Volvo má těhotnou figurínu pro crashtesty !

Volvo má těhotnou figurínu pro crashtesty !

 
26.6. 2002 Ondřej Šuch

Pravda, jde zatím jen o počítačový model, ale i tak mají Seveřané o pozornost postaráno. Používat pásy v těhotenství nebo ne? Čtěte!

V dnešní době jsou všichni cestující v automobilech chráněni komplexními bezpečnostními systémy – všichni, kromě dosud nenarozených dětí. Výzkumníci mají stále překvapivě málo informací o vlivu automobilových nehod na lidský plod. S cílem vnést více světla do této oblasti vyvinula společnost Volvo Car Corporation první počítačový model „těhotné“ zkušební figuríny na světě.

„Nyní můžeme sledovat skutečně celý životní cyklus člověka“, říká Camilla Palmertz, odbornice na biomechaniku ve Volvo Cars Safety Centre. „Největší výhodou je to, že můžeme libovolně měnit velikost matky i plodu podle toho, co právě hodláme studovat.” Virtuální zkušební figurína představuje ženu v pozdní fázi těhotenství, neboť v tomto období jsou nehody pro nenarozené děti nejvíce nebezpečné. Základní geometrické parametry byly dokončeny v lednu. Od té doby byla většina času věnována zpřesňování modelu. „Nyní je model dokončen a začali jsme na něm provádět simulace čelních nárazů.” Účelem těchto testů je zjistit, jaký vliv mají na těhotnou ženu a její plod bezpečnostní pásy a airbag při simulovaných automobilových nehodách.

Počítačový model umožňuje detailní studium pohybu pásu, vlivu pásu a airbagu na dělohu, placentu a na plod a také to, jak se plod pohybuje ve vztahu k matčině tělu. To však zdaleka není vše. Model současně umožňuje testování nových konstrukcí bezpečnostních pásů a dalších bezpečnostních systémů. „Jsem si jista, že existuje prostor pro další vývoj tříbodových bezpečnostních pásů tak, aby tyto pásy byly pohodlnější a aby nabízely ještě lepší ochranu,” prohlašuje Camilla Palmertz.

Dnes se mnohé těhotné ženy zajímají o to, zda bezpečnostní pás může při nehodě poškodit jejich nenarozené dítě. Všichni výzkumníci se však shodují na tom, že ženy by měly bezpečnostní pás vždy používat. „Velkou pozornost je však zapotřebí věnovat správnému použití pásu. Ten by měl procházet mezi prsy a co nejníže přes boky. Spodní část pásu se nikdy nesmí dostat do takové polohy, aby přecházela přes bříško maminky,” radí Camilla Palmertz. „V takovém případě by totiž mohlo dojít k poškození plodu.”

Při nehodě jsou jak hrudní koš, tak pánev těhotné ženy zachyceny bezpečnostními pásy, avšak její břicho se může volně pohybovat ve směru působení sil vzniklých při nárazu. Protože plod v těle matky volně plave, je možné jeho poranění rozdělit do dvou hlavních skupin. Častějším z obou druhů je případ, kdy se placenta buď částečně nebo zcela oddělí, což znamená, že dítě nedostává dostatek kyslíku. V menším počtu případů může dojít k poranění hlavy plodu v případě, že se dostane do kontaktu s jednou nebo s více kostmi matčina hrudního koše. „Domníváme se, že k oddělení placenty může dojít proto, že zatímco děloha je relativně pružná, a může proto měnit tvar, placenta není při zrychlení natolik elastická,” vysvětluje Camilla Palmertz. „Je to naše domněnka, která zatím není potvrzena. Proto přikládáme modelu takovou důležitost. Musíme zjistit více informací, abychom byli schopni zajistit co nejlepší možnou ochranu plodu.”

Podle průzkumů provedených ve Švédsku a USA používá pravidelně bezpečnostní pás velká většina těhotných žen (Švédsko 93 %, USA 87 %). Jako důvod nepoužívání pásu ženy uvedly, že je pás dře, že se obávají o nepříznivý účinek pásu na nenarozené dítě a že se pás obtížně zapíná. Ve Švédsku si však přibližně polovina dotazovaných žen stěžuje na nepohodlí způsobené používáním pásu, v USA pak téměř dvě třetiny. Jde především o situaci, kdy se bezpečnostní pás posouvá nahoru po břiše namísto toho, aby zůstal obepnutý kolem boků. Pás poté dře a tlačí na břicho. Poměrně časté byly i stížnosti na to, že pás je těsný kolem prsou a nemá dostatečnou délku.

