Nová česká finta: Levnější pojištění díky veteránským značkám

Nová česká finta: Levnější pojištění díky veteránským značkám

 

Platit zlomek ceny povinného ručení a vyhnout se ekologickému poplatku – to jsou hlavní motivy pro evidenci starých aut do registru historických vozidel.

Každá bohulibá činnost zůstává bohulibou, dokud se nenajdou s odpuštěním vyčuránci, kteří se na ní snaží přiživit. Tisíce lidí v České republice opečovávají své nádherné veterány, shánějí drahé originální díly a piplají se s nákladnými renovacemi. Před takovými fandy klobouk dolů. Odměnou za drahého koníčka je jim obdiv kolegů a široké veřejnosti na různých srazech, uznání odborníků a – placení dvanáctiny povinného ručení.

Jak to funguje

Pak jsou ovšem i ti, které historie moc nezajímá, investovat do starého auta se jim nechce a fascinuje je pouze posledně jmenovaná výhoda: nižší povinné ručení. S třicetiletými zhuntovanými škodovkami a žigulíky se pak snaží získat osvědčení o testaci historického vozidla. To může vystavit kterýkoli veteránský klub bez ohledu na značku. Auto zůstává na klasických bílých espézetkách a figuruje nadále i v běžném registru vozidel. Sleva na pojistném je ale doma.

Majitelé tuctových starých ojetin mohou narazit na neochotu klubu se jejich vozem vůbec zabývat. Podle mnohých není škodovka, wartburg, nebo žigulík veteránem a osvědčení mu odmítají vydat. Některé kluby se brání i tak, že testace dělají pouze pro ty, kteří jsou jejich členy minimálně několik let. Vychytrálci to ale nevzdávají a hledají klub, kde nejsou zas tak přísní a „dá se s nimi mluvit“. A nacházejí. Za nějaké všimné dosáhnou svého.

Bílá a zelená

Při klubových testacích se hodnotí zejména historická původnost. Posouzení technického stavu zůstává na STK, kam veterán na bílých číslech musí ve dvouleté periodě jako kterékoli jiné auto.

Aby mohl mít majitel na voze zelenou registrační značku, musel by projít ještě druhým kolem - takzvanou krajskou testací. To je lákavé zejména pro ty, kteří se chtějí vedle drahého povinného ručení vyhnout ekologickému poplatku při převodu. Takové vozidlo je totiž vyškrtnuto z registru vozidel bez nutnosti předkládat doklad o ekologické likvidaci. Zápis do registru historických vozidel pak ekologickému poplatku nepodléhá.

Co je veterán?
Federation Internationale des Vehicules Anciens - Mezinárodní federace historických vozidel (FIVA) definuje historické vozidlo jako mechanicky poháněné silniční vozidlo, které je minimálně 30 let staré (u nás zatím 25 let), je uchováváno a udržováno v historicky věrném stavu, není užíváno ke každodenní přepravě a je z těchto důvodů součástí našeho technického a kulturního dědictví.
Klasifikace veterána (např. B/3) vychází z technického kodexu FIVA. První znak označuje stupeň historické původnosti a druhý znak stupeň historické zachovalosti.
Typ A označuje standardní, typ B dobově upravené, typ C jsou kopie a repliky, typ D je úprava mimo dané období a typ E znamená výjimku. Skupina 1 pak označuje originální stav, skupina 2 autentický, skupina 3 renovované vozy a čtyřka automobily znovu vystavěné.

Problém je, že zelené značky nejsou převoditelné na dalšího vlastníka při případném pozdějším prodeji vozu. Přístup pojišťoven k veteránským pojistkám je různý, některé dvanáctinou dokonce pojistí vozy na „bílých“ i „zelených“ značkách. Dle jejich analýz totiž takovéto vozy ročně najedou jen málo kilometrů, majitelé o ně dobře pečují a v provozu nehazardují: pojišťovny rozhodně neprodělají.

