reklama


Opel Astra 2013 BiTurbo: Jízdní dojmy

 

Motor z Insignie BiTurbo po půl roce zamířil i do Astry. Vznikl tak nejsilnější dieselový kompakt na trhu.

Modelový rok 2013 nepřináší jen novou verzi Opel Astra Sedan, ale také facelift stávajících verzí. Přichází necelé tři roky od uvedení výchozího hatchbacku do prodeje a kromě vylepšeného vzhledu znamená i lehkou technickou modernizaci.

Facelift se týká hatchbacku a kombi Sports Tourer. Sedan se v říjnu dostane do prodeje rovnou s novou tváří a loni představené třídveřové GTC facelift nepotřebuje, protože jeho specifický design byl předlohou tvarové modernizace ostatních verzí.

Co je na Astře nového? Maska chladiče má nový dominantní prvek ve tvaru křídla. K tomu se přidává nárazník s širším nasávacím otvorem a černou nelakovanou plochou po stranách registrační značky – obojí se inspiruje právě u Astry GTC. Nový celek doplňují oddělená směrová a mlhová světla, oživení přináší i chromované lišty přidané na oba nárazníky

 [600×187]

Po technické stránce přichází několik inovací. Za velmi přínosnou považujeme zadní parkovací kameru, ta by ale nejvíc přišla vhod u třídveřového GTC s masivními a výrazně skloněnými sloupky karoserie. Nabízet se ovšem bude jen pro hatchback a kombi.

Další novinky patří do kategorie pokročilých asistentů. Pravidelné čtenáře ale nepřekvapí – většinu z nich přinesla Zafira a na jaře zavítaly i do Insignie. Jejich přenesení do nabídky Astry je tedy jen logickým pokračováním.

Senzory parkovacího systému nově sledují prostor za autem i za jízdy, díky tomu Astra varuje před vozidly v mrtvém úhlu (systém Blind Spot Alert – BSA). Druhá generace kamery Opel Eye má vylepšené čtení značek (TSA II), přidává hlídání jízdy v pruhu (LDW), indikaci vzdálenosti při jízdě za jiným vozem (FDI) a varování před srážkou s ním (FCA).

Adaptivní xenonové světlomety se v nové generaci AFL+ představily už u Astry GTC, nově mají k dispozici deset různým režimů osvětlení vozovky. Za příplatek se nabízí i radar pro funkci adaptivního tempomatu. Ta je u kompaktních hatchbacků téměř unikátem, objednat si ji jinak můžete jen do Hondy Civic. Nadstavbou je pak nouzové brzdění (CIB).

Dvěma novinkami mezi motory je zvýšení točivého momentu u 1,4 Turbo/103 kW za 200 na 220 Nm a představení úsporné verze 1,7 CDTI ecoFlex. Ta v obou výkonových variantách (81 a 96 kW) dosahuje díky prodlouženým převodům a systému start/stop kombinované spotřeby 3,7 l/100 km.

Opel Astra 2013
 

Astra BiTurbo aneb výkonu není nikdy dost

Společně s faceliftem přichází i nová verze Astra BiTurbo. Opel se nasazování silných dieselů nebojí, vždyť malá Corsa může mít pod kapotou 1,7 CDTI o výkonu 96 kW. Kompaktní Astra zatím končila neméně velkorysým motorem 2,0 CDTI se 121 kW, od počátku příštího roku se ale hranice posouvá ještě dál. Z Insignie do Astry zavítá motor 2,0 CDTI BiTurbo, se 143 kW s přehledem nejsilnější turbodiesel mezi konkurenty.

Kromě samotného motoru přináší tento model ještě několik stylistických novinek. Maska chladiče je lakovaná vždy v barvě vozu, jak velí tradice divize OPC, a nový přední nárazník je také inspirovaný Astrou OPC. Navíc má BiTurbo nástavce prahů, větší zadní nárazník a dvě koncovky výfuků. Uvnitř najdeme sedadla s červenými bočnicemi a červené prošívání kůže.

K tomu Astra BiTurbo přidává i vlastní nastavení podvozku s nižší světlou výškou a tužším uložením náprav.

