Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo XC90 D5: Poslední sbohem

Ondřej Chamilla
Diskuze (20)
Stávající Volvo XC90 se již přestalo vyrábět. Rozhodli jsme se vzdát tomuto automobilu hold a ocenit tímto článkem jeho kvality.

Když v roce 2002 pronesl tehdejší viceprezident a šéfdesignér Peter Horbury o prvním klasickém SUV od Volva, že je mužné, ale ne drsňák, svalnaté, ale ne agresivní, pravděpodobně netušil, že jeho čerstvé dítko bude natolik úspěšné, že zůstane ve výrobě dlouhých 12 let a najde si více než 636.000 zákazníků. A ono se to podařilo...

Hned po uvedení na trh si automobil získal respekt odborné veřejnosti, zejména díky kvalitnímu dílenskému zpracování, vysoké úrovni bezpečnosti a uvolněné jízdě bez nesmyslné snahy o sportovnost. Pro zajímavost: Volvo XC90 využíval jako rodinný vůz také známý automobilový novinář Jeremy Clarkson z Top Gearu a dříve, než se auto začalo oficiálně prodávat, měli dealeři již 15.000 závazných objednávek.

Fascinující je, že XC90 přišla na trh v době, kdy kupříkladu první BMW X5, dnes jezdící ve třetí generaci, mělo za sebou teprve pár let výroby a jeho facelift přišel až za další dva roky. Od začátku se švédský kolos pyšnil výtečnou bezpečností, kdy autu nechyběl systém ochrany proti převrácení ROPS, prostor pro cestující vyztužený bórovou ocelí, ani ochrana cestujících ve třetí řadě na úrovni ostatních pasažérů ve voze. Ostatně znáte nějaké jiné auto, které po jedenácti letech ve výrobě zvládne přísné americké crash testy tak, že jej Pojišťovací institut IIHS zařadí mezi nejbezpečnější vozy třídy a udělí mu ocenění Top Safety Pick+?

Když potkáte XC90 na silnici, překvapí vás zejména nadčasovost designu. V tomto ohledu se Horbury opravdu vytáhl, protože vůz za ta léta ve výrobě prošel jenom minimální vzhledovou modernizací a přitom stále vypadá k světu. Postavte XC90 vedle ostatních SUV té doby a takový Mercedes-Benz ML první generace či již zmiňovaná BMW X5 budou vypadat zoufale zastarale. V interiéru sice dojem nadčasovosti není tak intenzivní, některé ovladače nezvládnou zapřít svůj věk, ale celková atmosféra na útulné palubě je stále velmi příjemná. Sedíte vysoko, v pohodlných sedadlech, a připadáte si jako doma, v bezpečí.

Zatímco v Evropě oceňovali zákazníci zejména úsporné naftové pětiválce, pro Američany nechyběly ani nutné silné agregáty se šesti či osmi válci. Celkově si XC90 vybudovala za velkou louží velmi dobrou pověst a mnoho vyrobených exemplářů putovalo právě tam.

suv volvo jizdnidojmy suv volvo jizdnidojmy

Dědeček automobil

Redakční “rozlučka” s XC90 proběhla ve voze s nejvyšší výbavou Executive, která již v základu nabízí prvky jako ventilovaná i vyhřívaná masážní přední sedadla, navigační systém, kožené čalounění a další. Ačkoliv se XC90 již přestala vyrábět, prodejci mají skladem ještě několik nových automobilů, takže pokud vás tohle Volvo stále oslovuje, můžete jej mít s výraznou slevou. Více naleznete na stránkách www.dovolsivolvo.cz, kde najdete podobně vybavený vůz za zhruba 1.250.000 Kč, XC90 v základní výbavě Kinetic je pak k dispozici za méně než jeden milion korun, což na takto velké SUV s turbodieselem o výkonu 147 kW není vůbec špatné.

Po nastartování vás přivítá známý dunivý zvuk pětiválce, který po přidání plynu přechází do zajímavého hudrání. Tohle je naftový motor, který bude bavit, a jsme trochu smutní z toho, že pro další generaci se s takovou charakterní jednotkou již nepočítá. Agregát je spojen se šestistupňovou automatickou převodovkou, která si potrpí zejména na hladkost řazení. Auto k jízdě potřebuje trochu vyšší otáčky, než na které jsme u dnešních SUV zvyklí, celý motor ale působí nadšeně, čemuž odpovídá i výtečná odezva na plyn a chuť jít do otáček. Diesel na auto s přehledem stačí, dynamika je na slušné úrovni a jízda vás bude bavit, ačkoliv neporušíte jediný rychlostní limit. Volvo XC90 má rádo relax, jednoduše pohodové vyjížďky bez zbytečného spěchu.

