Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Golf V: První informace a fotografie

Ondřej Láník
Diskuze (217)
Hvězdná sestava letošních frankfurtských novinek dostává svou reálnou podobu. Volkswagen zveřejnil první informace o 5. generaci Volkswagenu Golf. Bude protiútok namířený na pozice nového Opelu Astra úspěšný?

Páté vydání bestselleru bude více než kdy jindy pod tlakem silné konkurence ze strany Opelu. Nové kolo dlouholetého souboje začalo již minulý týden zveřejněním prvních informací o nové Astře.

S čím tedy wolfsburští přicházejí ?

Nový Golf je jednoznačně členem rodiny VW, když navazuje na několik designových myšlenek použitých u čtvrté generace, ale podobnost lze najít i v menším Polu. Pro Golf charakteristický silný C-sloupek zůstává základním znakem hatchbacku, který dal jméno celé třídě. Čelní partie byla sice výrazně aerodynamicky optimalizována, ale stále je to Golf. Velké světlomety jsou tvořeny dvěma páry kruhových světel sdruženými pod čirým plastovým krytem. Směrové ukazatele ve stylu Phaetonu se přestěhovaly do širokého a nízkého pásu na spodní okraj světlometů. Dynamika designu nového Golfu je dále tvořena prolisem tvaru V na kapotě motoru, který dále navazuje na mřížku před chladičem se třemi žebry. Vzhled Golfu zásadně změnily lakované nárazníky, které mají jen lehce naznačenou ochranou lištu na rozích předního nárazníku, ale jinak se tváří jako součást povrchových dílů karosérie z plechu. Ve zpětných zrcátkách se objevily boční směrovky. Charakteristický boční profil je zakončen ostře useknutou střechou a strmou zádí. Z Golfu IV je převzata paralelní dvojice spár na boku vozu, tvořená druhými bočními dveřmi a částí koncových světel a nárazníku. Část větších sdružených koncových světel je nyní umístěna na zadní výklopné stěně.

Celá karosérie je jednoduše řečeno hladší; jednoduché, ale promyšlené tvary odpovídají naturelu vozů VW. Na první pohled Golf V vypadá jako výrazně faceliftované čtvrté vydání, ale srovnáte-li fotografie obou vozů, vynikne vše nové a dosavadní IV. generace, podle našeho názoru, výrazně ztrácí body za krásu a celkovou vyváženost designu.

Čtvrté generaci Golfu často vyčítaný nedostatečný prostor pro posádku byl zvětšen. Na zadních sedadlech je dle výrobce nyní navíc 65 mm pro nohy, o 24 mm více místa pro hlavu. Celkově byl interiér prodloužen o 54 mm. Přesná délka rozvoru zatím nebyla zveřejněna. Naopak celkové vnější rozměry výrobce udává : Golf je širší (1,759 mm / + 24 mm), vyšší (1,483 mm / + 39 mm) a delší (4,204 mm / + 57 mm). Nižší střední třída se opět (a to nejen rozměrově) posunuje vzhůru. Na druhou stranu ale faktem zůstává, že nový Golf jen rozměrově dohání moderní konkurenci (například Fiat Stilo nebo Peugeot 307 jsou svými vnějšími rozměry s Golfem plně srovnatelné). VW uvádí v tiskové zprávě, že nový Golf má oproti současné konkurenci o 80% (!) tužší karosérii.

Už v Touranu a novém Audi A3 jsme mohli odzkoušet nový podvozek určený také pro Golf. Přední náprava využívá modifikovanou konstrukci McPherson a přesné vedení zadních kol obstarává víceprvková náprava. Moderní elektromechanický posilovač řízení má s rychlostí proměnný účinek. Golf V dostane standardně ESP poslední generace a brzdového asistenta.

Pohonné jednotky Golfu mají zpravidla ve svém popisu slovní spojení “přímý vstřik paliva do válců”, ať už jde o zážehové, či vznětové motory. Zážehové jednotky nesou označení FSI (Fuel Stratified Injection). Motor 1.6 FSI, stejně tak jako 6 stupňovou převodovku, jsme vyzkoušeli již před 14 dny v Touranu a stejné hnací ústrojí je určeno i pro Golf. Při uvedení na trh budou k dispozci jen 4 motory: dva zážehové (druhý zážehový bude čtyřválec 1,4 l (55 kW)) a dva vznětové TDI (77 kW / 105 k a 103 kW / 140 k). Následovat budou další čtyři motory z toho 2 FSI a diesel SDI. Na počátku roku 2004 bude k dispozici automatická převodovka a unikátní převodovka DSG.

Golf bude mít premiéru ve dvou klasických karosářských verzích jako 2 a 4 dveřový hatchback s výklopnou zadní stěnou. Zpočátku budou k dispozici tři úrovně výbavy Trendline, Comfortline a Sportline. Fotografie interiéru zatím bohužel nejsou k dispozici, ale tisková informace výrobce zmiňuje alespoň některé zajímavé příplatkové položky (dvouzónová automatická klimatizace Climatronic, sklápěcí opěradlo spolujezdce, inteligentní stěrače, které je-li v provozu ostřikovač, okamžitě uzavřou přístup vzduchu s výpary do interiéru apod.)

Překvapil vás vzhled nového Golfu ?

Má Astra šanci porazit v tomto kole odvěkého rivala nebo je Golf doživotním králem třídy ?

Ondřej Láník
Diskuze (217)