TEST Škoda Citigo 1.0 MPI vs. Peugeot 108 1.2 PureTech – Velký souboj malých
Než se pustíme do přímého srovnání Peugeotu 108 a Škody Citigo, pojďme si objasnit český původ testovaných vozů. Ten je sice spojuje, ale zároveň je to s ním i trochu na štíru. Peugeot 108 je samozřejmě francouzským strojem vyráběným ve spolupráci s Toyotou a Citroënem. Jak ovšem jistě víte, vzniká ve středočeském Kolíně. Na druhou stranu Škoda Citigo by se dala označit za český vůz, jenže se spolu se sourozenci od Volkswagenu a Seatu vyrábí v Bratislavě. Motory se ale montují v Česku, byť tomu tak nebylo vždycky.
Oprosťme se od těchto nuancí a přiznejme si, že srovnáváme dva vozy, které toho mají s naší zemí společného více, než drtivá většina ostatních automobilů. Navíc se jedná o minivozy, které jsou zejména pro zdejší trh velmi důležitými zástupci své kategorie a neztratí se ani v celoevropském měřítku. Bude tedy lepší Francouz z Kolína, nebo Čech z Bratislavy?
Již při prvním setkání naplno vynikne rozdílný přístup výrobců k těmto autům. Vzhled Peugeotu je přímočařejší, veselejší a mladistvější, auto však vedle Škodovky vypadá o dost laciněji, ať už jde o zpracování či použité díly. Zato Citigo by mohlo mnohé lidi svým vzezřením “uspat”, automobil však působí mnohem seriózněji, hodnotněji a dotaženěji.
Peugeot 108 vs. Škoda Citigo - srovnání rozměrů | ||
Model | Škoda Citigo | Peugeot 108 |
Délka [mm] | 3563 | 3475 |
Šířka [mm] | 1645 | 1615 |
Výška [mm] | 1478 | 1460 |
Rozvor [mm] | 2420 | 2340 |
Rozchod vpředu [mm] | 1428 | 1425 |
Rozchod vzadu [mm] | 1424 | 1520 |
Objem zavazadelníku - sedadla/sklopena [l] | 251/959 | 196/780 |
Všechno je podpořeno detaily. Škoda má dva klasické stírače místo jednoho levnějšího jako Peugeot a na celkovém dojmu se hodně podepisuje i rozměr pneumatik, kdy 108 jezdí na „užovkách“, zatímco Citigo má pláště viditelně širší. Díky chromovaným detailům Francouz zaujme na první pohled více, Škodovka se ale dokáže vrýt pod kůži postupně a výrazně hlouběji. Oba vozy však mají v našich očích ještě jeden problém, a tím jsou atraktivnější sourozenci, ať už se jedná o Toyotu Aygo nebo Volkswagen Up!.
peugeot skoda testy minivozy srovnavacitesty
Jakkoliv je to po hodnocení vnějšího vzhledu mezi těmito soupeři nerozhodně, stačí se posadit do interiéru a ručička vah se hned začne naklánět. Jenže kam? Peugeot na první pohled zaujme barvami a lepší výbavou – velký dotykový displej tvoří středobod palubní desky, pod ním máte k dispozici automatickou klimatizaci a nechybí ani multifunkční volant. To ve Škodovce je sice volant potažen hodnotnější kůží, mačkat ale můžete maximálně střed s houkačkou. Klimatizace je manuální a displej výrazně menší.
Jenže obsahuje také navigaci a velmi přehledný palubní počítač, navíc si celou obrazovku můžete vzít s sebou a používat ji i pro pěší chůzi - vždyť je to v podstatě klasická navigace od Navigonu, s několika funkcemi navíc. Jednou z nich je i obrazový výstup ze zadních parkovacích čidel, což je věc, kterou v běžném ceníku Peugeotu rozhodně nenajdete. Můžete ale mít kameru za 5.000 Kč, nebo se stačí podívat do příslušenství, tam možnost parkovacích senzorů je.
Nebudeme vás dále napínat, výrazně příjemněji působí interiér Škody Citigo. Je lépe zpracovaný, na pohled i na dotyk vyrobený z kvalitnějších materiálů, a když pomineme zmiňovanou absenci multifunkčního volantu, tak zjistíme, že rovněž ergonomie je mnohem lepší než u Peugeotu. Prostě nemusíte nic tak dlouho hledat, když to chcete použít. Ve sto osmičce je množství tlačítek, které známe z různých Toyot - zde je vliv Japonců nejvíce vidět. Na velké obrazovce si však navigaci nepustíte, pokud nepřipojíte mobilní telefon (podobný systém se chystá i pro novou Fabii), a všechno působí daleko laciněji než u Škodovky.
