Volvo XC90 D5 - Výše je lépe (03/2003)

Volvo XC90 D5 - Výše je lépe (03/2003)

 
 

Vstup automobilky Volvo do segmentu SUV je krokem bezmála průlomovým. Model XC 90 jsme měli možnost vyzkoušet již před půl rokem, klasický redakční test ale ukázal, jak se vůz projevuje v typickém českém provozu.

Nebudeme se tedy nyní zabývat představením auta a které jsme již psali zde ani jízdními dojmy - článek zde.

Vůz kategorie luxusní SUV, kam Volvo XC90 nepochybně patří, si zájemce kupuje kvůli kombinaci luxusu, vnitřní variability a zvýšené průchodnosti terénem. Zákazník je obletován ze všech stran a když k již klasickému BMW X5 přibyly nedávno nejnovější konkurenční přírůstky v podobě VW Touareg či Porsche Cayenne, bude mít Volvo o to těžší pozici.

V otázce míry komfortu se severské auto může s konkurencí směle měřit. Vcelku příznivou základní cenu je možné a leckdy i nutné obohatit o řadu prvků nadstandardní výbavy, je ale možno říci, že ceny odpovídají konkurenci. Ze specifik Volva jmenujme alespoň integrovaný GSM telefon, který ale na rozdíl od předchozích verzí v jiných modelech značky postrádá možnost listování v telefonním seznamu. Pochvalu si také zaslouží bezchybně provedené čalouněníobložení interiéru. Za špičkovou lze označit také příplatkovou audiosoustavu, jejíž zvuk patří k tomu nejlepšímu, co jsme kdy v jakém autě slyšeli. Za luxus se ale i u Volva platí a pohled do na konci tohoto testu hovoří za mnohé.

Jednou z nejsilnějších stránek severského SUV je variabilita uspořádání interiéru, což se markantně projevilo zvláště v námi testované sedmimístné verzi. Unikátní je například možnost vyjmutí zadní části středového tunelu, která uvolní prostor mezi předními sedadly a umožní dítěti s vysunutou střední sedačkou v druhé řadě být v bližším a přitom bezpečném kontaktu s rodiči vepředu. Opěradla druhé řady se dají samozřejmě samostatně sklápět, čímž vznikne sice relativně vysoká, nicméně zcela rovná podlaha. Praktická jsou také sedadla třetí řady, která se zcela zasouvají pod podlahu. Jejich využití při přepravě ale předpokládá obsazení spíše dětmi. Téměř samozřejmostí jsou pak sklápěcí stolečky v opěradlech předních sedadel a za příplatek také individuální výstupy audiosoustavy ke druhé a třetí řadě.

V pětimístném uspořádání je zavazadlový prostor dostatečný, nevýhodou je pouze jeho vyšší hrana. Horizontálně rozdělené zadní dveře jdou otevírat lehce a mají hranu dostatečně vysoko, na sklopené dolní třetině se dá bez problémů sedět, ovšem o to horší je přístup ke vzdálenějším zavazadlům...

Na polní cestě či zmrzlém poli se Volvu vcelku líbí, podvozek netrpí pazvuky a posádku díky komfortně nastavenému odpružení spíše šetří. Volvo se také bez problémů proplete lehce rozbahněnou cestou, vše ale záleží na použitých pneumatikách. V porovnání s prvními testovacími jízdami ve Švýcarsku nám jízdní vlastnosti připadaly jistější a předvídatelnější (hlavní podíl mají zřejmě jiné - lepší pneumatiky). V zatáčkách se i přes mírné náklony chová Volvo jistěji než starší sourozenec XC70, sklon k nedotáčivosti dá znát dříve, než k ní skutečně dojde. Sedmnáctipalcová kola, která jsou u sedmimístné varianty standardem, stabilitě vozu velmi pomáhají. Brzdy se zvětšeným průměrem ztrácejí plnou účinnost až po skutečně brutálním opakovaném brždění a ani při plném zatížení nemá poměrně těžký vůz problém se zpomalením.

Testovaný vůz byl osazen v tuzemsku nejžádanějším motorem, pětiválcovým turbodieselemo maximálním výkonu 120 kW, spřaženým s pětistupňovou automatickou převodovkou Geartronic. Relativně nepříznivý poměr hmotnosti a výkonu z velké části supluje hodnota maximálního točivého momentu 340 Nm, ale i přesto musíme konstatovat, že sprinterských výkonů se v této motorizaci majitel nedočká. Převodovka je odstupňována spíše do rychla, a hodnota zrychlení z 0 na 100 km za 12,3 vteřiny svědčí o tom, že klid, rozvaha a důstojnost jsou tomuto vozu daleko vlastnější. Hluk poměrně hluboce znějícího motoru je solidně utlumen, výrazněji se projevuje až ve vyšších otáčkách. Hodnotě průměrné spotřeby 9,1 l, kterou uvádí výrobce, lze věřit. Zapomeňte ale na kick-down a smiřte se s tím, že na rovné dálnici bude při 140-kilometrové rychlosti okamžitá spotřeba okolo11 litrů. Díky poměrně dlouhému zdvihu plynového pedálu je hlídání "lehkosti nohy" docela snadné a při vcelku svižných cestách mimo města nás vůz překvapil i sedmiapůllitrovým průměrem.

