Volvo XC90 D5 - Výše je lépe (03/2003)

Volvo XC90 D5 - Výše je lépe (03/2003)

 
 

Vstup automobilky Volvo do segmentu SUV je krokem bezmála průlomovým. Model XC 90 jsme měli možnost vyzkoušet již před půl rokem, klasický redakční test ale ukázal, jak se vůz projevuje v typickém českém provozu.

Nebudeme se tedy nyní zabývat představením auta a které jsme již psali zde ani jízdními dojmy - článek zde.

Vůz kategorie luxusní SUV, kam Volvo XC90 nepochybně patří, si zájemce kupuje kvůli kombinaci luxusu, vnitřní variability a zvýšené průchodnosti terénem. Zákazník je obletován ze všech stran a když k již klasickému BMW X5 přibyly nedávno nejnovější konkurenční přírůstky v podobě VW Touareg či Porsche Cayenne, bude mít Volvo o to těžší pozici.

V otázce míry komfortu se severské auto může s konkurencí směle měřit. Vcelku příznivou základní cenu je možné a leckdy i nutné obohatit o řadu prvků nadstandardní výbavy, je ale možno říci, že ceny odpovídají konkurenci. Ze specifik Volva jmenujme alespoň integrovaný GSM telefon, který ale na rozdíl od předchozích verzí v jiných modelech značky postrádá možnost listování v telefonním seznamu. Pochvalu si také zaslouží bezchybně provedené čalouněníobložení interiéru. Za špičkovou lze označit také příplatkovou audiosoustavu, jejíž zvuk patří k tomu nejlepšímu, co jsme kdy v jakém autě slyšeli. Za luxus se ale i u Volva platí a pohled do na konci tohoto testu hovoří za mnohé.

Jednou z nejsilnějších stránek severského SUV je variabilita uspořádání interiéru, což se markantně projevilo zvláště v námi testované sedmimístné verzi. Unikátní je například možnost vyjmutí zadní části středového tunelu, která uvolní prostor mezi předními sedadly a umožní dítěti s vysunutou střední sedačkou v druhé řadě být v bližším a přitom bezpečném kontaktu s rodiči vepředu. Opěradla druhé řady se dají samozřejmě samostatně sklápět, čímž vznikne sice relativně vysoká, nicméně zcela rovná podlaha. Praktická jsou také sedadla třetí řady, která se zcela zasouvají pod podlahu. Jejich využití při přepravě ale předpokládá obsazení spíše dětmi. Téměř samozřejmostí jsou pak sklápěcí stolečky v opěradlech předních sedadel a za příplatek také individuální výstupy audiosoustavy ke druhé a třetí řadě.

V pětimístném uspořádání je zavazadlový prostor dostatečný, nevýhodou je pouze jeho vyšší hrana. Horizontálně rozdělené zadní dveře jdou otevírat lehce a mají hranu dostatečně vysoko, na sklopené dolní třetině se dá bez problémů sedět, ovšem o to horší je přístup ke vzdálenějším zavazadlům...

Na polní cestě či zmrzlém poli se Volvu vcelku líbí, podvozek netrpí pazvuky a posádku díky komfortně nastavenému odpružení spíše šetří. Volvo se také bez problémů proplete lehce rozbahněnou cestou, vše ale záleží na použitých pneumatikách. V porovnání s prvními testovacími jízdami ve Švýcarsku nám jízdní vlastnosti připadaly jistější a předvídatelnější (hlavní podíl mají zřejmě jiné - lepší pneumatiky). V zatáčkách se i přes mírné náklony chová Volvo jistěji než starší sourozenec XC70, sklon k nedotáčivosti dá znát dříve, než k ní skutečně dojde. Sedmnáctipalcová kola, která jsou u sedmimístné varianty standardem, stabilitě vozu velmi pomáhají. Brzdy se zvětšeným průměrem ztrácejí plnou účinnost až po skutečně brutálním opakovaném brždění a ani při plném zatížení nemá poměrně těžký vůz problém se zpomalením.