Virtuální figurína GHIII50% v průřezu

G vychází ze švédského označení těhotenství, HIII označuje Hybrid 3 a 50% znamená padesátý percentil, jinými slovy průměrnou ženu. Model je založen na ženě v konečném stádiu těhotenství, neboť v této době riziko poškození plodu nejvyšší.

„Potřebujeme znát více o tom, jaký vliv má automobilová nehoda na nenarozené dítě,” uvádí Camilla Palmertz, odbornice na biomechaniku ve Volvo Cars Safety Centre. „Tímto způsobem pro něj můžeme zajistit nejlepší možnou ochranu. Již nyní je zcela zřejmé, že všichni cestující v automobilu – ať se jedná o těhotné či nikoliv, potřebují, aby spodní část bezpečnostního pásu procházela co nejníže přes jejich boky.”

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Vávry: Stopy krize Zápisník Jana Vávry: Stopy krize

Kroky Donalda Trumpa dál vyvolávají údiv. A to i u Miloše…

Exministr Krčál končí i ve stranické funkci Exministr Krčál končí i ve stranické funkci

Bývalý ministr práce a sociálních věcí Petr Krčál…

Trump otočil. Nesouhlasí, aby ruští vyšetřovatelé vyslýchali americké občany Trump otočil. Nesouhlasí, aby ruští vyšetřovatelé vyslýchali americké občany

Americký prezident Donald Trump nesouhlasí s návrhem…

 

Štítky Volvo Hybrid

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jak přežít vedro v autě? Tyto základní rady byste měli určitě znát Jak přežít vedro v autě? Tyto základní rady byste měli určitě znát

Léto je v plném proudu, mnoho lidí vyráží svými vozy na…

Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

 





 
Ojetý Citroën C4 II (B71): S jedinou karoserií to má těžké!

Ojetý Citroën C4 II (B71): S jedinou karoserií to má těžké!

Včera

S původní C4 se ke značce Citroën vrátila avantgarda. Bohužel příliš dlouhého trvání neměla, neboť druhé vydání v daném ohledu opět polevilo. Ve všem ostatním však bylo lepší než předchůdce.




Blesk.cz

Matka (†28) tří dětí se oběsila, protože se s ní přestal bavit přítel. Byla opilá a zdrogovaná

Matka (†28) tří dětí se oběsila, protože se s ní…

Keylie Barker (†28) byla nalezena oběšená v poli poté, co se s ní její partner přestal bavit. Naštvaná a…

Tipy na víkend: Unikátní auta za miliony, narozeniny v korunách stromů i závod koňské všestrannosti

Tipy na víkend: Unikátní auta za miliony, narozeniny…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Šílená etapa na Tour kosila sprintery. Bylo to jen o přežití, řekl 109. Sagan

Šílená etapa na Tour kosila sprintery. Bylo to jen o…

V boji o zelený trikot na Tour de France už Peterovi Saganovi nezbyl téměř žádný soupeř. Brutální výšlap na Alpe…

Fotbalový speciál k Fortuna lize už dnes: 84 stran, soupisky, program

Fotbalový speciál k Fortuna lize už dnes: 84 stran,…

Dnes startuje elitní fotbalová soutěž. FORTUNA:Liga. Dá se říct, že je to přelomový ročník. S novým herním…

 

Reflex.cz

Lisabon: Do portugalské metropole za rekordy a na panáka višňovice

Lisabon: Do portugalské metropole za rekordy a na…

Koloniální atmosféra, svěží vzduch oceánu a všude samá nej. Lisabon je místo, kde slunce hřeje po většinu roku…

Vladimír Pikora: Důchodová bomba v Česku tiká a OECD radí

Vladimír Pikora: Důchodová bomba v Česku tiká a OECD radí

Jsme poněkud samorostlý národ. Asi proto, že jsme malí, máme nápadně často pocit, že když nám někdo ze světa…