Test Auto.cz

Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 Diesel – Americký duch, italské srdce

21.1. 2015
Verdikt
 

Může spojení italského turbodieselu a poctivého amerického SUV fungovat? Když k tomu přidáte německou převodovku, tak ano.

Co se stane, když jedno z ikonických amerických vozidel, SUV Jeep Grand Cherokee, dostane italský naftový motor a informační systém či německou převodovku? Dokáže tím zbořit mýty a sebrat zákazníky evropským výrobcům?

Ve skutečnosti měl Grand Cherokee pod kapotou diesel od VM Motori již ve své první generaci z devadesátých let a rovněž velmi oblíbený menší model Cherokee mohl tankovat z černé pistole do nádrže, která dodávala palivo do motoru z Itálie či Francie, ačkoliv k oběma se zážehový motor hodil lépe.

Nejnovější varianta největšího Jeepu prošla před rokem faceliftem, který přinesl zajímavější světlomety, některé nové detaily, lepší informační systém a hlavně osmistupňovou automatickou převodovku ZF 8HP70 pro všechny verze, která v případě dieselu nahradila obstarožní pětikvalt z dílen Mercedes-Benzu. Naftový agregát od VM Motori posílil o deset koní na 250 k (184 kW) a točivý moment narostl na 570 N.m, což je o 20 newtonmetrů více, než dříve.

obrázek [600 x 378]  

Z vnějšího vzhledu vozu Grand Cherokee čiší majestátnost a síla, zároveň je to ale elegantní a ne vulgárně působící automobil, což se nedá říci o všech vozech dané třídy. Nepřitahuje prvoplánově pohledy, v černé barvě je snad až nenápadný, ale i oko estéta by v něm mohlo najít zalíbení.

Sedadla svým velkorysým dimenzováním připomínají spíše křesla pro časté návštěvníky McDonald´s. V interiéru je nová celá přístrojová kaplička, která nyní dostala multifunkční barevný displej mezi budíky. Jiný je také volant, středová konzole nebo volič převodovky. Uprostřed přístrojové desky se skví multifunkční dotykový displej, který je převzatý z Maserati Ghibli. Jak velí dnešní móda, jsou věci, které neuděláte jinak než přes tento systém dotykem prstu. Ovšem trefte se za jízdy do ikonky na displeji, když chcete kupříkladu vypnout vyhřívání sedadel. Vyžaduje to více soustředění, což odvádí řidičovu pozornost. Volič převodovky je nyní řešen joystickem na rozdíl od původní mechanické páky.

Palubní deska na pohled působí velmi sympaticky a draze, na vrchu je dokonce obšita kůží, zatímco volant je z půlky dřevěný. Při bližším zkoumání však objevíte laciné plasty se sklonem k vrzání a celkově ve srovnání s konkurenty chatrnější stavbu vnitřku i ledabylejší dílenské slícování.

Jenže ono se není čemu divit, vždyť za tohle maximálně vybavené auto s moderním pohonným ústrojím dáte 1,6 milionu korun, zatímco evropská konkurence by s podobnými serepetičkami vyšla na o poznání více peněz. Někde se holt cena projevit musí.

Co se týče místa v interiéru, není asi překvapením, že si člověk opravdu nemá na co stěžovat. Obrovský zavazadelník, mnoho místa vpředu i vzadu, tady není o čem.

obrázek [600 x 402]  

Motor a převodovka – Posun vpřed

Fanoušci amerických automobilů vám jasně řeknou, že pod kapotu i tohoto vozu patří atmosférický osmiválec. My vám to rozmlouvat nebudeme, takový motor opravdu skvěle padne k charakteru auta, jenže evropský zákazník většinou neskousne patnáctilitrovou průměrnou spotřebu. Právě pro něj je tu v nabídce již mnoho let šestiválcový turbodiesel, dříve z produkce Mercedes-Benzu, nyní od italské motorárny VM Motori.

