Test Auto.cz

Renault Twingo 1.0 SCe – Francouzský Smart

13.10. 2014
Verdikt
 

Třetí generace Renaultu Twingo sdílí techniku se Smartem Forfour, což znamená mimo jiné motor vzadu a pohon zadních kol. Jaké má tato koncepce výhody?

První Twingo byla pořádná trefa do černého. Auto dokázalo zaujmout nejen vzhledem, ale i dobrým využitím vnitřního prostoru a stalo se novodobou ikonou minivozů. Ostatně vyrábělo se celých 20 let, z toho 15 roků jste si jej mohli koupit v Evropě. Druhá generace byla na svou třídu opět velmi prostorná, chyběl jí však větší šmrnc. Nám se do paměti vryla akorát verze RS Cup, která dělala z malé krabičky do města extrémně zábavnou a na zatáčkovité silnici překvapivě rychlou záležitost.

S třetí generací a probíhající spoluprací Francouzů s Mercedes-Benzem si však v Renaultu řekli dost a započali možný návrat běžných malých automobilů ke koncepci, která byla populární před mnoha a mnoha lety v čele s Fiaty 500 či 600. Nové Twingo tak dostalo pohon zadních kol a motor u zadní nápravy. To s sebou nese mnohá specifika, která si rozebereme v průběhu celého článku, začneme ale vzhledem.

V první řadě nás překvapilo, jak velkým dojmem Twingo působí. Může za to zcela jistě i značná výška, kdy střecha vozu v řadě zaparkovaných automobilů nižší střední a střední třídy jasně vyčuhuje. Rovněž široká záď zvyšuje dojem mohutnosti, navíc její vzhled evokuje Renault R5 Turbo, model z osmdesátých let, který měl také motor u zadní nápravy. Automobilka neuvádí rozchody náprav, ale vzadu je určitě větší než vpředu a vůz má na zadní nápravě i výrazně širší pneumatiky. Celkově ale automobil působí správně mladistvě, ženám se líbí a většinu nezasvěcených lidí ani nenapadne, že motor není pod přední kapotou.

obrázek [600 x 335]  

A co vpředu vlastně je? Plastová kapota se dá jenom částečně odsunout, abyste se dostali k nádobce ostřikovačů, jinak jsou tam pouze výztuhy. Chtěli byste přední kufr? My také, ale chápeme, že s dnešními předpisy a bezpečnostními standardy to není tak jednoduché. Možná by tam i nějaký zavazadelník udělat šel, ale byl by pravděpodobně velmi malý a značně by to prodražilo výrobu vozu. Navíc je třeba říci, že prostor pro zavazadla vzadu není vůbec špatný, alespoň na poměry dané třídy. Jedinou nevýhodou je, že jej zahřívá motor, byť podle výrobce maximálně o pět stupňů. Přesto bychom nedoporučovali nechávat tam třeba čokoládu, mohla by se roztéct...

Co musíme ale opravdu pochválit, je zbytek interiéru Twinga. Působí totiž kvalitně, v našich očích snad i více než v Cliu, a zároveň má šmrnc, čemuž pomáhají také lakované detaily za příplatek. Nejvíce nás však oslovil systém úložných prostor. Mezi palubní deskou a řadicí pákou je vyjímatelná nádoba, která tak trochu vypadá jako odpadkový koš a dost možná se tak i dá používat. Pokud však potřebujete držáky na nápoje, jednoduše tuto nádobu vyjmete a pod ní dva držáky najdete. Před spolujezdcem je místo otevíracího kastlíku taška, která se dá vyndat a nosit na rameni. Vzadu pod sedadly se nachází další úložný prostor, třeba na povinnou výbavu. Pod zavazadelníkem je totiž akorát kryt motoru, nic víc.

