Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Polo: První jízdní dojmy

Michal Fokt
Diskuze (447)
Volkswagen slibuje, že nové Polo nastaví nová měřítka ve třídě malých aut. Vypravili jsme se na Sardinii, abychom pod středomořským sluncem získali první hrubou představu o tom, zda se to podařilo.

Není to sice mým zvykem, ale tentokrát bych si dovolil začít jízdní dojmy tím, co obvykle odbudu jednou, dvěma větami - designem. Polo totiž představuje model, jenž je pro současný segment B zlomový. To si ale uvědomíte zřejmě až ve chvíli, kdy stejně jako my uvidíte Polo naživo a v běžném sardinském provozu, kde se to auty stejné třídy od konkurence jen hemží.

To, co odlišuje novinku z Wolfsburgu od zbytku produkce, je výrazná orientace na jednoduché, místy hranaté tvary. Ať už se díváte na pětidveřáka z jakéhokoli úhlu, lhostejno odkud zrovna dopadají sluneční paprsky, vždy uvidíte nějakou výraznou hranu nebo plochu. Šéf týmu designérů Walter de Silva tvrdí, že jsou současná auta přezdobená a že je třeba se vrátit od stylingu k designu, což se u Pola určitě podařilo.

Základními rysy navazuje na předminulou generaci, příď se nese v duchu Scirocca a aktuálního Golfu, profil je charakteristický výrazným bočním prolisem a vytaženými blatníky a prahy, za které by se nemusel stydět žádný supersport. Zadní partie už je poněkud usedlá a asi největším odvazem je optika svítilen, jíž ve tmě poznáte podle svítícího L a tečky. Snad jediné, co lze Polu vytknout je to, že působí ve srovnání s ostatní konkurencí snad až moc dospěle a robustně. Dost možná je to ale výhoda...

Už jsem vás zničil? Tak pojďme do kabiny. Palubní deska nezapře, že jde o auto s V a W ve znaku. Ostatně proč také? To se tak nějak očekává. V závislosti na verzi výbavy můžete mít horní část palubky měkčenou nebo z tvrdých plastů, buďte si ale jistí, že od sebe oba materiály poznáte až dotykem – tak dobře vypadá základní plast. Ani ovladačům a sportovně stylizovanému volantu nelze nic vytknout. Ostatně pochvalu zaslouží i sedadla, která i vzdor své optické nenápadnosti dokáží velmi slušně podržet tělo, aniž by to bylo na úkor komfortu. Posaz není úplně nejnižší, ale jako na barové židličce se za volantem určitě cítit nebudete. Když k tomu přidáme slušné prostorové poměry v kabině (jen vzadu pro hlavu by ho mohlo být více) a kufr o objemu 270 l, je třeba uznat, že si s životním prostorem pro posádku ve Wolsfsburgu opravdu vyhráli.

Obrovský mezigenerační skok zaznamenala i paleta motorů. Dají se v ní sice najít stálice v podobě škodováckých tříválcových HTP (u Volkswagenu však pod názvem MPI) i atmosférická čtrnáctistovka, zbytek je ale nový. A když říkám zbytek, tak tím myslím pět dalších motorů. Zcela v duchu koncernové strategie jsou tři z nich turbodiesely. My vyzkoušeli střední výkonovou verzi commonrailového motoru 1.6 TDI v běžné verzi a v úspornějším provedení BlueMotion, k nim jsme si přidali přeplňované benzinové téesíčko o objemu 1,2 l.

Volkwagen Polo - vznětové motory při uvedení na trh
Motor 1,6 TDI 1,6 TDI 1,6 TDI BM 1,6 TDI
Převodovka 5M 5M (7DSG) 5M 5M
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598 1598 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 55/4000 66/- 66/- 77/4400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 195/1500-2000 230/1500-2500 230/1500-2500 250/1500-2500
Max. rychlost [km/h] 170 180 180 189
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,9 - - 10,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,2 4,2 3,6 4,2
Provozní hmotnost [kg] 1157 - - -

Nové tédéíčko o objemu 1,6 l s výkonem 66 kW a točivým momentem 230 Nm, jenž je k mání v rozmezí 1500-2500 min-1, se vyznačuje opravdu vybraným chováním, chrochtající a vibrující 1.4 TDI a 1.9 TDI jsou zapomenuty. Zabírá skutečně již v 1500 otáčkách, turbo má jen velmi malou prodlevu a nástup je sice plynulý, ale příjemně rychlý. V celém spektru otáček je dobře odhlučněn a díky velkému točivému momentu nevyžaduje časté řazení a i přesto je dynamika poměrně slušná. To je dobře, protože řadicí páka nemá úplně nejkratší dráhy, v kulise má lehké vůle a kulisa působí v dorazech trošku gumově.