Je-li zákazník rozhodnut o koupi vozu této kategorie, lze Volvo XC90 doporučit zejména pro kvalitu zpracování, variabilitu interiéru, úspornou pohonnou jednotku a dostatečné schopnosti jízdy mimo zpevněné cesty. Ke zvážení je pak cena některých prvků zvláštní výbavy a jen průměrná dynamika vznětového motoru.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 645 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 036 500 Kč

Základní výbava:ABS, DSTC vč. RSC, EBA, Airbag řidiče a spolujezdce, SIPS Hlavový/Ramenní airbag, SIPS Hlavový/Ramenní airbag (IC) pro 3. řadu sedadel, SIPS -boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, WHIPS - ochrana při nárazu zezadu, Bezpečnostní sloupek řízení, Předpínače bezpečnostních pásů, Varovná kontrolka "Připoutejte se, prosím", Varovná kontrolka "Připoutejte se, prosím" pro pozici spolujezdce, Nastavitelný volant, Posilovač řízení, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, Nivomat, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, Volvo Alarm vč. náklonového čidla, Náhradní zdroj energie pro Volvo Alarm, Centrální zamykání & Deadlock, Imobilizér, Ukazatel venkovní teploty, Mlhová světla, Přídavné zahřívaní motoru bez časovače (pouze pro dieselové motory), Haldex - pohon všech kol, Ochranná síť v zavazadlovém prostoru, Roleta zavazadlového prostoru, Povinná výbava (lékárnička + výstražný trojúhelník), Dětské pojistky zadní dveře, Integrovaná dětská sedačka v prostředku v 2. řadě sedadel, Příprava na ISOFIX v druhé řadě sedadel, Kůží potažený multifunkční volant, Audio Base Performance včetně CD přehrávače, zesilovač 4x25W, anténa, možnost připojení mikrofonu, 2x reproduktory v předních dveřích, 2x reproduktory v zadních dveřích, 17" brzdný systém, 17" alu ráfky NEPTUNE, 7x17x49, Pneu 235/65 R17 V Continental Adventure Contact, Rezervní kolo pro nouzové dojetí T155/85 R18 Conti Tempa, Zapalovač a popelník, Prodloužená středová konzola s držáky nápojů vzadu, Držák nápojů vpředu, Textilní koberečky 4ks/resp. 6ks, Lampičky na čtení vpředu&vzadu, Samostatná sedadla v 2. řadě, prostřední posuvné, Zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, Střešní ližiny, Čalounění "Siljan" textil/vinyl, Obložení Aluminium - schránka v palubní desce, kulisa řadicí páky, , zadní část prodloužení středové konzoly, Tempomat, Palubní počítač, El. ovládaná okna vpředu a vzadu, El. nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, Automatická klimatizace vč. recirkulace, Pylový filtr, Ventilační otvory v "B" sloupcích, Ventilace v prostoru nohou

Výbava testovaného vozu:základní + Metalická barva - Modrá "Nautic Dark Blue Pearl" (+15.000,-), Čalounění - Kůže - Oak/Arena - přírodní šedá/béžová (+45.000,-), Dřevěný dekor obložení (+28.000,-), Dřevěný dekor volantu (+15.000,-) + PAKET AUDIO PREMIUM SOUND (+35.000,-) Dolby Prologic II, Surround Sound Systém, Rádio / přehrávač CD, 12 reproduktorů, zesilovač 4x70W, anténa, možnost připojení mikrofonu, včetně sluchátek pro řidiče, Přehrávač pro 6 CD (15.500,-), Přehrávač minidisců (15.500,-), Zásuvka pro sluchátka vzadu (5.000,-), Parkovací asistent (15.600,-), Boční okna z vrstveného skla (30.000,-), Integrovaný telefon s ovládáním na volantu (39.900,-), Lapače nečistot (1000,-), Bezpečnostní šrouby na kola z lehké slitiny (4000,-), Display v angličtině (0,-), Dešťový senzor (6500,-)

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

 

Štítky SUV Volvo Testy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2401
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 9.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 249 / 941
Objem nádrže (l):72
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2046 / 714
Rozměr pneu:235/65 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4798
b) šířka (mm): 1868
c) výška (mm): 1743
d) rozvor (mm): 2860
e) rozchod vpředu (mm): 1630
f) rozchod vzadu (mm): 1620
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,84
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV

Dlouhých 13 let se vyráběla původní řada XC90. Za jejím…

Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál

Stařičké SUV se na čínském trhu bude nadále prodávat s…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…