Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz S 560 kabriolet – Drahá dokonalost

David Bureš
Diskuze (33)
Základní motorizace obvykle nenadchnou. Ne však v případě eskového kabria, u něhož je základem čtyřlitrový osmiválec.


Design, interiér


Mercedes-Benz třídy S v dnešní generaci už není jen sedan nabízený v několika provedeních délky, tato modelová řada čítá také varianty kupé a kabriolet. První nahradilo někdejší CL, druhé je návratem Mercedesu mezi velká čtyřmístná kabria po mnoha desetiletích. Stejně jako výchozí sedany se loni dočkaly modernizace, která se spíše než na designové změny zaměřila na novou techniku a další cizelování komfortu. A jelikož se léto už blíží ke svému konci, nastal ideální čas ještě před koncem sezony vyvětrat inovovaný kabriolet. Je pořád tak skvělý?

Zjišťovali jsme to za volantem verze nazvané S 560 kabriolet, která je mimochodem nástupcem dříve testované, předfaceliftované varianty S 500 kabriolet. Po změně označení sice zůstává pod kapotou osm válců, už to však není motor o objemu 4,7 litru, ale čtyřlitr. Co dalšího se v rámci faceliftu změnilo?

Jachta na kolech

Co se týče vzhledu, tak ani moc ne. V tomto směru šlo jen o jemňounké retuše. Na zádi se tak objevila nová koncová světla, standardně tvořená organickými elektroluminiscenčními diodami (OLED). Celkem 66 diod je umístěno na skleněné desce a vytváří charakteristický světelný podpis. Třeba brzdová a směrová světla navíc umí upravit svoji intenzitu podle aktuálních podmínek, což je schopnost známá už i z jiných mercedesů.

Ono ale vlastně ani zásadních změn nebylo potřeba, protože tenhle kabriolet odjakživa vypadal fantasticky, což se ani tři roky po představení nemění. Přes pět metrů dlouhé kabrio nadále působí na silnici opravdu majestátně, ale nikoliv nabubřele. Vzhled testované verze navíc oživuje paket AMG, znamenající výraznější masku chladiče s „diamantovou“ mřížkou nebo mřížky v nárazníku ozdobené chromovanými lamelami.

Výhradu tak máme vlastně jen k barevné kombinaci zkoušeného auta, která se nám do vkusu moc netrefila. V bílé to sice tomuto kabrioletu náramně sluší, zvlášť v kontrastu s jeho tmavě červenou střechou, kombinace s bílou kůží uvnitř nám už ale přijde trochu moc. Sice kabinu oživuje červená kůže na palubní desce nebo příplatkové ozdobné výplně z klavírového černého laku s dekorem „flowing lines“, přesto celek vypadá trochu kýčovitě. Hrátky s ambientním osvětlením a nastavením třeba „kolotočářské“ kombinace červené a fialové, které se prolínají, tento pocit ještě zdůrazní. Navíc bílá kůže není moc praktická a rychle se ušpiní. Na to ale existuje jednoduché řešení, volba jiné barevné kombinace, kterých je v nabídce eSka více než dostatek.

Uvnitř baroko

Rozhodně bychom si ale připlatili za ta aktivní ortopedická přední sedadla za 54.099 korun, lepší sezení totiž budete v automobilovém světě hledat marně. Sedí se v nich sice poměrně vysoko, hýčkají vás ale takovým komfortem, že z auta budete vystupovat snad odpočatější, než když jste nastupovali.

Díky svým rozměrům, šířce a dlouhému sedáku výtečně podrží tělo, v zatáčkách navíc pro ještě lepší oporu přifukují své bočnice, což si lze upravit ve dvou stupních nastavení.

mercedesbenz testy luxusni kabriolet mercedesbenz testy luxusni kabriolet  

Současně tu máte vyhřívání a masážní funkci, která patří mezi ty nejlepší v automobilovém světě. Nejde totiž jen o nějaký pohyb bederní opěrky, místo toho se o masírování starají vzduchové polštáře, což už docela připomíná práci skutečných masérů. Jsou navíc vyhřívané, a tak si můžete zvolit i režim evokující masáž lávovými kameny. A kdybyste naopak potřebovali trochu ochladit, řešením je spuštění jejich ventilování. S protažením zase pomůže nově nabízená „sada energizujícího komfortu“. Ta umí uvnitř navodit různou atmosféru, pomocí různé muziky nebo barevného podsvícení interiéru, přičemž specialitou je i režim pro uvolnění svalů.

