TEST Subaru Forester 2.0D Lineartronic – Univerzální lesník
Subaru Forester zatím zákazníkům nenabízelo oblíbenou kombinaci turbodieselu a automatu. V rámci úprav pro modelový rok 2015 však vůz tuto mezeru zacelil. Nově prodávanou kombinaci přeplňovaného vznětového boxeru (108 kW) s bezestupňovou převodovkou Lineartronic jsme se rozhodli podrobit testu.
Novou variantou se Subaru snaží nalákat více zájemců k naftovému boxeru. V případě prodeje Foresteru zatím hrají prim benzinové agregáty. Na 240 loni registrovaných exemplářů s benzinovým motorem připadlo jenom 102 kusů s naftovou jednotkou. Pohon všech kol v nové variantě zůstává, u Foresteru je toto řešení standardem. Nová verze má být rovněž jedním z prostředků na zvýšení prodeje - letos chce Subaru na českém trhu prodat alespoň 900 aut, což by bylo o pět procent více než loni.
Novinky: ploutvička a displej
Vzhled Foresteru se v rámci nového modelového roku vlastně nezměnil. Čtvrtá generace je na trhu teprve dva roky, a tak se designové rozdíly dají napočítat na prstech jedné ruky. Zvenku je nová jenom „žraločí ploutev,“ která nahradila dosavadní konvenční anténu. Uvnitř je nejzásadnější změnou nová obrazovka multimediálního systému. Bystré oko si všimne také nových tlačítek na volantu, stříbrného orámování výdechů klimatizace nebo modernějšího klíčku.
Přístrojová deska nadále sází na jednoduché a účelně tvarovaní. Měkčené plasty jsou použity jenom v její horní části, zatímco vespod se objevují plasty tvrdé jako kámen. Ty usnadňují údržbu interiéru, na druhou stranu některé panely by zasloužily kvalitnější ráz. Sedmipalcový displej nového multimediálního systému Starlink by mohl být umístěn výše, aby tolik neodpoutával pozornost řidiče.
Lépe vybavené verze nepostrádají navigaci, u nižších ji supluje funkce Mirrorlink, která zobrazuje data z chytrého telefonu na obrazovce automobilu. Použitá grafika je jednodušší, navigace ale funguje spolehlivě a na pokyny reaguje dostatečně rychle. Jenom při výjezdu z podzemních garáží ji v husté městské zástavbě chvilku trvalo, než se zorientovala.
Nyní si můžete vyzkoušet jedinečnou kombinaci dieselového plochého boxeru a převodovky Lineartronic u dealerů Subaru, registrace ZDE. Poznejte unikátní jízdní vlastnosti, bezpečnost a komfort vozů SUBARU na vlastní kůži a objednejte si zkušební jízdu u nejbližšího dealera. (Komerční sdělení) |
Lehce chaotické je ovládání palubního počítače. Údaje o ujeté vzdálenosti se zobrazují v kapličce s přístroji, zatímco ostatní informace na displeji na vrchu středového panelu. V menu se listuje tlačítky na volantu, zatímco počítadlo se postaru resetuje kolíčkem v kapličce.
Volant má „sportovně“ jednoduchý tvar, jeho věnec by ale mohl být o něco silnější. Mírnou výtku máme k elektricky ovládaným bočním oknům – automatickým dojezdem disponuje jenom sklo u řidiče.
Od volantu je krásně vidět všemi směry, skvělý rozhled umožňuje vyšší posaz nebo tenké přední sloupky. Při parkování s odhadem rohů auta pomáhají nekomplikované tvary karoserie – proto ani tolik nevadí chybějící parkovací čidla. Testovaný Forester disponoval pouze couvací kamerou, senzory v ceníku nefigurují.
