Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor Auto.cz: Petr Janeba, IVG, vedoucí divize Volkswagen

Ondřej Láník
Diskuze (14)
Jaké jsou šance VW Up? Jak vidí VW problém reexportů?Jaké novinky přijdou v příštím roce?

Ing. Petr Janeba (36) od 1. října 2011 vede divizi Volkswagen osobní vozy společnosti Import VOLKSWAGEN Group. V koncernu Volkswagen pracuje od roku1999, působil na vedoucích pozicích v prodeji značky Škoda s odpovědností za Rusko, západní Evropu a zámoří. Před příchodem do své nynější pozice dva roky vedl importérskou organizaci značky Škoda ve společnosti Volkswagen Group RUS. Petr Janeba je absolventem Technické univerzity v Liberci.

Auto.cz: Přicházíte do českého zastoupení Volkswagenu z Ruska. To je trh, o kterém se dnes mluví jako o rostoucím a velmi perspektivním. V čem jsou jeho hlavní specifika?

Janeba: Ruský trh je především nepředvídatelný. Poptávka v jednom roce může vyrůst o 100 % a hned na to klesne o 50 %. Tato nepředvídatelnost plyne z řady faktorů a nese sebou spoustu chyb.

Obecně se dá říci, že tento trh je stále nenasycený a ve chvíli, kdy nejsou vážnější ekonomické problémy v globální ekonomice, nebo speciálně v té ruské, tak má rostoucí trend.

Ruský trh je stále tažen poptávkou, tzn. zákazník je iniciátor obchodu. Kdybychom tento trh srovnali s českým, tak bychom se museli vrátit někam 15 až 20 let zpět, kdy si zákazník objednal auto a byl ochoten na něj čekat, a to i několik měsíců. Dnes už jsme v Čechách v trochu jiné pozici, trh se mění, dealer se snaží prodat, získat zákazníka. Je pravda, že mnoho ruských dealerů už taky přechází na tento obchodní model, snaží se kontaktovat zákazníka. Profesionalita ruských dealerů a zejména velkých dealerských skupin je vysoká, plně srovnatelná s tím, co známe ze střední Evropy.

Specifikem ruského trhu je i odlišná mentalita Rusů. Zatímco český člověk si odkládá peníze na horší časy, když je na tom zrovna dobře, typický ruský spotřebitel uvažuje tak, že může být ještě hůř, a proto peníze raději utrácí okamžitě. Jakékoliv spotřební zboží počínaje počítači a konče auty je dobrý zdroj toho, jak si udělat radost v danou chvíli. V Rusku je historicky dáno, že nikdo neví, jak bude zítra.

Auto.cz: Volkswagen má na českém trhu poměrně silné postavení. Jste se současnou situací spokojeni?

Janeba: Volkswagen skutečně dosáhl v posledních letech v ČR nádherných výsledků, ale myslím, že manažer, pokud by řekl, že je spokojený, tak už nikdy ničeho nedosáhne. Potenciál Volkswagenu vidím daleko výš, než kde se nacházíme dnes.

Víme, že český zákazník dnes už sleduje, kolik jeho nové auto bude stát za dva, tři nebo čtyři roky a u naší značky se hodnota ojetých vozů drží velmi vysoko. Existuje ale i řada dalších důvodů a nákupních argumentů, které mluví pro Volkswagen. Budeme se je všechny snažit našim budoucím zákazníkům ukázat.

Auto.cz: Suverénní pozici si ve střední třídě vydobyl Volkswagen Passat. Čím to je? Kvalitou vozu, firemní flotilovou politikou, nebo něčím jiným?

Janeba: Passat je vedle Golfu synonymem značky Volkswagen v ČR a je pravda že přes 90 % prodeje tvoří firemní klientela, a prodeje jednotlivým zákazníkům na IČO. Firemní vůz je obecně vybírán s pomocí atributu TCO – total cost of ownership – tedy kolik vás bude stát jezdění autem. Nejde tedy jen o slevu, ale tento výpočet bere v úvahu kromě spotřeby, ceny servisu apod. také zůstatkovou hodnotu vozu a zde jsme s naším Passatem skutečně na špici.