Emisně úspěšnější verzi BlueMotion kultivovaností od výchozí verze nerozeznáte, dost podstatně se ale liší dynamika. Převody pětistupňové převodovky jsou hodně těžké a akcelerace vozu tak připomíná spíše o nějaké to deci menší atmosférický benziňák ve stejných otáčkách. Ale pokud je vaším cílem jezdit co nejlevněji (bez ohledu na počáteční investici), tak by se vám mohl „Modrý pohyb“ docela zamlouvat. Nám se bez větších problémů podařilo dostat pod 5 litrů.

Velmi sympaticky na nás ale zapůsobila především benzinová přeplňovaná jednadvojka. Ta má výkon 77 kW při 5000 min-1 a točivý moment 175 Nm, jenž je k dispozici mezi 1500 a 3500 otáčkami. Po svých objemnějších sourozencích zdědila minimální prodlevu turba a plynulý nástup dynamiky. 1.2 TSI jede jako elektromotor – od 1500 plynule zrychluje a bez citelné výkonové špičky se dostane k 5500 min-1; dále už nemá smysl jí trápit. I přesto velmi příjemně zrychluje a za doprovodu ticha linoucího se zpod kapoty umožňuje vcelku svižné cestování. Od jeho tempa se odvíjí spotřeba, která v naší skupině novinářů oscilovala od 7,2 l do 12,5 litrů benzinu. Ani jedno z čísel rozhodně nebude mezní hodnotou, malý VW dokáže určitě jet za méně, ale zřejmě i s o něco vyššími hodnotami. Šestistupňový manuál funguje stejně jako pětikvalt, ani zde nelze očekávat kdovíjaký požitek z řazení.

Volkwagen Polo - zážehové motory při uvedení na trh
Motor 1,2 MPI 1,2 MPI 1,4 MPI 1,2 TSI
Převodovka 5M 5M 5M (7DSG) 6M (7DSG)
Zdvihový objem [cm3] 1198 1198 1390 -
Válce/ventily 3/4 3/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 44/5200 51/5400 63/5000 77/5000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 108/3000 112/3000 132/3800 175/1500-3500
Max. rychlost [km/h] 157 165 177 190
Zrychlení 0-100 km/h [s] 16,1 14,1 12,1 9,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,5 5,5 5,9 5,5
Provozní hmotnost [kg] 1067 1067 1070 -

Polo se prostě profiluje jako pohodové a prestižní (pokud takto vůbec lze vnímat mainstreamový model segmentu B) auto a tomu odpovídá i nastavení podvozku. Malý volkswagen sází na jízdní komfort – tlumiče dobře filtrovaly občasné prohřešky sardinských silnic a o valivém hluku od kol snad ani nelze mluvit; v kabině Pola je prostě opravdu ticho. Ani náklony v zatáčkách nejsou nijak dramatické, přesto vůz kdovíjakou radost z jízdy nabídnout nedokáže.

Na vině je jednak řízení, které působí kolem přímé polohy gumově a v zatáčkách není cítit, co se děje s předními koly, ale i podvozek samotný. Polo je v zatáčkách nedotáčivé, a to i s lehkým TSI, při překlápění ze zatáčky do zatáčky neochotně zaklekává a v obloucích je třeba korigovat směr jízdy. U naftové verze navíc dávají pneumatiky hučením najevo, že jim není svižnější cestování zrovna po chuti. Polo se řidiči prostě snaží všemi prostředky naznačit, že od řádění na okreskách je tu Ibiza. Paradoxně nejlépe se v zatáčkách chová úsporný BlueMotion s tvrdším naladěním pérování, tam ale pro změnu svižnému svezení škodí pneumatiky s nízkým valivým odporem. Jistě, drtivá většina zákazníků Pola nic takového zkoušet nebude a vše jim přijde v nejlepším pořádku…

Volkswagen si s novým Polem určitě udrží svou stávající konzervativní klientelu, která ocení především komfort, přičemž atraktivní vzhled také nebude na škodu. Problém by ale mohl vzniknout u těch kupců, které nadchne mnohoslibné atletické vzezření auta. Tam VW očekávání asi nesplní a idolem mladých a nevyřáděných řidičů se patrně nestane.

U Seatu si teď asi spokojeně mnou ruce. Nemohu se ale zbavit dojmu, že totéž dělají manažeři ještě minimálně u Fordu a Renaultu, jejichž auta dokáží nabídnout vcelku zdařilou esenci obojího...