Peugeot 108 vs. Škoda Citigo - Srovnání vnitřních rozměrů | ||
Model | Škoda Citigo | Peugeot 108 |
Podélný prostor vpředu min/max (mm) | 850/1070 | 840/1060 |
Podélný prostor vzadu min/max (mm) | 560/830 | 480/720 |
Výška nad sedadlem vpředu (mm) | 1050 | 1000 |
Výška nad sedadlem vzadu | 930 | 860 |
Citigo boduje také vnitřní prostorností. Zajímavé je, že takto malá auta jsou pro řidiče často velkorysejší, než leckteré pětimetrové SUV – 108 a Citigo nejsou výjimkou. Místa pro nohy a hlavu je opravdu dostatek, horší je to však vzadu. Pokud si přední sedadlo nastavím ideálně, tak mi u Citigo zbývá pro kolena asi pět centimetrů místa. V Peugeotu však mám nohy výrazně zabořeny do sedadla přede mnou, což opravdu není příjemné. Ani hlavou se ve Škodovce polstrování nedotýkám, ve 108 však ano. Vozíte-li častěji více než dva pasažéry, Citigo je jasnou volbou.
peugeot skoda testy minivozy srovnavacitesty
Dalším hodnoceným kritériem byl posaz za volantem. Ani jedno z aut nemá podélně nastavitelný volant, musíte si tak vystačit s nastavením výškovým, v Peugeotu jsou ale pedály výrazně blíže sedadlu. To znamená, že můžete sedět buďto v dříve typicky italské pozici „dlouhé ruce, krátké nohy“, nebo… ehm, žádné nebo neexistuje. Jednoduše si ve 108 správnou pozici nenajdete, což se následně projeví na zhoršené schopnosti automobil správně ovládat v zatáčkách. V Citigo se rovněž nesedí ideálně, brzy si ale najdete posaz, který vám nebude vadit a sedadla jsou také příjemnější.
Posledním kritériem je základní objem a tvar zavazadelníku. Jeden zaměstnanec Peugeotu se nám pochlubil, že v továrně TPCA konečně “přišli” na to, že správný Čech potřebuje auto, do jehož kufru se vejde basa piv. To prý nyní 108 zvládne, přesto je objem 196 litrů (bez rezervy, jen s lepicí sadou) výrazně menší než u Škody Citigo, která pojme 251 litrů. Neznamená to však, že by Škodovka bylo v tomto ohledu dokonalá. Její zavazadelník je hluboký a přitom nakládací hrana není nízko. Nepotěší ani absence čalounění, kdy na bocích vidíte holé plechy. Celkově je však velikost, tvar i využitelnost podstatně lepší, jak u Peugeotu, kde opět dostanete jenom velmi málo místa. Využití prostoru Francouze je holt na špatné úrovni.
Motor a převodovka – Rychlík vs. úsporňák
Pokud se budeme soustředit na oblíbené hodnoty největšího výkonu a maximální rychlosti, máme tu vyrovnaný souboj. Vždyť Škodovka je papírově dokonce o 1 km/h rychlejší, v praxi jsou ale charaktery motorů velmi rozdílné.
Litrová jednotka EA211 ze Citigo je v tomto srovnání za kliďase. Má slušný výkon 55 kW, avšak točivý moment pouhých 95 N.m, což je znát. Při běžné jízdě po městě motor na automobil s přehledem stačí, nedělají mu problémy ani nízké otáčky a agregát se chová klidně, kultivovaně a běží hladce. Odezva na sešlápnutí pedálu plynu ovšem nepatří mezi nejlepší a při rozjezdu vám může vadit pomalejší systém Start/stop (v rámci balíčku Green tec). Navíc potřebujete k rozpohybování více otáček, takže se občas nerozjedete tak rychle, jak byste chtěli, protože si musíte dávat pozor, aby se motor po spuštění neudusil.
