Test Auto.cz

Opel Cascada 2.0 CDTI – Tohle se fakt povedlo!

24.5. 2013
Verdikt
 

Opel zaútočil nečekaným směrem, jeho novinka Cascada chce totiž být luxusní kabriolet s obyčejnou cenou.

Opel Kadett Cabrio z roku 1986 je již dnes legendou a předminulá Astra Cabrio z roku 2001 se jí možná jednou také stane. Pak se ale Opel zhlédnul v módě kupé-kabrioletů, vytvořil Astru TwinTop s plechovou střechou a k tomu přidal dvoumístnou Tigru TwinTop. Výrobci se tehdy podařilo udržet hmotnost v rozumných mezích (od 1417 kg), k nesporným výhodám skládací střechy se však přidalo i několik zásadních nevýhod: složitý mechanismus, pomalé sklápění, omezení designu...

To všechno je pryč. V nové generaci se Opel rozhodl zčásti vrátit ke kořenům a zčásti vsadit na nový koncept. Takže předně tu nemáme Astru Cabrio, ale Cascadu – to je španělské slovo označující vodopád. Střecha vozu je opět plátěná a stáhne se za 17 sekund, a to i během jízdy do rychlosti 50 km/h. Podvozek pochází z Astry GTC, což znamená hlavně propracovanou přední nápravu HiPerStrut, a interiér se inspiruje Insignií. Nakonec na své vlajkové lodi si Opel vyzkoušel, že na nabídku prémiového vozu za mainstreamové peníze zákazníci slyší. Proto Cascada umí nabídnout luxusní výbavu a za hlavního soupeře má… Audi A5 Cabriolet!

obrázek [600 x 341]  

Design vsadil na koncepci cab forward, zároveň se ale vyvaroval disproporčním tvarům, kdy by nízká a krátká příď kontrastovala s příliš objemnou zádí. Výsledkem je uhlazená boční silueta, která s nataženou střechou respektuje klasické vyvážení tříprostorové koncepce. Bez střechy to vozu sluší ještě více.

Prakticky všechny karosářské díly jsou unikátní. Příď se řadí mezi Astru a Insignii, kombinuje prvky obou aut. Boky sázejí na originální prolisy a záď nepřipomíná žádný ze současných Opelů. Nezapře ale… částečnou inspiraci Astrou TwinTop. Celé to má vlastně jedinou chybu: víko zavazadlového prostoru je krátké, takže vstupní otvor je docela malý, i když u Golfu Cabrio je ještě menší.

Video

Architektura interiéru vychází z Astry, ale má svébytný design horního dílu palubní desky a části před spolujezdcem. Cascada nabízí více dekoru, „kšilt“ nad přístrojovým štítem je protažený až nad displej navigace a celá horní plocha je čalouněná kůží s kontrastním prošitím. Za příplatek 70.000 Kč se nabízí paket Nappa (standardní je čalounění kůže/látka), který obsahuje perforované čalounění sedadel, kůží potažené výplně dveří, elektricky nastavitelná sedadla s manuálním prodloužením sedáku a funkci vyhřívání a ventilace. Vskutku prémiová výbava.

obrázek [600 x 345]  

Motor

Nabídka motorů zahrnuje pět možností. Dvojici přeplňovaných čtrnáctistovek (88 nebo 103 kW) dá asi přednost málokdo, přece jenom hmotnost Cascady činí 1701 kg. Zajímavý výběr ale představují tři výkonné agregáty: zcela nový benzinový 1.6 SIDI Turbo/125 kW a turbodieselové 2.0 CDTI/121 kW společně s 2.0 BiTurbo CDTI/143 kW. Volba v prvním testu padla na slabší naftových motorů spojený s šestistupňovou automatickou převodovkou nové generace.

Dieselový dvoulitr od Opelu je dobře známý z dřívějších testů na Auto.cz – v Insignii se prezentuje jako zcela postačující, v Zafiře nebo Astře potom jako naprosto suverénní. Však na přední kola posílá 121 kW a 350 N.m, což jsou hodnoty v kompaktním segmentu téměř bezkonkurenční a ve střední třídě vysoce nadstandardní.

obrázek [600 x 289]  

V Cascadě s automatem má ovšem motor výrazně jiný projev než v Astře s manuální převodovkou. Do nejnižších otáček se převodovka vůbec nevydává, pro klidnou jízdu drží pásmo mezi 1500 a 2000 min-1. Dvoulitr je beztak nejpřesvědčivější ve středních otáčkách a řídící jednotka převodovky to dobře ví. Zbytečně nepodřazuje a ráda nechá automobil zrychlit na vyšší převod, i když plný plyn samozřejmě znamená kickdown a rychlý přechod do pásma blízkého maxima výkonu. Tam CDTI funguje překvapivě dobře.

