Test Auto.cz

Volvo V90 Cross Country – Kdo potřebuje SUV?

24.4. 2017
Verdikt
 

Stejně jako k Volvu patří snaha o maximální bezpečnost posádky, patří k němu velké kombi do terénu. Jak se povedlo jeho nejnovější provedení?

Když se řekne Volvo, leckdo si představí bytelné švédské auto, které nabízí své posádce maximální úroveň bezpečí. Spoustu lidí si ale při vyslovené této značky vybaví velké kombi přizpůsobené jízdě v terénu, které k tomuto výrobci už spoustu let také patří. A letos na trh dorazilo v nejnovějším provedení. Uchovalo si charakter předchůdců, nebo je jiné, stejně jako jeho nové jméno?

Švédská novinka se jmenuje V90 Cross Country, což je na rozdíl od předchůdců další změna označení takového zvýšeného oplastovaného kombi. Automobil navazuje na předchozí modely nazvané nejprve V70 XC (1997-2002) a posléze XC70 (od 2003). Druhá generace V70 XC byla po dvou letech na trhu s odkazem na příchod první generace SUV XC90 přejmenována na XC70, aby ještě více zdůraznila svůj terénní charakter.

Tentokrát došlo k přejmenování kvůli zpřehlednění nabídky. Modely „XC“ budou do budoucna čistokrevná SUV, zatímco modely doplněné o přídomek „Cross Country“ označí terénní verzi konvenčního auta. Devadesátka v názvu novinky pak odkazuje na podobnou velikost s modely S90XC90 a hlavně fakt, že ve srovnání s dosavadní XC70 vůz vyrostl. S délkou 4.939 mm je o výrazných 10 centimetrů delší než předchůdce.

Teď, když máme za sebou tento úvod vysvětlující, proč se novinka jmenuje tak, jak jmenuje, a kam patří do nabídky Volva, je čas se zaměřit na konkrétní testovaný kus, kterému pod kapotou pracuje zážehový dvoulitr T6 přeplňovaný nejen turbodmychadlem, ale také kompresorem. Jde o nejsilnější benzinovou verzi nabídky a zároveň nejsilnější oplastovaný benzinový kombík na českém trhu. Tedy alespoň pro tuto chvíli...

Krabice? Ale kdeže...

Kombíky od Volva bývaly vždycky hranaté krabice, které možná nadchly svým obřím vnitřním prostorem, už ale ne tolik svým designem, který v mnohých případech vypadal zastarale už v době, kdy daný vůz poprvé vyjel z továrny. Jak daleko od těchto aut je nová V90!

Je to prostě kus krásného automobilu, který se šéfdesignérovi Volva a bývalému pracovníkovi Škody Thomasi Ingelathovi nadmíru povedl. Linie sice zůstávají „skandinávsky“ čisté a jednoduché, bez zbytečných kudrlinek vedoucích odnikud nikam, stejně tak byly zachovány typické prvky kombíků od Volva (vertikálně orientovaná koncová světla). Zároveň ale má V90 šmrnc jako málokteré kombi. Podívejte se na její robustní příď s výraznou maskou chladiče a světlomety tvořícími svými diodami „Thorova“ kladiva, dynamický profil nebo záď (která je z mého pohledu mnohem hezčí než u technicky spřízněného sedanu S90) a nikde nenajdete nějakou nepovedou křivku.

obrázek [600 x 266]  

Sama varianta Cross Country se pak ve srovnání s výchozím modelem liší plastovou ochranou v dolní části karoserie, která byla v našem případě nelakovaná, v černém provedení. Specifické nárazníky dodávají autu ještě robustnější vzhled, lemy blatníků jej navíc rozšiřují. Nechybí ani větší kola obutá do pneumatik s vyšším profilem (v našem případě 235/50 R19), která spolu s upraveným zavěšením zvyšují podvozek o nemalých 65 mm. Výsledkem toho je světlá výška 210 mm, která už dokáže konkurovat mnohým SUV.

Luxusní interiér. A ta masáž!

Volvo už v minulosti několikrát dokázalo, že umí navrhnout skvěle zpracovaný interiér sestavený z těch nejvybranějších materiálů a nejinak je tomu u nové V90 Cross Country. Její kabina je stejná jako v dříve testovaných modelech S90 a XC90, což znamená, že je úžasná nejen z hlediska materiálů a jejich zpracování, ale také je hezká na pohled. Snad jen ta laciněji působící volicí páka automatu. Jakoby pocházela z jiného auta!