Peugeot 108 1.2 PureTech vs. Škoda Citigo 1.0 MPI - Srovnání parametrů motorů | ||
Model | Škoda Citigo | Peugeot 108 |
Motor | 1.0 MPI | 1.2 PureTech |
Převodovka | 5 MT | 5 MT |
Výkon [kW/min-1] | 55/6200 | 60/5750 |
Točivý moment [Nm/min-1] | 95/3000-4300 | 116/2750 |
Max. rychlost [km/h] | 171 | 170 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13.2 | 10.9 |
Kombinovaná spotřeba [l] | 4,7 | 4,3 |
Pak přijde kopec a vy zjistíte, že musíte podřadit třeba až na dvojku a v tu chvíli máte jasno, že více točivého momentu by neškodilo. Přitom když motor roztočíte k červenému poli, dá vám naplno pocítit svých 55 kW. Držet jej v pásmu mezi pěti tisíci a omezovačem (někde okolo 6500 otáček) však není jednoduché, nebude se vám chtít motor týrat. Kupříkladu přeskok mezi maximálně vytočenou jedničkou a dvojkou je tak velký, že otáčky spadnou pod čtyři tisíce.
Ve výsledku se tedy naladíte na klidnější vlnu a budete proplouvat krajinou s tím, že když je potřeba předjet, musíte motor “vyždímat”, což může být pro někoho i zábava. Pak vlastně zjistíte, že až na nedostatek točivého momentu a pomalejší rozjezdy je to opravdu dobrá jednotka, která navíc vyniká v provozní úspornosti. S vozem jsme v rámci testu jezdili za 5,4 litru na sto kilometrů, přičemž jsme se nesnažili o žádnou eko rallye. Ve městě se klidnou jízdou vejdete do šesti litrů, mimo město do pěti. Na dálnici pak motor při 130 km/h bral zhruba pět a půl litru na sto kilometrů. Milé navíc je, že agregát nemá vysoký apetit ani při svižnější jízdě s častějším předjížděním - to jsme se dostali na 5,3 litru.
peugeot skoda testy minivozy srovnavacitesty
Zato dvanáctistovka Peugeotu se 60 kW snad ani nemůže být jiná. Na volnoběh autem silně otřásá, její zvukový projev je mnohem výraznější a celkově se vibrací jen tak nezbavíte. Na plyn reaguje až neurvale, bohužel ale také pokaždé úplně jinak, takže zde nic jako přesnost nečekejte. Devizou motoru je objem a z něho pramenící točivý moment 116 N.m. To je více než u Škody, navíc s vrcholem v nižších otáčkách, což poznáte při každém sešlápnutí plynu. Zejména s vypnutou klimatizací, která výrazněji omezuje pružné zrychlení obou vozů, působí 108 svižnějším dojmem. Pocitově na mě živost a rychlost auta působila tak, že bych byl ochoten věřit i lepším než papírovým parametrům, ve kterých se hovoří o maximální rychlosti 170 km/h a zrychlení z klidu na stovku za 10,9 sekundy.
Oba motory v tomto srovnání výrazně výkonově gradují s přibývajícími otáčkami, Peugeot ale k červenému poli letí svižněji, hlasitě při tom ryčí a navíc peláší tak, že by mu měly problém stačit i kompaktní hatchbacky s šestnáctistovkami. Je to možná trochu dětinské, ale ve 108 nás bavilo trápit i v dálničních rychlostech mnohem dražší a silnější vozy. Zpřevodování jeho pětikvaltu se k agregátu hodí, byť ve 130 km/h na nejvyšší rychlostní stupeň točí zhruba stejně jako Škodovka, a to nějakých 3800 otáček za minutu.
Daní za dynamiku je vyšší spotřeba Peugeotu. Ve městě jsme jezdili za 6,5 litru, mimo město za 5,5 a celková spotřeba v testu byla šestilitrová. Když jsme pak na stejné trase jako u Citigo zvolili rovněž svižnější tempo, vystoupal apetit na 7 litrů na sto kilometrů. Při dálniční sto třicítce očekávejte 6,2 litru.
Pokud bychom měli srovnat samotné řazení aut, pak Škodovka s nižší pákou exceluje hladkými a přesnými drahami kulisy, které jsou navíc poměrně krátké. To s delší řadičkou Peugeotu musíte provést i delší tah a navíc se ne vždy trefíte přesně. Čili řazení ve Škodovce vás uspokojí více - není se však čemu divit, vždyť převodovka Peugeotu má svůj prapůvod ještě někde v modelu 206.
