Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo AWD – Vrcholný nerovná se nejlepší

Stanislav Kolman
Diskuze (95)
Novou Insignii jsme vyzkoušeli na jaře v rámci mezinárodní prezentace ve Frankfurtu nad Mohanem. Nyní jsme dostali příležitost na českých silnicích a rovnou v nejvýkonnější konfiguraci a stále populárním provedení kombi.


Design, interiér


Kombíky. I přes módní vlnu SUV jde v České republice o stále velmi oblíbenou karosářskou variantu. Tuzemské zákazníky vábí rodinný potenciál, zejména velký kufr. Není divu, že kombi u nás dnes tvoří většinu prodejů.

K praktickému provedení se hrdě hlásí i automobilka Opel, jež se dokonce označuje za zakladatele segmentu kombi. Toto tvrzení však může být poněkud ošemetné. Zůstaňme raději u toho, že značka s bleskem ve znaku nabídla na automobilových trzích kombíky jako jedna z prvních. Napříč historií vzpomeňme modely Olympia Rekord Caravan z roku 1953 či Ascona Voyage ze začátku sedmdesátek.

Novodobým želízkem v ohni je právě Insignia, která je coby kombík (u Opelu označený jako Sports Tourer) v nabídce od roku 2009. Za tu dobu se jich prodalo zhruba čtyři sta tisíc a očekává se, že s novou a vymazlenou generací tohle číslo ještě poroste. A zasáhnout má i český trh, byť vytyčené cíle automobilky jsou poněkud skromné. Úspěch? To bude 650 prodaných aut v roce 2018.


Opel s novou vlajkovou lodí zatím sází jen a pouze na tradiční spalovací motory. Špičku palety tvoří zážehový dvoulitr s výkonem 191 kW, jenž se páruje výhradně s pohonem všech čtyř kol a osmistupňovou automatickou převodovkou. Na papíře takové spojení působí opravdu slibně, jaká byla realita v praxi?

Home office na kolech

Musím říct, že po designové stránce jsem byl z nové Insignie od první chvíle nadšený. Provedení a linie kombíku jsou charakteristické, osloví a v člověku zanechají dojem. Shodou okolností (nebo to nebyla náhoda?) jsem během týdenního soužití hned dvakrát zaslechl vzhledové porovnávání s Mazdou. A jelikož auta tohohle japonského výrobce považuji za jedny z designově nejemotivnějších, v mém tvrzení o atraktivitě Insignie mě to jen utvrdilo.

Model v mezigeneračním období dospěl. Zatímco příď prvního provedení z roku 2009 se ještě tvářila jako nevinný roztomilý klučina, novinka už je dospělým a vyzrálým mužem. A nebavíme se jen o vzhledu, ale i proporcích. Považte, že auto je o 73 mm delší a s celkovou délkou 4986 milimetrů je nejdelším kombíkem střední třídy na trhu! Rozměrový nárůst se však negativně nepodepsal na hmotnosti. Naopak. Insignia Sports Tourer je oproti předchůdci o 200 kilogramů lehčí. Nemalou měrou se na tom podílí použití vysokopevnostní ocele, jež snižuje váhu o nemalých 75 kg.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

A své proporce Opel nikterak nemaskuje, při pohledu z boku je to skutečný koráb. Kromě úhledné přední masky s „hokejkami“ zaujmou přimhouřené světlomety, které již v základu disponují LED denním svícením. Ve vyšších výbavových provedeních jsou pak svítilny za příplatek 35.000 Kč tvořeny dvaatřiceti LED segmenty. Dálkové světlomety mají dosah až 400 metrů, navíc při jejich zapnutí „nebliknou“ hned, ale postupnou aktivací doslova rozevřou tmu před vámi. Není divu, že za tento prvek si u Insignií připlácí 70 % zákazníků.