Jak už jsme psali, jednotka známá třeba i z modelů Maserati v rámci faceliftu posílila na 184 kW a je nyní spojena s osmistupňovým automatem ZF. Z hlediska běžného používání by mohlo vadit, že nový volič převodovky nemá ideálně definované polohy, pokud se tedy někde otáčíte a z „D“ potřebujete zařadit zpátečku, musíte to udělat velmi jemně a s citem, jinak nechtěně přeskočíte až na parkovací polohu.

V ostatních ohledech ale přináší nová skříň téměř samá pozitiva. Snižuje spotřebu, výrazně pomáhá jemnosti a rychlosti řazení a s motorem si celkem rozumí. Těžko čekat, že bude software převodovky podobně kvalitní jako v případě BMW, kde osmikvalt funguje vůbec nejlépe, i tak ale automat správně využívá charakter motoru a řadí poměrně inteligentně. Snad jenom rychlá změna zatížení mu dává zabrat, s náhlou potřebou zrychlit si chvíli neví rady. Milé však je, že na manuální povely třeba tlačítky pod volantem reaguje hbitě.

Nejprodávanější luxusní SUV na českém trhu - technické srovnání a základní ceny
ModelBMW X5Jeep Grand CherokeeMercedes-Benz MLVolkswagen Touareg
MotorxDrive30d3.0 MultiJet350 Bluetec3.0 TDI
Emisní normaEuro 6Euro 5Euro 6Euro 6
Pohon4x44x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]2993298729872967
Válce/ventily6.46.46.46.4
Největší výkon [kW/min]190/4000184/4000190/3600193/3800-4400
Točivý moment [N.m/min]560/1500-3000570/2000620/1600-2400580/1750-2500
Převodovka8A8A7A8A
Maximální rychlost [km/h]230202224225
Zrychlení 0-100 km/h [s]6.98.27.47.3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5.97.56.86.6
Cena [Kč]1.608.0001.390.5001.556.0601.403.900

obrázek [600 x 361]  

Naftová jednotka se musí poprat se cvalíkem, který váží téměř 2,5 tuny, zvládá to však docela dobře, určitě se nedá říci, že by se jednalo o pomalé auto. Jednotka je naladěna spíše na zátah z nižších otáček, čemuž se přizpůsobuje i převodovka. Motor je solidně utlumený, ozývá se pouze hutným hukotem. Vysoké otáčky nemá v lásce, nemá cenu ho tam hnát i z toho důvodu, že mu brzy dochází dech. Jedná se spíše o tahouna než sprintera.

Pokud čekáte, že s naftovým Jeepem budete jezdit pod deset litrů na sto kilometrů, pak máte pravdu, ale jen pokud vaše trasy vedou mimo město, kde to umí i pod devět. Ve městě jsme ale naměřili 11 l na 100 km a celkově jsme v testu jezdili za 10,5 litru na 100 km. Při dálničních 130 km/h motor točí jen lehce přes 2000 otáček a spotřebuje při tom okolo 9 litrů nafty každých sto kilometrů.

Více off než on road

Jeep Grand Cherokee je v duchu značky slušně vybaven i pro jízdu v terénu. Jeho světlá výška se může měnit díky vzduchovému odpružení a systém pohonu všech kol Quadra-Drive II dokáže distribuovat točivý moment mezi nápravy dle potřeby, přičemž mu nechybí ani závěr diferenciálu zadní nápravy. Auto má navíc také nastavení jízdních režimů podle povrchu. K dispozici jsou ještě další dva systémy pohonu 4x4, které se objevují v závislosti na výbavovém stupni a motoru.

Mimo silnici toho zvládne Grand Cherokee docela dost, většina zákazníků jej však bude používat spíše jako silniční stroj, mnozí za něj dost možná zapřáhnou i přívěs, který může mít hmotnost až 3356 kg. Nechybí stabilizační systém, jež umí náklad za vozem zkrotit, takže k tahání vleků má Grand Cherokee jenom ty nejlepší předpoklady.

