Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Celica: Oživí její jméno druhá generace modelu GT86 nebo to bude úplně jinak?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Toyota obnovila registraci jména Celica, spojeného s jejími sportovními vozy a ve hře je nyní několik variant jeho návratu na novém voze této japonské značky.

Toyota se v současnosti soustředí na finální fázi vývoje nové vlajkové lodi mezi svými sportovními vozy. Ta ponese tradiční jméno Supra, jímž se pyšnily vrcholné sportovní vozy značky v letech 1978 až 2002.

Vedle této očekávané novinky má v nabídce i nadále figurovat model GT86. Ten se má dočkat druhé generace, jejíž příchod byl již dříve potvrzen na rok 2019. Toyota ovšem podle informací magazínu Car and Driver obnovila na konci letošního srpna svá práva na jméno Celica u amerického úřadu pro patenty a ochranné známky.

Právě díky tomuto kroku se objevují spekulace o budoucím využití jména Celica, které neslo v letech 1970 až 2006 celkem sedm generací sportovních vozů značky Toyota. V současnosti je v souvislosti s ním zmiňováno několik variant využití.

První z nich se nabízí právě v souvislosti s druhou generací modelu GT86, kdy se dočkáme očekávaného sportovního kupé se čtyřválcovým motorem vpředu a pohonem zadních kol, ale pod jménem Celica.

Tento krok dává celkem smysl, protože označení GT86 příliš mnoho zákazníků neoslovilo, zatímco jméno Celica proniklo za téměř čtyři desetiletí aktivního používání automobilkou i k těm, které sportovní vozy vůbec nezajímají.

Další možností je rozšíření nabídky sportovních modelů značky Toyota o zcela novou řadu, využívající tradiční jméno Celica. V tomto případě se má jednat o model, který využije novou modulární architekturu TNGA a podobně jako poslední generace původního modelu Celica bude disponovat pohonem předních kol. V hierarchii své značky pak má představovat vstupní model do světa jejích sportovních vozů, nad nímž budou v nabídce stát nové generace modelů GT86 a Supra.

Toyota nemusí ovšem jméno Celica vůbec použít pro sériový model a oživí jej jen v souvislosti s výstavním konceptem, jehož prostřednictvím jen poodhalí budoucnost svých sportovních vozů.

Pro příznivce sportovních vozů značky Toyota pak tou nejméně přitažlivou variantu představuje použití jména Celica pro nový crossover, což rovněž není nemožné. Důkazem je ostatně automobilka Mitsubishi, která v letech 1990 až 2011 používala jméno Eclipse pro čtyři generace sportovních kupé a kabrioletů, aby jej nyní využila pro crossover Eclipse Cross.

Budoucnost jména Celica je tedy u automobilky Toyota otevřená a možnosti jeho využití jsou opravdu široké.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Avatar - 3_diamanty
20. 9. 2017 09:25
Re: Dalsia moznost
tak snad ju ozivia.. a meno celica bude opat ziarit a jna cestach .. len snad to spravia kusok lepsie ako v pripade rapidu u skody

uz to pisem dookola ale prave taketo vozy nam chybaju : celica, fiat coupe, calibra, integra, , cougar, puma, tigra, zmizlo nam uz aj RCZ aj scirocco a mnoho dalsich sikovnych kupatok ... co sa deje? ... chapem ze NSX alebo chiron ci nejake superlamba su pecka vozy ale kto si ich v reale kupi? v ich pripade je to viacmenej uz len ukazka techniky a exkluzivity ale v reale moc predavat tieto vozy ani nejde a nie su ani ako auta na kazdy den moc pouzitelne ... lebo citelne nam chybaju prave take tie dostupnejsie sikovne auta pre radost.. ci uz kupe tak aj kabria ... pritom mame take neskutocne moznosti a techniku aka kedysi nebola aj tolko roznych znaciek na trhu ako nikdy predtym a napriek tomu paradoxne takychto sikovnych sportovych aut pre radost je z roka na rok coraz menej... kde je pricina... ekologia? biznis? alebo akasi nechut vyrabat nieco co uz nezarobi riadny majland? ale ved zivot nie je len o prachoch ale aj o niecom inom ci nie? ... verim ze ano
Avatar - N6600
20. 9. 2017 08:48
Dalsia moznost
Dalsia moznost je ta, ze si Toyota len rozhodla obnovit ochrannu znamku. Pretoze, ak sa nemylim, tak trademark v US plati po dobu existencie produktu, alebo v pripade, ze sa porusi pravo pouzitia.
A kedze o povodny trademark bolo poziadane v 1971 a bol zruseny 03/2016, tak o to poziadali znovu (08/2017). Je ale otazkou, ci bude nieco nove, alebo sa len snazia ochranit znacku proti zneuzitiu.
Avatar - praděda7
19. 9. 2017 23:46
Re: Vycucané úvahy
První tři Celiky byly zadokolky. Originální TA 22 byla šestnactistovka (později i dvoulitr RA) a jako jeden z mála světových vozů měla v roce 1970 pětikvalt a 2TG verzi motor s DOHC rozvody, ale pouze 2 ventily na válec. Druhá, RA 40 z roku 1977 byla podstatně větší auto a ne už tak sportovní. Třetí byla RA 60 z roku 1981 a to byla taky poslední zadokolka. V rally verzi dávala až přes 300 koní. V tu dobu se též objevila Toyota Celica Supra s šestiválcem, která pak po roce 1985 šla svojí vlastní cestou již jen jako Supra. Od roku 1985 s modelem Celica ST161-2 nastoupila éra předohrabu. Moc povedený vůz.
[odkaz]
Avatar - white label
19. 9. 2017 17:06
Re: Vycucané úvahy
Původní Celica byla zadokolka.
Avatar - iudex
19. 9. 2017 16:19
Vycucané úvahy
To sú mi zase úvahy... Ak bude nástupca GT86, tak bude mať rovnaké meno, určite sa nebude volať Celica. Argument, že názov GT86 nikomu nič nehovorí, je blbosť, GT86 je petrolheadský sen, dokonalý príklad dostupnej zábavnej puristickej zadokolky, ktorú všetci rešpektujú a už za života je z nej legenda. Zahodiť takto vybudované renomé a meno by bola hlúposť a použiť namiesto GT86 názov v minulosti označujúci predokolky by bol úplne zmätočný.