Nová česká finta: Levnější pojištění díky veteránským značkám

Nová česká finta: Levnější pojištění díky veteránským značkám

 

Platit zlomek ceny povinného ručení a vyhnout se ekologickému poplatku – to jsou hlavní motivy pro evidenci starých aut do registru historických vozidel.

Každá bohulibá činnost zůstává bohulibou, dokud se nenajdou s odpuštěním vyčuránci, kteří se na ní snaží přiživit. Tisíce lidí v České republice opečovávají své nádherné veterány, shánějí drahé originální díly a piplají se s nákladnými renovacemi. Před takovými fandy klobouk dolů. Odměnou za drahého koníčka je jim obdiv kolegů a široké veřejnosti na různých srazech, uznání odborníků a – placení dvanáctiny povinného ručení.

Jak to funguje

Pak jsou ovšem i ti, které historie moc nezajímá, investovat do starého auta se jim nechce a fascinuje je pouze posledně jmenovaná výhoda: nižší povinné ručení. S třicetiletými zhuntovanými škodovkami a žigulíky se pak snaží získat osvědčení o testaci historického vozidla. To může vystavit kterýkoli veteránský klub bez ohledu na značku. Auto zůstává na klasických bílých espézetkách a figuruje nadále i v běžném registru vozidel. Sleva na pojistném je ale doma.

Majitelé tuctových starých ojetin mohou narazit na neochotu klubu se jejich vozem vůbec zabývat. Podle mnohých není škodovka, wartburg, nebo žigulík veteránem a osvědčení mu odmítají vydat. Některé kluby se brání i tak, že testace dělají pouze pro ty, kteří jsou jejich členy minimálně několik let. Vychytrálci to ale nevzdávají a hledají klub, kde nejsou zas tak přísní a „dá se s nimi mluvit“. A nacházejí. Za nějaké všimné dosáhnou svého.

Bílá a zelená

Při klubových testacích se hodnotí zejména historická původnost. Posouzení technického stavu zůstává na STK, kam veterán na bílých číslech musí ve dvouleté periodě jako kterékoli jiné auto.

Aby mohl mít majitel na voze zelenou registrační značku, musel by projít ještě druhým kolem - takzvanou krajskou testací. To je lákavé zejména pro ty, kteří se chtějí vedle drahého povinného ručení vyhnout ekologickému poplatku při převodu. Takové vozidlo je totiž vyškrtnuto z registru vozidel bez nutnosti předkládat doklad o ekologické likvidaci. Zápis do registru historických vozidel pak ekologickému poplatku nepodléhá.

Co je veterán?
Federation Internationale des Vehicules Anciens - Mezinárodní federace historických vozidel (FIVA) definuje historické vozidlo jako mechanicky poháněné silniční vozidlo, které je minimálně 30 let staré (u nás zatím 25 let), je uchováváno a udržováno v historicky věrném stavu, není užíváno ke každodenní přepravě a je z těchto důvodů součástí našeho technického a kulturního dědictví.
Klasifikace veterána (např. B/3) vychází z technického kodexu FIVA. První znak označuje stupeň historické původnosti a druhý znak stupeň historické zachovalosti.
Typ A označuje standardní, typ B dobově upravené, typ C jsou kopie a repliky, typ D je úprava mimo dané období a typ E znamená výjimku. Skupina 1 pak označuje originální stav, skupina 2 autentický, skupina 3 renovované vozy a čtyřka automobily znovu vystavěné.

Problém je, že zelené značky nejsou převoditelné na dalšího vlastníka při případném pozdějším prodeji vozu. Přístup pojišťoven k veteránským pojistkám je různý, některé dvanáctinou dokonce pojistí vozy na „bílých“ i „zelených“ značkách. Dle jejich analýz totiž takovéto vozy ročně najedou jen málo kilometrů, majitelé o ně dobře pečují a v provozu nehazardují: pojišťovny rozhodně neprodělají.

Krajská testace

Projít krajskou testací a získat veteránské espézetky už není jen tak. Vedle historické původnosti, na kterou se výhradně zaměřuje testace klubová, se hodnotí i stav a vzhled vozu. Proto u ní majitelé starých aut většinou pohoří. Sami veteránisté ale poukazují na případy, ve kterých muselo být hned několik párů očí hodně přimhouřených. Nesou to s velkou nevolí a na různých fórech protestují.„Pro jisté lidi se testování historických vozidel stalo prakticky stabilním finančním příjmem,“ dočteme se na jednom z nich.

„Na oficiální školení testačních komisařů dorazil jeden člen komise štětkou pomalovaným shnilým wartburgem, na kterém se skvěly fungl nové RZ "V" … na sraz přijela Tatra 613-3 z roku 1990 s techničákem chromky 1977 a "Véčkama" … mám tu mobil na jistého pána, kterému stačí e-mailem poslat fotky a data, na účet 25 000 Kč - a do týdne mi pošle zpět veteránské značky, průkaz a protokoly, aniž by vůbec vozidlo viděl…,“ můžeme číst názory rozzlobených pravověrných veteránistů dále.

Nechci slevu zadarmo

Pokud je informace z fóra pravdivá a všimné se pohybuje v desítkách tisíc, nějak se vytrácí smysl úspory pár tisíc na povinném ručení. Motivací tedy musí být ještě něco jiného. To už se ale dostáváme mimo sféru ohnilých škodovek a žigulíků. Podle našich informací je nejčastějším požadavkem „postaršení“ vozu, aby se vešel do veteránského věkového limitu, byť byl vyroben později.