Záď navazující na svažující se střechu už je o něco decentnější. Vypíchnout můžeme otevírání zavazadelníku pomocí kopnutí pod nárazníkem. Novinka vám navíc na zem promítne malou siluetu, abyste věděli, kde přesně pohyb nohou vykonat. Těžko říct, jestli to bylo jen mou nešikovností, ale s otevíráním kufru tímto způsobem jsem měl problémy. Zatímco na parkovišti u supermarketu (tedy na rovném asfaltu) jsem pod nárazníkem kopl a auto to okamžitě zaznamenalo, na travnaté zahradě se mi kufr tímto způsobem otevřít nepodařilo.

Exteriérové nadšení pak umocňuje obutí. Zatímco základem nabídky jsou šestnáctipalcové ocelové ráfky, přes sedmnáctky a osmnáctky se můžeme dostat až na námi testovaný vrchol nabídky – 20“ dvoubarevná kola z lehkých slitin. Pro základní výbavu Selection k dispozici nejsou, se stupněm Edition si připlatíte 30.000 Kč, v provedeních Dynamic a námi testovaném Innovation je to pak o pět tisíc méně.


Nadšení přetrvává i při prozkoumávání interiéru. Začněme zavazadelníkem, jenž je při volbě kombíku často klíčovým argumentem. V základu pojme 560 litrů, po sklopení zadních sedaček (v poměru 40:20:40) dostáváme 1665 litrů objemu. Krycí roletu lze srolovat stisknutím na jejím konci, nechybí ližiny ani ochranná síťka v případě, že zavazadelník naplníte až po strop. S minimální nákladovou hranou a takřka rovnou plochou po sklopení vyhoví Insignia nejednomu profesionálnímu lyžaři.

Ten se navíc posadí do skutečně působivého interiéru. V našem případě šlo o kombinaci černé a hnědé barvy, přičemž většina prvků je z měkčeného materiálu a doplněna elegantním prošíváním. Luxusní prostornost a vzdušnost uvnitř není vzhledem k délce vozu až takovým překvapením, vpředu i vzadu mám se 176 centimetry luxusní rezervu nad hlavou i u kolen, za volantem se navíc můžu příjemně „rozvalit“. Pohodlí umocňují certifikovaná ARG sedadla, která kromě vyhřívání disponují i odvětráváním. Vhodnou polohu nastaví řidič elektricky a Insignia si ji zvládne zapamatovat. Třešničkami na dortu jsou pak masážní funkce pro sedačku řidiče, prodloužení sedáků a pneumatické bederní opěrky.

Za příplatek 25.000 Kč je řidiči ve dvou nejvyšších výbavových stupních k dispozici head-up displej, jenž důležitá data o jízdě promítá přímo na čelní sklo. S doplňujícím sklíčkem na mě tento prvek vždy působí trochu rušivě, ale na řešení ve stylu Opelu jsem si celkem snadno zvykl. Intenzitu svícení můžete ztlumit ovladačem pod volantem až do úplného zhasnutí. Důležitějším prvkem pro mě byl osmipalcový displej infotainmentu - je rychlý a intuitivní. Automobilka zůstává věrná nastavování teploty prostřednictvím mechanických ovladačů a tlačítek, což považuji za plus.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

A jelikož Opel námi testovaný exemplář vybavil SIM kartou, měl jsem na palubě k dispozici Wi-Fi hotspot se 4G internetem. Pravdou je, že zejména po startu s ním byl občas problém. Smartphone si síť pamatoval a připojil se, avšak internet nefungoval. Bylo třeba restartu Wi-Fi v mobilu či obnovení hotspotu, aby spojení s online světem zase fungovalo. Jinak však šlo o příjemný doplněk, který po pár dnech začne být pro vás, ale zejména okolní posádku, doslova návykový.

V novém modelu automobilky Opel samozřejmě nechyběl ani systém OnStar. Ten je v neustálém spojení s centrálou a umí toho opravdu hodně. Zvládne kupříkladu najít odcizené auto a znehybnit jej, případně na dálku provést diagnostickou kontrolu. Můžete se také spojit s operátorkou, poradit se o nejlepším objetí dopravní zácpy či nově poprosit o nalezení parkoviště nebo rezervaci hotelu. K novým vozům nabízí značka tuto službu na první rok zdarma, následně se za ni platí 250 korun měsíčně. Pro každodenního řidiče to rozhodně nejsou vyhozené peníze.

