Test Auto.cz

Kia Soul 1.6 GDI Exclusive – Hlavně nezapadnout

28.4. 2014
Verdikt
 

Druhá generace Kie Soul má za úkol zvrátit nevyrovnané pocity z řízení předchůdce. Do boje proti konkurenci vstupuje s novou platformou a propracovanějšími detaily.

Kia Soul, která se ve svém prvním vydání prodávala od roku 2008, přinesla do segmentu crossoverů nový, svěží směr. Hravé tvary karoserie si však moc nerozuměly se strohým interiérem a jízdní vlastnosti nebyly více než průměrné. Nástupce má za úkol tyto neduhy vyvrátit, povedlo se mu to?

Z gruntu nová, výrazně lepší

Abychom vystihli podstatu všech technických změn nového Soulu, musíme začít pěkně od základu. Druhá generace už totiž nestojí na platformě vycházející z malých vozů značky, ale na základu současného Cee´du. Karoserie je přitom z více než 65 % vyrobena z vysokopevnostních ocelí, což se výraznou měrou podepsalo na lepší torzní tuhosti při současném ztenčení sloupků A. Výsledkem je pevnější struktura celku a zároveň lepší výhled šikmo ven z kabiny.

Ačkoliv je na první pohled příbuznost s předchůdcem nevyvratitelná, podle automobilky není jediný díl karoserie stejný. Výrazného přepracování si všímáme hlavně v oblasti předních světlometů s diodami pro denní svícení a celé zadní části s výraznějším nárazníkem a svislými svítilnami. Také ony jsou ledkové a v rámci testované výbavy Exclusive dokonce součástí standardní výbavy.

obrázek [600 x 314]  

S příchodem druhé generace Kie Soul zaznamenáváme nárůst vnějších rozměrů. Karoserie je o 20 milimetrů delší (4140 mm), stejný přídavek vykazuje také rozvor náprav (2570 mm) a aby toho nebylo málo, přibylo 15 milimetrů do šířky a ubylo 10 do výšky. Výsledkem je robustnější vzezření, přestože to z fotografií nemusí být na první pohled patrné.

Velké plus je patrné v širších možnostech individualizace, navíc za přijatelnou cenu – dvoubarevné lakování (ve čtyřech kombinacích) stojí rozumných 17.000 korun a lité osmnáctky s červeným dekorem pořídíte za 10.000 korun. S takto vyšperkovanou Kiou Soul se stanete středem pozornosti!

Interiér má úroveň

Vnitřek nového Soulu se ve srovnání s předchůdcem posunul mílovými kroky kupředu. Zatímco v roce 2008 jsme se uvnitř setkali s lacině vyhlížejícími materiály, dnes kokpit hraje na luxusní notu. To je ostatně vidět i na celkovém dílenském zpracování, jehož úroveň je obecně u nejnovějších modelů Kia výborná.

Kia Soul - Srovnání s konkurencí
ModelKia SoulPeugeot 2008Renault CapturSuzuki S-Cross
Motor1.6 GDI1.6 VTi1.2 TCe1.6 VVT
Převodovka6M5M6A5M
Zdvihový objem [cm3]1591159811971586
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]97/630088/600088/490088/6000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]161/4850160/4250190/2000156/4400
Max. rychlost [km/h]185196192180
Zrychlení 0-100 km/h [s]1110,610,911
Komb. spotřeba [l/100 km]6,85,95,45,5
VýbavaExclusiveAllureIntensePremium
Cena [Kč]419.980417.500392.900439.900

No a co je nového? Především kompletně přepracovaná středová konzola s dotykovým displejem autorádia a přístrojový štít. Všechno je zvládnuto bez ergonomických přešlapů, pouze v noci možná narazíte na malý problém – podsvícení tlačítek a ovládacích prvků je velmi slabé, a tak se může klidně stát, že se oslněni autorádiem v jejich záplavě nevyznáte. Za ideální se nedá považovat ani zobrazení výstupu standardně dodávané parkovací kamery. Podle displeje se totiž překážky nacházejí mnohem dál, než ve skutečnosti jsou…

Kompaktní karoserie překvapila množstvím vnitřního prostoru. Vpředu i vzadu najdou dostatek místa i dlouháni, šířka kokpitu je takřka srovnatelná s modelem Cee´d a díky nižším prahům se usnadnilo také nastupování a vystupování. Mírné výhrady tedy míří pouze k zavazadelníku – základní objem 354 litrů je zcela v pořádku, design zádi si však vyžádal vyšší nákladovou hranu. Rozhodně by neškodilo, kdyby se páté dveře otevíraly o pár centimetrů výše a nutnost manuálního odklopení krycího plata by spíše seděla segmentu miniaut.

obrázek [600 x 402]  

Alespoň, že při defektu vás automobil nenechá ve štychu. U všech výbav (Active, Comfort, Exclusive) se totiž pod podlážkou skrývá dojezdová rezerva, která je i přes rychlostní omezení daleko praktičtější než v současnosti čím dál rozšířenější lepicí sady.

Točit, točit, platit

Pokud si budete chtít pořídit Kiu Soul s benzinovým motorem, jedinou možností je známý čtyřválec 1.6 GDI o výkonu 97 kW dosahovaných při 6.300 otáčkách za minutu. Dražší už je pouze turbodieselová šestnáctistovka CRDi (94 kW), konkrétně o 55.000 korun.

