asi už to po mých několika chvalozpěvech na jednotku 1.0 TSI tušíte, že se bude tříválec ve fabii chválit. Ano, příkladně tichý chod, velmi slušná pružnost (oboje platí hlavně pro nižší otáčky) a nízká spotřeba, tohle všechno platí i pro použití litrové jednotky ve fabii. Ještě pro připomenutí technické minimum – díky hliníkovému bloku i hlavě válců (ze stejného materiálu jsou i písty) jednotka váží jenom 93 kilo, výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců (v dnešní době už pomalu standard), nechybí variabilní časování sací a výfukové vačky. A pak ještě fičura v podobě tlumiče kmitů a setrvačníku s cíleně nevyváženou konstrukcí, které mají nahradit chybějící vyvažovací hřídel. Pro zklidnění chodu, samozřejmě. A jak víte, funguje to dobře.
Jenže on ani litr od Fordu, známý sběratel ocenění v anketě Motor roku, není žádné ořezávátko. A v mnohém se chválené TSI právě od fordího litru inspirovalo. Třeba integrovaným výfukovým potrubím (chlazené vodou), přímým vstřikováním benzinu nebo asymetrickým vyvážením setrvačníku (i zde chybí vyvažovací hřídel). Jo, tenhle průkopník se z velké části postaral o to, že jsem tříválce začal brát vážně. A přestal vzpomínat na uprskané a upachtěné HTP.
Ford Fiesta vs. Škoda Fabia - dynamické měření na letišti | ||
Pneumatiky | 205/45 R17 | 215/45 R16 |
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) [s] | 5,8/9,2 | 5,6/7,9 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 2500 min-1 | 2900 min-1 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 47,7/87,9/125,5 | 48,1/85,9/125,6 |
Je to vynikající motor, respektive, tak si litr EcoBoost pamatuju, ve fiestě mě ale tentokrát ne zcela přesvědčil. Mohlo za to spojení s automatickou převodovkou, která mezigeneračně vystřídala dvouspojkové řešení za klasický měnič. A i když PowerShift nikdy nepatřil mezi mé oblíbené skříně, po zkušenosti se šestistupňovou novinkou bych se k němu snad i docela vrátil. Je sice pravda, že měnič neškube a necuká ani při rozjezdu, převody ale střídá dost laxně a vy se tak hodně načekáte. OK, pohoda s klasickým automatem, to by ještě šlo smáznout. Horší je to, že nahoru automat odřazuje zbytečně pozdě, většinou až nad třemi tisíci otáček. Proč? Když vrchol točivého momentu 170 N.m hlásí tříválec už v patnácti stech otáčkách? A kdybyste se chtěli spolehnout na manuální režim, moc si nepomůžete. Že je pomalý, by vadilo míň než to, že zvolený převod není ochotný udržet. Stačí pak jenom trochu důrazněji šlápnout na plyn, automat okamžitě podřadí, otáčky letí nad tři tisíce a… Ano, roste spotřeba paliva. Jezdit s malou fiestou vybavenou tříválcovým litrem za 7,5 litru opravdu není dobrá vizitka.
Sedmistupňové DSG ve fabii je tedy třeba při parkování pořád trochu otravné, řadí však rychle a hlavně využívá rozumně potenciálu motoru a nenutí tříválec šplhat otáčkovým spektrem. Týdenní průměr tak byl o litr nižší než v případě fiesty.
HODNOCENÍ MOTORU | Ford Fiesta | Škoda Fabia |
Zrychlení | 6 | 8 |
Pružnost | 7 | 8 |
Spotřeba udávaná | 7 | 8 |
Spotřeba v testu | 5 | 7 |
Odhlučnění motoru | 8 | 8 |
Průměr | 6,60 | 7,80 |
Fiesta pořád vzorem?
Malý ford mám už po léta tak nějak automaticky spojený s hravými jízdními vlastnostmi zkombinovanými s komfortem. Takhle jsem měl zafixováno víc fordů, u některých aktuálních modrých oválků jsem se ale odfixoval…
U fiesty zatím ne, nedávno jsem se svezl se sportovní verzí ST (teď už vlastně jde o předchůdce) na okruhu v Mostě a bavil se jako za mlada. Novinku vybavil Ford tužším zavěšením, upravil tlumiče i pružiny a zvětšil pryžová pouzdra v uchycení náprav. Všechno hlavně pro komfort posádky, což u Fordu podpořili ještě přidanými tlumícími hmotami. Výsledkem je tak opravdu velmi pohodlná jízda, nerovnosti fiestu nechávají v klidu i na testovaných sedmnáctipalcových pneumatikách.
ford skoda fabia srovnavacitesty malevozy
Za volantem jsem se v rámci možností bavil, třeba díky řízení, které docela odpovídalo tomu, na co jsem byl u fordů po léta zvyklý. Jenom mi připadá, že je toho komfortu najednou trochu víc, že přece jenom trochu tu hravost převážil… Ale to je taková už hodně hnidopišská „výtka“.