Motor, jízdní vlastnosti


Osmistupňové zklamání

Motorová paleta vlajkové lodi zatím sází jen a pouze na tradiční spalovací motory. Základem benzinových jednotek je 1.5 Turbo s výkonem 103 kW, případně naftová šestnáctistovka CDTI s 81 kW. Na opačné straně je vrchol nabídky - zážehový dvoulitr, jenž se páruje výhradně s pohonem všech kol a osmistupňovou samočinnou převodovkou. Tu dostala nová Insignia jako první model v nabídce Opelu.

Zejména skříň s hydrodynamickým měničem ve mně zanechala smíšené pocity. Při běžném popojíždění a jízdě s lehkou nohou pracovala přesně podle představ a drobným rušivým elementem bylo snad jen občasné škubnutí při podřazení. Jenže při volbě ostřejšího režimu (k dispozici jsou tři - Normal, Tour a Sport) už soužití s řidičem znatelně pokulhávalo. Osmistupňový automat s řazením jednotlivých stupňů mnohdy zbytečně vyčkával a znatelná prodleva zde byla i při řazení prostřednictvím páček pod volantem. Celkově tak převodovka působila trochu zpomaleně, což při svižnější jízdě okreskami zamrzí.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

Obzvlášť vezmeme-li v potaz, že podvozek Insignie se vydařil a nabízí obrovskou porci komfortu. I na největších dvacetipalcových kolech zvládal tlumit všechny ty záplaty a drobné neduhy českých silnic s grácií a s lehkostí se přehoupl i přes výraznější výmoly. Tuhost můžete lehce uzpůsobovat volbou ze zmiňovaných jízdních režimů, o což se stará adaptivní provedení FlexRide. Pohon všech kol zabudovaný do zcela nové platformy E2 využívá dvojici mokrých vícelamelových spojek namísto aktivního diferenciálu, přičemž efektivně využívá hnací síly přenášené trojdílným kardanem. Čtyřkolka tak nabídne vektorování točivého momentu, redukci nedotáčivosti i citlivější intervenci brzd. Opel se pyšní kompaktností a lehkostí celého systému, i s olejovou náplní váží 29 kilogramů. Zároveň Němci upozorňují, že jej nasazují jako první v segmentu.

Co ta spotřeba?

Motor i podvozek jsou v kabině důkladně odhlučněny, ani v dálničních rychlostech jsem nezaznamenal výrazný svist kolem A sloupků, což třeba při nedávné mezinárodní prezentaci Grandlandu X ano. Akustický projev jednotky uvnitř umocňuje prémiový audiosystém Bose, který zejména ve sportovním režimu přidá nějaké to „brblání“ navíc. Osobně si myslím, že Insignia by se obešla i bez této frajeřinky, protože jednotka sama o sobě zní moc pěkně.


Řízení je citlivé a čitelné, takže známé zatáčky budete projíždět bez nutnosti korektur volantem. Navíc se v nich karoserie nenaklání a se čtyřkolkou pod zadkem je lze projíždět svižným tempem. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu je hbitá, akcelerační schopnosti potěší zejména při zrychlení z klidu. Z nízkých otáček se sbírá statečně, ztráta dechu přichází až na samotném konci otáčkoměru. Pořád to není sportovně střižený vůz s okruhovými ambicemi, ale 260 koní v útrobách se dynamičtějšímu cestování nebrání, a když bude potřeba, nezalekne se ani pětičlenné posádky se zaplněným kufrem. Když jsem v jednu chvíli nedopatřením zabloudil na šotolinovou cestu lesem, podvozek ji zdatně vstřebával i v rychlosti kolem 50 km/h. Skvělá práce!

