reklama


Volvo má těhotnou figurínu pro crashtesty !

Volvo má těhotnou figurínu pro crashtesty !

 

Pravda, jde zatím jen o počítačový model, ale i tak mají Seveřané o pozornost postaráno. Používat pásy v těhotenství nebo ne? Čtěte!

V dnešní době jsou všichni cestující v automobilech chráněni komplexními bezpečnostními systémy – všichni, kromě dosud nenarozených dětí. Výzkumníci mají stále překvapivě málo informací o vlivu automobilových nehod na lidský plod. S cílem vnést více světla do této oblasti vyvinula společnost Volvo Car Corporation první počítačový model „těhotné“ zkušební figuríny na světě.

„Nyní můžeme sledovat skutečně celý životní cyklus člověka“, říká Camilla Palmertz, odbornice na biomechaniku ve Volvo Cars Safety Centre. „Největší výhodou je to, že můžeme libovolně měnit velikost matky i plodu podle toho, co právě hodláme studovat.” Virtuální zkušební figurína představuje ženu v pozdní fázi těhotenství, neboť v tomto období jsou nehody pro nenarozené děti nejvíce nebezpečné. Základní geometrické parametry byly dokončeny v lednu. Od té doby byla většina času věnována zpřesňování modelu. „Nyní je model dokončen a začali jsme na něm provádět simulace čelních nárazů.” Účelem těchto testů je zjistit, jaký vliv mají na těhotnou ženu a její plod bezpečnostní pásy a airbag při simulovaných automobilových nehodách.

Počítačový model umožňuje detailní studium pohybu pásu, vlivu pásu a airbagu na dělohu, placentu a na plod a také to, jak se plod pohybuje ve vztahu k matčině tělu. To však zdaleka není vše. Model současně umožňuje testování nových konstrukcí bezpečnostních pásů a dalších bezpečnostních systémů. „Jsem si jista, že existuje prostor pro další vývoj tříbodových bezpečnostních pásů tak, aby tyto pásy byly pohodlnější a aby nabízely ještě lepší ochranu,” prohlašuje Camilla Palmertz.

Dnes se mnohé těhotné ženy zajímají o to, zda bezpečnostní pás může při nehodě poškodit jejich nenarozené dítě. Všichni výzkumníci se však shodují na tom, že ženy by měly bezpečnostní pás vždy používat. „Velkou pozornost je však zapotřebí věnovat správnému použití pásu. Ten by měl procházet mezi prsy a co nejníže přes boky. Spodní část pásu se nikdy nesmí dostat do takové polohy, aby přecházela přes bříško maminky,” radí Camilla Palmertz. „V takovém případě by totiž mohlo dojít k poškození plodu.”

Při nehodě jsou jak hrudní koš, tak pánev těhotné ženy zachyceny bezpečnostními pásy, avšak její břicho se může volně pohybovat ve směru působení sil vzniklých při nárazu. Protože plod v těle matky volně plave, je možné jeho poranění rozdělit do dvou hlavních skupin. Častějším z obou druhů je případ, kdy se placenta buď částečně nebo zcela oddělí, což znamená, že dítě nedostává dostatek kyslíku. V menším počtu případů může dojít k poranění hlavy plodu v případě, že se dostane do kontaktu s jednou nebo s více kostmi matčina hrudního koše. „Domníváme se, že k oddělení placenty může dojít proto, že zatímco děloha je relativně pružná, a může proto měnit tvar, placenta není při zrychlení natolik elastická,” vysvětluje Camilla Palmertz. „Je to naše domněnka, která zatím není potvrzena. Proto přikládáme modelu takovou důležitost. Musíme zjistit více informací, abychom byli schopni zajistit co nejlepší možnou ochranu plodu.”

Podle průzkumů provedených ve Švédsku a USA používá pravidelně bezpečnostní pás velká většina těhotných žen (Švédsko 93 %, USA 87 %). Jako důvod nepoužívání pásu ženy uvedly, že je pás dře, že se obávají o nepříznivý účinek pásu na nenarozené dítě a že se pás obtížně zapíná. Ve Švédsku si však přibližně polovina dotazovaných žen stěžuje na nepohodlí způsobené používáním pásu, v USA pak téměř dvě třetiny. Jde především o situaci, kdy se bezpečnostní pás posouvá nahoru po břiše namísto toho, aby zůstal obepnutý kolem boků. Pás poté dře a tlačí na břicho. Poměrně časté byly i stížnosti na to, že pás je těsný kolem prsou a nemá dostatečnou délku.