Doporučujeme
PŘEDSTAVUJEME Volkswagen Polo
Michal Fokt
Diskuze (447)
25. 6. 2013 17:03
Recenze
Recenze na webu AAA Auto. Dost dobrá recenze. Polo také doporučuji. [odkaz] V roce 2009 byla na trh uvedena už pátá generace Volkswagenu Polo. V době, kdy automobilky maximalizovaly snahu o šetření, se nové polo stalo trochu nezvyklým vozem. Snaha ušetřit na něm totiž není nikde vidět a oproti předchozímu modelu je polo o notný kus dále. Působí sebejistěji, zvýšila se kvalita už tak výborně zpracovaného interiéru a i jízdní vlastnosti byly zdokonaleny tak, že opět patří na vrchol své třídy. Posun pola tak ostře kontrastuje spíše se stagnací druhé generace fabie a malý Volkswagen tak více než kdy jindy provází pověst prémiového produktu. Odráží se to i v ceně, která zůstává v případě pola vyšší než u velké části konkurentů, výše se drží i ceny ojetých vozů. Design pátého Pola se nese v duchy větší dynamiky a byť auto oproti předchozí generaci docela povyrostlo a celkově působí robustně, nechybí mu určitá mladistvá svěžest. Téměř sportovně se tváří třídveřové provedení. Polo také dostalo vylepšenou základní výbavu a tak za vyšší cenu zákazníci dostanou auto obohacené o prvky, za které se mnohdy u konkurence připlácí. Navíc i možnosti příplatkové výbavy jsou velmi bohaté a do třídy malých vozů se s polem stěhují prvky, které byly ještě nedávno obvyklé jen o mnoho tříd výše. Na druhou stranu mnoho zákazníků si za špičkové prvky výbavy u pola nepřiplácí.

Vylepšena byla i paleta pohonných jednotek. Základem jsou sice stále tříválce 1.2 HTP, které však léty získaly přeci jenom na kultivovanosti. Stále ovšem platí, že jsou to trochu slabé jednotky, které se pro delší cestování nehodí. Do městského provozu stačí, ani tehdy však nebude spotřeba kdovíjak nízká. V praxi se znovu jako vhodnější volbou jeví být čtrnáctistovka s výkonem 63 kW, další volbou jsou motorizace 1.2 TSI, u kterých je ovšem potřeba dávat pozor na proslulý problém s řetězovým rozvodem. Už základní TSI se 66 kW lze mít s velmi komfortní převodovkou DSG. Tu má i verze GTI s přeplňovanou čtrnáctistovkou o výkonu 132 kW. Diesely jsou v nabídce dva – tříválcová dvanáctistovka je kultivovanější než stará čtrnáctistovka, ovšem její hlavní devizou je spotřeba. S 55 kW totiž nepatří ke kdovíjakým rychlíkům, to ostatně platí i pro motor 1.6 TDI o stejném výkonu, který se namísto tříválce dodával dříve. Silnější vznětovou motorizací je 1.6 TDI s výkonem 66 kW.
Avatar - white label
28. 5. 2009 16:08
Re: Nové POLO..."Nenápadně působivé"
V podstatě tak nějak... ;-)
28. 5. 2009 15:26
Re: Nové POLO..."Nenápadně působivé"
Jak už jsem psal výše, jednoduchý podvozek s pevnou zadní nápravou v téhle třídě lze buď naladit na komfort nebo sport, ale těžko obojím způsobem.
Avatar - white label
28. 5. 2009 12:37
Nové POLO..."Nenápadně působivé"
Shodou okolností dnes vyšel první test-jízda s novým Polem
v AUTOCARU pod názvem "Nenápadně působivé".
O komfortu POLA se zde vyjadřují opravdu v superlativech vymezujících se vůči této třídě...Doslova píšou, že při jízdě zapomenete na velikost vozu a budete se cítit jako v sedanu střední třídy..., chválí utlumení i odhlučnění a použité mat.
v interiéru včetně palubní desky...
Určitá kritika je směřována pouze k jízdě opravdu na hraně, kdy se mohou projevit větší náklony a s nimi spojená nedotáčovost.
Závěr je, že zákazník má dnes díky POLU i v této třídě možnost zvolit auto s ohledem především na komfort (POLO), nebo
s ohledem na ovladetelnost v mezních situacích (např. Fiesta)...
Tam kde má POLO navrch má slabinu Fiesta a naopak...

Navíc má brzy dorazit i třídveřová, mírně odlišná,
"sportovnější" verze POLA (podobně jako u Ibizy), která by mohla mít o poznání "tvrdší" naladění podvozku...
Avatar - Plautus
28. 5. 2009 10:18
Re: JSI NEŽ TO , CO TVOJE AUTO
je to jeho POLOvička, tak jej stačí POLO, asi takto to berie súdruh GTI, tým jasne potvrdzuje výrok "jsi než to, co tvoje auto" ;-)