reklama


Nová česká finta: Levnější pojištění díky veteránským značkám

Nová česká finta: Levnější pojištění díky veteránským značkám

 

Platit zlomek ceny povinného ručení a vyhnout se ekologickému poplatku – to jsou hlavní motivy pro evidenci starých aut do registru historických vozidel.

Každá bohulibá činnost zůstává bohulibou, dokud se nenajdou s odpuštěním vyčuránci, kteří se na ní snaží přiživit. Tisíce lidí v České republice opečovávají své nádherné veterány, shánějí drahé originální díly a piplají se s nákladnými renovacemi. Před takovými fandy klobouk dolů. Odměnou za drahého koníčka je jim obdiv kolegů a široké veřejnosti na různých srazech, uznání odborníků a – placení dvanáctiny povinného ručení.

Jak to funguje

Pak jsou ovšem i ti, které historie moc nezajímá, investovat do starého auta se jim nechce a fascinuje je pouze posledně jmenovaná výhoda: nižší povinné ručení. S třicetiletými zhuntovanými škodovkami a žigulíky se pak snaží získat osvědčení o testaci historického vozidla. To může vystavit kterýkoli veteránský klub bez ohledu na značku. Auto zůstává na klasických bílých espézetkách a figuruje nadále i v běžném registru vozidel. Sleva na pojistném je ale doma.

Majitelé tuctových starých ojetin mohou narazit na neochotu klubu se jejich vozem vůbec zabývat. Podle mnohých není škodovka, wartburg, nebo žigulík veteránem a osvědčení mu odmítají vydat. Některé kluby se brání i tak, že testace dělají pouze pro ty, kteří jsou jejich členy minimálně několik let. Vychytrálci to ale nevzdávají a hledají klub, kde nejsou zas tak přísní a „dá se s nimi mluvit“. A nacházejí. Za nějaké všimné dosáhnou svého.

Bílá a zelená

Při klubových testacích se hodnotí zejména historická původnost. Posouzení technického stavu zůstává na STK, kam veterán na bílých číslech musí ve dvouleté periodě jako kterékoli jiné auto.

Aby mohl mít majitel na voze zelenou registrační značku, musel by projít ještě druhým kolem - takzvanou krajskou testací. To je lákavé zejména pro ty, kteří se chtějí vedle drahého povinného ručení vyhnout ekologickému poplatku při převodu. Takové vozidlo je totiž vyškrtnuto z registru vozidel bez nutnosti předkládat doklad o ekologické likvidaci. Zápis do registru historických vozidel pak ekologickému poplatku nepodléhá.

Co je veterán?
Federation Internationale des Vehicules Anciens - Mezinárodní federace historických vozidel (FIVA) definuje historické vozidlo jako mechanicky poháněné silniční vozidlo, které je minimálně 30 let staré (u nás zatím 25 let), je uchováváno a udržováno v historicky věrném stavu, není užíváno ke každodenní přepravě a je z těchto důvodů součástí našeho technického a kulturního dědictví.
Klasifikace veterána (např. B/3) vychází z technického kodexu FIVA. První znak označuje stupeň historické původnosti a druhý znak stupeň historické zachovalosti.
Typ A označuje standardní, typ B dobově upravené, typ C jsou kopie a repliky, typ D je úprava mimo dané období a typ E znamená výjimku. Skupina 1 pak označuje originální stav, skupina 2 autentický, skupina 3 renovované vozy a čtyřka automobily znovu vystavěné.

Problém je, že zelené značky nejsou převoditelné na dalšího vlastníka při případném pozdějším prodeji vozu. Přístup pojišťoven k veteránským pojistkám je různý, některé dvanáctinou dokonce pojistí vozy na „bílých“ i „zelených“ značkách. Dle jejich analýz totiž takovéto vozy ročně najedou jen málo kilometrů, majitelé o ně dobře pečují a v provozu nehazardují: pojišťovny rozhodně neprodělají.

Krajská testace

Projít krajskou testací a získat veteránské espézetky už není jen tak. Vedle historické původnosti, na kterou se výhradně zaměřuje testace klubová, se hodnotí i stav a vzhled vozu. Proto u ní majitelé starých aut většinou pohoří. Sami veteránisté ale poukazují na případy, ve kterých muselo být hned několik párů očí hodně přimhouřených. Nesou to s velkou nevolí a na různých fórech protestují.„Pro jisté lidi se testování historických vozidel stalo prakticky stabilním finančním příjmem,“ dočteme se na jednom z nich.

„Na oficiální školení testačních komisařů dorazil jeden člen komise štětkou pomalovaným shnilým wartburgem, na kterém se skvěly fungl nové RZ "V" … na sraz přijela Tatra 613-3 z roku 1990 s techničákem chromky 1977 a "Véčkama" … mám tu mobil na jistého pána, kterému stačí e-mailem poslat fotky a data, na účet 25 000 Kč - a do týdne mi pošle zpět veteránské značky, průkaz a protokoly, aniž by vůbec vozidlo viděl…,“ můžeme číst názory rozzlobených pravověrných veteránistů dále.

Nechci slevu zadarmo

Pokud je informace z fóra pravdivá a všimné se pohybuje v desítkách tisíc, nějak se vytrácí smysl úspory pár tisíc na povinném ručení. Motivací tedy musí být ještě něco jiného. To už se ale dostáváme mimo sféru ohnilých škodovek a žigulíků. Podle našich informací je nejčastějším požadavkem „postaršení“ vozu, aby se vešel do veteránského věkového limitu, byť byl vyroben později.

Existují také auta, která jinak než na veteránská čísla přihlásit nelze. Například ta bez evropské globální homologace. Vůz ze sedmdesátých let dovezený z ciziny může ještě nadělat spoustu parády. Homologaci ale nemá (vydává se až od 80. let) a dnes už ho u nás jinak než jako veterána nepřihlásíte. Když není úplně původní, prostor pro úplatky se otevírá i tady.

Může jít také o případy, kde se od vozu nedochovaly původní doklady. Koupíte třeba stodolu a pod slámou najdete vrak staré tatrovky. Jako podklad pro testaci vám pak stačí nabývací doklad nemovitosti - kupní smlouva na stodolu. To je sice legální, ale bez dokladů může být i ukradené auto.

Neřízené střely?

Krajské komisaře jmenuje podle vyhlášky 355/2006 Sb. Federace klubů historických vozidel (FKHVČR), která má statut občanského sdružení. Ministerstvo dopravy ani žádný jiný státní orgán tuto činnost nekontroluje. Jedinou kvalifikací krajských testačních komisařů je školení, které pořádá sama federace. Na jeho základě dostává pár lidí pravomoc vpustit do běžného provozu takřka jakékoli vozidlo starší pětadvaceti let. Sama federace ví, že nepravosti se dějí, a snaží se sjednat nápravu. Její kontrolní a revizní komise už několik klubových komisí zrušila a jeden z krajských komisařů pracuje pod její zvýšenou kontrolou. Bude to stačit?

Svět Motorů již na stáncích

Rozšířený text včetně mnoha doprovodných informací a zajímavých rozhovorů s lidmi z branže najdete v současném čísle Světa Motorů (8/2012). Nové číslo Světa motorů můžete zakoupit tak jako vždy od pondělí na stáncích. Funguje také předobjednání formulářem na stránkách Světa motorů.

Všichni předplatitelé dostávají jedno číslo časopisu za pouhých 19 Kč (51 čísel ročně celkem za 969,- Kč), hodnotný dárek a přístup do elektronického PDF archivu časopisů od roku 2008.

Spolupracujeme s TipCars.com
Egypt ztíží rozvody. Nově budou moci jen se svolením duchovního Egypt ztíží rozvody. Nově budou moci jen se svolením duchovního

Egyptský prezident Abdal Fattáh Sísí chce nový zákon,…

Bakala prodal firmu Green Gas International, která těží důlní plyn v dolech OKD Bakala prodal firmu Green Gas International, která těží důlní plyn v dolech OKD

Zdeněk Bakala se zbavil další firmy napojené na těžební…

Majetek Agrofertu bude spravovat Babišův právník Bílek Majetek Agrofertu bude spravovat Babišův právník Bílek

Svěřenský fond, kam ministr financí a šéf hnutí ANO…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925 Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Simply Clever není jen obyčejný slogan. Jedná se o slovní…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Projeli jsme revoluční Nissan Micra. Jak jezdí nová generace a proč má reproduktor v sedačce?

Projeli jsme revoluční Nissan Micra. Jak jezdí nová generace?

Dnes 14:51

Nissan označuje novou Micru za revoluční auto. Změnil se totiž její design, technika i velikost. A pozor, v žádném případě to není Clio s odlišnou karoserií!




Blesk.cz

Indičtí vědci přeměří Mount Everest: Nejvyšší hora světa se možná zmenšila

Indičtí vědci přeměří Mount Everest: Nejvyšší hora…

Nejvyšší hora světa Mount Everest kvůli nedávným zemětřesením už možná neměří rekordních 8848 metrů. Indie se…

Marie Doležalová slaví 30! V roli lesby byla skvělá, až StarDance ji proslavila!

Marie Doležalová slaví 30! V roli lesby byla skvělá,…

Když Marie Doležalová (30) vstoupila poprvé na taneční parket ve StarDance, moc šancí jí nikdo nedával. Ale kolo…

 

iSport.cz

Železník se zabydluje v Boleslavi: Chci hrát a ne jen fandit z lavičky

Železník se zabydluje v Boleslavi: Chci hrát a ne…

V první polovině ledna ještě absolvoval soustředění se Slavií v Číně, ale jeho pozice v kádru „sešívaných“ pro…

Barometr formy biatlonistů před MS: nová žena č. 2 a nevýrazný Moravec

Barometr formy biatlonistů před MS: nová žena č. 2 a…

Do startu biatlonového mistrovství světa v Hochfilzenu zbývá pouhých šestnáct dní. A přípravy jsou v plném…

 

Reflex.cz

Nebezpečím není globalizace, ale neschopnost národních ekonomik konkurovat

Nebezpečím není globalizace, ale neschopnost…

Řešení problémů ekonomické globalizace je teoreticky snadné – vzdělání, dovednosti založené na vzdělávání a…

Kriminalita v Česku loni klesla o 12 procent. Policie zaznamenala i méně vražd

Kriminalita v Česku loni klesla o 12 procent.…

V Česku loni meziročně klesla kriminalita o 12 procent na 217.927 trestných činů. Klesající trend policisté…

 
 
reklama