Široké sedačky uvítají i „prostorově náročnější“ postavy, minimální boční vedení však příliš nepodrží v zatáčkách. S ohledem na perfektní jízdní chování Foresteru tato vlastnost docela zamrzí. Prostoru všemi směry je dostatek vpředu i vzadu, na zadní lavici se vcelku pohodlně usadí tři osoby, které ocení polohovatelné opěradlo.
Zavazadelník má průměrný základní objem 488 litrů. Zadní sedadla se sklápějí snadno tlačítkem po jeho stranách, tímto způsobem vznikne prostor velký 1.573 litrů. Schůdek vyrovnává látkový přechod, který pomáhá při nakládání delších předmětů. Nechybí dvojité dno, praktické háčky na tašky nebo oka na uchycení většího nákladu. Vadilo však elektrické ovládání pátých dveří – funguje příliš pomalu. Víko by se navíc mohlo vyklápět o něco výše, s urostlými Středoevropany zkrátka konstruktéři v tomto ohledu moc nepočítali.
I přes změny stejný výkon
Dvoulitrový turbodiesel typu boxer se kvůli splnění přísnější emisní normy Euro 6 dočkal výraznějších změn, výkon se ale udržel na hodnotě 108 kW. Nový je nízkotlaký okruh recirkulace spalin i účinnější turbodmychadlo. Kompresní poměr klesl z 16:1 na 15,2:1, zatímco tlak vstřikovacího čerpadla vzrostl o desetinu na 200 MPa. Nové jsou také válce s tenčími stěnami nebo blok motoru.
Konstruktéři se v rámci úprav rovněž zaměřili na snížení vibrací, což se jim povedlo. Motor má tichý a klidný běh, ale až poté, co se dostatečně zahřeje. Krátce po nastartování dává syrovým zvukem jasně najevo svůj vznětový původ. Dvoulitr je se svými 350 N.m dostatečně silnou jednotkou, která na okresce nebo na dálnici neudělá ostudu. Je ale nutné jej vytáčet, v nižších otáčkách s ním není moc řeč.
Lineartronic byl v případě Foresteru zatím dostupný jenom s benzinovými motory, až nyní konstruktéři uzpůsobili tuto převodovku silnější naftové jednotce. Kvůli kombinaci s turbodieselem byla skříň převodovky vyztužena, nový je lamelový řetěz nebo větší kapalinový měnič točivého momentu. V praxi je nejvíce patrná změna v módu řazení virtuálních stupňů. Zatímco u benzinového Foresteru je těchto kvaltů v závislosti na zvoleném režimu šest nebo osm, u naftového jich je sedm.
Režim virtuálních stupňů se spouští při silnějším sešlápnutí pedálu plynu. Převodovka ale mnohdy zaváhá, zda zůstat u variabilní změny převodu, nebo se přepnout do módu předvolených stupňů. Nejvíce je to citelné ve městě, kdy převodovka drží nízkých 1200 otáček – pokud chce řidič mírně zrychlit, autu chvilku trvá, než se uvede do pohybu. Jindy zase převodovka zbytečně dlouho udržuje vysoké otáčky. Změna „převodů“ nebo převodového poměru ale probíhá hladce.
Subaru nezapomíná na svoji sportovní orientaci, a tak u Lineartronicu nabízí možnost manuálního řazení, k převodovce jsou standardně dodávány páčky pod volantem. Na pokyn reagují hbitě.
Lineartronic pomáhá snižovat spotřebu tím, že udržuje motor v nejúčinnějších otáčkách. Výsledkem je na poměry SUV s pohonem všech kol vcelku uspokojivý apetit. Na dálnici si Forester řekl o 7,2 litru na 100 km, ve městě pak o 8,7 litru. Klidná jízda po okresní silnici znamenala 7,8 litru na 100 kilometrů.
Univerzál za všech podmínek
Forester patří mezi nejsportovněji laděná SUV na trhu. Přestože se i naftová verze s nadšením vrhá do zatáček, působí těžkopádněji než benzinová. V oblouku je s vozem nutné trochu pracovat, při správné kombinaci včasného brzdění, ideální stopy a citlivé práce s plynem však Forester dokáže prosvištět zatáčkou úctyhodně rychle. Brzdy by ale mohly být účinnější.
