Test Auto.cz

Suzuki Swift Sport – Japonský oldschool

20.9. 2012
Verdikt
 

Suzuki se rozhodlo, že postaví malý hot-hatch prakticky stejně, jako kdykoli předtím, bez ohledu na to, co se kolem děje. A to je skvělá zpráva.

Nejnovější Suzuki Swift Sport jsem vyzkoušel jen pár dní po zahájení prodeje a nyní nadešel čas podrobit ho týdennímu redakčnímu testu, jenž ukáže, jak moc přesné byly první dojmy. Hned na úvod je třeba říci, že zjištěné závěry se liší opravdu jen nepatrně.

Musím se přiznat, že mi vůbec nevadilo, že testovací exemplář nebyl v „neviditelné“ stříbrné jako předváděčka posledně, v červené více vynikne jeho dynamický charakter, i když popravdě řečeno jsem při vyzvedávání se zalíbením hleděl spíše na identický exemplář v bílé. Tahle barva prostě ostrým Japoncům slušela už dávno předtím, než se z ní stal módní hit.

Sportování v plné polní

Japonský hatchback působí lehce extravagantním dojmem, jak se na sportovní verzi sluší, kabina ale už tolik emocí nevyvolá. Spíš žádné. Posaz je docela vysoký, sedadla sice mají lehké boční vedení, ale jsou úzká a materiál, použitý na čalounění středů není vůbec příjemný na kůži. Ani nahoře zploštělá hlavice řadicí páky nyní už konečně šestistupňového manuálu není úplně zázrakem ergonomie. Naopak parádní je volant – má tlustý věnec, malý průměr a výborně se drží, i když jeho sklon odpovídá vyšší pozici sedadla.

Swift Sport je našlapaný výbavou, takže keyless startování má na starosti tlačítko a benzinový motor 1,6 l po probuzení charakterizuje moc pěkný mechanický zvuk; žádné přímovstřikové chrochtání. A jestli jsem byl spokojený už po svezení s úplně syrovým, tak teď jsem byl vysloveně nadšený.

Stačí 100 kW?

Toho, kdo potřebuje v malém hot-hatchi nejméně 180 turbokoní, pochopitelně 100kW atmosféra o objemu 1,6 l nemůže uspokojit, ale já jsem si vysloveně „medil“ – jsem toho názoru, že si zážitky za volantem (a tedy i dynamiku) řidič musí zasloužit a tohle je přesně ten případ. Nízké a střední otáčky jsou pochopitelně spíše pro běžné cestování a při potřebě ostřejšího svezení je třeba ho točit a točit. A točit.

Pro udržení svižnějšího tempa je třeba držet otáčky nad hranicí 4500/min, respektive nad 5000 otáčkami, kdy auto akceleruje velmi slušně, ovšem to nejlepší ze sebe zvukově i výkonově vydá až od šesti tisíc výš. To je swift opravdu ve svém živlu a tak je opravdu škoda, že přestože je červené pole otáčkoměru namalováno v 7200 otáčkách, omezovač ukončí rozlet už v 6900/min. Vsadím se, že v Japonsku mají zase omezovač na 7500...

obrázek [600 x 350]  

To je ta příjemná zpráva. Už trošku méně potěší, že řazení není úplně první liga. Tedy na japonské poměry. Z objektivního hlediska mu nelze nic vyčíst – dráhy jsou krátké, přesné a docela blízko sebe, chybí ale vytříbenost sportovních japonských převodovek. Ovšem na druhou stranu – i tak dnes patří tenhle manuální šestikvalt mezi malými auty k těm nejlepším, což je i není dobrá zpráva... Drobnou výtku musím mít i k rozložení pedálů – tam dole není dost místa pro meziplyny při brzdění, alespoň ne pro botu velikosti 43. A to je škoda, protože elektronika plynového pedálu reaguje rychle a precizně.

Tvrďák

Ani po několika stovkách kilometrů úplně přesně nevím, co si myslet o nastavení podvozku. Některé drobné nerovnosti silnic tlumiče pohlcují s naprostou suverenitou a na jiných nepochopitelně tlučou. U větších hrbolů a děr pak převažuje rázování a neklid auta. Osobně mi toto dost výrazně sportovní a současně docela oldschoolové nastavení vůbec nevadí, ale zhýčkanější řidiči už by mohli být trošku rozpačitější.