Na poměry kabrioletů je dostatek prostoru také na zadních sedadlech. S nataženou střechou zůstává figurantce s výškou 175 centimetrů dostatečná rezerva i nad hlavou. Místo pro nohy navíc zvětšují vykrojená přední sedadla, která díky vysokému ukotvení uvolňují prostor pro chodidla cestujících vzadu. Výhodou je i to, že ani s nastupováním to na poměry kabrioletů není tak krkolomné, byť samozřejmě pro ztuhlé svaly a šlachy to není.

Ani uvnitř se přitom v rámci faceliftu tolik nezměnilo, provedené úpravy následují modernizovaný sedan třídy S. To znamená nový volant s dotykovými plochami pro jednodušší ovládání multimediálního systému a palubního počítače nebo nové obrazovky před řidičem. Mají úhlopříčku 12,3“ a konečně vynikající rozlišení, přičemž se v celku jeví elegantněji zakomponovány než dosud. Barokní tvary palubní desky známé i z dalších mercedesů ale byly zachovány, stejně jako ty nejvybranější materiály, které jsou navíc skvěle zpracovány.

Samotná kabina je tedy prostorná, se zavazadelníkem je to ale už horší. Objem 350 litrů by se dal ještě překousnout, byť je to o padesát litrů méně než v případě odvozeného kupé, hlavním problémem je ale omezený vstup pro rozměrnější zavazadla. Může za to ochrana mechanismu stahovací střechy, která znemožňuje nakládání větších tašek, byť by na ně uvnitř místo bylo. Je přitom jedno, v jaké poloze elektricky ovládaná střecha zrovna je. Bagáž na delší cesty tak musíte volit s rozvahou.

Motor, jízdní vlastnosti


Výtečný motor

Zatímco pro S kupé je dostupný i třílitrový zážehový šestiválec s 270 kW (S 450 4Matic), odvozené kabrio je dodáváno minimálně se čtyřlitrovým osmiválcem. My vyzkoušeli ten základní, S 560 o výkonu 345 kW, vedle něj je dále k dispozici jeho AMG provedení s 450 kW (model S 63 4Matic+). A komu by ani to nestačilo, může zvolit šestilitrový dvanáctiválec s 463 kW v podobě vrcholného provedení S 65.

Popravdě řečeno bychom si ale v tomto případě klidně vystačili s výchozí osmiválcovou verzí. Čtyřlitrová V8 s dvěma turbodmychadly, nahrazující dosavadní osmiválcové biturbo o objemu 4,7 litrů, je jednoduše famózní motor. Ve srovnání s objemnějším předchůdcem sice zůstal na 700 N.m, se 345 kW má však čtyřlitr 10 kW k dobru.

mercedesbenz testy luxusni kabriolet mercedesbenz testy luxusni kabriolet  

Jak už to tak v této objemové kategorii bývá, motor poskytuje mohutný zátah už od nízkých otáček, maximum točivého momentu v podobě oslnivých 700 N.m je dostupné v širokém pásmu, mezi 2000 až 4000 otáčkami. Tahle síla je opravdu opojná a budete si ji dokola vychutnávat. Pořádný motor je přitom potřeba, však si musí poradit s 2.150 kilogramy těžkým vozem. Zvládne to ale hravě, záleží tak na vás, zda se budete jako se správným kabrioletem jen v klidu kochat, nebo si necháte ve vlasech vanout pořádný hurikán.

Tedy on to takový vítr ve výsledku ani moc není, dovnitř kabiny ani s otevřeným nebem nad hlavou moc nefouká, i kratší jízdy po dálnici se staženou střechou stále zůstávají snesitelné. V kategorii kabrioletů budete lepší auto v tomto ohledu hledat marně. Drahou polovičku tak v tomhle eSku klidně můžete vozit i od kadeřníka, její nový účes to přežije. Na poměry kabrioletů vysoké čelní sklo a vytažená boční okna spolu se systémem Aircap, jehož součástí je speciální spoiler na rámu čelního skla a elektricky výsuvný větrný deflektor za zadními sedadly, zkrátka dělá divy. Zajímavostí je navíc fakt, že v takovém případě ani nebudete okolí tolik rušit poslechem své oblíbené hudby. Vytažená boční okna dokážou zvuk aparatury Burmester nečekaně odfiltrovat. A kdyby venku byla přece jen zima, je tu známý systém Airscarf, alias foukání teplého vzduchu na krk posádky, což umí značně prodloužit sezonu jízdy s otevřenou střechou.