Zajímavě ztvárněné jsou výplně dveří, vpředu kvalitnější s elektrickým ovládáním obou bočních oken (což třeba Škodě Citigo chybí), vzadu se jedná pouze o jednoduchý výlisek s docela velkým úložným prostorem. Okna jsou tam výklopná. Co se týče prostoru, vpředu si není na co stěžovat v žádném směru a vzadu je dostatek místa nad hlavou i díky vysoké karoserii. Kousek před motorem se ale sedí dosti vzpřímeně a místa na kolena by mohlo být poněkud více. V tomto ohledu byl předchůdce štědřejší, byť stále je to vzadu lepší než třeba u kolínských trojčat. Pozice za volantem není ideální, absence podélného seřizování volantu ale nevadí tak moc, jako u některých konkurentů.

obrázek [600 x 405]  

Motor a převodovka – S rozvahou

Jak už jsme naznačovali dříve, tohle Twingo sdílí pohonné ústrojí i platformu s novým Smartem. My jsme měli k testu základní motor, tedy atmosférický tříválcový litr o výkonu 52 kW, který je zcela nový, nese označení SCe a najdete ho právě i v německém minivoze. Problémem agregátu by mohl být nízký točivý moment 91 N.m, ostatně papírové jízdní výkony dávají tušit, že tentokrát nepůjde o žádného sprintera.

V praxi se jedná o spíše klidnou pohonnou jednotku. V běžném provozu je motor slušně odhlučněný a až na občasné třesení na volnoběh nemá ani přehnané vibrace. Ze začátku se budete muset sžívat se spojkou a plynem při rozjíždění, kvůli rozvážné reakci na sešlápnutí pedálu plynu si totiž musíte chvíli počkat, než dosáhne tříválec otáček, kdy řidič může rychleji pustit spojku, aniž by se agregát udusil. Tohle jednoduše není živelný malý motor, jako třeba dvanáctistovka v Citroënu C1, což může v městském provozu vadit, když máte rychleji zareagovat. Na druhou stranu se jedná o vytrvalce, který dobře zvládá nižší otáčky, takže třeba při jízdě do kopce nemusíte tak často podřazovat jako u Škody Citigo.

obrázek [600 x 337]  

Jak už to s těmito malými motory bývá, výraznější zátah podávají až v otáčkách, kam se typický zákazník často ani nedostane. V tomto případě to znamená, že Twingo na dvojku výrazněji ožije až v rychlostech okolo 70 až 80 km/h. Ne že by měl agregát přehnaně dlouhé převody jako někteří konkurenti, výkon 52 kW je ale třeba dolovat. V městském provozu to pak znamená, že tady se příjemné hbitosti nedočkáte. Twingo bude vyhovovat spíše klidnějším řidičům, kteří si takříkajíc jedou „to své“.

S poměrně syrovým autem jsme po městě jezdili lehce pod sedm litrů, což je trochu více, než u konkurence, zejména ve srovnání s velmi úspornými litrovými motory v kolínských a koncernových trojčatech. Na dálnici při 130 km/h jsme se pohybovali kolem 6,8 l na 100 km. Mimo město není problém jezdit do šesti litrů, celkový průměr v testu 6,5 l na 100 km ale nepovažujeme zrovna za oslnivý.

S litrovou jednotkou se pojí pětistupňová manuální převodovka. Řazení působí spíše křehce a chod páky v kulise není nejpřesnější, to ale nejsou výraznější důvody k výtkám. Převodovka prostě neurazí, ale ani nenadchne.

Vejde se všude

Teritorium Twinga je jednoznačně město a patří tedy mezi vozy, kde je jejich účel jasně vidět. Vydat se s ním na dálnici? Auto se s tím nějak popasuje, takže to není problém, ovšem jenom do doby, než objedete ve 130 km/h náklaďák. Lehká příď nepomáhá směrové stabilitě, je tedy potřeba větších korekcí volantem, což může být pro mnoho řidičů stresující.

Rychle se tedy vrátíte do města, kam Twingo jednoduše patří. Tam objevíte pravé kouzlo tohoto vozu, které do značné míry pramení z absence motoru mezi předními koly. Díky tomu se totiž zvětšil rejd vozidla a stopový průměr otáčení tak činí pouze 8,65 metru. Taková Škoda Citigo k tomu potřebuje 9,8 metru. Twingo se tak otočí doslova i na místech, kde byste to považovali za nemožné. Rejd navíc velmi usnadňuje parkování, což je třeba ocenit.