Vedle naprostého luxusu navozuje V90 také pocit absolutní bezpečnosti. Boční okna jsou úzká, sloupky karoserie tlusté (což tedy v kombinaci s obřími zrcátky omezuje výhled šikmo vpřed), až si nejednou říkáte, že jestli někdy havarovat, tak jedině v tomhle autě. Takovou robustnost pocítíte jen v málokterém jiném voze. A navíc i to další takové patrně ponese znaky Volva...

Jak velí doba, před řidičem se v kapličce přístrojů ukrývá 12,3“ displej, další obrazovka zdobí středový tunel, a jak dobře víme, Volvo ji ve svých vozech umisťuje vertikálně mezi výdechy ventilace. Se systémem se sice vcelku rychle sžijete, přesto na něm některé chybky najdete. Některá ovládací tlačítka jsou příliš malá, což ztěžuje ovládání při jízdě, navíc kvůli změně nastavení musíte do menu. Při každém nastartování tak okamžitě budete listovat „doleva,“ abyste mohli vypnout otravný start-stop systém. Do menu musíte i při nastavení ventilace. Ještěže systém okamžitě reaguje na dotyk, což práci s ním značně zjednodušuje.

Jake.auto.cz: Volvo V90 (přehled testů a dalších článků)

Jen je potřeba dávat si pozor při zadávání adresy do navigace, když se rozhodnete ji napsat prstem. Jestliže třeba audi správně poznají snad všechny klikyháky i těch nejtěžších dysgrafiků, ve volvu musíte psát opravdu krasopisně, aby vás pochopilo. Občas U zaměnilo za V, R za P a podobně, přičemž si nepomůžete ani hlasovým ovládáním. Pro český jazyk totiž není k dispozici...

Video

Samotný posaz je vyšší, na úrovni SUV, což je mimo jiné způsobeno vysokou stavbou auta. Sedadla jsou sice nadmíru pohodlná a se slušným bočním vedením, musíte v nich ale sedět přesně tak, jak se za volantem sedět má. Jestliže si trochu poposednete dopředu, rázem jsou vaše hýždě v „díře“ vytvořené posunutím výsuvného sedáku. Na krátkých cestách to není problém, při dlouhých cestách ale čas od času zkrátka budete chtít změnit polohu, což ve Volvu není moc pohodlné. Můžete se podivovat i nad opěrkou hlavy, jejíž úhel nelze nastavovat. Automobilka ale tento pro ní již charakteristický detail vysvětluje tím, že v případě nehody se opěrka nachází v ideální vzdálenosti od hlavy řidiče, a tak jakákoliv změna její polohy není žádoucí. Jinak ale sedadla nemají chybu, což obzvlášť platí pro jejich masážní funkci. Ta je natolik dokonalá, že ji neváhám přirovnat ke skvělé masáži ve velkých mercedesech.

Co ještě zaslouží pochvalu, je příplatkový hudební systém Bowers & Wilkins s 19 reproduktory o výkonu 1400 W. Jestliže v nedávno testovaném BMW 540i jsem byl z audia této britské značky trochu v rozpacích, ve V90 není co kritizovat. Z reproduktorů se linou naprosto čisté tóny, jako by ti nejlepší hudebníci světa hráli hned vedle vás, a to i v případě puštění rádia a ne jen v případě CD s hudbou v maximální kvalitě. Navíc vás systém dokáže odfiltrovat od okolního světa, až si připadáte jak na soukromém koncertu. Ano, příplatek 99.100 korun za tento systém není málo, rozhodně ale této investice nebudete litovat. Kvalita poslechu stojí za to.

obrázek [600 x 404]  

Z hlediska prostornosti V90 Cross Country nabídne dostatek místa nejen na přední sedadlech, ale také na těch zadních. Sedák slušně podpírá stehna a dostatečná rezerva zbývá před koleny, tak nad hlavou. „Vé-devadesátce“ pak nechybí ani typický prvek Volva, dětské sedačky integrované do sedáku vnějších zadních sedadel, které jsou dodávány za příplatek 8.500 korun.

Zavazadlový prostor pak ve srovnání s konkurencí objemově tolik nenadchne, 560 litrů je méně než u konkurenčního Audi A6 allroad quattro (565 litrů) i Mercedesu E All-Terrain (dokonce 640 litrů), stále je ale dostatečně objemný. A to přestože 77 litrů z této hodnoty se ukrývá pod podlahou, která se zdvihá pomocí plynové vzpěry. Navíc potěší poloautomatická roletka kryjící kufr, rovná plocha po sklopení zadní řady sedadel, o což se po stisknutí příslušného tlačítka postará elektřina, nebo praktické prvky. Na mysli máme především výklopnou část dvojité podlahy, která předělí zavazadelník na dvě části. A navíc ukrývá praktické háčky či gumové pásy na uchycení nejrůznějších drobností. Samotné víko se pak otevírá hezky vysoko, aby se ani urostlým Švédům nestala při nakládání bagáže nějaká nepříjemnost.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Volvo V90 Cross Country

