Renault Maxity: Univerzální distributor
Novinku, figurující přibližně mezi typy Trafic a Mascott, charakterizuje klasická koncepce stavby s rámovým podvozkem, tuhými nápravami, trambusovou budkou řidiče, motorem vpředu a pohonem kol zadní nápravy. Tvůrci usilovali o konstrukci preferující ovladatelnost kompaktního vozidla, co nejlepší poměr provozní a celkové hmotnosti, variabilita nástaveb, provozní efektivita, ale také pohodlí posádky v distribučním provozu. Neposledním úkolem byl pak vzhledný design, který hraje stále větší roli. Nejbližším soupeřem je koncernový sourozenec Nissan Cabstar, vzdálenějším pak například Mercedes-Benz Sprinter, nebo velké verze Fordu Transit.
Maxity zaujme šířkou pouhých 1870 mm, což mu spolu s velikým rejdem předních kol poskytuje skvělý obrysový poloměr otáčení jen 4800 mm (při krátkém rozvoru). V optimální kombinaci nabízí však užitečnou hmotnost 1820 kg, což s přihlédnutím k malé spotřebě paliva znamená příznivé provozní náklady - dnes nejsledovanější parametr.
Vozidlo nesporně pohledné, střízlivých linií a jasně užitkového charakteru, má kubické tvary budky řidiče. Odvážným krokem je volba extrémně velkých světlometů, respektive jejich zasklení (vlastní světlomety mají obvyklý rozměr a jsou umístěny v nejnižší části krytů).
V interiéru byl každý detail podřízen pohodlí posádky zejména s ohledem na distribuční využití, usnadnění veškerých pracovních činností řidiče a spolujezdce i při delším pobytu „na palubě". Kabinu výrobce vybavil mnoha odkládacími prostory a schránkami i důmyslnými praktickými detaily, volbě materiálů dominuje ohled na pevnost, robustnost a životnost.
Přes minimalizované vnější rozměry budky řidiče 1754 x 1870 x 2135 mm je interiér až velkoryse prostorný (vnitřní šířka například 1645 mm) a rozsáhlé zasklení poskytuje vynikající výhled všemi směry - vpřed 75,5°, vlevo 81,5°, vpravo 35,0°. Samozřejmostí je široká nastavitelnost sedadla řidiče, ale i volantu ve dvou rovinách, nechybí centrální zamykám, elektrické spouštění oken nebo množství madel na stěnách a v okolí dveří.
Uživatel může volit ze dvou převodovek s přímým řazením kombinovatelných se všemi motory. Jako základní pětistupňová, pro těžší provozní podmínky šestistupňová, jejíž první stupeň lze užít i pro pracovní pojezd. Stálý převod zadní nápravy je k dispozici ve třech verzích - 4,111, 4,375 či 4,625 podle toho, jaký charakter provozu uživatel očekává. Krátký především pro spojení s motorem typu 110 a hmotností vozidla 3500 kg (zejména pak u komunálních typů), respektive pro nasazení v hornatém prostředí.
Moderní přední náprava s nezávislým zavěšením kol na trojúhelníkových příčných ramenech je postavena pro zatížení až 1750 kg. Tomu odpovídá také dimenzování mohutného příčného zkrutného stabilizátoru o průměru 26 mm. Tuhá zadní náprava pro typy 2.8 a 3.2 může být zatížena hmotností až 2000 kg, pro typ 3.5 je to již 2200 kg a pro nejtěžší verze 3300 kg. Je odpružena konzervativně - podélně uloženými listovými pružinami s progresivní charakteristikou. Stabilizátor má průměr 25 mm.
Koncern Renault Trucks rád upozorňuje na kvalitu a výkon brzdových soustav svých vozidel, protože je to jejich tradiční klad. V tomto případě použili tvůrci kotouče na všech kolech (vpředu s vnitřním chlazením) a elektronické systémy ABS i EBD poslední generace, což přináší velmi dobrých 44 m brzdné dráhy z rychlosti 100 km/h do zastavení plně zatíženého vozidla o celkové hmotnosti 4500 kg!
V technických údajích uvádíme příklad specifikace vozidla větších rozměrů a výkonových parametrů.
TECHNICKÉ ÚDAJE MAXITY 150.45/6 L3 | |
Motor | DXi 3150 Euro 4 |
Typ | přeplňovaný vznětový |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Vrtání a zdvih | 96x102 mm |
Zdvihový objem | 2953 cm3 |
Rozvod ventilů | OHC |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon | 110 kW při 3400 ot/min |
Točivý moment | 350 N.m pň 1600-2400 ot/min |
Převodovka | šestistupňová |
Znak náprav | 4x2 |
Brzdy | kotoučové s ABS |
Provozní hmotnost | 1869 kg |
Celková hmotnost | 4500 kg |
Rozvor náprav | 3400 mm |
Rozchod kol P/Z | 1570/1492 mm |
Délka vozidla | 6673 mm |
Světlá výška | 145 mm |
Pneu | 195/70 R15 |
Karoserie | dvoumístná trambusová |
Objem nádrže paliva | 90 l |
Text: Ondřej Horský
Foto: archiv