Volkswagen Golf R Variant: Ostrý hoch v praktickém balení
Existují tací, kteří se nechtějí vzdát svých sportovních ambicí na běžných silnicích ani tehdy, když mají děti. Samozřejmě v rámci platných předpisů! Nebo žijí v páru, ale vyznávají aktivní životní styl a zkrátka a dobře potřebují větší kufr. Jistě, je tu Octavia RS Combi s bezednou dírou místo zavazadelníku. Ale co když zákazník chce ještě více výkonu? Volkswagen hodlá uspokojit i takovou poptávku. V Los Angeles představuje Golf R Variant. Koncepty nadupaných kombíků jsme viděli už v minulých letech, ať pocházely přímo z továrny, nebo se na nich vyřádili tuneři a pár lidí si je nakonec objednalo. Ale sériový Golf R s veskrze praktickou karoserií dosud koupit nešlo.
Pod kapotou k žádným změnám oproti „krátkému erku“ nedošlo. Pořád jej pohání čtyřválcový přeplňovaný dvoulitr s 221 kW. 380 N.m přenáší šestistupňová dvouspojková převodovka (DSG) na všechna kola, jistě, systém 4Motion nechybí. Trakci napomáhají elektrické uzávěrky diferenciálu XDS+ na obou nápravách. Ty jsou schopny přibrzdit vnitřní kola v zatáčkách a omezit vrozenou nedotáčivost.
Podvozek je oproti běžným Golfům snížen o 20 mm, má adaptivní tlumiče, posilovač řízení pak mění svůj účinek v závislosti na rychlosti. Patřičně dimenzovány jsou i kotoučové brzdy. ESC se dá vypnout, to kdyby si chtěl někdo se svým kombíkem zařádit na okruhu. Módy Eco, Normal, Individual a Race přizpůsobí svému nastavení nejen tvrdost šasi, ale i odezvu na plynový pedál a samotnou převodovku. V závodním režimu samozřejmě řadí nejrychleji a bez prodlev. R jezdí standardně na litých osmnáctipalcových kolech, o palec větší pětipaprsková, které má i auto na sérii firemních snímků, jsou za příplatek. Z klidu na stovku zrychlí během 5,1 s a jede maximální dvěstěpadesátkou, důležité hodnoty se tedy od menšího hatchbacku nikterak neliší.
„Erko“ lze od sériovějších sourozenců poznat i navenek podle jiných nárazníků, zadního leskle černého difuzoru, čtveřice chromovaných koncovek výfuku a zadního spoileru na víku zavazadelníku. Do toho se vejde v základu 606 l bagáže, při sklopení zadní lavice pak až 1620 l. Hodně rychlý stěhovák, cihly a tvárnice na stavbu v něm ovšem asi nikdo vozit nebude. Když nestačí, přijdou ke slovu střešní podélníky, ty zase hatchback může jen závidět.
Uvnitř si posádka hoví v sedadlech čalouněných umělým semišem a látkou, další eura bude možní utratit za kůži Nappa. Řidič se drží sportovního volantu a šlape na blyštivé pedály, prostě klasika, která k takto zaměřeným autům patří. Sedačky jsou prošívané šedou nití, na opěradlech najdeme logo R. Stálou teplotu uvnitř udržuje standardní samočinná klimatizace a informační systém dostal pár užitečných funkcí navíc. Interiér je mimochodem podsvícen modrou barvou.
Golf R Variant se začne prodávat až na jaře příštího roku. Na ceny si tedy budeme muset ještě počkat.