Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen 1,6 TDI: Modulární konstrukce nového turbodieselu bude základem dalších motorů

Diskuze (97)
Motor 1,6 TDI ve Volkswagenech a dalších značkách německého koncernu postupně nahradí slabší verze motoru 1,9 TDI. Varianty o výkonu 55, 66 a 77 kW se budou nabízet v novém Polu, ještě letos se ale také dostanou do Golfu a dalších modelů skupiny VW.

Konstrukce motoru 1,6 TDI je zcela nová a navržená podle modulárního principu. Na stejném základě tak v budoucnu vzniknou další motory s různými objemy – slovy Falka Rudolpha, ředitele vývoje dieselových motorů VW, je 1,6 TDI „tak univerzální jako Golf“.

Zatím byly oficiálně oznámeny tři výkonové varianty výchozího objemu – 55 kW, která zůstane u Volkswagenu vyhrazena pro Polo, 66 kW, která se bude nabízet jak ve standardní verzi, tak jako úspornější BlueMotion, a vrcholná 77 kW.

Základní konstrukční znaky jsou shodné s 2,0 TDI – nový vznětový čtyřválec má šestnáctiventilový rozvod, vstřikování common-rail, standardně filtr pevných částic a vyhovuje podmínkám emisní normy Euro 5. Vstřikování paliva pod tlakem 1600 bar řídí piezo-aktuátor, který zaručuje vysokou rychlost, přesnost dávkování a načasování. Při optimalizaci motoru s ohledem na vyšší účinnost se konstruktéři zaměřili na snížení tření, konkrétně u klikové hřídele, ventilů a olejového čerpadla. Vyšší efektivitě také napomáhá čtvercový poměr vrtání a zdvihu, který znamená nízkou úroveň tření na vložkách válců.

Výkon základní verze je 55 kW při 4000 min -1 a maximum točivého momentu 195 Nm mezi 1500 a 2000 min -1. Nové Polo s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 13,9 s a maximální rychlost je 170 km/h, kombinovaná spotřeba je 4,2 l/100 km. Tato varianta tedy bude konkurovat Renaultu Clio 1,5 dCi o výkonu 63 kW (200 Nm), které má 190 Nm a v kombinovaném cyklu spotřebuje 4,4 l/100 km, Opelu Corsa 1,3 CTDI s výkonem 55 kW, který při maximu točivého momentu 170 Nm spotřebuje v kombinovaném cyklu 4,1 l/100 km, nebo Fiatu Grande Punto se stejným motorem (55 kW, 170 Nm, 4,5 l/100 km). Všechny jmenované verze představují základní turbodiesely pro uvedené modely a mají pětistupňovou manuální převodovku.

Další dvě verze – 66 a 77 kW – mají v Polu udávanou kombinovanou spotřebu také 4,2 l/100 km. 66kilowattový 1,6 TDI má maximum točivého momentu 230 Nm při 1500 až 2500 -1, nejsilnější varianta pak 250 Nm ve stejném rozpětí otáček. Další technické údaje zatím Volkswagen nezveřejnil.

Volkwagen Polo - vznětové motory při uvedení na trh
Vznětové motory1,6 TDI CR DPF1,6 TDI CR DPF1,6 TDI CR DPF
Zdvihový objem [cm3]159815981598
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]55/400066/-77/4400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]195/1500-2000230/1500-2500250/1500-2500
Max. rychlost [km/h]170180189
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,9-10,4
Komb. spotřeba [l/100 km]4,24,24,2

Ze standardního 1,6 TDI o výkonu 66 kW je odvozená také úspornější verze BlueMotion, která má vedle dalších úprav systém automatického vypínání motoru start-stop. Polo poháněné tímto motorem bude mít kombinovanou spotřebu jen 3,6 l/100 km.