Máte pravdu, že nám nahrávají i firemní politiky nákupu služebních aut, kdy Volkswagen mnohdy bývá mezi značkami, z nichž lze vybírat a v manažerské třídě je pak Passat obvykle jasná volba.

Auto.cz: Jak to dnes vypadá s čekacími lhůtami. Všimli jsme si, že upozornění na nadprůměrně dlouhé čekání na verze 4Motion se dostalo už i do ceníků Passatu.

Janeba: Pokusím se nastalou situaci vysvětlit v širších souvislostech. Když se podíváte, jakými tempy roste produkce značky Volkswagen a příbuzných značek, tak je zřejmé, že jde o tempo nevídané. To s sebou nese vyšší nároky na dodavatele i tlak na správné plánování.

Je pravda, že v posledním roce, roce a půl zákazníci objevili, že čtyřkolka, to není jen trakce na sněhu, ale prvek bezpečnosti, který využijí po celý rok, a chtějí víc vozů s pohonem všech kol.

Musíme samozřejmě začít u sebe, částečně je vina i u nás, že jsme nedokázali přesněji odhadnout vývoj poptávky, částečně problém spočívá v tom, že celý Volkswagen roste rychleji, než si předsevzal, a někteří dodavatelé (v tomto případě Haldex) jednoduše nezvládají vyrábět, resp. rozšiřovat výrobu v krátkém období.

Auto.cz: Jak to vypadá s dalšími modely? Jak dlouho se čeká na Touareg nebo Tiguan?

Janeba: Situace Passatu 4Motion je specifická, protože i samotná spojka pro tento model je specifická. V případě Touaregu jsou dnes standardní dodávky, zákazník, který vůz objedná do výroby, dostane svůj Touareg do dvou, nejpozději tří měsíců.

U Tiguanu je to trochu složitější. Poptávka po tomto modelu je celosvětově vysoká, takže se může stát, že dodávka vozu bude trvat až 4 měsíce od objednání.

Auto.cz: Několik měsíců před uvedením Upu jste udělali zajímavý krok – stáhli jste z českého trhu Polo se tříválcem 1,2 HTP. Může to nějak okomentovat? Jaké jsou ambice Upu v ČR?

Janeba: Začnu Polem. U něj jsme opravdu zrušili tříválcové benzinové modely. Je to motorizace, ve které dělá velké objemy Škoda. My se s Polem chceme soustředit na klientelu, která chce Volkswagen, zajímá se o ekologii, líbí se jím design Pola. Je pravda, že pozice motoru HTP v Polu byla silná ale my naši budoucnost tohoto modelu vidíme v novém motoru 1,2 TSI (63 kW), resp. motoru 1,4 16V (63 kW).

Samozřejmě se nabízí i to, že jsme si udělali místo i pro up! a částečně je to i pravda.

Takové auto jako Polo by se nemělo prodávat pod 200 tisíc Kč, ale i u tak seriózní automobilky, jako je Volkswagen, by měl existovat v této cenové kategorii nějaký vůz.

Auto.cz: Máte už teď jasno v tom, jak se bude Up! profilovat vedle dalších dvou vozů z New Small Family na českém trhu?

Janeba: Víme, že Škoda začne nabízet Citigo již letos. My s up!em přijdeme v červnu 2012, přičemž předprodej vozů začne nejpozději v březnu 2012, kdy bude zveřejněn kompletní ceník.

Proč nabíháme v červnu? Chceme nabídnout kompletní paletu: tří- i pětidveřový model a taky automat, který bude k dispozici až v červnu 2012. Navíc nabídneme i pohon na CNG, který Citigo nabízet nebude.

Auto.cz: Co si myslíte o reexportech vozů prodaných v ČR? Kdo na nich získává? Kdo na nich ztrácí? Dá se s tím vůbec něco dělat?

Janeba: Globalizace trhu, resp. jednotný evropský trh s sebou nese i takové možnosti jako je snadný nákup vozidel v jiné zemi. Fenomén reexportů se rozmohl zejména v posledních třech letech. Co je pozitivní, v roce 2011 je jich výrazně méně než v roce 2010, na druhou stranu, bojovat se proti nim nějak výrazně nedá.