Motorový prostor Astry je menší než u Insignie, a tak si použití výkonného dieselu vynutilo několik změn v zástavbě. Insignia má dva samostatné mezichladiče stlačeného vzduchu (jeden vodní); Astra si ponechává po jednom mezichladiči pro každé turbo (objem 1,85 a 3,76 litru), tvoří spolu ale jeden montážní celek a jsou oba vzduchové. Filtr pevných částic se přesunul z motorového prostoru pod podlahu auta, kde mají spaliny menší teplotu, ale pro montáž filtru zůstává víc prostoru. Podle techniků od Opelu by to na regenerace, resp. životnost filtru nemělo mít výraznější vliv…

Opel Astra BiTurbo - srovnání s konkurencí
ModelOpel AstraAlfa Romeo GiuliettaMazda 3Volvo V40VW Golf
Motor2,0 BiTurbo2,0 JTDm2,2 MZR-CDD4GTD
Převodovka6M6M (6DS)6M6M (6A)6M (6DS)
Zdvihový objem [cm3]19561956218419841968
Válce/ventily4/44/44/45/44/4
Největší výkon [kW/min-1]143/4000125/4000136/3500130/3500125/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]400/1750-2500350/1750400/1800-3000400/1750-2750350/1750-2500
Max. rychlost [km/h]226218 (218)213220 (215)222 (220)
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,48,0 (7,9)8,28,6 (8,3)8,1 (8,1)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,14,7 (4,5)5,44,3 (5,2)5,1 (5,4)

V rámci konkurence se zcela vymyká výkon 143 kW. Blíží se mu jen Mazda3 (136 kW) a Volvo V40 (130 kW), ani jeden z těchto vozů ale nenabízí plnohodnotnou variantu kombi. Opel v této společnosti neoslní akcelerací na 100 km/h, důvodem je jednak relativně vyšší hmotnost a jednak omezení točivého monetu na první převodový stupeň – v zájmu komfortnějších rozjezdů. Alternativa v podobě automatické převodovky na rozdíl od Insignie neexistuje.

A kdo by čekal, že bude Astra BiTurbo dieselovou bestií, ten není na dobré adrese. Místo snahy o vytvoření dieselového hot hatche Opel vsadil na filozofii GT. Talent motoru totiž nespočívá ve výbušných přívalech točivého momentu, jde hlavně o hladký přísun newtonmetrů v jakýchkoliv otáčkách.

Opel se chlubí hodnotou 400 Nm dostupnou při 1750 min-1 a 80 % z nich, tedy 320 Nm, položených už do 1250 min-1. Ale když na to přijde, umí se dieselové biturbo hezky rozklusat už od nějakých 900 min-1. Na rozdíl od Insignie s pohonem 4x4 nepředstavuje menší a lehčí Astra pro tento motor velkou zátěž, a tak při akceleraci nelze rozeznat prodlevy při zapojování turbodmychadel.

Běžná jízda samozřejmě znamená otáčky lehce pod dvěma tisíci, ale jde to i jak ještě níž, tak mnohem výš. Stačí vytrvat ve vytáčení motoru a ručička otáčkoměru brzy dosáhne 5200 min-1, bez jakéhokoliv vadnutí. Škoda jen hlučného zvukového projevu, který je společný všem současným dieselovým Opelům. Zvlášť když převodovka má relativně krátké převody – na šestku točí už ve 130 km/h 2400 min-1 a z tohoto důvodu se motor s maximem výkonu při 4000 otáčkách nemůže rozjet rychleji než na 226 km/h.

Povedený motor je navíc podporován ještě zdařilejším podvozkem. Přepracované adaptivní tlumiče si s nároky 400newtonmetrového pohonu umí poradit. Podvozek s upravenou geometrií při ostré jízdě podrží a skvěle zvládá to, k čemu je takový druh auta nejvhodnější – nikoliv řezání utažených zatáček, ale velmi rychlé průjezdy náhlejších úseků.

Zájemci o Astru BiTurbo si ale musí ještě chvíli počkat. Ostatní verze v modernizovaném provedení (včetně sedanu) lze objednávat už nyní a první vozy se k zákazníkům dostanou na přelomu září a října. Nejsilnější dieselový motor půjde objednat až od podzimu, dodávky začnou na konci roku. Z tohoto důvodu zatím ani nejsou známy ceny nového motoru.

Opel Astra BiTurbo - technické údaje
ModelhatchbackSports TourerGTC
Převodovka6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]195619561956
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]143/4000143/4000143/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]400/1750-2500400/1750-2500400/1750-2500
Max. rychlost [km/h]226222224
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,48,28,3
Komb. spotřeba [l/100 km]5,15,14,9


Opel Astra BiTurbo 2013
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce

Poslední "auto za rozumnou cenu", s nímž v Top Gearu…

Chcete auto za rozumnou cenu? Astra z Top Gearu je na prodej Chcete auto za rozumnou cenu? Astra z Top Gearu je na prodej

Červená Astra generace J má za sebou náročnou kariéru…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama