Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo XC90 D5 – Výše je lépe (03/2003)

Tomáš Zajíček
Diskuze (10)

Vstup automobilky Volvo do segmentu SUV je krokem bezmála průlomovým. Model XC 90 jsme měli možnost vyzkoušet již před půl rokem, klasický redakční test ale ukázal, jak se vůz projevuje v typickém českém provozu.

Nebudeme se tedy nyní zabývat představením auta, které jsme již psali zde ani jízdními dojmy - článek zde.

Vůz kategorie luxusní SUV, kam Volvo XC90 nepochybně patří, si zájemce kupuje kvůli kombinaci luxusu, vnitřní variability a zvýšené průchodnosti terénem. Zákazník je obletován ze všech stran a když k již klasickému BMW X5 přibyly nedávno nejnovější konkurenční přírůstky v podobě VW Touareg či Porsche Cayenne, bude mít Volvo o to těžší pozici.

V otázce míry komfortu se severské auto může s konkurencí směle měřit. Vcelku příznivou základní cenu je možné a leckdy i nutné obohatit o řadu prvků nadstandardní výbavy, je ale možno říci, že ceny odpovídají konkurenci. Ze specifik Volva jmenujme alespoň integrovaný GSM telefon, který ale na rozdíl od předchozích verzí v jiných modelech značky postrádá možnost listování v telefonním seznamu. Pochvalu si také zaslouží bezchybně provedené čalounění a obložení interiéru. Za špičkovou lze označit také příplatkovou audiosoustavu, jejíž zvuk patří k tomu nejlepšímu, co jsme kdy v jakém autě slyšeli. Za luxus se ale i u Volva platí a pohled do na konci tohoto testu hovoří za mnohé.

Jednou z nejsilnějších stránek severského SUV je variabilita uspořádání interiéru, což se markantně projevilo zvláště v námi testované sedmimístné verzi. Unikátní je například možnost vyjmutí zadní části středového tunelu, která uvolní prostor mezi předními sedadly a umožní dítěti s vysunutou střední sedačkou v druhé řadě být v bližším a přitom bezpečném kontaktu s rodiči vepředu. Opěradla druhé řady se dají samozřejmě samostatně sklápět, čímž vznikne sice relativně vysoká, nicméně zcela rovná podlaha. Praktická jsou také sedadla třetí řady, která se zcela zasouvají pod podlahu. Jejich využití při přepravě ale předpokládá obsazení spíše dětmi. Téměř samozřejmostí jsou pak sklápěcí stolečky v opěradlech předních sedadel a za příplatek také individuální výstupy audiosoustavy ke druhé a třetí řadě.

V pětimístném uspořádání je zavazadlový prostor dostatečný, nevýhodou je pouze jeho vyšší hrana. Horizontálně rozdělené zadní dveře jdou otevírat lehce a mají hranu dostatečně vysoko, na sklopené dolní třetině se dá bez problémů sedět, ovšem o to horší je přístup ke vzdálenějším zavazadlům...

Na polní cestě či zmrzlém poli se Volvu vcelku líbí, podvozek netrpí pazvuky a posádku díky komfortně nastavenému odpružení spíše šetří. Volvo se také bez problémů proplete lehce rozbahněnou cestou, vše ale záleží na použitých pneumatikách. V porovnání s prvními testovacími jízdami ve Švýcarsku nám jízdní vlastnosti připadaly jistější a předvídatelnější (hlavní podíl mají zřejmě jiné - lepší pneumatiky). V zatáčkách se i přes mírné náklony chová Volvo jistěji než starší sourozenec XC70, sklon k nedotáčivosti dá znát dříve, než k ní skutečně dojde. Sedmnáctipalcová kola, která jsou u sedmimístné varianty standardem, stabilitě vozu velmi pomáhají. Brzdy se zvětšeným průměrem ztrácejí plnou účinnost až po skutečně brutálním opakovaném brzdění a ani při plném zatížení nemá poměrně těžký vůz problém se zpomalením.