Diskuze (97)
Avatar - Hammunasakra
11. 7. 2009 12:48
Re: Milý Sedvo!
Proč "bohudík"?
Nový 2.2 diesel od Mazdy je prima, ale že by nějak "dramaticky" PŘEvyšoval Biturbo od PSA ...
... a starý 2litr - ten kdysi BÝVAL "zajímavý", ale "náhradu" už vskutku POTŘEBOVAL!
NEjste žádná "fanynka" 2.0 HDi (TDCi), ale jak 1.6 HDi (TDCi) tak 2.2 HDi Biturbo (to Ford NEpoužívá) jsou docela NADprůměrné motory... (Mazda MUSELA "vyvinout" vlastní 2.2 (v slabší výkonové variantě sloužící i jako náhrada za 2.0 MZR-CD), neb PSA z nějakého důvodu NE"dává" Ford(u) a "jeho" automobilkám onen 2.2 HDi Biturbo (čož je ŠKODA, ta 2 turba MAJí smysl - tak "pohodově" plochou křivku točMOMENTu a výkon "kdykoliv" jinak NEdosahnete...)
PS: Já se ptala "svého" šéftechnika (z autorizovaného servisu) a JAK to v praxi "funguje" jsem napsala a PROBLÉMy zatím NEbyly a NEjsou - PROBLÉM je ale "hrubé" PODtáčení tachometrů v česku (klidně o 100.000 km - což se nedávno "přihodilo" kamarádovi kupujícímu tříletou C5) - a PAK/poté samozřejmě MŮŽE nastat "problém" s výměnou rozvodů (to ale není "problém/chyba" motoru/rozvodů, ale JEN a POUZE onoho podvodníka/zloděje, který onen PODFUK/PODVOD "udělal/spáchal").
Ostatně STEJNÉ je to s ředěným palivem (v česku cca 10% paliv NEsplňuje normy = poškozuje motor) - někdo na tom (VELMi!) "příjemně" vydělá - vy zaplatíte (zbytečně) docela DRAHOU opravu vstřikovačů (a ještě se mezi lidmi říká, že common rail je NEspolehlivý - misto aby "do průvanu" POVĚSILi ty KDO to ZPŮSOBILi ... tady jistě MĚKKÉ "i", neb to dělají "chlapi", že? ;-)
Pěkný den :-)
10. 7. 2009 11:18
Řemen nebo řetěz ?
Má nová 1,6TDI rozvodový řetěz nebo řemen?
19. 5. 2009 18:56
Re: Milý Sedvo!
Bohužel nebo bohudík v Mazdě 6 není nic od PSA ani od Fordu.

Mazda používá 2,0 MZR-CD typ RF vlastní konstrukce.

Motory HDi jsou jenom v Mazdě 2 a 3, které mají stejnou podvozkovou platformu jak Ford.
Mazda 6 má vlastní platformu a používá vlastní motory.

PS: jinak jsem se ptal ještě technika, co nedělá v autorizovaném servise a nikdy by kontrolu rozvodů nedělal, jedině jejich výměnu a to z principu, že pokud by řekl, že je to v pořádku a něco se stalo, tak on by za to ručil. Ale to je hlavně z důvodů, že neví kolik skutečně má auto najeto.
Avatar - Hammunasakra
19. 5. 2009 15:47
Re: Milý Sedvo!
To chápu - u mne je to vlastně STEJNÉ jako u vás, jen s tím rozdílem, že výměna probíhá každých 240.000 km (no v reálu asi JEDNOU za "život" vozu.. :-)
Mazda i Ford ale používají motory HDi (pod KRYCíMi názvy TDCi a MZ-CD ;-) ) takže by - dle MÉHO "mozešku" měli postupovat alespoň u těchto motorů STEJNĚ - si myslím já..
PS: Alespoň jsem "našli" jeden z důvodů, PROČ se tu lidé zrovna na Citroën dívají tak nějak "divně/jinak/zvláště" ;-)
Pěkný den :-)
19. 5. 2009 13:12
Re: Milý Sedvo!
Pokud je běžnou praxí v Citroenu kontrola rozvodového řemenu, tak s tím asi nic nenadělám a možná to tak bude.
Ale to bude asi jenom v Citroenu, kam jezdím do servisu Mazda/Ford, tak kontrola rozvodového řemene neexistuje. Výrobce garantuje výdrž a pokud nevydrží, tak výrobce poskytne nový motor, to mi řekl přímo šéftechnik toho servisu.

V mém autě je motor od Mazdy a řemen se vyměňuje každých 120000 km a to je pro mě podstatné.