Podvozek pracuje i na nerovnostech příjemně tiše, velké a střední výmoly pak automobil zvládá s přehledem. Překvapivě problematické jsou však malé příčné spáry či vlnky. Ve výsledku to znamená, že chování vozu je trochu nervózní i přes použité vzduchové odpružení a jisté se rovněž nazvat nedá.

obrázek [600 x 375]  

Pokud od Jeepu čekáte silniční chování BMW X5, není tomu tak. Při pokusu o ostřejší tempo v zatáčkách protestuje snad celé auto a nedotáčivost přichází poměrně brzy, takže pokud častěji jezdíte po úzkých klikatých okreskách, smiřte se s tím, že budete muset (i chtít) výrazně zvolnit tempo.

Při běžných jízdách nepotěší, že se volant jenom velmi neochotně vrací do středové polohy, což vadí zejména při manévrování v nižších rychlostech. Po vykroužení oblouku tak musíte točit zase zpět ke středové poloze. Celkově budou jízdní vlastnosti vozu vyhovovat hlavně klidnějším povahám, kterým by se mohl líbit pocit za volantem Grand Cherokeeho. Připadáte si totiž chráněni, izolováni od zbytku světa a tak nějak nad věcí.

Závěr

Jeep Grand Cherokee je i ve verzi šité Evropě na míru stále velmi individualistickým strojem, který rozhodně není pro každého. Evropští konkurenti jsou sofistikovanější, lépe jezdí na silnici a často mají i o chloupek lepší pohonné ústrojí, byť v tomto se jim současná verze amerického vozu velmi přiblížila.

Na druhou stranu, Grand Cherokee se nám v mnoha ohledech líbí – dobře vypadá, je naditý výbavou, nezalekne se ani těžšího terénu kde funguje velmi slušně a navíc je za velmi zajímavou cenu. Hádáme, že jich bude i na starém kontinentu jezdit čím dál více, a to zcela po právu.

obrázek [600 x 403]  

Nejlevnější verze modelu1.221.500 Kč (3.0 V6 Diesel Laredo/141 kW)
Základ s testovaným motorem1.390.500 Kč (3.0 V6 Diesel Limited/184 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.648.400 Kč (3.0 V6 Diesel Overland/184 kW)

Plusy

  • Příznivá pořizovací cena
  • Bohatá základní výbava
  • Osmistupňová převodovka
  • Prostorný interiér
  • Schopnosti mimo silnici
  • Moderní informační systém

Minusy

  • Horší dílenské zpracování interiéru
  • Obtížnější manipulace s voličem převodovky
  • Pomalé vystřeďování volantu
Foto: Jiří Pekárek
Spolupracujeme s TipCars.com

Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 Diesel

Cena v základní výbavě: 1 390 500 Kč Cena v testované výbavě: 1 648 400 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů, duální klimatizace s filtrací vzduchu, světelné čidlo, automatické tlumení zpětného zrcátka řidiče s mikrofonem, bixenonové světlomety, elektrické ovládání zádi, volantu, sedadel a bočních oken, ESP, Hill Descent Control, Hill Start Assist, bezklíčové odemykání a startování, kožené čalounění Premium Napa, parkovací čidla vpředu a vzadu, parkovací kamera, plnohodnotná rezerva, vzduchový výškově nastavitelný podvozek, dotyková obrazovka LCD, navigační systém, tempomat, Trailer Sway Control - systém stabilizace přívěsu, ventilovaná a vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant a sedadla vzadu, litá 20” kola.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+21.900,-).