Z hlediska tlumení nerovností na tom ale automobil není tak dobře jako konkurence. Od podvozku se ozývají rány a výmoly umí vůz rozhodit. V zatáčkách se tak i v městském provozu setkáte s odskakováním náprav. Celkově není odhlučnění podvozku na kdovíjaké úrovni, hluk od kol slyšíte neustále. Neznamená to ale, že by Twingo bylo vyloženě nepohodlné, jenom má s českými cestami o něco více práce, než konkurence, zejména z řad obou trojčat. Mohlo by ale pomoci objednání menších kol, široké šestnáctky jsou jízdě spíše na obtíž.

obrázek [600 x 355]  

Vzhledem k tomu, že se jedná o zadokolku, nabízí se otázka, zda je s autem i zábava. Raději říkáme rovnou, že na nějaké driftování zapomeňte - Twingo má totiž nevypínatelnou stabilizaci i protiprokluz. Na jednu stranu to chápeme, v tomto autě nebudou řidiči zvyklí na těžkou záď a z naší zkušenosti se docela ráda dere do smyku i v relativně nízkých rychlostech. Na stranu druhou bychom ale ocenili alespoň částečné vypnutí. Pokud netušíte proč, pak se zkuste v zimě na sněhu rychleji rozjet třeba z křižovatky. V tom případě je (pro někoho) menší prokluz vítaný, již u Clia jsme ale zaznamenali výrazné omezení právě kvůli protiprokluzu a ve výsledku to ústí v nepříjemnou situaci, kdy se sunete skrz silnici pomaleji, než by bylo nutné a elektronika neustále omezuje výkon a přibrzďuje kola. Rovněž výjezdy ze závějí jsou tímto ztíženy. Elektronika navíc reaguje i na suchu sice jemně, ale až paranoidně brzy.

Nějaké zábavy se nedočkáte, ani když se nesnažíte jet úplně na limitu. Je to trochu škoda, malá auta vždycky patřila ke strojům, které přinášejí svou jednoduchostí a nízkou hmotností radost, ale to se poslední dobou vytrácí. Řízení Twinga je velmi lehké, což zejména dámy ocení, pokud s ním ale chcete zatočit rychleji, pak alespoň v námi testovaném exempláři jako by nestíhal posilovač řízení a volant skokově ztuhne. Nepříjemné, ale poznáte to jenom při ostřejším manévru.

Z hlediska běžného provozu se však Twingo neřídí špatně a své cílové skupině bude pravděpodobně naprosto vyhovovat. Výborná je trakce auta, prokluz kol na suchu je téměř utopií.

Závěr

S koncepcí vše vzadu přichází nová éra Twinga a s tím i přesnější zacílení na městský provoz. Tam auto až na občasné nedostatky podvozku funguje velmi dobře a z tohoto pohledu se jedná o parádní trefu do černého. Obratnost díky malému průměru otáčení je jednoduše kouzelná a je v ní hlavní síla Twinga. Nejmenší Renault navíc boduje i velmi kvalitním interiérem s mnoha chytrými detaily či atraktivním vzhledem s možností individualizace. Cena odpovídá současným poměrům na trhu, není přehnaně vysoká jako u francouzských konkurentů, ale ani nijak zásadně podbízivá. Pokud tedy potřebujete automobil převážně do města, můžeme Twingo vřele doporučit. O univerzální minivůz pro každou příležitost se však nejedná, v tomto ohledu byl předchůdce lepší.

Video

Nejlevnější verze modelu214.900 Kč (1.0 SCe Life/52 kW)
Základ s testovaným motorem214.900 Kč (1.0 SCe Life/52 kW)
Testovaný vůz s výbavou291.900 Kč (1.0 SCe Intens/52 kW)

Plusy

  • Fantastický rejd
  • Kultivovaný motor
  • Kvalitní a stylová kabina
  • Chytré a variabilní detaily uvnitř

Minusy

  • Hlučnější podvozek na nerovnostech
  • Horší směrová stabilita
  • Méně univerzálnosti, větší zacílení jen na město
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Twingo 1.0 SCe

Cena v základní výbavě: 214 900 Kč Cena v testované výbavě: 291 900 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, ESP + asistent pro rozjíždění do kopce, diody denního svícení, zadní opěradla symetricky dělená a sklopná, výškově nastavitelný kožený volant, manuální klimatizace, elektrické stahování bočních oken vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním atd.