Duo komfort
Je často fascinující, jak dokáží nejmenší vozy filtrovat nerovnosti lépe a tišeji, než větší a dražší modely. V souvislosti s testovanými vozy tak zdravíme zejména Škodu Rapid a Peugeot 308 - Citigo i 108 se na nerovnostech jednoduše chovají lépe. Obě auta tlumí nebývale tiše, nečekejte žádné rány od zavěšení kol, cvakání stabilizátorů ani nic podobného. Zároveň jsou oba stroje pohodlné, v rozbitějších zatáčkách neodskakují a celkově platí za příjemné společníky ve městě i mimo něj. A to má Škodovka v rámci paketu Green tec dokonce podvozek snížený o 15 milimetrů.
peugeot skoda testy minivozy srovnavacitesty
Při jízdě s Peugeotem je pak hlavním nedostatkem necitlivost ovládacích prvků ve spojení s nepříjemným posazem za volantem. Řidič tak nemá naprosto žádnou důvěru k vozu a těžko odhaduje jeho chování, což nedělá z jízdy zrovna příjemný zážitek. Řízení nepatří mezi nejpřesnější a automobil působí ve srovnání se Citigo vratkým dojmem. V zatáčkách se naklání více a má tendenci dříve přecházet do nedotáčivosti.
To Škoda se chová dospěleji, ostatně jako téměř ve všem. Jezdí s větší jistotou a přitom ochotněji zatáčí, zároveň má člověk z jejích ovládacích prvků mnohem lepší pocit a není tedy problém nasadit v obloucích i rychlejší tempo. K brzdnému účinku či trakci kol nemáme výhrady ani u jednoho z automobilů, což ale vzhledem k výkonu a hmotnosti nepřekvapí. Zaujala nás ale absence vypnutí alespoň kontroly trakce u Škodovky, což může zkušenějším řidičům na kluzkém povrchu vadit. V Peugeotu vypnete i stabilizaci, avšak v 50 km/h se oba systémy zase automaticky zapnou.
Co se týče odhlučnění karoserie, pak tišeji působí Škodovka. Není se čemu divit, přes příplatkovou plátěnou střechu modelu 108 proniká do interiéru hodně vnějšího hluku. Otázkou tedy je, jak by na tom byl Peugeot s pevnou střechou.
Závěr
Máme zde dvě bílá pětidveřová komfortně jezdící auta s českými kořeny, která se snaží nabídnout maximálně příjemný městské provoz a přitom slušně fungují i mimo zastavěnou oblast. Které je ale lepší? Podívejme se nejprve na cenu. Přímé srovnání není tak jednoduché, protože francouzská automobilka uvádí na svých stránkách základní cenu modelu 108 na úrovni prostřední výbavy, přitom však v ceníku figuruje i základ Access s litrovým motorem za 228.900 Kč u pětidveřové varianty. Navíc v oficiálním ceníku chybí verze Top s plátěnou střechou, z dřívějších prezentací ale víme, že příplatek za ni je 30.000 korun. Každopádně je Peugeot 108 ve srovnatelné výbavě dražší než Škoda Citigo, někdy i dost výrazně.
Kdyby byla 108 lepším autem, možná by to i tak Peugeotu prošlo a vyhrál by, Škoda Citigo je však pro tohoto Francouze příliš velký oříšek. Škodovka boduje kultivovaností, kvalitou dílenského zpracování, vnitřním prostorem i příjemnější jízdou. A na to mladistvější vzhled 108, dynamičtější motor ani lepší výbava včetně automatické klimatizace nebo bezklíčového vstupu nestačí. Vítězem „českého“ srovnání se tedy stává Škoda Citigo, a to docela přesvědčivě.
1. Škoda Citigo 5D
Plusy
- Úsporný a kultivovaný motor
- Vnitřní prostornost
- Kvalita dílenského zpracování
- Příznivá základní cena
- Jízdní komfort
Minusy
- Zpřevodování nižších stupňů
- Nedostatek točivého momentu
- Méně vyzývavý vzhled
Nejlevnější verze modelu | 196.900 Kč (Active 5D 1.0 MPI/44 kW) |
Základ s testovaným motorem | 206.900 Kč (Active 5D 1.0 MPI/55kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 298.553 Kč (Elegance 5D 1.0 MPI/55kW) |
2. Peugeot 108
Plusy
- Dynamický motor
- Komfortní podvozek
- Možnosti výbavy
- Výraznější vzhled
Minusy
- Posaz za volantem
- Materiály v interiéru
- Necitlivé ovládací prvky
- Vibrace od motoru
- Příliš vysoká cena
Nejlevnější verze modelu | 228.900 Kč (Access 5D 1.0 VTi/50 kW) |
Základ s testovaným motorem | 273.900 Kč (Active 5D 1.2 PureTech/60 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 387.900 Kč (Allure Top 5D 1.2 PureTech/60 kW) |
Foto: David Rajdl