Volvo: Do roku 2020 budeme vyrábět auta v nichž nikdo nezemře

Volvo: Do roku 2020 budeme vyrábět auta v nichž nikdo nezemře

 
 

Švédská automobilka si dala za cíl v horizontu jedné dekády zcela eliminovat smrtelná a vážná zranění při dopravních nehodách.

Volvo a bezpečnost v automobilové branži jsou takřka synonyma. Vývojáři se vždy snažili o to, aby byl každý nový vůz značky bezpečnější než ten předchozí. Do roku 2020 by se mělo podařit radikálně snížit, případně zcela eliminovat smrtelná a vážná zranění při dopravních nehodách. Volvo toho chce dosáhnout pomocí moderních elektronických systémů.

Detekce chodců

Jedním z nich je upozornění na nebezpečí kolize s jiným vozidlem nebo překážkou, které je doplněno automatickým brzděním. Další vývoj směřuje ke správné detekci okamžiku, kdy má automobil začít brzdit. Bude se tak moci vyhnout srážce i v případě, pokud řidič nezareaguje. Pokud už k ní dojde, vozidlo samo přivolá elektronickým signálem potřebnou pomoc.

Volvo také pracuje na elektronickém systému zjišťování chodců. V mřížce chladiče je umístěn radar, který snímá objekty před sebou a spolupracuje s kamerou s poměrně vysokým rozlišením. Pokud chodec vstoupí do vozovky, řidič nereaguje a jede menší rychlostí než 25 km/h, elektronika nehodě zabrání. Nejdříve pochopitelně člověka za volantem varuje, jak akusticky, tak i blikajícím světlem na head-up displeji. Pokud jede automobil rychleji než zmíněných 25 km/h, systém se bude snažit zmírnit následky nehody na co nejnižší možnou míru. Podle Volva znamená zavedení tohoto systému snížení počtu úmrtí nejzranitelnějších účastníků silničního provozu při kolizi s automobilem o 85 %. Měl by být nabídnut zákazníkům již v příštím roce, chystá se pro novou generaci S60.

Automatické brzdění dokáže pomoci také při nárazech zezadu. Statistiky totiž říkají, že při těchto poměrně běžných nehodách polovina řidičů vůbec nebrzdí. Systém funguje podobně jako lidské oko, zatím má ale i jeho nevýhody. Špatně vidí ve tmě a v nepříznivém počasí.

Mluvící auta

Hudbou budoucnosti, byť relativně blízké, je komunikace mezi dvěma a více vozidly a také výměna informací s potřebnou infrastrukturou. To se ovšem netýká jen vozů Volvo, ale i jiných značek. Zatím není jasné, jak spolu budou automobily mluvit, jisté je jen to, že jazyk musí být společný. Levnější cestou je pochopitelně využití stávající architektury a komunikačních protokolů. Na infrastruktuře spolupracuje společnost Volvo Cars se Švédskou silniční správou.

Dalším objektem zájmu je chování řidičů, a to zejména těch starších, kteří hlavně na křižovatkách mohou ohrozit ostatní účastníky silničního provozu, neboť se chovají nevyzpytatelně. K testům tohoto druhu slouží zhruba stovka vozů typových řad V70 a XC70, která je vybavena kamerami. Ty snímají pohyby hlavy a očí, nechybí ani datová sběrnice, která zaznamenává údaje z bezpečnostních prvků v automobilu. Vše se ukládá na pevný disk, který poté výzkumní pracovníci podrobují analýze. Výsledkem pak jsou lepší asistenční systémy, které minimálně zasahují do činnosti řidiče při běžné jízdě a dokáží jednoznačně identifikovat krizové situace.

ACC a City Safety

Již v současné době patří Volvo mezi značky, které nabízí do vozů adaptivní tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control). Ten funguje i při velmi nízkých rychlostech a i tehdy je schopen udržet bezpečnou vzdálenost od vozidel okolo. Předchozí verze do rychlosti 30 km/h nefungovala.

Dalším elektronickým souvisejícím pomocníkem je City Safety, který se montuje od konce loňského roku do menšího SUV XC60. Ten napomáhá deceleraci vozidla, když se vpředu jedoucí automobil zastaví, či prudce zabrzdí. Pokud je rozdíl rychlosti obou menší než 15 km/h, dokáže jej dokonce sám zastavit.

Výše popsaný nový systém v chystaném S60 bude účinnější, City Safety se netýká chodců.

Za tento přínos bezpečnosti cestujících získala švédská automobilka takřka dvě desítky ocenění, poslední jí udělil nizozemský časopis Auto Week. Mimochodem, statistiky ukazují, že za poslední půlstoletí se Volvu podařilo snížit počet vážných úrazů při dopravních nehodách o polovinu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

 

Štítky Volvo Statistiky

 

Přidat názorDiskuse: Volvo: Do roku 2020 budeme vyrábět auta v…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát gól z každé situace

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát…

V kvalifikačním cyklu byl jeho velkou oporou a sázet na něj bude chtít i na EURO v Polsku. Bez nejlepšího…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…