Testovaný vůz byl osazen v tuzemsku nejžádanějším motorem, pětiválcovým turbodieselemo maximálním výkonu 120 kW, spřaženým s pětistupňovou automatickou převodovkou Geartronic. Relativně nepříznivý poměr hmotnosti a výkonu z velké části supluje hodnota maximálního točivého momentu 340 Nm, ale i přesto musíme konstatovat, že sprinterských výkonů se v této motorizaci majitel nedočká. Převodovka je odstupňována spíše do rychla, a hodnota zrychlení z 0 na 100 km za 12,3 vteřiny svědčí o tom, že klid, rozvaha a důstojnost jsou tomuto vozu daleko vlastnější. Hluk poměrně hluboce znějícího motoru je solidně utlumen, výrazněji se projevuje až ve vyšších otáčkách. Hodnotě průměrné spotřeby 9,1 l, kterou uvádí výrobce, lze věřit. Zapomeňte ale na kick-down a smiřte se s tím, že na rovné dálnici bude při 140-kilometrové rychlosti okamžitá spotřeba okolo11 litrů. Díky poměrně dlouhému zdvihu plynového pedálu je hlídání "lehkosti nohy" docela snadné a při vcelku svižných cestách mimo města nás vůz překvapil i sedmiapůllitrovým průměrem.

Je-li zákazník rozhodnut o koupi vozu této kategorie, lze Volvo XC90 doporučit zejména pro kvalitu zpracování, variabilitu interiéru, úspornou pohonnou jednotku a dostatečné schopnosti jízdy mimo zpevněné cesty. Ke zvážení je pak cena některých prvků zvláštní výbavy a jen průměrná dynamika vznětového motoru.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 645 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 036 500 Kč

Základní výbava:ABS, DSTC vč. RSC, EBA, Airbag řidiče a spolujezdce, SIPS Hlavový/Ramenní airbag, SIPS Hlavový/Ramenní airbag (IC) pro 3. řadu sedadel, SIPS -boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, WHIPS - ochrana při nárazu zezadu, Bezpečnostní sloupek řízení, Předpínače bezpečnostních pásů, Varovná kontrolka "Připoutejte se, prosím", Varovná kontrolka "Připoutejte se, prosím" pro pozici spolujezdce, Nastavitelný volant, Posilovač řízení, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, Nivomat, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, Volvo Alarm vč. náklonového čidla, Náhradní zdroj energie pro Volvo Alarm, Centrální zamykání & Deadlock, Imobilizér, Ukazatel venkovní teploty, Mlhová světla, Přídavné zahřívaní motoru bez časovače (pouze pro dieselové motory), Haldex - pohon všech kol, Ochranná síť v zavazadlovém prostoru, Roleta zavazadlového prostoru, Povinná výbava (lékárnička + výstražný trojúhelník), Dětské pojistky zadní dveře, Integrovaná dětská sedačka v prostředku v 2. řadě sedadel, Příprava na ISOFIX v druhé řadě sedadel, Kůží potažený multifunkční volant, Audio Base Performance včetně CD přehrávače, zesilovač 4x25W, anténa, možnost připojení mikrofonu, 2x reproduktory v předních dveřích, 2x reproduktory v zadních dveřích, 17" brzdný systém, 17" alu ráfky NEPTUNE, 7x17x49, Pneu 235/65 R17 V Continental Adventure Contact, Rezervní kolo pro nouzové dojetí T155/85 R18 Conti Tempa, Zapalovač a popelník, Prodloužená středová konzola s držáky nápojů vzadu, Držák nápojů vpředu, Textilní koberečky 4ks/resp. 6ks, Lampičky na čtení vpředu&vzadu, Samostatná sedadla v 2. řadě, prostřední posuvné, Zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, Střešní ližiny, Čalounění "Siljan" textil/vinyl, Obložení Aluminium - schránka v palubní desce, kulisa řadicí páky, , zadní část prodloužení středové konzoly, Tempomat, Palubní počítač, El. ovládaná okna vpředu a vzadu, El. nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, Automatická klimatizace vč. recirkulace, Pylový filtr, Ventilační otvory v "B" sloupcích, Ventilace v prostoru nohou

