Euro NCAP 2009: Toyota iQ - tři metry délky a pět hvězd bezpečnosti

Euro NCAP 2009: Toyota iQ - tři metry délky a pět hvězd bezpečnosti

 
 

V první vlně výsledků vyhodnocovaných podle zpřísněné metodiky Euro NCAP 2009 nejmenší Toyota i přes drobné škobrtnutí uspěla.

Třídveřová Toyota iQ se tříválcem 1,0 l a pohotovostní hmotností 886 kg není typickým miniautem, ale modernějším a prostornějším konkurentem Smartu. Testem prošla standardní verze s čelními, bočními a okenními airbagy a kolenním airbagem pro řidiče. Na předních sedadlech byly umístěny předpínače bezpečnostních pásů.

Ochrana dospělých
Při čelním nárazu zůstala bezpečnostní schránka stabilní. Kolenní airbag poskytoval kolenům a stehnům řidiče dobrou ochranu. Spolujezdec je při nárazu stabilizován také airbagem pod sedákem, který omezuje jeho dopředný pohyb - i tento systém pracoval při nárazu správně. Výrobce deklaroval na dalších vlastních výsledcích, že obdobná ochrana je poskytována i cestujícím s jinou tělesnou velikostí. Toyota iQ zaznamenala maximální hodnocení pro ochranu spolucestujícího, při nárazu na kůl bylo naměřeno zatížení žeber, které se odrazilo na nižším bodovém zisku.

Standardní sedadla s látkovým potahem mají pouze hraniční úroveň ochrany před poraněním krční páteře.

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých15,597%15,698%13,685%2,768%3391%

Ochrana dětí

V prvním testu bočního nárazu se část úchytu ISOFIX na sedačce pro tříleté dítě utrhla. Toyota identifikovala příčinu jako změnu materiálu, kterou provedl výrobce sedačky Britax-Romer. Sedačky Duo Plus objednané prostřednictvím sítě dealerů Toyoty budou mít nový materiál na kritickém místě. Toyota osloví všechny stávající majitele vozu iQ a nabídne jim výměnu pokud již zakoupili tuto sedačku. Na základě této svolávací akce povolilo Euro NCAP nové testování. Během něj se prokázala účinnost zavedených opatření, když sedačka zůstala upevněná v úchytu ISOFIX. Hlava tříletého dítěte však nebyla zachycena bočními polštáři sedačky a střetla se se sedačkou 18měsíčního dítěte.

Britax-Roemer vylepšil návod k obsluze a nálepky na sedačce varující před opačným zatížením úchytů ISOFIX, k němuž by mohlo dojít při nesprávné montáži do vozidla.

Airbag spolujezdce lze vypnout, aby bylo možno umístit sedačku na předním sedadle proti směru jízdy. Požadavky Euro NCAP na označení aktuálního stavu aktivace airbagu ale splněny nebyly. Varování o nebezpečích, která plynou z umístění sedačky proti směru jízdy aniž by byl deaktivován airbag, jsou ve voze přítomna. Naopak přítomnost úchytů ISOFIX není jasně označena.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční1083%4100%2100%1689%--
36 měsíční7,865%4100%2100%13,877%--
Vozidlo-540%
Ochrana dětí-3571%

Ochrana chodců
Toyota iQ získala maximum bodů za ochranu při střetu dolních končetin chodce s nárazníkem. Kapota je při střetu s hlavou dospělého relativně málo nebezpečná, což ale neplatí při střetu s hlavou dítěte.

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců11,849%1,728%6100%2054%

 [555×192] Asistenční systémy
Stabilizační systém i připomínač nezapnutých bezpečnostních pásů (pro přední i zadní sedadla) je součástí standardní výbavy ve všech evropských zemích, kde se iQ prodává.

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%3100%686%

Celkový výsledek: 5 hvězd
Toyota iQ dosáhla na pětihvězdičkový výsledek, i když se oblast ochrany dětí na dohled přiblížila k procentuální hranici, při které by již nebylo možné podle metodiky Euro NCAP 2009 maximální hodnocení udělit.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3391%3571%2054%686%79%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009)
2009Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****75%70%25%60%70%
Pro ****60%55%15%40%55%
Pro ***30%30%10%25%45%
Pro **25%25%5%15%35%
Pro *15%15%0%5%20%

Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.

VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Euro NCAP

Štítky Crash-testy Toyota Euro NCAP Minivozy

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Toyota iQ EV míří do sériové výroby Toyota iQ EV míří do sériové výroby

Toyota se stane další velkou automobilkou, která do své…

Toyota iQ City Racer: Maličký závodník do města Toyota iQ City Racer: Maličký závodník do města

Smart ForTwo můžete mít patřičně vyladěný a vyšperkovaný…

 



 
Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší cesta?

Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší?

Dnes 11:31

Budoucnost svícení dnes patří laseru a diodám, jež dávají designérům netušené možnosti. Máme ale dát vale klasice?




Blesk.cz

Barbora (33) bojuje s roztroušenou sklerózou! Součást terapie: Let nad nočním Brnem

Barbora (33) bojuje s roztroušenou sklerózou!…

Bála jsem se. Bylo to ale úžasné. Dechberoucí! Tak zhodnotila svůj víkendový přelet nad ohňostroji v Brně…

Modřany se přesouvají tisíce let před náš letopočet: Startuje výstava „Doba bronzová“

Modřany se přesouvají tisíce let před náš letopočet:…

Praha 12 zahajuje dlouho plánovanou výstavu s názvem „Doba bronzová“. V oblíbeném Viničním domku se objevila…

 

iSport.cz

Vážná nehoda sparťana Čermáka! Jeho auto hořelo, měl být opilý

Vážná nehoda sparťana Čermáka! Jeho auto hořelo, měl…

Ligová sezona pro Aleše Čermáka skončila vážnou nehodou. Záložník Sparty měl mít podle informací agentury…

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc než ve Spartě

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc…

Poslední zápas sezony, výhra 4:0, která znamenala mistrovský titul. O dobrou náladu bylo po sobotním duelu…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…