Ve městě se s autem trochu hůře manévruje, zejména kvůli rejdu, kdy většímu natočení kol brání napříč uložený pětiválec. Krom toho je ale jízda s tímto SUV snadná a oceňujeme robustní konstrukci stroje. Auto působí pevně až nerozbitně, čímž dodává řidiči onen příjemný pocit bezpečí. Potěšil nás i dobře odhlučněný podvozek, ačkoliv motor je slyšet, byť díky nenapodobitelnému zvuku nám to ani příliš nevadí. Ve srovnání s moderními zástupci této kategorie má XC90 své mouchy zejména v oblasti jízdních vlastností, brzd či tlumení příčných spár, nicméně na svůj konstrukční věk si vůz vede stále dobře.

suv volvo jizdnidojmy suv volvo jizdnidojmy

Jasně jsme pochopili, proč se XC90 stala natolik žádným vozem. Cesta v tomto SUV má totiž kouzlo, což u dnešních automobilů nebývá zvykem. Celé auto se mírně pohupuje, na palubě ale panuje pohoda a Volvo své cestující konejší a neustále ujišťuje, že cesta bude mít zdárný konec. K tomu přidejte nadčasový design, pohon všech kol, vysokou míru praktičnosti, možnost sedmi sedadel a tahání přívěsů o hmotnosti až 2250 kg či robustní konstrukci, a máte ideální rodinný stroj pro každé podmínky.

Tohle není první skandinávský pětiválec ani první Volvo XC90, které jsme kdy řídili. Starší varianta s manuální převodovkou vynikala zejména tím, že uměla jezdit za sedm litrů nafty na sto kilometrů, námi zkoušená novější a silnější verze s automatem pak jezdila za stále dobrých devět litrů. Tyto motory holt umí být úsporné.

Závěr

Dvanáct let na trhu Volva XC90 patří k unikátům mezi vozy tohoto milénia. Pokud však následovník, jež by se měl představit tento týden, vezme auru vozu a přidá k ní moderní technologie, pak věříme, že by se mohlo vyrobit dalších 636.143 strojů s tímto označením. Nebude to však jednoduché – navázat na auto, které se podle nás dá považovat nejen za ikonu mezi SUV, ale rovněž mezi rodinnými vozy obecně, není jen tak. Na odcházející XC90 je věk již znát, to ale nepřekvapí. Potěšilo nás však, že auto má stále co nabídnout, ať už se jedná o majestátní vzhled, špičkovou bezpečnost, bohatou výbavu či charakter obecně, to všechno za zvýhodněnou cenu. Současné XC90 tak dáváme sbohem a budeme na něj vzpomínat v dobrém, zároveň ale netrpělivě vyhlížíme nástupce.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 1.139.500 Kč (D4 2.4 L Kinetic/120 kW)
Základ s testovaným motorem 1.240.500 Kč (D5 AWD Kinetic/147 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.673.500 Kč (D5 AWD Executive/147 kW)

Plusy

  • Uvolněná jízda
  • I po letech skvělá bezpečnost
  • Charakterní pětiválec
  • Velmi útulný interiér

Minusy

  • 12 let už jde poznat…

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (20)
27. 8. 2014 15:07
Re: !?
Délka je skvělá. Obzvláště ve chvíli, kdy chceš vytáhnout třeba deštník, který se zakutálel dozadu k sedadlům. ;-) Nic proti délce, u kufrů a báglů to není problém, ale u menších věcí je to potenciálně otravné. Nebo když chceš něco třeba zajistit síťkou. Nemluvě o roletce, pokud to není sedan/ kupé. Na druhou stranu, s děleným víkem se do kufru leze snáze.
Avatar - CarlosOstrava
27. 8. 2014 11:29
Re: Nedelal bych z manazerskeho pruseru technicky uspech
Neměl, měl jsem nejslabší 2,4D , modrou, se světlým interiérem... ;-)

A prodal jsem ji v Olomouci...
Avatar - eLzyx
27. 8. 2014 11:26
Re: Nedelal bych z manazerskeho pruseru technicky uspech
neměls tu S60 zlatou s T5? Když jsem v Ostravě kupoval tu svoji, tak o pár bazarů vedle stála S60 T5 zlatá s 400t km+. Nebýt odrbaného předního nárazníku od kamínků, tak na tom autě nebylo poznat, že má 400t km. A to měla světlý interier. Holt předchozí majitel byl asi pečlivka :yes:
Avatar - CarlosOstrava
27. 8. 2014 10:41
Re: !?
já měřím 182cm a je to tak tak. Má přítelkyně má necelých 170 a na roletku nedosáhne...
Ale ten prostor je k nezaplacení.... :yes:
Avatar - CarlosOstrava
27. 8. 2014 10:39
Re: Nedelal bych z manazerskeho pruseru technicky uspech
Tak třeba já jsem si jednu koupil minulý týden...rok 2005, a kuže světe div se, je v pohodě.
Mizerná kvalita interiéru?? auto má nalítáno 270 000km a na žádném tlačítku není ani škrábanec , palubovka je jak nová. A to, že je lehce ošoupaný volant se při těchto kilometrech nedá považovat za nekvalitní interiér.

Před tím jsem měl S60 2002 najeto 414 000km(při prodeji) a interiér vypadal jako rok používaný.
Takže těmto kecům rozhodně nemůžu dát za pravdu....