18.5. 2018 Svět motorů

Subaru XV 1.6i-S AWD vs. Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD – Mimozemšťané

 

Subaru XV a Toyota C-HR se neřadí ani mezi hatchbacky, ani mezi SUV. Testované vozy mají benzinové motory, převodovku CVT a pohon všech kol. Takovou kombinaci jinde nenajdete.

Oba jsou tak v dobrém smyslu exoty a vracejí automobilovému světu pestrost. Který z nich lépe vyhoví zdejší galaxii?

Pod tlakem snižování nákladů se většina automobilek uchýlila k vytváření aliancí, popřípadě alespoň spolupráci při vývoji jednotlivých modelů. Podobný produkt často dostáváte jen v jiném balení, zmizela tak často nejen technická, ale i designová rozmanitost. Nejméně se tato unifikovanost projevila na japonských modelech. Značky Honda, Mazda, Toyota i Subaru stále přinášejí originalitu. Naši jindy mainstreamovou rubriku tentokrát opanují právě dvě posledně jmenované, konkrétně Toyota C-HR a Subaru XV. V obou případech se jedná v podstatě o zvýšené kompaktní hatchbacky, módně označované crossovery. U Subaru toto přirovnání platí na sto procent, neboť oním hatchbackem je impreza, a přestože XV se chlubí mimořádnou světlou výškou 220 mm, designově mezi SUV nezapadá. Toyota C-HR k nim má blíže, vznikla totiž jako samostatný model a díky bachratějším tvarům a menší délce vypadá vyšší. Zdání však klame, toyota se naopak k zemi krčí o 30 mm blíže (1565 vs. 1595 mm). V šířce jsou si oba vozy téměř rovny.

Nápad dvakrát jinak

Subaru razí cestu maximální účelnosti a tvary XV tomu odpovídají. Boky jsou rovné, doplněné o dva nenápadné prolisy na dveřích, linie střechy klesá minimálně a dynamičtější profil navozuje jen zužující se okno na zadních dveřích. Netypické je prosklení i v zadním sloupku, které přispívá k velmi solidnímu výhledu šikmo vzad. Podobný účel mají i tenké sloupky A nebo vzad posunutá zrcátka na tykadlech. Přední část s šestiúhelníkovou maskou doplňují lehce zaoblené světlomety a spolu s jednoduchou zádí s rozdělenými lampami uhlazují mohutný dřevorubecký styl předchůdce. O XV sice těžko prohlásíte, že je krásné, ale i jednoduché linie doplněné plastovým lemováním mají kouzlo. Těšit může i to, že téměř nic na voze není samoúčelné.

TEST 2018: Subaru XV 2.0i-S Lineartronic – Nebojím se ničeho

Toyota jde úplně jinou cestou. Po dlouhé době, kdy se snažila přejít od nenápadných aut k designově výrazným, se jí to konečně povedlo. Model C-HR vypadá velmi atraktivně, nápaditě a po dvou letech od premiéry nezestárl. Základem je klínovitý design, strmě klesající střecha volně přecházející v zadní spoiler, podepřený mohutným zadním sloupkem. Celek podporují mohutné lemy blatníků a obří do boku protažené světlomety. Zádi dominují bumerangovitá světla, v horní části navazující na výraznou odtokovou hranu.

Pevný postoj

Stejně odlišné cesty razí oba vozy v interiéru. Uvnitř XV převládají jednoduché tvary, středový panel opanují ve velké míře klasická tlačítka a otočné ovladače. Centrem je 8“ dotykový displej. Horní část palubní desky kryjí měkčené plasty, ne zcela ideálně tvarovaný je však středový panel v oblasti kolene, který nutí sedět ve větším odsunu od volantu. Toyota má palubní desku tvarovanou nápaditěji, uprostřed se vlní a nad středovým panelem vytváří místo pro vystrčený dotykový displej. Ani zde naštěstí nechybějí tlačítka pro ovládání klimatizace, která navíc působí velmi hodnotným dojmem. Více nám tak chybělo pouze otočné tlačítko pro ovládání hlasitosti. Zásadním nedostatkem obou vozů je chybějící navigace.