Více než důstojné rozpohybování auta navíc doprovází nádherný zvuk, který si vaše uši budou rády vychutnávat znovu a znovu. Hrubší, chraplavé brumlání zkrátka stojí za to. Počítejte ale s tím, že nekonstantní jízda notně zvyšuje spotřebu. Na rozdíl od kupé totiž kabrio u tohoto motoru nepoužívá vypínání poloviny válců, které by jeho apetit mělo snížit. Po dálnicích jsme tak sice zvládli jezdit za výtečných 8,5 litru na 100 kilometrů, jinak jsme se ale pod desetilitrovou hranici dostávali málokdy. Po okreskách jsme nejčastěji jezdili za 11 litrů, ve městě spotřeba vzrostla ke 14 litrům. Závěrečný dlouhodobý průměr tak znamenal 12,3 l/100 kilometrů. Málo to není, v takovém autě se s tím ale musí počítat. Osmdesátilitrová nádrž navíc znamená, že i tak zvládnete dlouhé cestování bez nutnosti častého dotankování.

Ten komfort!

A dlouhých cest si s tímto kabrioletem budete rádi užívat, protože kabriolet třídy S vás bude hýčkat snad skoro tím samým komfortem jako výchozí sedan. Jak jeho podvozek funguje, to snad ani není pravda! Standardně dodávaný semiaktivní vzduchový podvozek Airmatic s variabilní regulací tlumení zkrátka nemá chybu.

Mercedes-Benz S kabriolet se totiž po modernizaci chová tak plavně, jakoby české silnice nebyly rozbité, ale hladké jako ten nejjemnější asfalt závodních okruhů. Snad všechny druhy nerovností žehlí s takovým přehledem, že nad prací podvozku budete neustále žasnout. Že to znamená výraznější náklony karoserie v oblouku, hodíte za hlavu, ke kabrioletům a mercedesům vůbec to zkrátka patří. Sportovní režim sice tuhle rozvášněnou jachtu trochu uklidní, přesto dá S-Klasse najevo, že má raději klidnější průjezdy zatáčkami. Kdo by si ale na to u kabria stěžoval, stejně se v něm raději budete kochat než tlačit na pilu.

mercedesbenz testy luxusni kabriolet mercedesbenz testy luxusni kabriolet  

Karoserie se navíc prakticky nekroutí, na poměry otevřených aut je neskutečně tuhá, mimo jiné díky inovativní přepážce v zavazadelníku z hliníku a hořčíku. Třívrstvá plátěná střecha zase v kombinaci s vynikající aerodynamikou znamená, že i na dálnici uvnitř zůstává klid i při jejím natažení. Proces stahování a natahování elektricky ovládané střechy mimochodem zabere asi 20 sekund a může probíhat až do rychlosti 50 km/h.

K poskytovanému jízdnímu komfortu tak máme snad jedinou poznámku. U devítistupňové automatické převodovky se nám občas úplně nezdálo, jak pracuje. Čas od času změnila převod s cuknutím, a to hlavně při jízdě po městě. Na okreskách ale už řadí hladce a slušně rychle reaguje i na manuální pokyn.

Závěr


Závěr

Mercedes-Benz S kabriolet nás nadchnul už před modernizací a nejinak je tomu po faceliftu, který snad ještě vycizeloval tento šperk trojcípé hvězdy. Dvakrát přeplňovaný osmiválec základní verze S 560 kabriolet je jednoduše dokonalý, síly má na rozdávání a jeho decentní brumlání neruší, podvozek pracuje doslova neskutečně. Takové pohodlí byste od otevřeného automobilu ani nečekali.

Ono obecně S kabriolet skvěle dokazuje, jak úžasná může být jízda s otevřeným nebem nad hlavou. Esko vás umí přenést do jiného světa a nechá vás užívat všech možných radovánek bez zásadnějších kompromisů.

