Test Auto.cz

Ford Focus kombi 1.5 EcoBlue Trend Edition Plus – Radost z jízdy i po 20 letech

5.12. 2018
Verdikt
 

EcoBlue se u Fordu jmenují diesely. V rámci čtvrté generace Focusu jsme vyzkoušeli menší patnáctistovku. Normu Euro 6.2 plní bez močoviny. Otázkou je, jakou má v praxi spotřebu paliva.

Před dvěma dekádami se ze sotva průměrného Escortu stal nový král kompaktní třídy Focus. Nabídl fenomenální jízdní vlastnosti, vynikající zážehové motory či avantgardní a dodnes moderní design. Současně ale také mizerné diesely, jen průměrnou ochranu proti korozi a přední sedadla, která ne každému vyhovovala. Druhé vydání z roku 2004 ubralo na originalitě. Pokud ani v tomto případě nebyla ochrana proti korozi nejlepší, tak minimálně od modernizace se výrazně zlepšila. Ford vyřešil slabinu v podobě dieselů jejich nákupem od PSA, zážehové motory zůstaly i nadále skvělé. Třetí vydání přineslo jako první vůz své třídy dnes zcela běžné moderní bezpečnostní prvky od hlídání jízdy v pruzích až po varování před srážkou. Focus byl opět po věčném přetahování se s Golfem a Astrou trendsetterem své třídy. Auto ale narostlo, trochu ubralo na jízdní dynamice a hlavně zaznamenalo dost rozporuplné názory na svojí kabinu. Místa bylo méně, tlačítek naopak až příliš. Od letošního roku je na startu čtvrté vydání. Co všechno nabízí?

Líbí se, ale ne všem

V porovnání s předchůdcem vypadá nový Focus střízlivěji. Velice dobře tak rozvíjí současný designový trend a na rozdíl od předchozího vydání či aktuálního Mondea u něj nevypadá velký otvor v masce chladiče jako ve stylu vozů Aston Martin rušivě. Přesto jsme na vzhled vozu zaznamenali také kritiku. Dle některých je auto prostě málo výrazné. Kromě pětidveřového hatchbacku, který jsme již před časem testovali, nabízí Ford také pětidveřové kombi, jež nám dělalo společnost tentokrát. S délkou 4668 mm překonává nový Focus kombi svého předchůdce se stejným druhem karoserie o značných 112 mm. Rozvor náprav činí rovných 2700 mm, což je o 50 mm více než dříve. I ve čtvrté generaci mají obě karosářské verze shodný rozvor.

Ford Focus 1.0 EcoBoost - Zpátky na vrchol

V případě kombi, které by mělo vynikat zejména praktičností, je velmi důležitý objem zavazadelníku. O kolik se jeho hodnota změnila v porovnání s předchozí generací? Předchůdce nabízel v základu nijak slavných 490 litrů, po zvětšení 1515 litrů. Nová generace si výrazně polepšila na 608 litrů, po zvětšení pak na 1653 litrů. Toto je ovšem pouze v případě, že máte vůz s opravnou sadou pneumatik. Testovaný Focus obsahoval ocelovou minirezervu, která objem kufru zmenšila na 575, respektive 1620 litrů. I tak se jedná o výbornou hodnotu. Ford udává délku ložné plochy v základním uspořádání 1047 mm, maximální a tedy po sklopení opěradel zadní lavice pak 1835 mm, šířka mezi podběhy činí 1150 mm.

Zavazadelník má dvojité dno, načež první pohled do něj budil trochu rozpaky. Prostě se nám zdál na pohled malý. Teprve víkendový výlet na Moravu s miminkem a tedy i kočárkem s korbou a všemi nezbytnostmi ukázal, jak klamný byl první dojem. Do Focusu kombi tak naložíte více, než se na první pohled zdá. Navíc, když sklopíte opěradla zadní lavice, vznikne zcela rovná ložná plocha.

Simply Clever nemá jen Škoda

Přesuňme se však ze zavazadelníku do kabiny, a to hned za volant. První pohled na zcela nově řešenou palubní desku přináší zklamání. Vždyť je to taková větší Fiesta… Ano, v základních rysech se kabina nového Focusu skutečně podobá stávající Fiestě. V porovnání s předchůdcem se zdá interiér až příliš jednoduše řešený. Jakoby se Ford v tomto vracel ke druhé generaci Focusu, u níž na nás působil přechod z té první podobně. Jenže jakmile s autem ujede pár kilometrů, velmi rychle odhalíte přednosti nové kabiny. Ten tam je onen pocit stísněnosti, který známe z předchozí generace. Zatímco tehdy vás palubní deska a zejména její středový panel skoro utiskovala, u novinky je najednou tolik prostoru, středový panel má snad v porovnání s předchůdcem poloviční šíři...