Cena v základní výbavě: 1 734 800 Kč Cena v testované výbavě: 2 122 800 Kč

Základní výbava:19palcová kola, dřevěné obložení interiéru Black Walnut, komfortně naladěný podvozek, kožené čalounění z Nappa kůže, 12,3“ digitální displej v kapličce přístrojů, elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí, klíč potažený kůží, nastavení jízdních režimů, přední diodová světla s přisvěcováním do zatáček, zadní loketní opěrka, kožený multifunkční volant, bezrámové vnitřní zpětné zrcátko, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, diodové světlomety, zadní parkovací asistent, adaptivní tempomat, palubní počítač, poloautomatický kryt zavazadelníku, elektrické ovládání předních a zadních oken, dešťový senzor, automatická dvouzónová klimatizace.

Výbava testovaného vozu:Bronzová metalíza (+26.500,-), paket Family – elektrická dětská pojistka zadních dveří, integrované dětské sedačky v krajních zadních sedadlech (+8.600,-), Luxury Seat – přední sedadla s masážní funkcí, elektricky nastavitelný podsedák sedadla řidiče a bočního vedení předních sedadel, Nappa kůže (+41.700,-), Versatility Pro – ochranná síť zavazadelníku, systém uchycení nákupních tašek v kufru, 12V zásuvka v kufru, bezklíčový vstup, elektricky sklopná zadní sedadla (+27.500,-), Winter – vyhřívaná přední sedadla (+9.400,-), rádio s příjmem digitálního signálu (+12.000,-), samostatný CD přehrávač (+3.000,-), Volvo Guard Alarm (+15.300,-), potažení palubní desky a dveří Nappa kůží (+46.400,-), nezávislé topení (+42.300,-), 230V zásuvka v zadní části středového tunelu (+3.000,-), laminovaná skla všech oken (+24.800,-), adaptivní podvozek (+54.600,-), tónovaná zadní okna (+12.600,-), automatická čtyřzónová klimatizace (+19.900,-), paket Business Connect – navigační systém, přední a zadní parkovací asistent, integrace chytrého telefonu (+40.400,-).

Technické údaje
Motor Volvo V90 Cross Country
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 235 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2200 - 5400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.7
Emise CO2:176
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1526
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1920 / 470
Rozměr pneu:235/50 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4939
b) šířka (mm): 1879
c) výška (mm): 1543
d) rozvor (mm): 2941
e) rozchod vpředu (mm): 1652
f) rozchod vzadu (mm): 1643
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volvo V90 Cross Country – Kdo potřebuje SUV?







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 



Volvo V90 Cross Country odhaluje ceny. Kolik stojí auto pro dobrodruhy? Volvo V90 Cross Country odhaluje ceny. Kolik stojí auto pro dobrodruhy?

Nástupce XC70 vstupuje na trh se dvěma zážehovými a dvěma…

Volvo V90 Cross Country oficiálně: Oplastované kombi jako auto pro dobrodruhy Volvo V90 Cross Country oficiálně: Oplastované kombi jako auto pro dobrodruhy

Švédská automobilka bude i nadále nabízet velké terénní…

 



 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Včera

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Ztraceného dobrodruha zachránili na poslední chvíli: Už se loučil s manželkou Lenkou a jejich dětmi

Ztraceného dobrodruha zachránili na poslední chvíli:…

Byl ztracený v odlehlé džungli mezi znesvářenými kmeny domorodců a navíc dostal smrtící malárii. Britský…

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí: Sjezdovka se znovu otevře ve středu

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí:…

První lyžování v Krkonoších v nové zimní sezoně si o prodlouženém víkendu vyzkoušelo asi 2500 lyžařů. Na Černé…

 

iSport.cz

Zelinka vzal dle komise Spartě penaltu. V jejím duelu chyboval už podruhé

Zelinka vzal dle komise Spartě penaltu. V jejím…

Sudí Miroslav Zelinka upřel fotbalistům Sparty Praha v závěru pátečního utkání 14. kola první ligy proti Jihlavě…

Česká móda pro olympiádu v Koreji je venku, hitem má být zlatá bunda

Česká móda pro olympiádu v Koreji je venku, hitem má…

S ukrytým zlatem poletí čeští reprezentanti na olympiádu do korejského Pchjongčchangu. Hitem kolekce, která byla…

 

Reflex.cz

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují lidmi ve vlastní prospěch

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují…

Téměř každý majitel psa vám potvrdí, že ten jeho se umí smát, radovat, být smutný i naštvaný. Jenže proč výraz…