Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Design po generacích: Mercedes-Benz R-Klasse – od GST po současnost

Jakub Sochor
Diskuze (13)
Pozoruhodné vozidlo německého původu nečekají světlé zítřky. Přesto může světu nabídnout inspirativní karosářské dědictví a průkopnický vliv na soudobé crossovery.

Mercedes-Benz R-Klasse lze zařadit mezi nejvíce atypické automobily značky. Někdejší ideový sourozenec Chrysleru Pacifika však neplní prodejní cíle firmy a stahuje se z amerického trhu, pro který byl původně určen.

Nepříliš úspěšný prodej ale nezastíní estetický význam, který je významný nejen v rámci konkurenčního prostředí, ale také v kontextu designerských směrů značky Mercedes-Benz.

F-100 – Bezpečnost na prvním místě

Zajímavým impulsem pro vývoj mezitřídních kříženců se stal inovativní koncept F-100, prezentovaný na autosalonu v Detroitu v roce 1991. Nevšední crossover byl vybaven pokrokovými řešeními, přičemž průkopnictví byl jeden z jeho hlavních smyslů.

I přes progresivně navrženou příď vozidlo nezapře svůj původ. Sportovní světlomety odlehčují kompozici a vzorně kopírují horní hranu vizuálně čistého nárazníku. Maska, která je z historického hlediska jedním z nejcennějších prvků designu značky, byla nápaditým způsobem modernizována a zároveň pojata jako prvek, který zcela zapadá do přední části karoserie.

Boční pohled dává najevo orientaci na interiér – druhý karosářský prostor je dominantní a zcela zastiňuje příď. Netradičním způsobem je zde zacházeno s tvary podběhů kol. Zatímco pravidelnost kruhu předního je narušena linkou plynoucí zepředu podél karoserie, druhý slouží jako opěrný bod pro linii formující zadní nárazník.

Svažující se linie střechy dodává karoserii na dynamice, zároveň se také podílí na celkovém tvaru zádě. Svítilny disponují čistou optikou, která koresponduje s orientací exteriéru.

Dveře, které se otvírají proti sobě, poodhalují pětimístnou kabinu, která i po 21 letech zaujímá pozornost pozorovatele svou nekonformitou. Návrh koncepce interiéru ovlivnily dobové průzkumy, dle kterých tvořil průměrnou posádku osobního automobilu 1,5 cestujícího. To vedlo ke stanovisku transformovat prostor pro řidiče na ergonomický kokpit, který bude nejbezpečnějším místem kabiny. Řidičovo sedadlo bylo posunuto doprostřed a veškeré ovládací prvky se rozprostřely kolem volantu.


Vision GST – Vlivný předvoj

Detroitský autosalon roku 2002 lze považovat za významný milník designu německé značky. Prostřednictvím vize Vision GST (Grand Sports Tourer) předznamenal posuny v pojetí tvarosloví stuttgartského výrobce a prezentoval předobraz originálního karosářského experimentu.

Potenciál konceptu F-100 nakonec nebyl uplatněn. Vozidlo GST disponuje zcela novým designem, který v sobě kombinuje vlastnosti velkoprostorových a sportovně-užitkových vozidel za použití letmého náznaku dvouprostorového kombi.

Celek nese charakteristické prvky sériového vozidla. Co se týká přídě, jde zejména o osobité světlomety s výběžkem směřujícím do středu. Nutno poznamenat, že na poměry pokrokové karosářské filozofie, jež byla v případě GST použita, disponuje vozidlo relativně klasickou maskou chladiče. Ta je důkazem citlivého přístupu k historii firemního designu, který zdaleka převyšuje postupy uplatněné na konceptu F-100.

Jak již bylo řečeno, kreace vznikla v době významných změn v oblasti estetiky. Těmto záměrům odpovídá plynulé a velmi dynamické vedení horní linie oken. Taktéž linky protkávající ponton nemají předepsaný řád a volně ústí do prostoru hmoty. Nenechme se zmást podobou zadních svítilen, které zde tvoří tři úzké linky. Zaplníme-li prostor kolem nich, zhotovíme výsledný tvar sériové lampy, použité o 2 roky později. Tehdy došlo k modifikaci návrhu pod názvem GST 2.


F 500 Mind – Pro oživení očekávání

Ač nejde o čistý MPV, jedná se o pozoruhodný designový experiment, jenž byl uveden při příležitosti tokijského autosalonu v roce 2003.

