1.12. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Subaru Forester vs. Škoda Kodiaq – Duel lesníka a medvěda

 

Další modelový rok znamená u Subaru další jemné retuše. Inovovaný Forester jsme postavili proti silnému soupeři, Škodě Kodiaq, neboli nejprodávanějšímu SUV u nás.

Subaru Forester je důkazem, nakolik v posledních letech vzrostl zájem o vozy kategorie SUV i jejich nabídka. Jestliže před deseti lety patřil do desítky nejprodávanějších SUV na českém trhu, aktuálně je až ve čtvrté desítce, a to přestože jsou jeho prodeje dvojnásobné než před deseti lety. Nedávno na trh dorazila verze pro modelový rok 2018, která v duchu tradic Subaru opět vylepšila vlastnosti auta, a tak je ideální příležitost Forester opět vyzkoušet.

A rovnou jsme ho postavili proti Škodě Kodiaq, obdobně velkému autu, které českým prodejům SUV aktuálně vládne. Zjišťovat tak budeme, zda Forester na mnohem prodávanější Kodiaq v něčem ztrácí a v čem ho naopak překonává.

Jelikož je Forester přeborník v zážehovým motorech, rozhodli jsme se proti sobě postavit benzinové čtyřválce, které jsou ostatně v souvislosti s emisními normami v SUV stále žádanější. Přímé motorové srovnání ale nakonec úplně nevyšlo, Forester k testu dorazil se základním atmosférickým dvoulitrem o výkonu 110 kW, kombinovaným s pohonem všech kol (standardně) a příplatkovou bezstupňovou převodovkou Lineartronic (za 50.000 Kč).

Tomu by u Kodiaqu výkonově odpovídal turbomotor 1.4 TSI (110 kW) s automatem a dvouspojkovou převodovkou, jenže taková kombinace z nabídky před nedávnem vypadla. Dostupná kvóta této varianty totiž byla již zaplněna, zřejmě v souvislosti s očekávaným nahrazením čtrnáctistovky motorem 1.5 TSI. A tak jsme museli sáhnout po silnějším motoru 2.0 TSI (132 kW) s DSG a čtyřkolkou. Forester sice ještě nabízí turbomotor 2.0 XT se 177 kW, k tak silnému agregátu ale Škoda odpovídající alternativu nemá. Nejsilnějším zážehovým motorem v nabídce Kodiaqu je právě 2.0 TSI se 132 kW.

Cenově atraktivní lesník

Už cena ukazuje, že Forester bude pro Kodiaq vyrovnaným soupeřem. Přestože je Subaru v českých podmínkách proti Škodovce přece jen exot, je levnější. Testovaný dvoulitr se 110 kW přijde na 700.000 korun, za kombinaci s automatem (CVT) zaplatíte o padesát tisíc více. V obou případech dostanete standardně pohon všech kol, zatímco však s manuálem jde o řešení s mezinápravovým diferenciálem a viskózní spojkou, k Lineartronicu dostanete systém variabilního rozdělení točivého momentu (Active Torque Split).

obrázek [600 x 255]

To za Kodiaq v případě motoru 2.0 TSI (132 kW) zaplatíte minimálně 792.900 korun. Pro něj ale platí, že standardem je nejen čtyřkolka, tvořená elektronickým rozdělováním točivého momentu mezi nápravy vícelamelovou kapalinovou spojkou, ale také automat, konkrétně sedmistupňové dvouspojkové DSG. Přesto je výchozí cenovka o dost vyšší než u soupeře. Pro úplnost dodejme, že kombinace 1.4 TSI (110 kW) s DSG a pohonem předních kol stála 702.900 korun.