Virtuální figurína GHIII50% v průřezu

G vychází ze švédského označení těhotenství, HIII označuje Hybrid 3 a 50% znamená padesátý percentil, jinými slovy průměrnou ženu. Model je založen na ženě v konečném stádiu těhotenství, neboť v této době riziko poškození plodu nejvyšší.

„Potřebujeme znát více o tom, jaký vliv má automobilová nehoda na nenarozené dítě,” uvádí Camilla Palmertz, odbornice na biomechaniku ve Volvo Cars Safety Centre. „Tímto způsobem pro něj můžeme zajistit nejlepší možnou ochranu. Již nyní je zcela zřejmé, že všichni cestující v automobilu – ať se jedná o těhotné či nikoliv, potřebují, aby spodní část bezpečnostního pásu procházela co nejníže přes jejich boky.”

Spolupracujeme s TipCars.com
Alexandria chce nakupovat cestovní kanceláře a hotely Alexandria chce nakupovat cestovní kanceláře a hotely

Po podzimním nákupu polské cestovní kanceláře Net Holiday…

Daňovou revoluci ČSSD cupují politici i analytici Daňovou revoluci ČSSD cupují politici i analytici

Socialisté navrhují čtyři sazby pro fyzické osoby a tři…

Daimler začne v Rusku vyrábět mercedesky, do továrny investoval čtvrt miliardy eur Daimler začne v Rusku vyrábět mercedesky, do továrny investoval čtvrt miliardy eur

Německý koncern Daimler postaví svou první továrnu na…

Kraft se svou strategií narazil, neúspěšná fúze s Unileverem ukazuje její limity Kraft se svou strategií narazil, neúspěšná fúze s Unileverem ukazuje její limity

Pro potravinářský gigant Kraft Heinz může být zajímavé…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl

Fiat Tipo Kombi nabídne zavazadlový prostor 550 litrů,…

Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva

Únik paliva je asi ten poslední důvod ke svolávací akci,…

 






 
Čísla a písmena na pneumatikách. Víte, co znamenají?

Čísla a písmena na pneumatikách. Víte, co znamenají?

Včera

Výrobci pneumatik pomocí kombinace čísel a písmen popisují jejich rozměry a zátěž. Co jaké označení znamená?




Blesk.cz

Verunka (13) skončila po úrazu na lyžích na vozíčku: Rodina shání peníze na nákladnou léčbu

Verunka (13) skončila po úrazu na lyžích na vozíčku:…

Verča byla vždycky aktivní dítě. Jezdila na kolečkových bruslích, kole a milovala lyžování. To se jí ale bohužel…

Marihuaně vstříc. Nizozemci ji asi budou moci pěstovat a prodávat ve velkém

Marihuaně vstříc. Nizozemci ji asi budou moci…

Dolní komora nizozemského parlamentu v úterý podpořila zákon, na základě kterého by bylo možné beztrestně…

 

iSport.cz

Roman dal vlastní gól přes celé hřiště. To jsem ještě nezažil, smutnil

Roman dal vlastní gól přes celé hřiště. To jsem…

Dal dva góly, jenže ten první přes celé hřiště do vlastní brány. Vítkovický útočník Ondřej Roman v dohrávce 42.…

Fotbalová nádhera! City přestřílelo Monako 5:3, Atlético vyhrálo 4:2

Fotbalová nádhera! City přestřílelo Monako 5:3,…

Fantazie, lahoda a koncert. Tak by se daly shrnout dva úterní zápasy osmifinále Ligy mistrů, ve kterých padlo…

 

Reflex.cz

Kadeřnice s maturitou z matiky? Sorry jako...

Kadeřnice s maturitou z matiky? Sorry jako...

Ministerstvo školství předvádí zajímavé myšlenkové pochody, které zřejmě vyústí v povinný doktorát z filosofie…

Nukleární domov: Pekingská chudina žije v Maových protiatomových krytech

Nukleární domov: Pekingská chudina žije v Maových…

V 60. a 70. letech se v Číně začaly hromadně stavět bunkry schopné odolat jaderné hrozbě. Mao Ce-tung byl…

 
 
reklama