Oč méně kompromisů je v oblasti jízdního komfortu, o to méně jich je při jízdě. Swift Sport vyznává japonskou školu ladění šasi, což znamená, že náklony v zatáčkách jsou větší, než bývá u evropských hot-hatchů obvyklé, ale na druhou stranu jsou dostatečně malé na to, aby nemělo tohle auto s vyšší stavbou karoserie problémy se stabilitou a ovladatelností.

Jízda hrou

Při jízdě toto naladění znamená tři věci – hravost, ovladatelnost a spoustu zábavy. Už vzhledem k motorizaci nelze počítat s tím, že byste se swiftem lámali rychlostní rekordy a vzhledem k tomu, že ačkoli zatáčí ochotně, spíše než neutrální je lehce nedotáčivý a ani průjezdové rychlosti v zatáčkách nejsou na vrcholu segmentu, o to více je ale se swiftem zábava.

Tuhý podvozek perfektně informuje o dění pod koly a dokáže vtáhnout do děje, řízení je přesné, i když možná už trošku přeposilované a v zatáčce je tak dobře poznat, kdy začíná přicházet nedotáčivost a lze si s ní pohrát, ať už přitažením volantu, což ale v tomto případě ne úplně funguje, nebo polevením tlaku na plynový pedál.

To druhé dokáže na limitu auto usměrnit a v řadě případů dokonce vyvolat přetáčivost, takže je o zábavu postaráno a není vůbec žádný problém v zatáčkách balancovat na hranici mezi nedotáčivostí a přetáčivostí. Vzhledem k dobré čitelnosti šasi navíc dokáže Swift Sport zkrotit i méně zkušený řidič, čímž je tato zábava přístupná širokému okruhu „pilotů“.

obrázek [600 x 383]  

Na okreskových roletkách v zatáčce může swift občas trošku ztrácet jistotu, většinou ale špatný povrch zvládá bez problémů. Brzdy mají trošku pozvolnější nástup, ale jsou účinné a při okreskovém dovádění odolné vůči vadnutí. Také se docela dobře dávkují, takže nic nebrání využití takřka celého potenciálu tohoto japonského hot-hatche. Navíc se s ním budete bavit, aniž by bylo nutné se permanentně pohybovat rychlostmi daleko za hranicí povolených silničních limitů.

A co si budeme povídat – na tyhle hodnoty se v posledních letech trošku (dost) pozapomíná a jsou snahy je nahradit zátahem „vocpoda“ a nevypínatelným systémem jízdní stability. Proto byste měli Suzuki Swit Sport chtít. Nehledě na to, že je pořízení tohoto auta je nejsnazším způsobem, jak se dnes dostat k novému malému hot-hatchi – stojí totiž pouze 370.000 korun, což je nabídka, které byste měli odolávat jen velmi nesnadno.

První cena vozu199.900 Kč (1.2 GA 69 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací369.900 Kč (Sport 100 kW)
Základní cena testovaného vozu369.900 Kč (Sport 100 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků372.900 Kč (Sport 100 kW)

obrázek [600 x 351]  

Plusy

  • Sympaticky dravý vzhled
  • Výkonný motor s nízkou spotřebou a dobrým zvukem
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Zábavný charakter podvozku, ovladatelnost

Minusy

  • Vysoký posaz za volantem
  • Úzká sedadla
  • Přeposilované řízení
  • Tvrdý podvozek, horší komfort jízdy
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Swift Sport

Cena v základní výbavě: 369 900 Kč Cena v testované výbavě: 372 900 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, Vypínatelný airbag spolujezdce, Boční a hlavové airbagy, Kolenní airbag, ABS + EBD, ESP (stabilizační systém) + TCS, ISOFIX systém uchycení dětské sedačky, Imobilizér, Elektricky ovládaná přední a zadní okna, Centrální zámek s dálkovým ovladačem, Automatická digitální klimatizace, Startování motoru tlačítkem START/STOP, Systém bezklíčkového odemykání vozidla, Vyhřívání předních sedaček, CD tuner + MP3, WMA přehrávač + ovládání na volantu (6 reproduktorů), USB port pro připojení iPodu + USB memory, Bluetooth, Komfortní směrová světla (trojblik), Pylový filtr, Zadní parkovací senzory, Zrcátka ve slunečních clonách, Držáky nápojů – 1 vpředu, 2 vzadu, Výškově nastavitelná sedačka řidiče, Sportovní sedačky, Sklopné zadní sedačky, opěradlo dělené v poměru 60:40, Pedály z nerez oceli, Přední A a B sloupky v černém provedení, Světlomety xenonové HID, automaticky výškově nastavitelné, s vstřikovačem, Mlhové světlomety přední, Tónovaná okna, Zatmavená okna od 2. řady, Přední stěrače dvourychlostní s proměnným cyklovačem, Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná, Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná, Vnější zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu, Anténa, Dvojí výfuk, Zadní spoiler, Boční spoiler (spodní), Posilovač řízení, Výškově nastavitelný volant, Výškově a podélně nastavitelný volant, Multifunkční volant obšitý kůží, Tempomat, Otáčkoměr, 195/45R17+ disky z lehké slitiny, Opravná sada pneu (bez rezervního kola).

Výbava testovaného vozu:Barva Ablaze Red Pearl (3000,-)

Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018 Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018

Hnutí ANO mobilizuje své voliče. Volte Zemana, burcuje. A…

Dokument o vydání Babiše a Faltýnka už je v rukou žalobce Dokument o vydání Babiše a Faltýnka už je v rukou žalobce

Státní zástupce dnes obdržel od policie vyrozumění…

Česko pomůže Libyi s migranty. Zašle peníze na posílení hranic Česko pomůže Libyi s migranty. Zašle peníze na posílení hranic

Česká vláda pošle zhruba 225 milionů korun do fondu…

 
Technické údaje
Motor Suzuki Swift Sport
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1586
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 6900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.4 / 5.2 / 6.4
Emise CO2:147
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 211 / 892
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1045 / 435
Rozměr pneu:195/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3890
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2430
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1475
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):860
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 495
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



Suzuki Swift Sport dostane v příští generaci turbomotor Suzuki Swift Sport dostane v příští generaci turbomotor

Atmosférický čtyřválec ve Swiftu Sport se stane…

Suzuki Swift: Speciální série pro letošní rok stojí necelých 266 tisíc korun Suzuki Swift: Speciální série pro letošní rok stojí necelých 266 tisíc korun

Čtvrtá generace Swiftu je ve světě hodně populární. Český…

 



 
Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Dnes 08:00

Exkluzivní test kolegů z Auto Bildu ukazuje, že nová pneumatika nemusí fungovat nejlépe za všech podmínek. Jak se liší vlastnosti obutí s hloubkou dezénu osm, čtyři a dva milimetry?




Blesk.cz

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky kandidátů i rozohněné publikum

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky…

Televize Prima vysílala z pražského karlínského divadla první prezidentský duel mezi Milošem Zeman a Jiřím…

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf policie nováčky. Amerika je v šoku

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf…

Americkou veřejnost šokoval případ policejního šéfa z Kentucky Todda Shawa (50), který své svěřence nabádal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Voráček řídil dvěma body Flyers, Sobotka trefil výhru, skóroval i Simon

Voráček řídil dvěma body Flyers, Sobotka trefil…

SOUHRN | Nejproduktivnější český hráč v NHL Jakub Voráček skóroval v úterním programu po 14 utkáních a gólem a…

 

Reflex.cz

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A celá debata byla naprosto k ničemu

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A…

Primě se duel prezidentských kandidátů nevyvedl. To je základní dojem z jejich prvního opravdového střetu. Miloš…

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový systém vyvolal mocenské převraty, říká Pečinka

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový…

V dvoukolové volbě může být v prvním kole zvolen jen ten, kdo získá více než 50 % hlasů. Když nikdo takový není,…