Volkswagen 1,6 TDI: Modulární konstrukce nového turbodieselu bude základem dalších motorů
Konstrukce motoru 1,6 TDI je zcela nová a navržená podle modulárního principu. Na stejném základě tak v budoucnu vzniknou další motory s různými objemy – slovy Falka Rudolpha, ředitele vývoje dieselových motorů VW, je 1,6 TDI „tak univerzální jako Golf“.
Zatím byly oficiálně oznámeny tři výkonové varianty výchozího objemu – 55 kW, která zůstane u Volkswagenu vyhrazena pro Polo, 66 kW, která se bude nabízet jak ve standardní verzi, tak jako úspornější BlueMotion, a vrcholná 77 kW.
Základní konstrukční znaky jsou shodné s 2,0 TDI – nový vznětový čtyřválec má šestnáctiventilový rozvod, vstřikování common-rail, standardně filtr pevných částic a vyhovuje podmínkám emisní normy Euro 5. Vstřikování paliva pod tlakem 1600 bar řídí piezo-aktuátor, který zaručuje vysokou rychlost, přesnost dávkování a načasování. Při optimalizaci motoru s ohledem na vyšší účinnost se konstruktéři zaměřili na snížení tření, konkrétně u klikové hřídele, ventilů a olejového čerpadla. Vyšší efektivitě také napomáhá čtvercový poměr vrtání a zdvihu, který znamená nízkou úroveň tření na vložkách válců.
Výkon základní verze je 55 kW při 4000 min -1 a maximum točivého momentu 195 Nm mezi 1500 a 2000 min -1. Nové Polo s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 13,9 s a maximální rychlost je 170 km/h, kombinovaná spotřeba je 4,2 l/100 km. Tato varianta tedy bude konkurovat Renaultu Clio 1,5 dCi o výkonu 63 kW (200 Nm), které má 190 Nm a v kombinovaném cyklu spotřebuje 4,4 l/100 km, Opelu Corsa 1,3 CTDI s výkonem 55 kW, který při maximu točivého momentu 170 Nm spotřebuje v kombinovaném cyklu 4,1 l/100 km, nebo Fiatu Grande Punto se stejným motorem (55 kW, 170 Nm, 4,5 l/100 km). Všechny jmenované verze představují základní turbodiesely pro uvedené modely a mají pětistupňovou manuální převodovku.
Další dvě verze – 66 a 77 kW – mají v Polu udávanou kombinovanou spotřebu také 4,2 l/100 km. 66kilowattový 1,6 TDI má maximum točivého momentu 230 Nm při 1500 až 2500 -1, nejsilnější varianta pak 250 Nm ve stejném rozpětí otáček. Další technické údaje zatím Volkswagen nezveřejnil.
Volkwagen Polo - vznětové motory při uvedení na trh | |||
Vznětové motory | 1,6 TDI CR DPF | 1,6 TDI CR DPF | 1,6 TDI CR DPF |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 55/4000 | 66/- | 77/4400 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 195/1500-2000 | 230/1500-2500 | 250/1500-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 170 | 180 | 189 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,9 | - | 10,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,2 | 4,2 | 4,2 |
Ze standardního 1,6 TDI o výkonu 66 kW je odvozená také úspornější verze BlueMotion, která má vedle dalších úprav systém automatického vypínání motoru start-stop. Polo poháněné tímto motorem bude mít kombinovanou spotřebu jen 3,6 l/100 km.