Krajská testace

Projít krajskou testací a získat veteránské espézetky už není jen tak. Vedle historické původnosti, na kterou se výhradně zaměřuje testace klubová, se hodnotí i stav a vzhled vozu. Proto u ní majitelé starých aut většinou pohoří. Sami veteránisté ale poukazují na případy, ve kterých muselo být hned několik párů očí hodně přimhouřených. Nesou to s velkou nevolí a na různých fórech protestují.„Pro jisté lidi se testování historických vozidel stalo prakticky stabilním finančním příjmem,“ dočteme se na jednom z nich.

„Na oficiální školení testačních komisařů dorazil jeden člen komise štětkou pomalovaným shnilým wartburgem, na kterém se skvěly fungl nové RZ "V" … na sraz přijela Tatra 613-3 z roku 1990 s techničákem chromky 1977 a "Véčkama" … mám tu mobil na jistého pána, kterému stačí e-mailem poslat fotky a data, na účet 25 000 Kč - a do týdne mi pošle zpět veteránské značky, průkaz a protokoly, aniž by vůbec vozidlo viděl…,“ můžeme číst názory rozzlobených pravověrných veteránistů dále.

Nechci slevu zadarmo

Pokud je informace z fóra pravdivá a všimné se pohybuje v desítkách tisíc, nějak se vytrácí smysl úspory pár tisíc na povinném ručení. Motivací tedy musí být ještě něco jiného. To už se ale dostáváme mimo sféru ohnilých škodovek a žigulíků. Podle našich informací je nejčastějším požadavkem „postaršení“ vozu, aby se vešel do veteránského věkového limitu, byť byl vyroben později.

Existují také auta, která jinak než na veteránská čísla přihlásit nelze. Například ta bez evropské globální homologace. Vůz ze sedmdesátých let dovezený z ciziny může ještě nadělat spoustu parády. Homologaci ale nemá (vydává se až od 80. let) a dnes už ho u nás jinak než jako veterána nepřihlásíte. Když není úplně původní, prostor pro úplatky se otevírá i tady.

Může jít také o případy, kde se od vozu nedochovaly původní doklady. Koupíte třeba stodolu a pod slámou najdete vrak staré tatrovky. Jako podklad pro testaci vám pak stačí nabývací doklad nemovitosti - kupní smlouva na stodolu. To je sice legální, ale bez dokladů může být i ukradené auto.

Neřízené střely?

Krajské komisaře jmenuje podle vyhlášky 355/2006 Sb. Federace klubů historických vozidel (FKHVČR), která má statut občanského sdružení. Ministerstvo dopravy ani žádný jiný státní orgán tuto činnost nekontroluje. Jedinou kvalifikací krajských testačních komisařů je školení, které pořádá sama federace. Na jeho základě dostává pár lidí pravomoc vpustit do běžného provozu takřka jakékoli vozidlo starší pětadvaceti let. Sama federace ví, že nepravosti se dějí, a snaží se sjednat nápravu. Její kontrolní a revizní komise už několik klubových komisí zrušila a jeden z krajských komisařů pracuje pod její zvýšenou kontrolou. Bude to stačit?

Svět Motorů již na stáncích

Rozšířený text včetně mnoha doprovodných informací a zajímavých rozhovorů s lidmi z branže najdete v současném čísle Světa Motorů (8/2012). Nové číslo Světa motorů můžete zakoupit tak jako vždy od pondělí na stáncích. Funguje také předobjednání formulářem na stránkách Světa motorů.

Všichni předplatitelé dostávají jedno číslo časopisu za pouhých 19 Kč (51 čísel ročně celkem za 969,- Kč), hodnotný dárek a přístup do elektronického PDF archivu časopisů od roku 2008.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

 






 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Dnes 19:50

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se sem vydat po celý rok!

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se…

Švýcarsko není jen lyžařskou destinací, alpská země má turistům co nabídnout po celý rok. Ať už jde o…

 

iSport.cz

Nečas první duel rozsekl pro Kometu bruslí: Nechtěl jsem to kopnout

Nečas první duel rozsekl pro Kometu bruslí: Nechtěl…

Suverenitu, klid při rozehrávce a produktivitu si brněnský hokejový klenot Martin Nečas přenesl v play off i do…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…