Fabia se od začátku ve třetí generaci velice naklání. Za volantem se cítíte jistě, i v rychleji projížděných zatáčkách. A kdyby náhodou něco, stabilizace vám do toho šáhne dost brzo a zrovna se tedy neupejpá. Fajn, fabia se vybrala pohodlí, díky za to, doby nesmyslně utažených podvozků koncernu VW jsou snad už pryč. Tlumení nerovností je tedy na výši, fiesta však působí o něco bytelněji. Řízení je velmi slušný standard, řekl bych, víc bodíků ale dávám vypiplanější fiestě.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | Ford Fiesta | Škoda Fabia |
Ovladatelnost | 9 | 7 |
Komfort odpružení | 9 | 8 |
Odhlučnění podvozku | 9 | 8 |
Řízení | 9 | 8 |
Řazení | 6 | 8 |
Brzdy | 8 | 8 |
Průměr | 8,33 | 7,83 |
Závěr
Závěr
Fabia podala ve všech disciplínách velmi vyrovnaný výkon, však se podívejte na známkovací tabulku – kromě hodnocení pořizovacích nákladů je to třikrát průměr 7,80 a jednou 7,83. Malému českému hatchbacku můžeme vyčítat velmi chudou základní výbavu a strohý interiér, který alespoň trochu zútulní až ve vyšších verzích. Jinak je objektivních nedostatků pomálu, vadit by mohly vlastně už jenom větší náklony karoserie v zatáčkách. Jinak je to, jak už jsem napsal, vyrovnaný výkon po všech stránkách.
Fiesta je přece jenom trochu rozporuplnější. Interiér vás sice nadchne skoro až luxusní atmosférou, vzadu vám ale bude těsno. Smířit se musíte taky s menším kufrem. Největší rozdíl, který fiestu stál vítězství, ale udělal motorový oddíl. Samotný litrový tříválec EcoBoost za to nemůže, nepovedlo se totiž spojení s automatickou převodovkou. Motor zbytečně vytáčí, v klasickém měniči se ztrácí víc dynamiky, než je nevyhnutelně nutné (prokluze fakt moc…). A tohle všechno se samozřejmě odráží ve vyšší spotřebě. Vynikající podvozek, založený na technice předchůdce, to už vytrhnout nedokázal…
ford skoda fabia srovnavacitesty malevozy
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | Ford Fiesta | Škoda Fabia |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 6,75 | 6,50 |
DESIGN | 8,40 | 7,80 |
INTERIÉR | 7,00 | 7,80 |
MOTOR | 6,60 | 7,80 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 8,33 | 7,83 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 7,42 | 7,55 |
Ford Fiesta
Nejlevnější verze modelu | 299.990 Kč (1.1/52 kW Trend) |
Základ s testovaným motorem | 339.900 Kč (1.0 EcoBoost/74 kW Trend) |
Testovaný vůz bez příplatků | 405.990 Kč (1.0 EcoBoost/74 kW AT Titanium) |
Testovaný vůz s výbavou | 467.500 Kč (1.0 EcoBoost/74 kW AT Titanium) |
Plusy
- Tlumení nerovností
- Vynikající řízení, velmi dobrá ovladatelnost
- Kvalitní interiér
Minusy
- Vyšší spotřeba
- Naladění automatické převodovky
Škoda Fabia
Nejlevnější verze modelu | 241.900 Kč (Fabia 1.0 MPI/44 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 307.900 Kč (Fabia 1.0 TSI/81 kW Ambition) |
Testovaný vůz bez příplatků | 371.900 Kč (Fabia 1.0 TSI/81 kW DSG Style) |
Testovaný vůz s výbavou | 454.900 Kč (Fabia 1.0 TSI/81 kW DSG Style) |
Plusy
- Prostorný a praktický interiér
- Větší kufr
- Lepší sladění motoru s převodovkou
Minusy
- Fádnější design interiéru
- Velmi chudá základní výbava
Foto: Petr Homolka