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

Hodně mě zajímalo, jak se týdenní soužití s Insignií podepíše na spotřebě. Za týden jsme společně absolvovali téměř 700 kilometrů, přičemž většinu z nich pokrývají dálniční cesty. Nakonec se hodnota ustálila na nemalých 11,3 litrech. Preventivně jsem na jednu krátkou víkendovou trasu vyrazil o něco dříve a snažil se jet s lehkou nohou maximálně ekonomicky. Cesta se skládala z okresek a měst, ve kterých jsem nebyl nucen popojíždět, přesto se mi apetit podařilo stlačit jen jednu desetinku pod osm litrů. Když se ale naopak musíte vypořádat s dopravními komplikacemi, nebo se při jízdě necháte unést výkonem motoru, palubní počítadlo se vám „odvděčí“ klidně i čtrnácti litry. Suma sumárum to se spotřebou paliva není žádná sláva.

Závěr


Závěr

Na český test Insignie jsem se po všech těch nenásilně prezentovaných inovacích opravdu těšil. V mnoha ohledech vůz splnil má očekávání. Je dlouhý a nikterak se to nesnaží maskovat, avšak odměnou za drobné strasti při parkování je prostor v interiéru pro celou posádku. Vyspělé prvky konektivity fungují a po pár stovkách kilometrů na nich řidič bude doslova závislý. Přepracovaný podvozek s vylepšeným pohonem všech kol slibuje opravdu dobré jízdní vlastnosti, které narušuje jen zmatečný a líný chod osmistupňového automatu.

Motor se však páruje jen a pouze s ním. Pokud bude chtít zájemce o Insignii Sports Tourer adekvátní benzinovou alternativu se samočinnou převodovkou, poskytne ji patnáctistovka s výkonem 122 kW a prověřeným šestistupňovým automatem.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

Své kladné a záporné body má i cenová politika Opelu. Nejlevnější Insignii kombi pořídíte za 594.900 Kč se základním agregátem 1.5 Turbo 103 kW v úvodní výbavě Selection. Již ta nabídne třeba bezklíčové otevírání a startování, bezpečnostní systémy předcházející čelní kolizi či vybočení z jízdního pruhu nebo tempomat s omezovačem rychlosti. Vrcholová jednotka stojí minimálně 874.900 Kč s výbavou Dynamic, o deset tisíc dražší je pak provedení Innovation. Jenže ani tady nekončíme.

I s nejvyšším výbavovým stupněm se totiž za mnoho věcí musí dále připlácet. Kupříkladu balíček obsahující hnědé čalounění, ergonomické sedačky s ventilací a pamětí, jejich vyhřívání vpředu i vzadu a vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka přijde na nemalých 90.000 Kč. Zatímco Volkswagen vlajkovou loď Arteon doplňuje titulem „Není pro každého“, Opel razí jiné motto: „Budoucnost patří všem“. A vlastně nemůžeme nesouhlasit. Nenároční pořídí velký kombík za slušný peníz, zhýčkanější jedinci si však musí připlatit.

Nejlevnější verze modelu594.900 Kč (1.5 Turbo/103 kW Selection)
Základ s testovaným motorem874.900 Kč (2.0 Turbo/191 kW Dynamic)
Testovaný vůz bez příplatků884.900 Kč (2.0 Turbo/191 kW Innovation)
Testovaný vůz s výbavou1.179.900 Kč (2.0 Turbo/191 kW Innovation)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Zpracování interiéru
  • Jízdní komfort
  • Moderní prvky konektivity
  • Cena nejlevnějších verzí

Minusy

  • Vysoká spotřeba
  • I s nejvyšší výbavou se musí připlácet
  • Chod osmistupňového automatu