Pořizovací nákladySubaru ForesterŠkoda Kodiaq
ZÁKLADNÍ CENA
Motor2.0i (110 kW)2.0 TSI (132 kW)
Stupeň výbavy/cena [Kč]Active/750.000Active/792.900
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Airbagy77
Centrální zamykání s dálkovým o. [Kč]SS
Elektricky ovládaná okna - přední/zadní [Kč]S/SS/S
Elektricky ovládaná/vyhřívaná zrcátka [Kč]S/SS/S
Klimatizacejednozónová automatickádvouzónová automatická
Kola17" hliníková17" hliníková
Kožený volant [Kč]-S
Metalíza [Kč]12.00017.500
Mlhová světla vpředu [Kč]S15.000*
Parkovací senzory vpředu/vzadu [Kč]-18.000 (dohromady)
Rádio s ovládáním na volantu [Kč]SS
Rezervní kolo [Kč]dojezdové2.100
Tempomat [Kč]-15.000*
Třetí řada sedadel [Kč]-23.000
Vyhřívaná sedadla vpředu [Kč]S7.000
*V rámci sady Active Plus
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]28.100/8.30018.295/3.396+4.787
Přední blatník [Kč]4.9006.860
Čelní sklo (vyhřívané) [Kč]21.7009.448
Brzdové destičky přední [Kč]3.6503.510
Mřížka v masce chladiče [Kč]5.7702.646
Přední a zadní tlumič [Kč]4.650/14.0003.600/3.383
Hodinová sazba v servisu [Kč]650970
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100 000 km [Kč]36.08216.917
Všechny ceny v kolonce servis jsou uváděny s DPH
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)5/3/122/3/12
Prodloužená záruka [Kč]-5 let/150.000 km za 13.200

Nelze přitom argumentovat bohatší výbavou mladoboleslavského medvěda. Forester už má v základní verzi Active slušnou výbavu, nechybí mu přední mlhovky, dojezdové rezervní kolo nebo vyhřívaná přední sedadla, za něž se u Kodiaqu musí připlácet. Jenže pokud si budete chtít u Foresteru něco přiobjednat (třeba kožený volant, který má v základu naopak Kodiaq), vaše možnosti jsou omezené. Nezbude vám nic jiného, než sáhnout po vyšším stupni výbavy. A to jste u kombinace s Lineartronicem najednou o 100.000 korun jinde...

Pokud vám ale pevně stanovené výbavové stupně nevadí, nebudete si ve Foresteru zoufat, protože výbavy je tu i díky inovacím pro modelový rok 2018 habaděj. Do výbavy se tak dostal bezpečnostní systém EyeSight 3.0 s adaptivním tempomatem, asistentem pro udržování auta v pruzích nebo automatickým brzděním.

U vyšších verzí dostanete diodové světlomety, vyhřívané čelní sklo, volant i přední a zadní sedadla, navigaci nebo hlídání mrtvého úhlu, tedy vlastně všechny důležité prvky, za něž se u Škodovky připlácí. Zajímavým detailem je i nově nabízený „Side View Monitor,“ neboli zpětná kamera na pravém vnějším zpětném zrcátku, zmenšující mrtvý úhel nebo nabízející lepší orientaci při parkování. Co však Forester nenabízí, je třetí řada sedadel. Za tu u mladoboleslavského SUV zaplatíte 23.000 korun, respektive 19.500 Kč (u vyšších výbav). U Subaru navíc nedostanete ani přední parkovací senzory, které by navzdory skvělému výhledu z auta leckteří řidiči ocenili.

Musíme ale uznat, že příplatková výbava je přece jen vyspělejší u Škodovky – třeba panoramatická střecha má u ní elektricky ovládané stínítko (u Subaru jen manuálně) a její parkovací kamera má mnohem kvalitnější obraz. A mladoboleslavský medvěd také lépe svítí, a to přestože oba testované exempláře měly diodové světlomety.

Také z hlediska servisních nákladů jasně dominuje Škodovka. Průměrná hodinová sazba v servisu je sice nižší u Subaru (650 korun proti 970 Kč), ceny sledovaných náhradních dílů jsou ale ve většině případů nižší u domácí značky. Třeba cenu zadních tlumičů u Subaru zvyšuje sériově dodávané automatické udržování světlé výšky, z toho důvodu jeden přijde na 14.000 korun. To u Škodovky tento díl stojí 3.383 korun, nebo 7.481 Kč – pokud zvolíte adaptivní podvozek. Mnohem dražší je i vyhřívané čelní sklo Subaru.

Naopak v otázce záruk boduje japonský lesník. Aktuálně totiž zdarma nabízí prodlouženou záruku na pět let, respektive do ujetí 200.000 kilometrů. U Škodovky dostanete v základu jen dvouletou záruku, k dispozici je však paket Mobilita Plus za 2.000 Kč s rozšířenou asistencí a prodlouženou zárukou na 5 let/100.000 km

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮSubaru ForesterŠkoda Kodiaq
Základní cena86
Standardní výbava a příplatky88
Servis78
Záruky87
Průměr7,757,25

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru Forester 2.0i

Cena v základní výbavě: 990 000 Kč Cena v testované výbavě: 990 000 Kč

Škoda Kodiaq 2.0 TSI

Cena v základní výbavě: 911 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 149 600 Kč