Testovaný vůz byl osazen v tuzemsku nejžádanějším motorem, pětiválcovým turbodieselemo maximálním výkonu 120 kW, spřaženým s pětistupňovou automatickou převodovkou Geartronic. Relativně nepříznivý poměr hmotnosti a výkonu z velké části supluje hodnota maximálního točivého momentu 340 Nm, ale i přesto musíme konstatovat, že sprinterských výkonů se v této motorizaci majitel nedočká. Převodovka je odstupňována spíše do rychla, a hodnota zrychlení z 0 na 100 km za 12,3 vteřiny svědčí o tom, že klid, rozvaha a důstojnost jsou tomuto vozu daleko vlastnější. Hluk poměrně hluboce znějícího motoru je solidně utlumen, výrazněji se projevuje až ve vyšších otáčkách. Hodnotě průměrné spotřeby 9,1 l, kterou uvádí výrobce, lze věřit. Zapomeňte ale na kick-down a smiřte se s tím, že na rovné dálnici bude při 140-kilometrové rychlosti okamžitá spotřeba okolo11 litrů. Díky poměrně dlouhému zdvihu plynového pedálu je hlídání "lehkosti nohy" docela snadné a při vcelku svižných cestách mimo města nás vůz překvapil i sedmiapůllitrovým průměrem.

Je-li zákazník rozhodnut o koupi vozu této kategorie, lze Volvo XC90 doporučit zejména pro kvalitu zpracování, variabilitu interiéru, úspornou pohonnou jednotku a dostatečné schopnosti jízdy mimo zpevněné cesty. Ke zvážení je pak cena některých prvků zvláštní výbavy a jen průměrná dynamika vznětového motoru.