Komentář Roberta Maleckého: Čapí hnízdo a zbytečné otázky Komentář Roberta Maleckého: Čapí hnízdo a zbytečné otázky

„Četl jste mou knihu Zbytečné otázky v kriminalistice?“…

Investoři do bitcoinu tratí desítky miliard Investoři do bitcoinu tratí desítky miliard

Bitcoinoví investoři počítají bolestivé ztráty. Jen za…

Policie zasahuje na ministerstvu, kde se řeší stovky miliard Policie zasahuje na ministerstvu, kde se řeší stovky miliard

Národní centrála proti organizovanému zločinu zasahuje od…

 

Štítky SUV Jeep Testy

Technické údaje
Motor Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 Diesel
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 184 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 570 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 6.5 / 7.5
Emise CO2:198
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 782 / 1554
Objem nádrže (l):94
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2447 / 502
Rozměr pneu:265/50 R 20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4875
b) šířka (mm): 1943
c) výška (mm): 1792
d) rozvor (mm): 2915
e) rozchod vpředu (mm): 1628
f) rozchod vzadu (mm): 1634
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 Diesel –…

Ondřej ChamillaOndřej Chamilla
moderoval 21.1.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Toto jsou nejnebezpečnější písničky k řízení auta. Pouštíte si je? Toto jsou nejnebezpečnější písničky k řízení auta. Pouštíte si je?

Nová studie odhaluje ty nejméně a nejvíce bezpečné…

 



Jeep Grand Cherokee Trackhawk 2018 má drtivých 718 koní Jeep Grand Cherokee Trackhawk 2018 má drtivých 718 koní

Těsně před začátkem autosalonu v New Yorku Jeep…

Jeep Grand Cherokee Trailhawk: Nové informace a fotky Jeep Grand Cherokee Trailhawk: Nové informace a fotky

Jestli to takhle půjde dál, v New Yorku nebude čím…

 



 
Které části automobilů nejvíce trpí v zimě? První místo nepřekvapí

Které části automobilů nejvíce trpí v zimě? První místo nepřekvapí

Dnes 08:00

Zima autu zrovna nepřeje. Které součástky dostávají nejvíc zabrat?




Blesk.cz

Statečný bojovník! Davídkovi (7) transplantovali játra. „Věděli jsme, že může zemřít,“ popsali rodiče

Statečný bojovník! Davídkovi (7) transplantovali…

Nepředstavitelné jsou pocity rodiče, když je jeho dítě pro závažné onemocnění odkázané na pomoc druhých a na…

Zkraťte si čekání na Vánoce s pořádnou porcí výher na losu Adventní kalendář

Zkraťte si čekání na Vánoce s pořádnou porcí výher…

Stírací losy od Sazky se v posledních letech staly příjemnou součástí vánočních svátků. Ještě před samotným…

 

iSport.cz

Salfický šel do kabiny rozhodčích, Pardubice za to platí 30 tisíc

Salfický šel do kabiny rozhodčích, Pardubice za to…

Dynamo Pardubice dostalo za neoprávněný vstup šéfa klubu Dušana Salfického do kabiny rozhodčích v utkání…

Satoranský v NBA zazářil. Trápícímu se Washingtonu zařídil obrat

Satoranský v NBA zazářil. Trápícímu se Washingtonu…

Basketbalista Tomáš Satoranský odehrál nejlepší utkání v sezoně NBA a 13 body, sedmi doskoky a třemi asistencemi…

 

Reflex.cz

Kroupa: Babiš se nám vymstí, chce teď získat další miliardy. Zeman ho drží, aby vstoupil do historie

Kroupa: Babiš se nám vymstí, chce teď získat další…

Česká politika se pohybuje v sinusoidě a teď je ten propad opravdu hluboký. Politolog a signatář Charty 77…

Stovky mrtvých vojáků v Československu. Historici odhalili ohromující počty obětí povinné vojny

Stovky mrtvých vojáků v Československu. Historici…

Odborníci z Vojenského historického ústavu vůbec poprvé po pádu totality v Česku spočítali, kolik vojáků zemřelo…