Subaru Forester – srovnání s konkurencí | |||||
Model | Subaru Forester | Ford Kuga | Honda CR-V | Mazda CX-5 | Toyota RAV4 |
Motor | 2.0D-L | 2.0 TDCi | 1.6 i-DTEC | 2.2 Skyactiv-D | 2.2 D-CAT |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1997 | 1597 | 2191 | 2231 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 108/3600 | 110/3750 | 118/4000 | 110/4500 | 110/3600 |
Točivý moment [N.m/min] | 350/1600-2400 | 370/1750-2750 | 350/2000 | 380/1800-2600 | 340/2000-2800 |
Převodovka | CVT | 6DS | 9A | 6A | 6A |
Max. rychlost [km/h] | 188 | 190 | 197 | 194 | 185 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,9 | 10,9 | 10,6 | 10,2 | 10,0 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,1 | 5,4 | 5,1 | 5,5 | 6,6 |
Základní cena [Kč] | 839.000 | 833.390 | 829.900 | 848.900 | 779.900 |
Navzdory sportovní povaze není Forester při klidné jízdě uskákaný „janek,“ dokonce se zdá, že při klidné jízdě je nejspokojenější. Nerovnosti tlumí naprosto s přehledem, do kabiny se nepřenášejí žádné rázy. Ve vyšších rychlostech je však znatelná hranatá karoserie s vyšší stavbou – obtékající vzduch je přece jenom slyšet. Řízení má vcelku příjemný převod, při manévrování ve městě potěší více než slušný rejd.
Mnohá dnešní SUV se do terénu nehrnou, platí to i pro Forester? Automobil mimo silnice sází především na vysokou světlost (220 mm) a terénní režim X-Mod. Ten ideálně kombinuje řízení motoru, pohonu všech kol, převodovky a stabilizačního systému – zajišťuje jemnější odezvu na plyn, udržuje nižší převodový stupeň nebo přibrzďuje prokluzující kola. Jeho součástí je navíc i pomocník pro sjíždění svahů, který udržuje stálou rychlost.
Nájezdové úhly činí 25° vpředu a 26° vzadu, hodnota přechodového úhlu je 22°. Tyto vlastnosti znamenají, že Forester ve srovnání s první generací možná vyměknul, stále ale má v terénu co říci, a to přestože vozy s převodovkou CVT používají „jen“ pohon všech kol s proměnným rozdělením točivého momentu mezi nápravy a ne věhlasnější řešení s mezinápravovým diferenciálem a viskózní spojkou jako Forestery s manuálem. V lehkém terénu ale toto řešení rozhodně nevadí.
Závěr
Subaru Forester je velice dobrým univerzálním společníkem, který se nebojí svižné jízdy ani průjezdu terénu. „Lesník“ není jen sportovec, ale také pohodář, nadmíru se mu líbí klidná jízda. Proto se nová kombinace turbodieselu a bezestupňové převodovky k jeho charakteru parádně hodí. Tohle spojení ocení především zákazníci, kteří se chtějí spíše vést a ne se příliš starat o řízení. Pro sportovněji založené klienty má Forester v rukávu jiné eso – přeplňovaný benzinový dvoulitr o výkonu 177 kW.
Nejlevnější verze modelu | 699.000 Kč (2.0i/110 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 789.000 Kč (2.0D/108 kW Active) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.051.000 Kč (2.0D/108 kW Executive) |
Plusy
- Perfektní výhled všemi směry
- Komfortní naladění podvozku
- Prostorný interiér
- Vysoká světlost podvozku
- Velký rejd
Minusy
- Vyšší spotřeba paliva
- Pomalejší dovírání víka zavazadelníku
- Minimální boční vedení sedadel
- Aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech
Foto: Petr Homolka