obrázek [600 x 403]  

Ford také velmi zapracoval na ergonomii ovládání. Ani v nejvyšší výbavě Vignale nechybí samostatné ovládací prvky klimatizace a ventilace. Na první pohled jsou dost nízko, ovšem v praxi se s nimi pracuje bez výhrad. A to je dobře, protože pouze výbavy Titanium a Vignale mají standardně samočinnou, v tomto případě dvouzonovou klimatizaci. U zbylých verzí včetně testované Trend Edition Plus, která je třetí odspodu, si musíte vystačit s manuální. Samočinná je za příplatek v rámci sady Komfort za 23.500 korun, ale pozor, uvedená cena se vztahuje pouze na testovanou výbavu Trend Edition Plus. U základního Trendu lze dokoupit pouze samočinnou klimatizaci (tedy nikoliv celou zmíněnou sadu) za 12.900 korun.

Ford Focus Active prozrazuje české ceny. Jak si oplastovaný kompakt stojí proti konkurenci?

Když už jsme u topení, tak musíme zmínit jeho vynikající účinnost. I při venkovních teplotách pod bodem mrazu stačil pro udržení příjemného klima pouze poloviční výkon spolu s ventilátorem nastaveným na první, maximálně druhou rychlost. Také náběh topení je veskrze rychlý, přičemž Focus si pomáhá elektrickým přímotopem, který ale vyhřívá pouze vzduch vstupující do kabiny.

Nejvyšší místo středního panelu patří monitoru rozhraní SYNC. Focus nabízí tří verze - od 4,2 palce přes 6,5, který je již dotykový, až po velký monitor s úhlopříčkou 8 palců. Ten je standardem od testované výbavy Trend Edition Plus. Ovládání je snadné, navíc důležité funkce, jakými jsou třeba vyhledávání stanic rádií, mají navíc mechanické tlačítko. To samé platí o ovládání hlasitosti otočným ovladačem. Jde o zdaleka nejlepší řešení, které dnes řada automobilů prostě nemá. Není nic horšího, než se v zácpě snažit „trefit“ prstem na titěrná a mnohdy zmateně reagující dotyková tlačítka se symboly „plus a mínus“ ve snaze ztlumit si zvuk rádia.

Vůbec nám celkové řešení nového Focusu přišlo takové příjemně klasické. Na všechno je tady tlačítko. Stop-start deaktivujete vedle řadicí páky, ovladač podsvícení přístrojového štítu, s nímž se ztlumuje také monitor rozhraní a bohužel i ovladače topení aklimatizace, zase najdete vlevo vedle volantu. Otázkou je, zda té klasiky není někdy až příliš. Třeba samočinné stírače s čidlem intenzity deště dodává Ford pouze v rámci sady Viditelnost za 5.400 korun. Jen výbavy Titanium a Vignale mají tento prvek standardně. Při jízdě v dešti jsme si proto vzpomněli na 90. léta, kdy do aut přicházely proměnné intervaly cyklovače stíračů. Ovládá se na pravé sdružené páčce.

Zpět k pozitivům. Pouze základní Focus Trend používá mechanickou parkovací brzdu. Od výbavy Trend Edition je brzda elektromechanická. A funguje velmi dobře. Na rozdíl třeba od francouzských aut se vám totiž po každém vypnutí motoru sama nezatáhne, vše tudíž nechává na vůli řidiče, a to je dobře. Zejména při teplotách kolem nuly a dešti dokážou zadní brzdiče přituhnout, a to pak s autem nehnete.

Ford nabízí nový Focus se dvěma verzemi předních sedadel. Pouze základní Trend má komfortně tvarovaná přední sedadla. Od výbavy Trend Edition jsou již přední sedadla sportovně tvarovaná. Pod tím si ale v tomto případě představte spíše pořád ta komfortní sedadla, neboť tuto funkci zvládají velmi dobře, načež s bočním vedením to nijak nepřehánějí. Standardem je u sedadla řidiče vždy proměnná tuhost bederní opěrky. Pozice za volantem je nyní bez výhrad, přičemž oproti předchozí generaci se sedí přirozeněji díky menšímu sklonu sedáku.

Otevření jakýchkoliv bočních dveří doprovázel nezvyklý zvuk. Jsou totiž opatřeny příplatkovými gumovo-plastovými chrániči, které se aktivují při otevírání dveří. Jde o promyšlený mechanismus, který vám zachrání hrany před odřením, a pokud budete nepozorní, tak i autům, která parkují vedle vás dveře. Jde o skutečné „simply clever“, jakkoliv je tento slogan spojený s jinou značkou.