Výbava testovaného vozu:Paket Klimatizace (+10.000,-), zadní parkovací čidla (+5.000,-), vyjímatelná textilní uzavíratelná schránka před spolujezdcem (+1.000,-), úložné prostory pod zadní lavicí (+1.000,-), disky 16” (+10.000,-), speciální nemetalická barva Dragée (+5.000,-), modrý interiér (+5.000,-).

Pavel Bělobrádek nabídne k dispozici svou funkci Pavel Bělobrádek nabídne k dispozici svou funkci

Pavel Bělobrádek splní předvolební slib a na páteční…

Ženíšek nebude obhajovat pozici prvního místopředsedy TOP 09, do čela si přeje Pospíšila Ženíšek nebude obhajovat pozici prvního místopředsedy TOP 09, do čela si přeje Pospíšila

Marek Ženíšek nebude za měsíc na celostátním sněmu TOP 09…

Náchodský pivovar zůstane ve vlastnictví společnosti LIF, Holba s žalobou neuspěla Náchodský pivovar zůstane ve vlastnictví společnosti LIF, Holba s žalobou neuspěla

Krajský soud v Hradci Králové dnes opět zamítl žalobu na…

 
Technické údaje
Motor Renault Twingo 1.0 SCe
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 52 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 91 / 2850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 151
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 3.7 / 4.5
Emise CO2:105
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 219 / -
Objem nádrže (l):35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 939 / 420
Rozměr pneu:185/50 R 16, 205/45 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3595
b) šířka (mm): 1646
c) výška (mm): 1554
d) rozvor (mm): 2494
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 520 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Twingo 1.0 SCe – Francouzský Smart







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Renault Twingo Hipanema: Městský neo-hippie pro francouzské slečny Renault Twingo Hipanema: Městský neo-hippie pro francouzské slečny

Twingo se prezentuje jako auto pro mladé – a slečny…

Renault Twingo: První jízdní dojmy Renault Twingo: První jízdní dojmy

Přesně 22 let po představení prvního Renaultu Twingo jsme…

 



 
Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

TEST: Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

Dnes 12:51

Pouhý zhruba rok vydržela ve výrobním programu poslední inovace Dacie Duster. Nedávno totiž značka představila nástupce, druhou generaci. Co tedy nabízí původní duster v samém závěru své kariéry?




Blesk.cz

Otec tří dětí myslel, že má chřipku: V nemocnici mu amputovali nohy a ruku

Otec tří dětí myslel, že má chřipku: V nemocnici mu…

Když se Chrisovi Garlickovi (46) udělalo špatně poprvé, myslel si, že má chřipku. Za týden už připravovali…

Dítě může ve škole prožívat peklo: 5 stresů, které ho mohou děsit

Dítě může ve škole prožívat peklo: 5 stresů, které…

Dva měsíce školy jsou skoro za námi. Děti, a to nejen prvňáčci, mohou prožívat spoustu každodenních stresů,…

 

iSport.cz

TOP góly 11.kola HET ligy: hlavičky Šurala a Potočného i Tlustého rána

TOP góly 11.kola HET ligy: hlavičky Šurala a…

Uplynulé 11. kolo fotbalové HET ligy bylo plodné na góly, nabídlo tři hattricky a několik branek, které rozhodně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

Vše o volbách: Pečinka, Steigerwald, Fištejn, Höschl a Balík komentovali výsledky, jejich příčiny a budoucnost

Vše o volbách: Pečinka, Steigerwald, Fištejn, Höschl…

Na jednom místě tady najdete všechno, co jsme během víkendu vydali k parlamentním volbám. Kromě komentovaného…

Katalánci vrací úder: Den před omezením autonomie projednají nezávislost

Katalánci vrací úder: Den před omezením autonomie…

Katalánští poslanci budou ve čtvrtek jednat o jednostranném vyhlášení nezávislosti na Španělsku. Rozhodlo o tom…