Progresivní tvary se zachováním klasickým elementů (kupříkladu masky, jejíž podoba se po mírných úpravách uplatnila v budoucnosti) plynuly na vlně pokroku. Mimochodem – zvýšený reliéf nad zadními koly byl v podobné variantě použit u současného sedanu S-Klasse.

Pomineme-li exteriér a jeho přednosti (zadní výklopnou stěnu, velmi bohaté prosklení či proti sobě otvíratelné dveře), moderna výrazně ovlivnila ztvárnění kabiny. Kupříkladu konvenční pedály nahradily dotykové plochy složené z osmi senzorů citlivých na různou intenzitu sešlápnutí, což znamenalo přínos pro pasivní bezpečnost řidiče – v případě nehody by nehrozilo poranění nohou.


Vision R – Vyjasnění výsledné podoby

Pařížský autosalon roku 2004 se stal dějištěm premiéry konceptu, který představoval ucelení a dotažení myšlenky GST. Vůz byl uzpůsoben pro Evropu, z čehož vyplývají racionálnější tvary a ucelenější detaily. Oproti modelu z roku 2004 je vozidlo o 235 mm kratší, přičemž pohon zajišťuje šestiválcová jednotka o výkonu 160 kW.

Kabině vévodí teplé barvy, jimž dominuje světlé krémová, místy doplněná tmavším odstínem. Obé je vkusně doplněno dřevěnými dekory. Nutno říci, že jde o prakticky finální tvary produkčního interiéru.


R-Klasse – Smělý začátek, nejasné konce

Úvodem připomeňme opravdový význam automobilu, který zdaleka překonává jeho prodejní neúspěch. Nejen, že jde o produkt nové a s přihlédnutím k současnosti také avantgardní koncepce – designerské procesy při návrhu prolomily ledy pro zcela nový styl, který se začal odklánět od oblých tvarů a začal vydatně pracovat s dnes vysoce frekventovanými hranami.

Základem třídy R je filozofie tří D - Dimensions, Design and Dynamism. Z toho plyne, že charakteristickými vlastnostmi crossoveru jsou prostornost, apel na design a dynamika. Vozu nelze upřít kreativitu a smělost, jež tkví například v kombinaci elipsovitých a hranatých světlometů. Vystouplý povrch masky a kapoty napoví o mohutnosti a vnějších rozměrech (délka 5157 mm, šířka 1922 mm, výška 1656 mm a rozvor 3215 mm). Předloňský facelift se postaral o méně hravý zevnějšek a vážnější tvář.

Z profilu má vůz blízko k mohutnému kombi, což způsobuje dvouprostorové dělení, odpírající automobilu jednoznačné označení MPV. Poutavé tvary GST zde byly uplatněny v úctyhodné míře, což nezkomplikovala ani zmíněná modernizace. Totéž lze říci o zádi, kde tvarové omlazení zasáhlo zejména optiku svítilen.





Jakub Sochor
Diskuze (13)
1. 4. 2012 21:53
Re: Erko
:yes:
1. 4. 2012 14:11
Re: Benz Funebrak
Ta prva verzia bola podla mna hodne skareda. Neviem ci si dobre pamatam, ale neskor MB daval standarndne do vybavy aj AMG narazniky alebo rovno cely paket, mozno preto ze sam uznal ze to bolo fakt dost zle :-)
Naproti tomu nova genracia je podla mna uplna nadhera. Je to jedna z mojich srdcoviek, Rklasa na vzduchu s poriadnym osemvalcom :yes:
1. 4. 2012 11:23
Erko
Jsem vlastníkem tohoto vozu a musím konstatovat, ze je to nejlepší auto jake jsem kdy vlastnil. Velké pohodlne a hlavně i po těch peti letech porad na něm nalezam krasne designove prvky. Úžasné.
Avatar - pumpkin
31. 3. 2012 22:48
Re: Nedocenené eRko
Jasné že zákazníci, kto iný. Ale to že je nedocenené je jednoducho holý fakt.
31. 3. 2012 20:45
Re: Nedocenené eRko
Rozhodujú zákazníci a tí tento model veľmi neocenili ....

A to je rozhodujúce ... nie je dôležité, koľko nadšencov si model získa, ale koľko reálnych kupujúcich ...

Takže nemôžem súhlasiť, že je auto "nedocenené" ...