Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo vyvíjí nejrychlejší hybridní tahač

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Mean Green je nový truck, který postavil tým nadšenců ve Volvu. Jejich cílem je rychlostní rekord na 1000 metrů s pevným startem.

Za volant hybridního speciálu Mean Green při pokusu o překonání rekordu usedne závodník Boije Ovebrink. Pokus se uskuteční na jaře příštího roku.

Ovebrink má s překonáváním rekordů za volantem tahačů Volvo několikaleté zkušenosti. Za příklad může posloužit rekord z listopadu roku 2007, kdy s Volvem NH16 pojmenovaným The Wild Viking urazil kilometr s pevným startem průměrnou rychlostí 158,829 km/h. Překonal tehdy svůj rekord z roku 2001, který měl hodnotu 155,744 km/h.

Nejnovější rekordy pokořil 59letý Boije Ovebrink letos v červnu. S Volvem poháněným 16litrovým dieselem D16 s výkonem 1472 kW (2000 k) a točivým momentem přes 5000 Nm měl na 500 metrů s pevným startem průměrnou rychlost 130,862 km/h a na 1000 metrů 166,698 km/h. Maximální rychlost tohoto rekordního tahače je přes 250 km/h.

Základem nového tahače Mean Green, jehož vývoj vede inženýr Olof Johansson, jsou poloviny dvou rámů, které měly původně zamířit na vrakoviště. Kabina amerického modelu VN pochází z nárazových testů podvozku, při nichž neutrpěla žádné poškození.

Při vývoji byla velká pozornost věnována snížení hmotnosti. Například u přední nápravy se podařilo dosáhnout snížení ze 100 kg na 57 kg. Odstraněním soukolí pro první převodový stupeň z převodovky se ušetřilo dalších 7 kg a úpravou elektroinstalace téměř 6 kg. Nesnižuje se pouze hmotnost tahače. Zhubnout o 20 kg má i Ovebrink, který uvádí, že je v současnosti na půl cesty od tohoto cíle.

Designér Jonas Sandström prostřednictvím programu CAD pracuje na optimalizaci aerodynamiky tahače. Pod jeho karoserií pracuje 16litrový motor přeplňovaný dvojicí turbodmychadel Volvo Penta. Turbodiesel o výkonu 1398 kW (1900 k) spolupracuje s upravenou převodovkou I-Shift a elektromotorem o výkonu 147 kW (200 k) a točivém momentu 1100 Nm.

Mean Green se rozjíždí bez obvyklých zvuků dieselového motoru, protože ten se do hry zapojí až po několika sekundách při rychlosti 60 km/h, kdy Ovebrink může zařadit devátý rychlostní stupeň. Jezdec svůj stroj doslova přirovnává ke korkovému špuntu vystřelenému z lahve šampaňského. Volvo prozatím neuvádí žádné bližší údaje o jízdních výkonech rekordního tahače, ale na jaře se dočkáme oficiálních rekordních jízd.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
7. 11. 2010 15:20
Re: O co jde?
To se redaktorovi asi vymklo. Podle mě je ve výkonu el.motoru chyba možná až v řádu. Není moc logické, aby motorem o výkonu 1900k honili el motůrek o výkonu 200k. I když je možné, že ten el.motůreček bude jen pomáhat spalovacímu motoru. Ale to se z článku nedá vyčíst. Tak nevím.
Avatar - saldy
5. 11. 2010 22:05
že by
další level pro příznivce velkých suv :-O