Jako reexport chápu situaci zákazníka, který přijede do ČR, koupí si u našeho dealera auto a odveze si jej do své domovské země, kde jej zaregistruje. S tím není problém, to nám nevadí. Zákazníci přijíždějí hlavně proto, že ceny na českém trhu klesly za posledních roky až o 20 % a když k tomu připočítáte odlišné vnímání hodnoty značky Volkswagen například v sousedním Německu, je zájem zákazníků z této země přirozený.

Co nám vadí je to, že na této situaci začali vydělávat někteří překupníci. To je nelegální. S tím se bojovat dá. A s tím dnes bojujeme. Náš dealer nesmí prodat překupníkovi auto, může ho prodat pouze konečnému zákazníkovi a my to velmi pečlivě sledujeme, protože tyto prodeje prostředníkům jsou pro nás nepřijatelné. My bychom chtěli auta prodávat v Čechách, aby s nimi zákazníci jezdili a jezdili k nám na servis.

Auto.cz: Jaké novinky můžeme očekávat na českém trhu?

Janeba: Volkswagen má širokou modelovou paletu a rok 2012 bude nabitý novinkami. Na jaře 2012 můžu českým zákazníkům už dnes přislíbit kromě již avizovaného nového modelu Beetle, také modernizovanou podobu čtyřdveřového komfortního kupé Passat CC . Dále pak up! společně s modelem Passat Alltrack v létě a v závěru roku přijde zbrusu nový Golf sedmé generace, který bude představen na autosalonu v Paříži. V roce 2013 se můžeme těšit na uvedení elektrické verze e-up!, která zásadně změní celé auto a jeho provozní vlastnosti. A bude to vlastně i velký test toho, jak moc je český trh na něco takového připraven.

Auto.cz: Děkujeme za rozhovor.

Ondřej Láník
Diskuze (14)
16. 11. 2011 08:17
Re: Passat 4Motion - dodací lhůta je naprosto neúnosná...
To je těžké spočítat, protože v ČR na 4Motion nedostane zákazník Business paket(na dvoukolku je zdarma) a tak je třeba za např. xenony připlácet... v Německu mají politiku jinou(např. jsem dostal servis a spotřební náhradní díly "zdarma" po dobu záruky), ale v reálu byl rozdíl cca. 60 000 Kč - bohužel... (možná někdo dokáže vyrazit lepší podmínky, ale já chtěl hlavně auto :-) )...
Avatar - saldy
15. 11. 2011 23:20
Re: ....
Hele ty, nebuď na něj zlý!
[odkaz] >:-[]
15. 11. 2011 22:48
Re: Passat 4Motion - dodací lhůta je naprosto neúnosná...
Krize v praxi.. jaký byl finální cenový rozdíl ČR x Německo?
15. 11. 2011 18:03
Passat 4Motion - dodací lhůta je naprosto neúnosná...
Vlastní zkušenost(žádný kamarád, známý a jedna paní povídala):
Situace s objednávkou Passatu 4Motion je v ČR opravdu katastrofální, nekterý dealer vůbec nevezme objednávky (Porsche Plzeň), jiný (Klokočka) řekne, že dodací lhůta je 1 rok! – To je naprostá katastrofa!!! Prý ČR není podporovaný trh atd… V Drážďanech ale dealer VW přijal objednávku bez problémů a termín dodání je 4 až 8 týdnů!!! V Německu zákazník prostě čekat nemusí…
Myslím, že by se pan ředitel měl více snažit, takhle zákazníky určitě nezíská…
Já bohužel vyměknul, protože Passat nabízel hodně muziky za relativně slušné peníze se širokou mírou individualizace (Superb byl o poznání dražší, Legacy také a navíc nenabízí mnou požadovanou výbavu (klimatizovaná sedadla, vyhřívané čelní sklo…), no a pokud jsem chtěl karoserii kombi a 4x4 v naftě, tak jsem moc jiných možností neměl… (Volvo, MB, Audi a BMW jsou cenově již moc vysoko…).
Avatar - Glaukos
15. 11. 2011 15:22
Re: ....
:yes: