Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Yaris Hybrid – Reálně pod 4 litry

Jan Mička
Diskuze (126)
Facelift třetí generace Toyoty Yaris pomohl vnějšímu vzhledu a interiér obohatil o užitečné prvky. S hybridním pohonným ústrojím je vůz navíc velmi úsporný.

Patnáct let na trhu, tři generace a vůbec první uvedení hybridního pohonu do segmentu malých hatchbacků – to je ve zkratce historie Toyoty Yaris, která v rámci automobilky zaujímá skoro čtvrtinový podíl z celkového počtu evropského prodeje. Nejnovější vydání oblíbeného modelu se však přehouplo přes polovinu svého životního cyklu, což si vzhledem k silnému konkurenčnímu prostředí vynutilo rozsáhlý facelift. A jenom o nových tvarech to skutečně není…

X-faktor Yarisu – foťák do ruky

Až facelift Toyoty Yaris odhalil, jak silně nadčasová byla jeho karoserie již před třemi lety. V souvislosti s novým designovým jazykem automobilky se ani malému hatchbacku nevyhnul vliv stylů Under Priority a Keen Look, které v přední části tvoří líbivou masku chladiče ve tvaru písmene X.

Nyní již docela zavedený výraz X-faktor, který se docela často objevuje ve spojení s druhou generací Toyoty Aygo, má za následek, že Yaris budí ještě více pozornosti, než tomu bylo doposud. Svůj podíl na tom má také implementace diodových pásů do předních projektorových světlometů a užití stejné techniky pro vytvoření zadních svítilen. Yaris nebyl za celou dobu existence atraktivnější, hravější a zároveň elegantnější, za což vděčíme také perleťovému laku karoserie (16.500 Kč) a efektním litým kolům.

toyota hybrid testy malevozy toyota hybrid testy malevozy  

Tradiční odlišnosti přináší specifický výběr pohonného ústrojí a výbavové linie. Že se jedná o hybrid, poznáte velmi jednoduše – loga mají modré podbarvení a vzadu a na předních blatnících najdeme rozměrné nápisy, odkazující na cosi výjimečného. Šestnáctipalcová litá kola pak upozorňují na nejvyšší výbavu Style, linie Power a Active standardně vyjíždějí na „patnáctkách“.

Dostatek místa a staré známé přešlapy

Interiér Toyoty Yaris nabízí výborně obestavěný prostor, dostatek místa v příčném i podélném směru a tvrdé, leč z velké části velmi kvalitní plasty. Facelift v tomto ohledu přinesl další vylepšení, což se odrazilo na hodnotnějších materiálech přístrojové desky a lepší ergonomii. Stačilo přitom tak málo – o 23 milimetrů zvednout středovou konzolu, o 30 milimetrů zkrátit volič automatické převodovky a rázem je na palubě zase o trochu vzdušněji. To ostatně dokládá také pozice za volantem – sedí se sice tradičně výše, ale řidiče neruší nepříjemný kontakt kolene se středovou konzolou a všechno je pěkně na dosah rukou.

Modifikace přichází také v oblasti multimedií. Toyota novému Yarisu poskytla větší dotykový displej systému Touch 2 (nyní má úhlopříčku 7“), který získáte standardně od výbavové linie Active. Součástí systému je také zadní parkovací kamera, informace o „hybridní“ jízdě nebo užitečná funkce Mirror Link, umožňující ovládat některé funkce automobilu skrze kompatibilní mobilní telefon. Systém komunikuje v češtině, a pokud si k němu budete chtít pořídit graficky velmi zdařilou navigaci Go, bude to stát 17.000 korun.

toyota hybrid testy malevozy toyota hybrid testy malevozy  

Jsou tady však také některé nedokonalosti, které nezměnil ani facelift. Na mysli máme především složité ovládání palubního počítače kolíčkem v přístrojovém štítu (s konvenčním ovládáním na volantu už přišel i Nissan), absenci jakýchkoliv protiskluzových materiálů v jinak hojném počtu odkládacích prostor a loketní opěrku řidiče, kterou dostatečně využijí snad jenom útlí Japonci. Je to škoda, protože se interiér co do kvality zpracování, ergonomie a designu řadí ke špičce daného segmentu.

Chmury z některých ne zcela povedených detailů však stoprocentně zažene pohled do zavazadlového prostoru. Ten má základní objem 286 litrů, což je i navzdory zástavbě akumulátoru hybridního systému stejná hodnota, jako u verzí s běžným spalovacím motorem. Velikostí kufru automobil o šest litrů poráží Volkswagen Polo, na současnou generaci Škody Fabia mu však čtrnáct litrů schází.

Hybrid Synergy Drive

Modernizované provedení Toyoty Yaris Hybrid zůstalo věrné spojení zážehové patnáctistovky s proměnným časováním ventilů a synchronního elektromotoru s permanentním magnetem. Zážehový čtyřválec s Atkinsonovým cyklem (sací ventily se zavírají později a komprese se oddaluje) nově plní přísnou emisní normu Euro 6, poskytuje výkon 55 kW ve 4800 otáčkách za minutu a točivý moment 111 N.m, který je dostupný v rozmezí 3600 a 4400 otáček. Přestože elektromotor přidává dalších 45 kW a 169 N.m, výkony se nedají jednoduše sčítat. Výsledkem je tedy pěkně kulatých 100 koní (74 kW), které umí automobil o pohotovostní hmotnosti 1180 kilogramů docela slušně rozhýbat.

Ekologicky šetrná Toyota Yaris je full hybrid, umí tedy jezdit i čistě na elektřinu. Ta se ukládá do nikl-metal hydridového akumulátoru (je umístěn pod zadními sedadly) a automobil v reálných podmínkách ujede přibližně dva kilometry rychlostí do 50 km/h. K dobíjení není třeba elektrická sít – energie se rekuperuje při brzdění, po uvolnění pedálu plynu nebo zařazení režimu B převodovky e-CVT.

toyota hybrid testy malevozy toyota hybrid testy malevozy  

Ačkoliv není mezi motoristy tento typ převodovky příliš oblíbený, v hybridu se jedná o nejlepší možnost k dosažení co nejnižší spotřeby paliva. Jistě, při potřebě náhlého zrychlení se žene motor do otáček, je hlučný a veškerá ekologie je ta tam, po ustálení rychlosti však čtyřválec prakticky neslyšíte a při správném stylu jízdy nemusí být tabu ani výrobcem udávaná kombinovaná spotřeba 3,6 l na 100 km.

Hybridní Yaris navzdory zaběhnutým konvencím si právě ve městě řekne o nejmenší porci paliva. Při využití režimu Eco (motor lehce otupí a upraví nastavení klimatizace) a stisknutí tlačítka EV Mode (systém se pak snaží v maximální míře využívat elektromotor) jsme se v pražských podmínkách dostali na 3,8 l na 100 km. Takový styl jízdy však vyžaduje cit, bedlivé sledování monitoru energie na displeji systému Toyota Touch 2 a především trpělivost ostatních řidičů, kteří se ne vždy dokáží srovnat s pomalými, leč bezemisními rozjezdy hybridu. Takový „psychický“ nátlak řidiče Yarisu občas dovede vykolejit a spotřeba je rázem o dva litry vyšší…

Jiné je to ale mimo město, kde se dokážete oprostit od shonu. Nebylo výjimkou, že se na displeji palubního počítače objevila cifra začínající dvojkou, to už se ale jednalo spíše o ekozávod, než běžné ježdění. V reálu proto počítejte spíše se čtyřmi litry a půllitrem navíc v kombinovaném cyklu, což rozhodně není zlé.

toyota hybrid testy malevozy toyota hybrid testy malevozy  

Výhody hybridního systému (tedy kromě výkonu elektromotoru) se však začnou vytrácet na dálnici. Při ustálené rychlosti 130 km/h už totiž spotřeba přesahuje 6 l na 100 km a ačkoliv se ručička ekonoměru stále pohybuje v zeleném poli (hybrid nemá klasický otáčkoměr), kopcovitý terén opět vyžene motor do otáček a poklidná atmosféra na palubě je znovu pryč.

I navzdory menší palivové nádrži má Toyota Yaris Hybrid slušný jízdní dosah. Zatímco do standardního provedení s běžným spalovacím motorem můžete natankovat až 42 litrů benzinu či nafty, hybrid se musí kvůli umístění Ni-MH akumulátoru spokojit pouze s 36 litry. Na dálnici ale i tak urazíte na jedno natankování přibližně 600 kilometrů a v ryze ekologickém mimoměstském režimu může být hodnota až dvakrát větší.

Konstrukční vylepšení ihned poznáte

Modernizované provedení Yarisu těží z tipů a připomínek, které dali automobilce sami zákazníci. Tuhost karoserie se zlepšila díky zvětšení počtu svarů a přepracované konstrukci středového tunelu, zatímco na zadní nápravě se objevila nová torzní příčka, měkčí pružiny a delší dorazy propružení z polyuretanu. Výsledkem je citelně komfortnější jízda i na šestnáctipalcových kolech, ale také lepší akustická pohoda díky účinnějšímu odhlučnění motoru.