TEST Opel Astra GTC 2.0 CDTI – Insignia kupé

Pedál plynu se vyznačuje krátkou dráhou a automat zase absencí sportovního režimu. Chování řidiče se průběžně vyhodnocuje za jízdy, elektronika ale dokáže dobře odhadnout aktuální situaci a podle toho řadit. Manuální režim je proto docela zbytečný, však Cascada ani nemá páčky pod volantem, volič převodovky je ukotvený výrazně vzadu a dostal opačné schéma řazení (vzestupně od sebe).

Když zohledníme pohotovostní hmotnost vozu, je spotřeba turbodieselového kabrioletu velmi slušná. Na dálnici jezdí bez střechy za 6 litrů, však také na šestku točí při 130 km/h jenom 2200 min-1, po městě se lze bez problémů pohybovat za výrobcem slibovaných 8 litrů. Motory CDTI ale nikdy nepatřily ke kdovíjakým tichošlápkům, takže v nízkých rychlostech je pověstné nýtování neodmyslitelným společníkem – tedy pokud zvuk motoru nepřebijí tóny nečekaně kvalitní audiosoustavy. S rostoucí rychlostí se naštěstí rytmický sound čtyřválce postupně ztrácí a na dálnici zcela splyne s ostatními ruchy.

obrázek [600 x 314]  

Karoserie a podvozek

Jízdní vlastnosti bývají Achillovou patou kabrioletů, v tomto směru si však Casada vede dobře. Proti Astře TwinTop je totiž o 41 % tužší v krutu a o 27 % tužší v ohybu, ovšem také za cenu o 200 kg vyšší hmotnosti. Karoserie přesto není pevná jako kámen, nakonec to od takto velkého kabrioletu snad ani nelze čekat. Nerovnosti na silnici vyvolávají mírné rytmické otřesy skeletu, na jízdní projev ale mají nečekaně malý vliv; projevují se hlavně vibracemi vnitřního zpětného zrcátka.

I když Cascada nemá sportovní ambice, může se pochlubit vyváženým jízdním chováním. Po delší době se nám do testu dostal Opel bez adaptivních tlumičů FlexRide (příplatek 20.000 Kč) a přesto nezbývá prostor pro nic jiného než chválu. Ani s konvenčními tlumiči totiž zákazník neudělá chybu, jenom se připraví o nastavitelnou charakteristiku tlumení. Přitom právě ona by mohla omezit otřesy karoserie.

Opel Astra OPC: První jízdní dojmy

Díky pokročilé přední nápravě a dobrému rozložení hmotnosti se kabriolet od Opelu naprosto přirozeně vede skrz zatáčky. Radost kazí jenom poněkud nepřesné řízení bez výraznější zpětné vazby, které ladí k primárnímu určení vozu – pomalé jízdě městskými bulváry nebo otevřenou krajinou. Překvapivě dobrý je i výkon brzd, které těžký vůz za všech okolností spolehlivě zpomalí. Jenom rychle se špinící přední disky napovídají, že brzdové obložení u tohoto osmnáctimetrákového Opelu nebude trhat rekordy v dlouhověkosti...

Závěr

Opel postavil prostorný, dobře jezdící a docela luxusně vybavený čtyřmístný kabriolet klasické koncepce. Takové auto dnes dokonce nemá konkurenty. S jedinou výjimkou – Audi A5 Cabriolet, jenže se základní cenou téměř o půl milionu korun vyšší a multitronikem, pokud nechcete řadit manuálně. Otázkou je, jestli vůbec někdo takové auto dnes chce a jestli ho bude kupovat zrovna od Opelu. Trh a čas ukáže.

obrázek [600 x 372]  

První cena vozu599.900 Kč (1.4 Turbo/88 kW Cosmo)
První cena vozu s testovanou motorizací695.900 Kč (2.0 CDTI/121 kW Cosmo)
Základní cena testovaného vozu730.900 Kč (2.0 CDTI AT/121 kW Cosmo)
Cena testovaného vozu vč. příplatků893.900 Kč (2.0 CDTI AT/121 kW Cosmo)

Plusy

  • Poměr výkon/spotřeba
  • Kvalita použitých materiálů, rozsah základní výbavy
  • Možnost ventilovaných sedadel, vyhřívaného volantu apod.
  • Vyvážené jízdní vlastnosti, velkorysé limity podvozku
  • Plnohodnotná čtyři sedadla
  • Mezi vozy s plátěnou střechou bezkonkurenční nabídka

Minusy

  • Přístup do zavazadlového prostoru
  • Zvuk turbodieselového motoru
  • Gumová hlavice řadicí páky
  • Relativně vysoká hmotnost
  • Dražší než francouzské kupé-kabriolety
Foto: Petr Homolka
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Cascada 2.0 CDTI

Cena v základní výbavě: 730 900 Kč Cena v testované výbavě: 893 900 Kč

Základní výbava:ESP, přední a boční airbagy, aktivní opěrky hlavy vpředu, dvouzónová samočinná klimatizace, posuvná loketní opěrka vpředu, audiosystém CD 400 s MP3, sedmi reproduktory a ovládáním na volantu, dálkové otevírání střechy, zadní sedadla sklápěná 50:50 s ovládáním z kufru, elektricky vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, parkovací brzda, asistent pro rozjezd do kopce, litá 18” kola, termoreflexní čelní sklo, zadní diody a halogenová přední světla, mlhovky, palubní počítač, tempomat, sportovní podvozek...