Výbava testovaného vozu:základní + Metalická barva - Modrá "Nautic Dark Blue Pearl" (+15.000,-), Čalounění - Kůže - Oak/Arena - přírodní šedá/béžová (+45.000,-), Dřevěný dekor obložení (+28.000,-), Dřevěný dekor volantu (+15.000,-) + PAKET AUDIO PREMIUM SOUND (+35.000,-) Dolby Prologic II, Surround Sound Systém, Rádio / přehrávač CD, 12 reproduktorů, zesilovač 4x70W, anténa, možnost připojení mikrofonu, včetně sluchátek pro řidiče, Přehrávač pro 6 CD (15.500,-), Přehrávač minidisců (15.500,-), Zásuvka pro sluchátka vzadu (5.000,-), Parkovací asistent (15.600,-), Boční okna z vrstveného skla (30.000,-), Integrovaný telefon s ovládáním na volantu (39.900,-), Lapače nečistot (1000,-), Bezpečnostní šrouby na kola z lehké slitiny (4000,-), Display v angličtině (0,-), Dešťový senzor (6500,-)

Trump v OSN odsoudil KLDR, pohrozil jí zničením Trump v OSN odsoudil KLDR, pohrozil jí zničením

Americký prezident Donald Trump v projevu před Valným…

Taxikáři chtějí, aby Krnáčová zastavila Uber. Žádnou schůzku si ale nesjednali Taxikáři chtějí, aby Krnáčová zastavila Uber. Žádnou schůzku si ale nesjednali

Pražští taxikáři nekontaktovali magistrát s žádostí o…

Arca kupuje rakouskou Wiener Privatbank, chce s ní expandovat do Česka Arca kupuje rakouskou Wiener Privatbank, chce s ní expandovat do Česka

Česko-slovenská finanční skupina Arca Capital kupuje…

Nejblíže k vítězství ve dvou tendrech na stavbu D11 jsou Eurovia a Porr Nejblíže k vítězství ve dvou tendrech na stavbu D11 jsou Eurovia a Porr

Ve druhém kole výběrového řízení na stavbu dvou úseků…

 

Štítky SUV Volvo Testy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2401
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 9.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 249 / 941
Objem nádrže (l):72
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2046 / 714
Rozměr pneu:235/65 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4798
b) šířka (mm): 1868
c) výška (mm): 1743
d) rozvor (mm): 2860
e) rozchod vpředu (mm): 1630
f) rozchod vzadu (mm): 1620
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,84
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojeté Toyoty GT86: Zadokolka je úžasně ovladatelná. A spolehlivá Test ojeté Toyoty GT86: Zadokolka je úžasně ovladatelná. A spolehlivá

Ze spolupráce Toyoty a Subaru vzešlo jedno z…

Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD "náhodou" stihne do voleb

20. - 21. října se konají parlamentní volby, a tak není…

 



Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV

Dlouhých 13 let se vyráběla původní řada XC90. Za jejím…

Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál

Stařičké SUV se na čínském trhu bude nadále prodávat s…

 



 
Evropský trh v srpnu 2017: Mercedes třetí mezi značkami, Škoda devátá

Evropský trh v srpnu 2017: Mercedes třetí mezi značkami, Škoda devátá

Dnes 14:58

Mercedes-Benz letos na evropském trhu jasně vládne luxusním značkám. Jasně patrné to bylo i minulý měsíc, kdy dokonce skončil třetí v celkovém pořadí všech značek!




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Rostou! Takové »nadělení« si František přinesl z lesa, nemohl je ani pobrat a rozdal je sousedům

Rostou! Takové »nadělení« si František přinesl z…

V šoku zůstal František Doležal, když se v neděli dopoledne vydal na houby do nedalekého lesa. Našel tam sedm…

 

iSport.cz

Legenda slaví 95. narozeniny! Nejradši se směju, říká Zátopková

Legenda slaví 95. narozeniny! Nejradši se směju,…

Je to den radosti. První dámě českého sportu, olympijské šampionce v hodu oštěpem Daně Zátopkové, je právě dnes…

Jak se bude hrát Laver Cup? Výhry za jeden i tři body, vítěz nejdřív v neděli

Jak se bude hrát Laver Cup? Výhry za jeden i tři…

Start Laver Cupu se blíží kvapíkovým tempem. Tenisová akce pořádaná jako pocta australské legendě Rodu Laverovi…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Irák vyhostí 509 zajatých cizinek, které byly ženami bojovníků Islámského státu. Hrozila jim poprava

Irák vyhostí 509 zajatých cizinek, které byly ženami…

Celkem 509 cizinek a jejich 813 dětí může v Iráku od neděle hovořit o skutečném z pekla štěstí. Vláda v Bagdádu…