Česko nebude blokovat zavedení evropské digitální daně, klade si ale podmínky Česko nebude blokovat zavedení evropské digitální daně, klade si ale podmínky

Proti zavedení nové digitální daně, pomocí které chce…

Glosa Jany Havligerové: Jedním hlasem? Radši ne Glosa Jany Havligerové: Jedním hlasem? Radši ne

Tomáš Petříček se stal šéfem české diplomacie. Prý díky…

Čeští byznysmeni se musejí naučit, jak předat své firmy Čeští byznysmeni se musejí naučit, jak předat své firmy

České a slovenské podnikatele čeká v následujících letech…

 
Technické údaje
Motor Subaru Forester 2.0iŠkoda Kodiaq 2.0 TSI
Typ motoru: zážehovýpřeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 19951984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6200132 / 3900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 198 / 4200320 / 1400 - 3940
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.88.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.5 / 6.59.1 / 6.4 / 7.4
Emise CO2:150170
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 488 / 1573560 / 2005
Objem nádrže (l):6060
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1551 / 3891738 / 752
Rozměr pneu:225/55 R18235/55 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 46104697
b) šířka (mm): 17951882
c) výška (mm): 17351655
d) rozvor (mm): 26402791
e) rozchod vpředu (mm): 15451586
f) rozchod vzadu (mm): 15551576
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10501040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930980
k) šířka vpředu (mm): 15101530
l) šířka vzadu (mm): 14801500
délka sedáku vpředu (mm): 440460
délka sedáku vzadu (mm): 430430
výška opěradla vpředu (mm): 610670
výška opěradla vzadu (mm): 610640
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
 

Přidat názorDiskuse: Subaru Forester vs. Škoda Kodiaq – Duel…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

 



Subaru Forester: S faceliftem přijde EyeSight, pro Evropu ale zatím ne Subaru Forester: S faceliftem přijde EyeSight, pro Evropu ale zatím ne

Subaru na blížícím se tokijském autosalonu představí…

Subaru Forester 2016 vám po nehodě zavolá pomoc Subaru Forester 2016 vám po nehodě zavolá pomoc

Amerika se může těšit na lehkou modernizaci Subaru…

 



 
Nové emisní normy jsou tu! Proč ale značky stále uvádějí spotřebu podle starého cyklu NEDC?

Nové emisní normy jsou tu! Proč se ale stále uvádí spotřeba podle starého cyklu NEDC?

Dnes 14:56

Kdo očekával okamžitý přechod na WLTP, může být teď překvapen.




Blesk.cz

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s Creed Odyssey

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s…

Vůbec ne dávno, alebrž teprve před 11 lety vznikla série Assassin’s Creed pojednávající o asasínech a…

Po Valince (6) pátrá oddělení vražd: Měla natržený ret, monokl a páchla močí, vypověděla zdrcená babička

Po Valince (6) pátrá oddělení vražd: Měla natržený…

Šestiletou Valerii policie hledá už dva měsíce, nezvěstná je ovšem mnohem déle. Co se s holčičkou, o kterou se…

 

iSport.cz

Kreuziger v novém týmu: Rozhodla i charita! A vrátím se na Tour

Kreuziger v novém týmu: Rozhodla i charita! A vrátím…

Cyklista Roman Kreuziger počítá s tím, že se v novém působišti ve stáji Dimension Data vrátí na nejslavnější…

ZNÁMKOVÁNÍ Česka: Čelůstka si řekl o místo, Barákova zbytečná ztráta

ZNÁMKOVÁNÍ Česka: Čelůstka si řekl o místo, Barákova…

Nadějím na první místo ve skupině Ligy národů vystrojila Ukrajina smuteční hostinu. Český národní tým prohrál…

 

Reflex.cz

Hovory s TGM jsou evangeliem první republiky, říká o svém novém filmu režisér Jakub Červenka

Hovory s TGM jsou evangeliem první republiky, říká o…

Producent a režisér Jakub Červenka (35) o vzniku svého hraného debutu Hovory s TGM, který jde v Česku do kin ve…

Kalendář letního času do roku 2022: Kdy začíná a končí, jaká je jeho historie a proč ho ještě nezrušili

Kalendář letního času do roku 2022: Kdy začíná a…

Letní čas někdo občas nazývá „turecko-ukrajinským časem v ČR“. Změna času v nás vyvolává různé pocity. Záleží,…