Tohle je modernizovaný VW Passat. Má nové 2.0 TDI Evo a zvládne jezdit skoro sám
Volkswagen Passat je léta považovaný za etalon střední třídy, ostatně na svém kontě má od roku 1972 už bezmála 30 milionů vyrobených exemplářů. Jenže prodeje ve střední třídě na evropských trzích v poslední době klesají, zákazníci raději volí všemožná SUV a crossovery, a tak Passat musí na tuto situaci reagovat. A přesně to je úkolem právě odhaleného faceliftu Passatu.
Modernizované provedení se tak dočkalo té nejmodernější techniky, aby k sobě přilákalo zákazníky. Naopak design se změnil jen decentně, jak je u Volkswagenu zvykem. Automobilka vyzdvihuje především balíček asistenčních systémů, který se nově ukrývá pod označením IQ.Drive. Jeho součástí jsou nejen známé systémy jako aktivní udržování v jízdním pruhu, sledování mrtvého úhlu, automatická brzdná funkce nebo pomocník pro jízdu s přívěsem, ale také nový systém Travel Assist.
Ten podobně jako dosavadní Trafic Jam Assist kombinuje funkce adaptivního tempomatu a udržování v jízdním pruhu, nově ale funguje ne jen do rychlosti 60 km/h, ale až do 210 km/h. Jeho adaptivní tempomat navíc dostal funkci prediktivní kontroly rychlosti, díky níž zvládne reagovat na značky omezující rychlost, vjezd do města, zatáčky nebo kruhové objezdy a podle nich upravit rychlost auta.
Důležitou složkou tohoto systému je také nový kapacitní volant. Ten díky dotykové ploše snáze pozná, zda řidič skutečně kontroluje chování auta, jak současná legislativa vyžaduje. Už tak nebude potřeba lehce natočit volantem jako u některých soudobých systémů, když systém začne varovat řidiče, aby dal ruce zpět na volant.
Aby těch „IQ“ funkcí nebylo málo, přebírá Passat také světlomety IQ.Light, už dříve prezentované v Touaregu. Jedná se o „matrix světla,“ která pomocí zhasínání jednotlivých diod umí upravit paprsek světla podle aktuální potřeby. Modernizovaný Passat nicméně má diodová světla už v základu, byť jednodušší řešení než IQ.Light.
Důležité novinky najdeme také uvnitř. Modernizovaný Passat se dočkal nové, již třetí generace multimediálních systémů, skrývajících se pod označením Modular Infotainment Matrix, která na rozdíl od předchůdce má standardně integrovanou SIM kartu, díky níž je vůz neustále online. K dispozici jsou tři verze podle velikosti obrazovky, ta má 6,5“, osm palců nebo devět palců. Komu by pak tento displej byl málo, může si připlatit za digitální přístrojový štít. Jedná se o druhou generaci tohoto systému, s obrazovkou s úhlopříčkou 11,7“ a kvalitnějším obrazem.
Novinkou je pak nejen grafika infotainmentu i navigace, ale také třeba inteligentní hlasová funkce. Stačí tak říci „Ahoj, Volkswagene,“ spolu s žádostí a auto zareaguje, podobně jako to umějí obdobné systémy třeba v BMW nebo Mercedesech.
Co se pak týče nabízených motorů, Volkswagen vyzdvihuje především plug-in hybrid Passat GTE. Překvapivě si ponechal agregát 1.4 TSI se 115 kW (očekávalo se jeho nahrazení 1.5 TSI) i elektromotor s výkonem 85 kW, stejně jako kombinovaný výkon 160 kW, má však zvětšené baterie z 9,9 na 13 kWh, díky nimž ujede dále v čistě elektrickém režimu. V cyklu NEDC činí elektrický dojezd asi 70 kilometrů, o dvacet více než dosud.
K dispozici jsou ale i konvenční varianty. Zaujmout může hlavně nový turbodiesel 2.0 TDI Evo o výkonu 110 kW, který patrně bude nejžádanější volbou. Ze vznětových motorů bude dále k dispozici základní 1.6 TDI (88 kW), 2.0 TDI (140 kW) a vrcholné 2.0 TDI (176 kW), všechny vybavené filtrem pevných částic a vstřikováním kapaliny AdBlue. Zážehové jednotky zastupují čtyřválce 1.5 TSI (110 kW), 2.0 TSI (140 kW) a 2.0 TSI (200 kW), též všechny s filtrem pevných částic.
Modernizovaný Volkswagen Passat si veřejnost bude moci prohlédnout na březnovém ženevském autosalonu. Předprodej auta na vybraných trzích odstartuje v květnu, první vozy k zákazníkům dostanou nejdříve na konci srpna.