Volvo: Do roku 2020 budeme vyrábět auta v nichž nikdo nezemře

Volvo: Do roku 2020 budeme vyrábět auta v nichž nikdo nezemře

 
 

Švédská automobilka si dala za cíl v horizontu jedné dekády zcela eliminovat smrtelná a vážná zranění při dopravních nehodách.

Volvo a bezpečnost v automobilové branži jsou takřka synonyma. Vývojáři se vždy snažili o to, aby byl každý nový vůz značky bezpečnější než ten předchozí. Do roku 2020 by se mělo podařit radikálně snížit, případně zcela eliminovat smrtelná a vážná zranění při dopravních nehodách. Volvo toho chce dosáhnout pomocí moderních elektronických systémů.

Detekce chodců

Jedním z nich je upozornění na nebezpečí kolize s jiným vozidlem nebo překážkou, které je doplněno automatickým brzděním. Další vývoj směřuje ke správné detekci okamžiku, kdy má automobil začít brzdit. Bude se tak moci vyhnout srážce i v případě, pokud řidič nezareaguje. Pokud už k ní dojde, vozidlo samo přivolá elektronickým signálem potřebnou pomoc.

Volvo také pracuje na elektronickém systému zjišťování chodců. V mřížce chladiče je umístěn radar, který snímá objekty před sebou a spolupracuje s kamerou s poměrně vysokým rozlišením. Pokud chodec vstoupí do vozovky, řidič nereaguje a jede menší rychlostí než 25 km/h, elektronika nehodě zabrání. Nejdříve pochopitelně člověka za volantem varuje, jak akusticky, tak i blikajícím světlem na head-up displeji. Pokud jede automobil rychleji než zmíněných 25 km/h, systém se bude snažit zmírnit následky nehody na co nejnižší možnou míru. Podle Volva znamená zavedení tohoto systému snížení počtu úmrtí nejzranitelnějších účastníků silničního provozu při kolizi s automobilem o 85 %. Měl by být nabídnut zákazníkům již v příštím roce, chystá se pro novou generaci S60.

Automatické brzdění dokáže pomoci také při nárazech zezadu. Statistiky totiž říkají, že při těchto poměrně běžných nehodách polovina řidičů vůbec nebrzdí. Systém funguje podobně jako lidské oko, zatím má ale i jeho nevýhody. Špatně vidí ve tmě a v nepříznivém počasí.

Mluvící auta

Hudbou budoucnosti, byť relativně blízké, je komunikace mezi dvěma a více vozidly a také výměna informací s potřebnou infrastrukturou. To se ovšem netýká jen vozů Volvo, ale i jiných značek. Zatím není jasné, jak spolu budou automobily mluvit, jisté je jen to, že jazyk musí být společný. Levnější cestou je pochopitelně využití stávající architektury a komunikačních protokolů. Na infrastruktuře spolupracuje společnost Volvo Cars se Švédskou silniční správou.

Dalším objektem zájmu je chování řidičů, a to zejména těch starších, kteří hlavně na křižovatkách mohou ohrozit ostatní účastníky silničního provozu, neboť se chovají nevyzpytatelně. K testům tohoto druhu slouží zhruba stovka vozů typových řad V70 a XC70, která je vybavena kamerami. Ty snímají pohyby hlavy a očí, nechybí ani datová sběrnice, která zaznamenává údaje z bezpečnostních prvků v automobilu. Vše se ukládá na pevný disk, který poté výzkumní pracovníci podrobují analýze. Výsledkem pak jsou lepší asistenční systémy, které minimálně zasahují do činnosti řidiče při běžné jízdě a dokáží jednoznačně identifikovat krizové situace.

ACC a City Safety

Již v současné době patří Volvo mezi značky, které nabízí do vozů adaptivní tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control). Ten funguje i při velmi nízkých rychlostech a i tehdy je schopen udržet bezpečnou vzdálenost od vozidel okolo. Předchozí verze do rychlosti 30 km/h nefungovala.

Dalším elektronickým souvisejícím pomocníkem je City Safety, který se montuje od konce loňského roku do menšího SUV XC60. Ten napomáhá deceleraci vozidla, když se vpředu jedoucí automobil zastaví, či prudce zabrzdí. Pokud je rozdíl rychlosti obou menší než 15 km/h, dokáže jej dokonce sám zastavit.

Výše popsaný nový systém v chystaném S60 bude účinnější, City Safety se netýká chodců.

Za tento přínos bezpečnosti cestujících získala švédská automobilka takřka dvě desítky ocenění, poslední jí udělil nizozemský časopis Auto Week. Mimochodem, statistiky ukazují, že za poslední půlstoletí se Volvu podařilo snížit počet vážných úrazů při dopravních nehodách o polovinu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář: Realitní bublina je opět ve hře Komentář: Realitní bublina je opět ve hře

Ve středu byla zveřejněna statistika Eurostatu vývoje cen…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu Senát dnes v noci…

Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci

Irácký velvyslanec Valíd Šiltágh vyzval české firmy k…

O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

 

Štítky Volvo Statistiky

 

Přidat názorDiskuse: Volvo: Do roku 2020 budeme vyrábět auta v…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Kubera o „boji“ o Hrad: Valenta dodá vrtulník, žena se na mou kandidaturu mračí

Kubera o „boji“ o Hrad: Valenta dodá vrtulník, žena…

Senátor a dlouholetý teplický primátor Jaroslav Kubera (ODS) se už chystá na případnou prezidentskou kampaň.…

„Osekaná“ kandidátka ČSSD na jihu Čech je kompletní. Po Zimolovi odešlo 9 lidí

„Osekaná“ kandidátka ČSSD na jihu Čech je kompletní.…

Jihočeští sociální demokraté po sporech s celostátním vedením ČSSD potvrdili v korespondečním hlasování členů,…

 

iSport.cz

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a zdravil legendu Tour

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a…

PŘÍMO Z FRANCIE | V naprosté pohodě je na Tour de France obhájce titulu Chris Froome. Až v takové, že si během…

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné otazníky mám vyřešené

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné…

Pětigólový ranec si odnesl ostravský Baník z generálky proti druholigovému Třinci. Soupeři, s nímž v minulé…

 

Reflex.cz

Michal Hrůza o svém úrazu v Ostravě a o tom, jak se podruhé narodil

Michal Hrůza o svém úrazu v Ostravě a o tom, jak se…

Přemýšlel jsem, bez které „hlášky“ by se žádný hudební festival neobešel. Kterou větu slýchám každou chvíli,…

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…