Existují také auta, která jinak než na veteránská čísla přihlásit nelze. Například ta bez evropské globální homologace. Vůz ze sedmdesátých let dovezený z ciziny může ještě nadělat spoustu parády. Homologaci ale nemá (vydává se až od 80. let) a dnes už ho u nás jinak než jako veterána nepřihlásíte. Když není úplně původní, prostor pro úplatky se otevírá i tady.

Může jít také o případy, kde se od vozu nedochovaly původní doklady. Koupíte třeba stodolu a pod slámou najdete vrak staré tatrovky. Jako podklad pro testaci vám pak stačí nabývací doklad nemovitosti - kupní smlouva na stodolu. To je sice legální, ale bez dokladů může být i ukradené auto.

Neřízené střely?

Krajské komisaře jmenuje podle vyhlášky 355/2006 Sb. Federace klubů historických vozidel (FKHVČR), která má statut občanského sdružení. Ministerstvo dopravy ani žádný jiný státní orgán tuto činnost nekontroluje. Jedinou kvalifikací krajských testačních komisařů je školení, které pořádá sama federace. Na jeho základě dostává pár lidí pravomoc vpustit do běžného provozu takřka jakékoli vozidlo starší pětadvaceti let. Sama federace ví, že nepravosti se dějí, a snaží se sjednat nápravu. Její kontrolní a revizní komise už několik klubových komisí zrušila a jeden z krajských komisařů pracuje pod její zvýšenou kontrolou. Bude to stačit?

Svět Motorů již na stáncích

Rozšířený text včetně mnoha doprovodných informací a zajímavých rozhovorů s lidmi z branže najdete v současném čísle Světa Motorů (8/2012). Nové číslo Světa motorů můžete zakoupit tak jako vždy od pondělí na stáncích. Funguje také předobjednání formulářem na stránkách Světa motorů.

Všichni předplatitelé dostávají jedno číslo časopisu za pouhých 19 Kč (51 čísel ročně celkem za 969,- Kč), hodnotný dárek a přístup do elektronického PDF archivu časopisů od roku 2008.

Spolupracujeme s TipCars.com
Lukoil výrazně překvapil, zisk vzrostl téměř o polovinu Lukoil výrazně překvapil, zisk vzrostl téměř o polovinu

Ruská ropná společnost Lukoil v prvním čtvrtletí…

Dopravní podnik je černá díra na peníze, kritizuje opozice Dopravní podnik je černá díra na peníze, kritizuje opozice

Nezvyšování ceny ročního kuponu je jen populistické…

Soud zrušil obří pokuty za kartel stavebních firem Soud zrušil obří pokuty za kartel stavebních firem

Krajský soud v Brně zrušil rekordní pokutu udělenou…

Návrh rozpočtu je špatný, chybí peníze na vědu i sociální péči, říká Bělobrádek Návrh rozpočtu je špatný, chybí peníze na vědu i sociální péči, říká Bělobrádek

Vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) dnes kritizoval…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
Policejní BMW i8 mělo nehodu. Víme, jak dopadlo

Policejní BMW i8 mělo nehodu. Víme, jak dopadlo

Dnes 10:58

Policie ČR měla BMW i8 testovat půl roku a ujet s ním 20.000 kilometrů. Kvůli nehodě se však byl test přerušen.




Blesk.cz

Tvůrci Quick, Draw! zveřejnili, jak statisíce lidí kreslí jeden a ten samý obrázek, třeba auto nebo dort

Tvůrci Quick, Draw! zveřejnili, jak statisíce lidí…

Webová hra Quick, Draw! od Googlu Je postavená na principu, že musíte během dvaceti sekund nakreslit daný…

Českem projede série amerických konvojů. Půjde o 1600 vojáků a 450 vozidel

Českem projede série amerických konvojů. Půjde o…

Českou republikou v červnu a na začátku července projede několik konvojů americké armády. Na cvičení do…

 

iSport.cz

Třesk v Dortmundu! Klub odvolal úspěšného trenéra Tuchela

Třesk v Dortmundu! Klub odvolal úspěšného trenéra Tuchela

V zákulisí německého fotbalu se o tom špitalo delší dobu. Spory mezi vedením Borussie Dortmund a trenérem…

Zábranský vzpomíná na NHL: Jak mě poslali naschvál na Gretzkyho

Zábranský vzpomíná na NHL: Jak mě poslali naschvál…

Majitel brněnské Komety Libor Zábranský je českým fanouškům dnes známý jako šéf současného mistra, a těm trochu…

 

Reflex.cz

Chystá se nový film ze světa Harryho Pottera. Ukáže Voldemortovy začátky

Chystá se nový film ze světa Harryho Pottera. Ukáže…

Viděli jste Fantastická zvířata a kde je najít? A byli jste nadšení, nebo zklamaní, jako většina fanoušků ságy o…

Policisté nabourali nadupané BMW za čtyři miliony, jezdilo jen pár týdnů

Policisté nabourali nadupané BMW za čtyři miliony,…

Policisté v noci na dnešek havarovali s autem BMW i8, které má policie zapůjčené a které stojí čtyři miliony…