Z hlediska zátahu v nižších otáčkách bude turbodiesel lepší volbou. Ručičce otáčkoměru testovaného vozu se totiž moc stoupat nechce a když se už podaří dostat zhruba k 5.000 min-1 (točivý moment 161 N.m je položen ve 4.850 otáčkách), zarazí vás vyšší hlučnost a především spotřeba paliva. Výrobce sice udává kombinovaných 6,8 l na 100 km, pokud však využijete veškerého potenciálu motoru, připravte se na 9 a více litrů. Alespoň že na dálnici se dá odběr udržet v přijatelných mezích – při rychlosti 130 km/h motor točí 3.500 ptáček a nárokuje si 7,4 l na 100 km, což je ostatně také hodnota, která svítila na displeji palubního počítače na konci testovacího týdne.

obrázek [600 x 339]  

Zkrátka a dobře, šestnáctistovce GDI vyhovuje klidnější tempo, kdy se z ní ostatně stává docela jiný motor. Kultivovaný a takřka neslyšný běh uklidňuje a s šestistupňovou manuální převodovkou je radost pracovat. Komu by však pohyb řadicí páky v jinak krátkých a přesných drahách přesto nevoněl, za příplatek 35.000 korun získá šestistupňový automat (od výbavy Comfort pro oba motory).

Nový základ, výrazně lepší jízda

Druhá generace Kie Soul dokonale odbourala jízdní nedostatky předchůdce. Zatímco dříve bylo auto zbytečně tvrdé, uskákané a málo komfortní, dnes je všechno jinak. Nová platforma z většího Cee´du sice dostala vlečenou zadní nápravu na úkor víceprvkové, na jízdě to ale skoro není poznat. Podvozek je přirozeně komfortní i na příplatkových osmnáctkách, do interiéru propouští pouze lehké tlumené rázy a umí skoro 1.600 milimetrů vysoký crossover skvěle podržet i v zatáčkách. Jistě, záď si na větších nerovnostech občas lehce poskočí, tuhá karoserie se však příliš nekroutí. Škoda jenom, že řízení s novým posilovačem Flex Steer (umožní nastavení režimů Comfort, Normal a Sport) dokonale filtruje zpětnou vazbu od předních kol ve všech módech - přesností totiž nezaostává.

Přirozeným prostředím Kie Soul je město, ve kterém se dokáže rychle a mrštně orientovat. Vyšší posaz a tenčí sloupky A zaručují perfektní výhled z kabiny a přehledné tvary karoserie usnadňují pohyb také ve stísněnějších prostorách. Pokud jste navíc z těch, kteří si na moderní výdobytky v podobě displejů a parkovacích kamer moc nepotrpí, potěší vás dostatečný výhled vzad a rozměrná vnější zpětná zrcátka.

obrázek [600 x 369]  

Závěr

Nejen extravagantní design, ale nyní už i povedený interiér a prokazatelně lepší jízdní vlastnosti – to je druhá generace Kie Soul. Mimořádně komfortní crossover se nenechá zaskočit ani většími nerovnostmi a ačkoliv nedokáže úplně maskovat přítomnost levnější zadní nápravy, posun k lepšímu je oproti předchůdci skutečně markantní.

Ani benzinový čtyřválec 1.6 GDI není k zahození. V nabídce je nejlevnější, výkonností deklasuje konkurenci a umí být mimořádně kultivovaný a tichý. K dosažení co nejlepší jízdní dynamiky se však musí hodně vytáčet (i když se mu do otáček moc nechce), čímž jde nízká hlučnost stranou a citelněji roste spotřeba benzinu.

Video

Nejlevnější verze modelu314.980 Kč (Active/1.6 GDI 97 kW)
Základ s testovaným motorem314.980 Kč (Active/1.6 GDI 97 kW)
Testovaný vůz s výbavou446.980 Kč (Exclusive/1.6 GDI 97 kW)

Plusy

  • Tichý benzinový motor
  • Přesná převodovka s krátkými drahami
  • Povedený a hravý design
  • Pohodlný podvozek
  • Prostorný interiér

Minusy

  • Řízení bez zpětné vazby
  • Laxní reakce motoru
  • Slabé podsvícení přístrojové desky
  • Zkreslující obraz parkovací kamery
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Kia Soul 1.6 GDI Exclusive

Cena v základní výbavě: 314 980 Kč Cena v testované výbavě: 446 980 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, asistent rozjezdu do kopce, 2x Isofix vzadu, diody denní svícení, zadní diodové svítilny, litá 16“ kola, dojezdová rezerva, automatické klimatizace, autorádio s dotykovým displejem, přípojky AUX a USB, multifunkční kožený volant, bluetooth handsfree, zadní parkovací kamera a další.

Výbava testovaného vozu:Dvoubarevné provedení exteriéru (+17.000 Kč), litá 18“ kola s barevným dekorem (+ 10.000 Kč).

Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 

Štítky Kia Testy Crossover

Technické údaje
Motor Kia Soul 1.6 GDI Exclusive
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 97 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 161 / 4850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.8 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 351 / 1367
Objem nádrže (l):54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1212 / 608
Rozměr pneu:235/45 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4140
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1593
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1573
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 970
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Křečci jsou zpátky! Kia s nimi opět propaguje Soul, tentokrát ostré Turbo Křečci jsou zpátky! Kia s nimi opět propaguje Soul, tentokrát ostré Turbo

Vzpomínáte si na reklamu „This or That“, kterou Kia…

Kia Soul facelift: Najdi (alespoň nějaké) rozdíly Kia Soul facelift: Najdi (alespoň nějaké) rozdíly

Kia Soul dostala na domácím trhu omlazení pro druhou…

 



 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…