Hlavním teritoriem Toyoty Yaris je samozřejmě město, kde se s vozem díky přesnému řízení velmi dobře manévruje, parkuje a překvapí také práce podvozku na dlážděných či rozbitých vozovkách. Výhodou rovněž je, že se karoserie v zatáčkách skoro vůbec nenaklání, poslušně následuje přední nápravu a až na pár výjimek neuskakuje. Takové chování bychom od městské „hadimršky“ nečekali, ale aspoň jde vidět, že se závodní historie Toyoty v jisté míře projevuje také u malých produkčních modelů.

toyota hybrid testy malevozy toyota hybrid testy malevozy  

Závěr

Předchozí poznámku berte s nadhledem, protože většinu času za volantem Toyoty Yaris Hybrid strávíte v poklidném tempu. Ten tomuhle vozu totiž vyhovuje absolutně nejvíce. Jednak proto, že s vyšší zátěží motoru roste vlivem převodovky e-CVT jeho hlučnost, ale především, že se každá jízda chtě nechtě mění v ekozávod a nekončící souboj o co nejnižší výslednou spotřebu. Ale jde to, jenom je třeba k automobilu přistupovat jinak, než ke klasickým verzím se zážehovým nebo vznětovým motorem. Důsledná práce s pedálem plynu a manuálně volitelnými režimy pak skutečně dokáže srazit reálný odběr pod 4 litry na 100 km, pokud tedy nevyrazíte na dálnici, kde jdou některé výhody hybridního systému stranou.

Automobilka brala facelift Yarisu velmi důsledně, což se odrazilo na vnějším vzhledu, vylepšené konstrukci karoserie a zadní nápravy, multimediálním systému nebo třeba příjemnějších materiálech v interiéru. Jsou tady však také oblasti, ve kterých je třeba stále přidat. Vždyť kolik by stálo jednoduché vyložení odkládacích ploch měkčím protiskluzovým materiálem nebo přesunutí ovládání palubního počítače na lépe přístupné místo?

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 259.900 Kč (1.0 VVT-i 51 kW, Power)
Základ s testovaným motorem 364.900 Kč (HSD 74 kW, Power)
Testovaný vůz s výbavou 436.300 Kč (HSD 74 kW, Style)

Plusy

  • Mladistvější vnější design
  • Moderní světelná technika
  • Dostatek vnitřního prostoru
  • Nízká spotřeba
  • Mrštnost ve městě
  • Vynikající ovladatelnost
  • Přijatelná základní cena

Minusy

  • Na dálnici se výhody hybridu vytrácejí
  • Zastaralé ovládání palubního počítače
  • Tvrdý povrch odkládacích prostor
  • Hlučnost motoru pod zátěží

Foto: Josef Dvořák

Jan Mička
Diskuze (126)
Toyota Yaris Hybrid
Cena základní sestavy 364 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, 2x úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, startování tlačítkem, systém Toyota Touch 2 - (7“ dotyková obrazovka, autorádio, Mirror Link, bluetooth handsfree, zadní parkovací kamera, USB vstup), automatická klimatizace, kožený potah volantu, multifunkční volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a další. Kč
Cena testované sestavy 436 300 Kč
Výbava testované sestavy navigace Go (+17.000 Kč), paket Senso Smart – tempomat, bezklíčové odemykání, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, automatická aktivace světel, dešťový senzor (+2.900 Kč), perleťový lak (+16.500 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 4800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 111 / 3600 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.3 / 3.6 / 3.6
Emise CO2: 82
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 286 / 0
Objem nádrže (l): 36
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1180 / 385
Rozměr pneu: 195/50 R 16
Toyota Yaris Hybrid
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3950
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2510
e) rozchod vpředu (mm): 1460
f) rozchod vzadu (mm): 1445
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Poustevnik
17. 8. 2014 16:50
ksicht
Tak už má Toyota konečně nějaký ksicht. Ty její předchozí nevýrazné kreace neurazily ( snad krom Priusu ) ale bohužel taky moc nenadchly. S příchodem Corolly a Ayga se snad blýská na lepší časy.

Těsím se na nový Avensis. Za mě :yes:
Avatar - Stefič
15. 8. 2014 14:53
Re: Ekonomika, ekonomika a zase ta...
zatím nemám vybráno nic, tak daleko zatím nejsem. Nejdřív urvat z rodinného rozpočtu dost na M4, pak to zamaskovat, aby nikdo nevěděl, kolik to stálo a pak se uvidí :-)
15. 8. 2014 02:18
Re: Ahoj
Nebo Mitsubishi Lancer
14. 8. 2014 22:21
Re: Můžu takové krátké zamyšlení?
Proč to nikdo nevyrábí? Protože se v praxi ukázalo, že to není tak efektivní. Elektrická cesta je ztrátovější než mechanická, musíš tedy být schopen tyto ztráty pokrýt nárůstem účinnosti plynoucím z toho, že motor pracuje nezávisle. Volt měl takhle fungovat. A nakonec v principu okopírovali HSD Toyoty, protože spotřeba ve vyšších rychlostech byla neúnosná. Neříkám, že to nejde udělat, jen to má své problémy. K elektromotorům v kolech a neodpruženým hmotám se ani nebudu vyjadřovat.
14. 8. 2014 21:59
Re: Můžu takové krátké zamyšlení?
Proč dva kilometry? V první řadě proto, že jsou baterie drahé. Snažíš se najít nějaký kompromis. Za tenhle přístup naopak Toyotu chválím - nabízí hybridy s příznivou cenou a nesnaží se jen lovit rekordně nízkou spotřebu skrze R101.