Není tak divu, že za něj Mercedes žádá tolik. Bezmála čtyři miliony v základu jsou opravdu hodně, příplatková výbava navíc tuto částku umí výrazně navýšit, dokonalejší kabriolet byste ale na trhu hledali marně. Nebýt toho občas váhajícího automatu nebo hůře přístupného zavazadelníku, chybu na něm nenajdete. Mercedes-Benz S 560 kabriolet je dokonalost sama.

mercedesbenz testy luxusni kabriolet mercedesbenz testy luxusni kabriolet  

Nejlevnější verze modelu3.968.800 Kč (S 560 kabriolet/345 kW)
Základ s testovaným motorem3.968.800 Kč (S 560 kabriolet/345 kW)
Testovaný vůz bez příplatků3.968.800 Kč (S 560 kabriolet/345 kW)
Testovaný vůz s výbavou4.727.431 Kč (S 560 kabriolet/345 kW)

Plusy

  • Komfortní odpružení
  • Nejvyšší nabízený luxus
  • Úžasný motor
  • Pohodlná sedadla

Minusy

  • Závratná cenovka
  • Občas váhající automat
  • Hůře přístupný zavazadelník

Foto: Petr Homolka, Ondřej Kroutil

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (33)
Mercedes-Benz S 560 kabriolet
Cena základní sestavy 3 968 800 Kč
Výbava základní sestavy Ambientní osvětlení, sada na opravu pneumatik, 19palcová kola z lehkých slitin, multimediální systém Comand Online, hudební systém Burmester, bezdrátové nabíjení pro chytré telefony, aktivní parkovací asistent, samostmívací zpětná zrcátka, přední sedadla s paměťovou funkcí, automatická klimatizace, diodové světlomety, vyhřívaná přední sedadla, zadní parkovací kamera. Kč
Cena testované sestavy 4 727 431 Kč
Výbava testované sestavy Bílá metalíza Designo Diamond Bright (+23.549,-), ozdobné výplně dveří – klavírovaný černý lak s dekorem flowing lines (+50.917,-), sada Premium – paměťová sada pro přední sedadla, vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla, systém vyhřívání prostoru kolem krku Airscarf, sada jízdních asistentů Plus, bezklíčový vstup, kamera sledující okolí vozidla (+152.460,-), sada Air Balance – sada pro provonění interiéru (+9.731,-), sada Exclusive – sedadla čalouněná Nappa kůží (+211.941,-), sada energizujícího komfortu (+6.365,-), komfortní aktivní ortopedická sedadla s masážní funkcí (+54.099,-), head-up displej (+32.141,-), příprava pro digitální klíč k vozu do chytrého telefonu (+5.728,-), linie AMG – AMG bodykit, koberečky AMG, sportovní pedály AMG (+117.370,-), linie AMG Plus – 20“ kola z lehkých slitin, vyhřívání předních sedadel, sportovní volant čalouněný Nappa kůží (+92.287,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3982
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 345 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 2000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.5 / 6.5 / 8.7
Emise CO2: 199
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 0
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2150 / 475
Rozměr pneu: 245/40 R20
Mercedes-Benz S 560 kabriolet
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5032
b) šířka (mm): 1899
c) výška (mm): 1417
d) rozvor (mm): 2945
e) rozchod vpředu (mm): 1625
f) rozchod vzadu (mm): 1649
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - centrum
19. 9. 2018 21:55
Re: jako jo
560 je to najlepšie ;-)
6. 9. 2018 08:56
Ten interier je hroznej...
kdyz uz do toho nasypali tolik penez, tak by to mohlo aspon nejak vypadat. Dva trcici tablety, pak podivnej prolis s pruhama pred spolujezdcem, kulaty vydechy, vsude pak lesteny cimprlatka. Poutovka pro svetsky, nebo araby.
4. 9. 2018 12:16
Re: I kvůli
Mě taky ne. Do té dírkované kůže to musí zalézt tak, že to prostě vyčistit podle mého nejde. Udržovat to chce tedy daleko víc než běžné auto.
3. 9. 2018 19:37
Re: ...
Tie displeje su hrozne gycove. Nechapem, preco to nezapasovali dnu, aby to nevytrcalo na bokoch. Takto to vypada, akoby to tam niekto dodatocne namontoval. Cela ta grafika je blazniva jak pocitacova hra pre deti. Skoda, lebo inak krasne auto.
Avatar - Dinar
3. 9. 2018 08:35
Re: I kvůli
>:D >:D Pěkný.

Přiznávám, že specifikum kabria ve vztahu k světlému vnitřku mě nenapadlo. ;-)