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Focus kombi 1.5 EcoBlue Trend Edition Plus

Cena v základní výbavě: 595 990 Kč Cena v testované výbavě: 681 290 Kč

Základní výbava:Systém SYNC 3 s barevným 8palcovým dotykovým monitorem, hlasové ovládání v češtině, integrovaný navigační systém, střešní ližiny, elektrická parkovací brzda, prémiová středová konzola s loketní opěrkou, 16palcová kola z lehké slitiny, sportovně tvarovaná přední sedadla, manuální klimatizace, prémiový palubní počítač, tempomat, přední a zadní parkovací senzory, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, halogenové projektorové světlomety s LED denním svícením, asistent jízdy v pruzích, Pre-Collision Assist – snižuje riziko nehody včetně pokročilého nouzového brzdění, kožený volant, ocelová minirezerva, atd.

Výbava testovaného vozu:Sada Winter – obsahuje vyhřívaná přední sedadla, čelní sklo a trysky ostřikovačů skla a vyhřívaný volant (+ 14.000,-), Sada Family – průvlak na lyže, elektrické dětské pojistky ovládané z místa řidiče (na panelu s tlačítky pro okna), zadní loketní opěrka, sedadlo spolujezdce se stavitelnou bederní opěrkou (+ 4.500,-), sada City – aktivní parkovací asistent, zadní parkovací kamera, chrániče hran bočních dveří (+ 8.800,-), sada Style – 17palcová lehká kola, přední LED svítilny, zadní LED svítilny, aut. nastavení sklonu světlometů, zadní skla tónovaná (+ 28.300,-), bezdrátové dobíjení telefonu – žel funguje jen na dražších přístrojích (+ 3.800,-), metalický lak červená Ruby (+ 25.900,-)

Zápisník Michala Noska: Sníh a tuk Zápisník Michala Noska: Sníh a tuk

Zima začala psát svůj každoroční příběh. S tím v prosinci…

V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci

Policie lotyšské metropole Rigy ve čtvrtek zadržela…

Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice

Praha bude příští rok hospodařit s příjmy 59,175 miliardy…

 
Technické údaje
Motor Ford Focus kombi 1.5 EcoBlue Trend Edition Plus
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1500
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.2 / 3.6 / 3.8
Emise CO2:101
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 308 / 1653
Objem nádrže (l):47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1338 / 617
Rozměr pneu:215/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4668
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1469
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1572
f) rozchod vzadu (mm): 1566
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus kombi 1.5 EcoBlue Trend Edition…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 



Takhle vypadá nový Ford Focus ST! Jaký motor použije? Takhle vypadá nový Ford Focus ST! Jaký motor použije?

Na internet unikly fotografie nové generace hot hatche…

 



 
Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Včera

Jsou to zhruba dva týdny, kdy se nová trojka poprvé představila světu v Los Angeles. A už dorazila i do Česka.




Blesk.cz

Noidova Gábinka (28) porodila! Pohlaví i jméno dítěte však tají

Noidova Gábinka (28) porodila! Pohlaví i jméno…

Gabriela Dvořáková (28) si »nadělila« předvánoční dárek. Stala se dvojnásobnou maminkou. Jméno miminka, které má…

Prostitutky, drogy a chlast: Šestnáctiletý panic vyhrál výlet na ostrov sexu! Rodiče v šoku

Prostitutky, drogy a chlast: Šestnáctiletý panic…

Na nechvalně proslulý ostrov Sex Island, na kterém se opět pořádá nevázaná párty zahrnující prostitutky,…

 

iSport.cz

Lili na něj pivo, teď Zmrhal slaví: Byla to bída, mám obrovskou radost

Lili na něj pivo, teď Zmrhal slaví: Byla to bída,…

V létě mu bylo 25, ve Slavii ale zažil téměř všechno. Jaromír Zmrhal si o to víc váží toho, že se Slavia dostala…

Slavia – Zenit Petrohrad 2:0. Postup v EL zařídili Zmrhal a Stoch

Slavia – Zenit Petrohrad 2:0. Postup v EL zařídili…

Zvládli to! Fotbalisté Slavie porazili v posledním utkání skupiny Evropské ligy Zenit Petrohrad 2:0 a zajistili…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Kdo zaměstná feministku?

Vladimír Pikora: Kdo zaměstná feministku?

V příštím životě chci být ženou. Fakt! Když budu krásná, budu zlatokopkou a třeba se provdám za amerického…

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným růstem cen bytů a domů stojí i hamižnost developerů

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným…

14,4 roku. Tak dlouho musí vydělávat Pražan s průměrným platem 39.298 korun měsíčně na to, aby si v metropoli…