Foto: David Rajdl

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (95)
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo AWD
Cena základní sestavy 884 900 Kč
Výbava základní sestavy 16“ ocelové ráfky, sada na opravu pneumatik, deaktivace airbagu spolujezdce, bezklíčové otevírání a startování, varování před čelní kolizí, varování před vybočením z jízdního pruhu, protikolizní brzdění, detekce chodců a aktivní kapota, asistent rozjezdu do kopce, LED denní svícení a zadní světla, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrická parkovací brzda, manuální klimatizace, 7“ dotykový audiosystém se sedmi reproduktory, USB konektor, tempomat s omezovačem rychlosti, volant potažený kůží a další... Kč
Cena testované sestavy 1 179 900 Kč
Výbava testované sestavy 20" x 8,5J dvoubarevné ráfky z lehkých slitin (+25.000 Kč), perleťová metalíza (+21.000 Kč) hnědé kožené perforované čalounění Brownstone s ergonomickými předními sedadly AGR, ventilace předních sedadel, vyhřívání předních i zadních sedadel, sedadlo řidiče s pamětí a masážní funkcí, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka (+90.000 Kč), sada Snadné řízení 2 (adaptivní LED Matrix světlomety s technologií AFL, automatický tempomat , automatický parkovací asistent, radar pro hlídání slepého úhlu a proti kolizi při parkování, 360° parkovací kamera s pohledem z ptačí perspektivy, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, rozpoznávání dopravních značek) (+80.000 Kč), Sada Inovace (bezdotykové otevírání pátých dveří, alarm s rozšířenými funkcemi, bezdrátová indukční nabíječka, head up displej, digitální 8" LCD přístrojová deska, zadní parkovací kamera, odhlučňovací sada) (+45.000 Kč), OPC exteriérová sada (+27.000 Kč), vyhřívání čelního skla (+7.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 191 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 3000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 245
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.5 / 7.1 / 8.7
Emise CO2: 199
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1665
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1608 / 612
Rozměr pneu: 245/35 ZR20
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo AWD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4986
b) šířka (mm): 1863
c) výška (mm): 1500
d) rozvor (mm): 2829
e) rozchod vpředu (mm): 1607
f) rozchod vzadu (mm): 1610
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 1010
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
2. 11. 2017 11:29
A ted srovnani:

Stara Insignia +200kg:

" Bohužel musíme potvrdit pro dynamickou jízdu nutné vytáčení i vysokou citlivost spotřeby maloobjemového turbobenzínu na zatížení, což v kombinaci s těžkým autem a obrovskými koly dává výslednici směřující při běžné jízdě ke spotřebě nad 10 l/100 km. Když se budete snažit, dá se se slušným rychlostním průměrem kolem 100 km/h jezdit i za 7,5 l/100 km, dálniční rychlost 130 km/h znamená důstojných 3000 min-1 a odběr 9,5 l/100 km."
[odkaz]

Takze spatny downsizing, jdeme si koupit 2.0T a jeste i shodime 200kg:

"Nakonec se hodnota ustálila na nemalých 11,3 litrech. Preventivně jsem na jednu krátkou víkendovou trasu vyrazil o něco dříve a snažil se jet s lehkou nohou maximálně ekonomicky. Cesta se skládala z okresek a měst, ve kterých jsem nebyl nucen popojíždět, přesto se mi apetit podařilo stlačit jen jednu desetinku pod osm litrů. "

Zaver si udela kazdy sam.
20. 10. 2017 02:14
Re: Luxusní prostor
superb na vrchole segmentu suhlasim, ale pasat? ten je typicky priemer
16. 10. 2017 18:56
Re: Zase bych
ono redaktori nevedia jazdiť, sám som mal vo firme 3 insignie, dve boli s 2 litrom a 4x4 a jedna 2.8 4x4.
K tomu starší 6 stupňový automat a dvojlitre jazdili dlhodobo za 8,8 až 10 a 2,8 za 9,3. A to sa v nich striedali vodiči, nik ich nešetril ako klasické firemné autá.
A to sa bavíme o predchádzajúcej generácii, ktorá vraj bola ťažká.
Avatar - Barrichello
13. 10. 2017 11:21
Jedině jako Buick
s 3,6 motorem od GM :yes: :yes: :yes:
Avatar - Barrichello
13. 10. 2017 11:19
Re: Pěknej Buick
Akorát že Opel a Vauxhall už nepatří GM, takže jen pěkný Buick a Holden. Ostatní je žabožroutská plečka >:D >:D

Navíc kdo z nich v tom bude mít 3,6 V6, žee >:D