Pevně dané možnosti

Subaru XV s motorem 1.6i/1.6i-S se nabízí v provedeních Active, Comfort a Executive, které mají pevně daný obsah, vybrat si lze jen barvu. Požadavky pro výbavu Světa motorů splňuje už základní stupeň (590.000 Kč), když zahrnuje automatickou klimatizaci, 17“ litá kola, vyhřívaná přední sedadla, ale i třeba světelný a dešťový senzor, adaptivní tempomat či loketní opěrku. Chybějí mu však některé běžné položky jako mlhovky nebo kožený volant. Tyto prvky zahrnuje až o 70.000 Kč dražší verze Comfort a přidává ještě diodové světlomety, zadní loketní opěrku, duální klimatizaci, 8“ displej a parkovací kameru. Zdánlivě je tedy velmi bohatá, bohužel však nemá navigaci, kterou dostanete jen s výbavou Executive za dalších 40.000 Kč. Ta dále obsahuje ještě systém kontroly mrtvého úhlu, samočinné přepínání dálkových světlometů a bezklíčkové startování se speciální funkcí otevření zcela bez klíčku pomocí PIN. Žádné XV nemůže mít parkovací čidla.

U toyoty je situace ještě omezenější. Čtyřkolku, lze ji mít jen s jediným motorem a v jediné výbavě Executive. Bohužel se na ni jako na jedinou verzi nevztahuje akční nabídka Extra se slevou 40.000 Kč. Vůz tak vyjde na tučných 719.900 Kč, přitom stejný motor s předním pohonem a převodovkou CVT se prodává o sto tisíc levněji. Ani tento stupeň přitom nemá standardně světlomety LED (30.000 Kč) a navigaci (17.000 korun), jinak zde najdete vše potřebné včetně 18“ litých kol, dvouzónové automatické klimatizace, předních a zadních parkovacích senzorů, bezklíčkového startování… Ve srovnání se subaru je toyota drahá. Výše zmíněné XV v nejvyšším stupni vyjde na 700.000 Kč a zmíněné prvky obsahuje.

Pořizovací náklady Subaru XV 1.6i/84 kW CVT AWD (etalon) Toyota C-HR 1.2 Turbo/85 kW Multidrive S AWD
Základní cena 590 000 Kč (Active) 719 900 Kč (Executive)
Cena verze Světa motorů 590 000 Kč (Active) 719 900 Kč (Executive)
Výbava verze Světa motorůČelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická klimatizace jednozónová/dvouzónová Ano/Ne Ne/Ano
Světlomety LED Ne 30 000 Kč
Vyhřívání volantu/předních/zadních sedadel Ne/Ano/Ne Ano/Ano/Ne
Zadní a přední parkovací senzory/parkovací kamera Ne/Ne/Ne Ano/Ano/Ano
Litá kola Ano (17“) Ano (18“)
Navigace Ne 17 000 Kč
Dešťový a světelný senzor Ano Ano
Tempomat Ano Ano
Bezklíčkové startování/odemykání Ne Ano
Metalíza 12 000 Kč 15 000 Kč
Porovnání cen 590 000 Kč (etalon) 719 900 Kč (o 22,0 % horší)
Známka1) 1,00 2,00
Pořadí1. 2.
1) Známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady.

Kompaktní rekordy

Z účelných tvarů subaru naplno těží v interiéru. Z hlediska prostoru pro posádku nemá impreza mezi kompakty konkurenci, v interiéru na chlup shodné XV tak dokáže směle konkurovat i nejprostornějším kompaktním SUV v čele s atekou a karoqem. Výhodou subaru, kterou konkurenci drtí, je rekordní vnitřní šířka. Uvnitř si díky tomu připadáte jako ve voze střední třídy, a nikoli jako v kompaktu. Jedinou oblastí, kde trochu ztrácí, je místo vzadu nad hlavou. Průměrně vzrostlí se zde však napřímí bez problémů.

TEST 2017: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI – #nepostradatelní

Toyota takovou volnost posádce nenabízí. Řidič je palubní deskou a mohutnějšími výplněmi dveří více obklopen. Nic ho vyloženě neutiskuje a lze sedět i blíže palubní desky než v subaru. Méně místa je zejména v oblasti loktů a ramen, připadáte si spíše jako ve sportovně střiženém kompaktu místo v SUV. Jako limitující se však ukazuje pouze místo na výšku vzadu. Zde se hlavou stropu dotýkají nejen dlouháni. Před koleny mají místa dostatek, byť o něco méně než v subaru. Veškeré materiály působí velmi kvalitně, bytelně a úroveň zpracování výrazně převyšuje ostatní podobně velké toyoty. Odkládací prostory na středovém panelu sice nejsou tak velké jako v subaru, nicméně věci z kapes si lze odložit do rozměrných držáků na pití a máte je dobře po ruce.

