Výběr místa nové továrny pro Škodovku se zužuje. Ve hře je teď Srbsko!
Koncern Volkswagen Group hledá místo pro vybudování nové továrny, kterou podle všeho bude mít na starosti Škoda. Závod má totiž řešit její problémy s nedostatečnou výrobní kapacitou s tím, že by se do něj měla přesunout výroba modelu Karoq a odvozeného Seatu Ateca. O místě výstavby zatím stále nebylo rozhodnuto, největší šanci ale má prý teď Srbsko.
„Jsme stále ve fázi analyzování. Není to jednoduché rozhodnutí,“ tvrdí předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier s tím, že k rozhodnutí by mohlo dojít už během první poloviny tohoto roku. Moc časového prostoru pro výběr totiž automobilka nemá, nová továrna má začít fungovat v roce 2022, a tak je nejvyšší čas na zahájení jejího budování.
Škoda vybírala z deseti možných lokalit, výběr se však už prý zúžil na čtyři, avšak bez bližších informací o tom, kde leží. Dosud se nejvíce spekulovalo o výstavbě nové továrny v Bulharsku a Rumunsku, tyto možnosti ale podle zákulisních zpráv údajně padly. Stejně tak závod nakonec podle všeho nevznikne v Turecku. Dříve údajně preferovaná země bojuje s ekonomickými problémy, dramatický pád hodnoty turecké liry způsobil výrazný pokles tamější výroby vozidel i prodeje, což výběr Škodovky samozřejmě ovlivnilo.
Největší šanci na výstavbu závodu tak má prý nyní Srbsko. Jeho výhodou má být levná pracovní síla, zkušenosti s automobilovou produkcí i relativní blízkost dalším továrnám koncernu.
Tamější deník Vecernje Novosti už dokonce napsal, že je rozhodnuto a že se Seat Ateca a Škoda Karoq budou vyrábět právě v této balkánské zemi. V ní už působí Fiat, který v bývalé továrně Zastavy v Kragujevaci vyrábí model 500L. Nově by k němu mohlo přibýt i malé SUV, aby kompenzovalo nižší zájem o malé MPV 500L. Kvůli tomu byla v Kragujevaci dokonce kolem Vánoc na dva měsíce zastavena výroba.
Výběr lokality nové továrny není pro koncern náročný jen kvůli hledání toho finančně nejvýhodnějšího místa, ale také kvůli tlakům německých odborů. Ty už volají po tom, aby firma spíše lépe využila kapacitu německých továren než budovala nový závod v místě s levnější pracovní silou. I kvůli tomu, že značka Volkswagen kvůli nástupu elektromobility hodlá rušit tisíce pracovních pozic. Kvůli jednodušší produkci elektromobilů nebudou zkrátka potřeba.
Výstavba nové továrny na východě Evropy je totiž součástí plánů na restrukturalizaci výroby koncernu. Německý závod Emden vyrábějící dnes modely Passat a Arteon se v rámci těchto plánů zaměří na produkci elektromobilů s tím, že výroba modelů rodiny Passat se v nové generaci od roku 2023 přesune do škodováckého závodu Kvasiny, kde bude probíhat po boku Škody Superb a Škoda Kodiaq. Prostor pro nový Passat se však ve východočeském závodě musí kvůli naplněné výrobní kapacitě uvolnit, a to právě přesunem výroby Karoqu a Atecy do zcela nového závodu.