Tomáš Zajíček
Diskuze (10)
Cena základní sestavy 1 645 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, DSTC vč. RSC, EBA, Airbag řidiče a spolujezdce, SIPS Hlavový/Ramenní airbag, SIPS Hlavový/Ramenní airbag (IC) pro 3. řadu sedadel, SIPS -boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, WHIPS - ochrana při nárazu zezadu, Bezpečnostní sloupek řízení, Předpínače bezpečnostních pásů, Varovná kontrolka "Připoutejte se, prosím", Varovná kontrolka "Připoutejte se, prosím" pro pozici spolujezdce, Nastavitelný volant, Posilovač řízení, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, Nivomat, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, Volvo Alarm vč. náklonového čidla, Náhradní zdroj energie pro Volvo Alarm, Centrální zamykání & Deadlock, Imobilizér, Ukazatel venkovní teploty, Mlhová světla, Přídavné zahřívaní motoru bez časovače (pouze pro dieselové motory), Haldex - pohon všech kol, Ochranná síť v zavazadlovém prostoru, Roleta zavazadlového prostoru, Povinná výbava (lékárnička + výstražný trojúhelník), Dětské pojistky zadní dveře, Integrovaná dětská sedačka v prostředku v 2. řadě sedadel, Příprava na ISOFIX v druhé řadě sedadel, Kůží potažený multifunkční volant, Audio Base Performance včetně CD přehrávače, zesilovač 4x25W, anténa, možnost připojení mikrofonu, 2x reproduktory v předních dveřích, 2x reproduktory v zadních dveřích, 17" brzdný systém, 17" alu ráfky NEPTUNE, 7x17x49, Pneu 235/65 R17 V Continental Adventure Contact, Rezervní kolo pro nouzové dojetí T155/85 R18 Conti Tempa, Zapalovač a popelník, Prodloužená středová konzola s držáky nápojů vzadu, Držák nápojů vpředu, Textilní koberečky 4ks/resp. 6ks, Lampičky na čtení vpředu&vzadu, Samostatná sedadla v 2. řadě, prostřední posuvné, Zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, Střešní ližiny, Čalounění "Siljan" textil/vinyl, Obložení Aluminium - schránka v palubní desce, kulisa řadicí páky, , zadní část prodloužení středové konzoly, Tempomat, Palubní počítač, El. ovládaná okna vpředu a vzadu, El. nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, Automatická klimatizace vč. recirkulace, Pylový filtr, Ventilační otvory v "B" sloupcích, Ventilace v prostoru nohou Kč
Cena testované sestavy 2 036 500 Kč
Výbava testované sestavy základní + Metalická barva - Modrá "Nautic Dark Blue Pearl" (+15.000,-), Čalounění - Kůže - Oak/Arena - přírodní šedá/béžová (+45.000,-), Dřevěný dekor obložení (+28.000,-), Dřevěný dekor volantu (+15.000,-) + PAKET AUDIO PREMIUM SOUND (+35.000,-) Dolby Prologic II, Surround Sound Systém, Rádio / přehrávač CD, 12 reproduktorů, zesilovač 4x70W, anténa, možnost připojení mikrofonu, včetně sluchátek pro řidiče, Přehrávač pro 6 CD (15.500,-), Přehrávač minidisců (15.500,-), Zásuvka pro sluchátka vzadu (5.000,-), Parkovací asistent (15.600,-), Boční okna z vrstveného skla (30.000,-), Integrovaný telefon s ovládáním na volantu (39.900,-), Lapače nečistot (1000,-), Bezpečnostní šrouby na kola z lehké slitiny (4000,-), Display v angličtině (0,-), Dešťový senzor (6500,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2401
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 9.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 249 / 941
Objem nádrže (l): 72
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2046 / 714
Rozměr pneu: 235/65 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4798
b) šířka (mm): 1868
c) výška (mm): 1743
d) rozvor (mm): 2860
e) rozchod vpředu (mm): 1630
f) rozchod vzadu (mm): 1620
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Ozzman
16. 1. 2023 12:44
Re: Zlate casy volva
Řídil sem tu V8, to jelo hezky, ale jen velký motor prémii nedělá, nicméně to auto na svou dobu bylo slušné a asi bych se nebál říct, že to částečně prémiové auto bylo, měl jsem tehdy srovnání třeba s korejskými SUV takové velikosti (jiní je tehdy ještě moc nevyráběli) a to Volvo bylo hodně jinde.
Avatar - Ham.
15. 1. 2023 23:31
Re: Tomu motoru jsem fandil,
Tak to máš dokonale pomotané třídy, tehdejší 530d ani oktávka 1.8T nejsou/nebyly ani zdaleka SUV vyšší třídy. Dobovým konkurentem Touarega V10 v naftě byla X5 3.0d, která za Touaregem V10 silně zaostávala (160 kW 500 Nm versus 230 kW 750Nm), sice ne o 10 parníků jako ta dobová XC90, ale stále o parník. A srovnání se soudobou XC90 B5 máš tady
https://zeperfs.com/…uel8649-1082.htm
20 let starý turek té XC90 ujede v jakémkoliv jízdním režimu, rozdíl v pružném zrychlení 80-180 je pak docela propastný.
Takže pokud Kankunen napsal, že stará XC90 v naftě zoufale nejela, tak ano, nejela a ve své době to bylo nejpomalejší velké SUV v dieselu. Napsat, že soudobý turek V10 také nejel, je nesmysl, na svou dobu (a třídu) to bylo nejrychlejší naftové SUV. Sice asi dost poruchové, ale to je jiná diskuze.
.
15. 1. 2023 22:04
Re: Tomu motoru jsem fandil,
ja teda nemyslel xc90 ale suv vyssi tridy obecne. Tureg v10 jel hur nez soudoba 530d a ve vysledku stejne jako oktavka 1,8t rs. Na to co to bylo bida. Krom toho hmotnost vyssi nez dnesni ev. Ostatne i na tu xc90b5 bych si vsadil vic nez na turka v10. Ale vem si jak se hejbe dneska x5 40i…
Avatar - Ham.
15. 1. 2023 19:00
Re: Tomu motoru jsem fandil,
Tuareg V10, že nejel taky? Vedle tohohle stojícího kusu železa to bylo Ferrari vedle škody 100 a tomu dnešnímu základu (čtyřválec 173+10 kW) o kterém tvrdíš, že jezdí důstojně, by turek V10 ještě dnes ujel s prstem v nose.
15. 1. 2023 14:20
Re: Tomu motoru jsem fandil,
nejelo to, jen co je pravda. Ale třeba takovej Tureg 2,5tdi, Cayenne VR6, ostatne ani Tureg V10 nejel taky. Dneska je to jinde a v základu už to jezdí opravdu důstojně.