Potřebujete zhubnout paže, boky, 5 nebo 20 kilo, za týden nebo za měsíc? Zajímá vás, jak to udělat, abyste vše nenabrali zpět? Vše o zdravém shazování kil najdete v našem speciálu Jak zhubnout.

Matení čísly

Velikost zavazadelníku mluví ve prospěch toyoty, a to navzdory udávaným objemům: 377 l (C-HR) vs. 385 l (XV). Z naměřených hodnot totiž vyplývá, že zatímco délka a šířka se téměř neliší, na výšku nabízí o 11 cm více. Výsledný prostor je tak i lépe využitelný. V případě subaru sice potěší rovnější boky, avšak pohon všech kol zde tradičně pár centimetrů na výšku ubírá a zavazadla se na sebe vrší jen obtížně. Pod podlahou ani v jednom případě nenajdete rezervu, což u čtyřkolek s předpokladem alespoň občasného využívání mimo zpevněné cesty považujeme za přešlap. Oba vozy disponují dvěma pevnými háčky na bocích (subaru má ještě další dva vespod, což umožňuje montáž sítě), které svou funkci plní obstojně. Tradiční nevýhodou vozů SUV a crossoverů bývá vysoká nákladová hrana a testované vozy nejsou výjimkou. V toyotě musíte překonat 79 cm, v subaru dokonce 81 cm. Naopak potěší velký vstupní otvor, v toyotě je pak díky hodně skloněnému oknu pátých dveřích doslova rekordní na výšku.

Údaje o testovaných vozidlech Subaru XV 1.6i CVT AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo MultiDrive S AWD
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 180/13 175/8
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 94-103/93 90-97/91
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 2-10/0 0-7/0
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 154/148 147/145
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 143/136 141/132
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 50 x 49/47 x 56 49 x 50/51 x 54
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 62 x 51 61 x 52
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 79 x 104 93 x 100
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 81/195 80/190

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Cena bitcoinu nestojí na ničem jiném než náladě investorů, tvrdí studie Cena bitcoinu nestojí na ničem jiném než náladě investorů, tvrdí studie

U vývoje ceny kryptoměn nelze hledat souvislost s…

Protest proti Babišovi: do ulic vyšly stovky lidí se zalepenou pusou Protest proti Babišovi: do ulic vyšly stovky lidí se zalepenou pusou

Několik stovek lidí v úterý se zalepenou pusou…

Marná snaha. Pětina vytříděných PET lahví skončí na skládce Marná snaha. Pětina vytříděných PET lahví skončí na skládce

Češi vyhodili předloni do žlutých kontejnerů 39 100 tun…

 
 

Přidat názorDiskuse: Subaru XV 1.6i-S AWD vs. Toyota C-HR 1.2…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

 



V první plug-in hybrid značky Subaru se promění model XV V první plug-in hybrid značky Subaru se promění model XV

Spolupráce mezi Subaru a Toyotou pokračuje i mimo…

Subaru XV má český ceník. Už v základu přijíždí se slušnou výbavou Subaru XV má český ceník. Už v základu přijíždí se slušnou výbavou

Japonská automobilka do toho v posledních týdnech šlape.…

 



 
Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Včera

Všestranný, jednoduchý, levný a spolehlivý. Přesně takový byl Citroën Méhari, který slaví kulaté jubileum.




Blesk.cz

Hrůzné foto mrtvoly na plotě: Vrahovi na útěku selhala zbraň!

Hrůzné foto mrtvoly na plotě: Vrahovi na útěku…

Rozešla se s ním a našla si jiného! Argentinec Anibal Fernandez nedokázal ukočírovat žárlivost a rozhodl se…

Babiš je handlíř, zuří opozice kvůli obratu u novičoku. Kalousek zmínil rok 1948

Babiš je handlíř, zuří opozice kvůli obratu u…

Hned v úvodu úterní schůze Poslanecké sněmovny se měli poslanci dobrat ke kauze novičok, kterou nedávno rozvířil…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil také za Fischerem

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil…

Za oceán odlétal plný nadějí a snů o nejlepší hokejové lize světa. Realita však byla pro brankáře Matěje…

 

Reflex.cz

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si na férovku přiznat, že už nebude nikdy

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si…

Hudební festival Trutnoff, který patřil mezi nejstarší akce svého druhu v Česku, se ani v letošním roce na…

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Máte pocit, že lidem občas nerozumíte? Pokud jim toužíte vidět do hlavy, zkuste použít několik technik, které s…