Výbava testovaného vozu:Paket Nappa (+70.700,-): elektricky nastavitelná sedadla, kůží čalouněné výplně dveří, sportovní volant, odvětrání předních sedadel s vyhříváním
; Prémiová sada pro přední světla AFL+ (+30.100,-): denní diody, adaptivní bixenonové světlomety s automatickým nastavením
; Metalíza (+13.800,-), parkovací čidla vpředu a vzadu (+3.600,-), Bluetooth hands-free (+8.900,-), audiosystém 600 NAVI SD card, 7 reproduktorů a barevný 7” displej (+21.300,-), vyhřívaný volant (+7.100,-), větrná clona (+7.500,-)

Nácvik osídlení Marsu bude možný i v Česku, říká český architekt pracující pro NASA Nácvik osídlení Marsu bude možný i v Česku, říká český architekt pracující pro NASA

Architekt Ondřej Doule je jedním z mála lidí s českým…

Desetitisíce Čechů už platí pomocí Android Pay Desetitisíce Čechů už platí pomocí Android Pay

Službu Android Pay, která umožňuje zaplatit pouhým…

SoftBank získala v Uberu patnáctiprocentní podíl, stala se největším akcionářem SoftBank získala v Uberu patnáctiprocentní podíl, stala se největším akcionářem

Konsorcium investorů v čele s japonskou skupinou SoftBank…

Světové burzy zažívají divoký mejdan, šplhají na několikaletá maxima Světové burzy zažívají divoký mejdan, šplhají na několikaletá maxima

Americké, australské, britské nebo například hongkongské…

 

Štítky Opel Testy Kabriolet

Technické údaje
Motor Opel Cascada 2.0 CDTI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 121 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 5 / 6.2
Emise CO2:163
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 280 / 750
Objem nádrže (l):56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1816 / 384
Rozměr pneu:235/50 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4696
b) šířka (mm): 1839
c) výška (mm): 1443
d) rozvor (mm): 2695
e) rozchod vpředu (mm): 1587
f) rozchod vzadu (mm): 1587
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 755
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 985
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):890
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1395
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Opel Cascada 2.0 CDTI – Tohle se fakt povedlo!







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Opel vyrobil v polských Gliwicích již dva miliony automobilů Opel vyrobil v polských Gliwicích již dva miliony automobilů

Opel provozuje v Polsku dvě továrny. Ta v Tychách vyrábí…

Opel Cascada Turbo: 200 koní pro kabrio Opel Cascada Turbo: 200 koní pro kabrio

Opel by mohl vyřešit vaše dilema, co letos nadělit celé…

 



 
BMW 530d Touring – Opravdu je ve všem lepší než předchůdci?

BMW 530d Touring – Opravdu je ve všem lepší než předchůdci?

Dnes 08:04

Aktuální BMW 5 se nám hodně zalíbilo, jak si ale stojí v porovnání s předchůdci? Srovnání hned se dvěma předchozími generacemi odhalilo některá překvapení.




Blesk.cz

Ruský soud odmítl stížnost Navalného na volby. Kvůli právním nedostatkům

Ruský soud odmítl stížnost Navalného na volby. Kvůli…

Ruský ústavní soud se odmítl zabývat stížností vůdce ruské opozice Alexeje Navalného na odmítnutí jeho…

Vichřice připravila lidi o elektřinu. Bez proudu je stále 5500 domácností

Vichřice připravila lidi o elektřinu. Bez proudu je…

Kvůli vichřici, která ve čtvrtek večer zasáhla Česko, zůstává bez elektřiny zhruba 5500 domácností. Problémy…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Krejčí a Pastrňák byli u další výhry, Palát skóroval poprvé od listopadu

Krejčí a Pastrňák byli u další výhry, Palát skóroval…

SOUHRN | Díky vítězství 5:2 na ledě New York Islanders prodloužili hokejisté Bostonu bodovou sérii na luxusních…

 

Reflex.cz

Macron napsal jako student peprný román inspirovaný románkem se svou pozdější manželkou

Macron napsal jako student peprný román inspirovaný…

Čtyřicetiletý francouzský prezident napsal jako teenager erotický román inspirovaný vzplanutím, které tehdy…

Opakování voleb i povolání nových kandidátů. Co se stane, když skončí 2. kolo remízou?

Opakování voleb i povolání nových kandidátů. Co se…

Všichni politologové se svorně shodují, že druhé kolo prezidentské volby bude nesmírně vyrovnané. Nastat tak…