Vyzkoušeli jsme Blanku, starou trasu jsme projeli rychleji (reportáž)
Čeští řidiči se konečně dočkali, po několika letech čekání se otevřel tunelový komplex Blanka, jedna z nejkontroverznějších dopravních staveb v České republice. Blanka má výrazně ulehčit pražské dopravě a zkrátit jízdu metropolí. Rozhodli jsme se zjistit, zda tato prohlášení platí i v praxi. Výsledek jízdní zkoušky nás překvapil.
Tunelový komplex skládající se ze tří navazujících tunelů (Brusnický, Dejvický a Bubenečský) má ulehčit nejen pražským řidičům, ale i těm, kteří Prahou pouze projíždějí. Podle stavební firmy Metrostav, která tunel budovala, má Blanka zkrátit průměrnou jízdu metropolí o 15 minut. Z toho důvodu jsme Blankou projeli dvakrát, abychom zjistili, zda tunel skutečně uspoří čas oběma skupinám řidičům.
První jízda vedla od ulice v Holešovičkách (jmenovitě od autobusové zastávky Kuchyňka) po sjezd na Chodov (ulice Ryšavého), přičemž měla evokovat průjezd Prahou od dálnice D8 k dálnici D1. Druhá jízda opět směřovala od zastávky Kuchyňka, tentokrát jsme však sjeli na Smíchov, na křižovatku Plzeňské a Radlické u Anděla. Tato jízda měla ukázat trasu mezi Trójou (případně Holešovicemi) a Smíchovem.
Čas průjezdu jsme v obou případech srovnávali s alternativní trasou. V prvním případě jsme z Chodova dojeli na zastávku Kuchyňka přes severojižní magistrálu, tedy přes ulici 5. května, kolem Václavského náměstí, přes Argentinskou ulici a most Barikádníků.
Ze Smíchova jsme pak do Holešoviček jeli dosavadní trasou – přes Strahovský tunel, Patočkovu, Milady Horákové, Veletržní, Bubenskou a Argentinskou. Tuto cestu ze Smíchova do Holešovic budou patrně mnozí řidiči užívat i nadále – než si zvyknou na nově otevřený tunel. „Zvyknout“ si musí i navigace, než dojde k aktualizaci jejich map, povedou řidiče stávající trasou. To byl ostatně i náš případ – Blanka sice na mapě byla vidět, auto jí ale nechtělo použít.
Ve všech případech jsme jeli mimo dopravní špičku – na první trasu jsme vyráželi ve 13:00.
Z D8 na D1
Jízda z Holešoviček k Chodovu byla pro mě první seznámení s Blankou. Hned jsem si všiml širokých pruhů, předlouhých připojovacích pruhů a skvěle osvíceného tunelu, což je dále zvýrazněno po vjezdu do navazujícího Strahovského tunelu. Ten rázem působí jako tmavý a úzký, kvůli hrubšímu asfaltu je také jízda hlučnější.
Provoz v tunelu byl během naší jízdy poklidný, bylo znát, že si řidiči na novou silnici teprve zvykají. Někteří šoféři také lehce zmatkovali – zatím si nebyli jistí, kde se nachází ten „jejich“ sjezd. Na dopravní značení je potřeba si zvyknout – nejprve je tranzitní doprava vedena na Karlovy Vary, aby je následně vystřídalo Brno a Plzeň. To může být pro některé cizince matoucí.
Sjezd na Holešovice pak ústí na Letné. U sjezdu k zoo zase hrozí dlouhé kolony na zdejší světelné křižovatce. Mást pak mohou dlouhé odbočovací pruhy – mnohdy se zdá, že má tunel tři a ne dva pruhy.
Zhruba dvacetikilometrovou jízdu z Holešoviček k ulici Ryšavého jsme zvládli za 17 minut a 30 sekund. Zvolené tempo reagovalo na okolní provoz a povolené rychlostní limity, obrázek si ostatně můžete udělat na přiložených videích. Škoda Octavia RS 230, která nám dělala při jízdě společníka, si za tuto dobu vzala 5,3 litru benzinu na 100 kilometrů.
Jízda zpět ukázala, že trasa přes magistrálu rozhodně není tak plynulá jako přes Blanku. Přestože jsme jeli mimo dopravní špičku, na konci Nuselského mostu se doprava začala jako obvykle štosovat, kvůli zdejšímu zúžení a semaforům před náměstím I. P. Pavlova. Právě zdejší kolony bývají při průjezdu Prahou problém.
Příjezd k zastávce Kuchyňka nás ale výrazně překvapil. Stopky se zastavily v čase 16:47, cesta tedy trvala o bezmála minutu méně než průjezd Blankou. Trasa je to sice kratší (13,5 kilometru), zase je ale plná aut. Je každopádně nutné připomenout, že jsme jeli mimo dopravní špičku – ráno nebo večer by jízda touto cestou mohla trvat výrazně déle. Z palubního počítače Octavie RS 230 jsme při této jízdě odečetli spotřebu 6,5 litru na 100 kilometrů.
Srovnání dvou tras z Holešoviček k Chodovu ukázal zajímavý fakt. Cesta přes Blanku nemusí být pro mimopražské řidiče rychlejší než stávající trasa přes severojižní magistrálu. Jízdu v dopravní špičce halí otazník a zřejmě i náhoda – na severojižní magistrále hrozí zácpa kolem Václavského náměstí a náměstí I. P. Pavlova, při jízdě Blankou zase mohou být problémem kolony na Jižní spojce. Průjezd Blankou by nicméně měl být ve většině případů alespoň plynulejší (a tedy také úspornější).
Průjezd Prahou: Holešovičky – Chodov | ||
Trasa | V Holešovičkách – Blanka – Jižní Spojka – Ryšavého | Ryšavého – Severojižní magistrála – V Holešovičkách |
Délka [km] | 19,4 | 13,5 |
Čas [min] | 17:30 | 16:47 |
Spotřeba [l/100 km] | 5,6 | 6,5 |
Od Tróje na Smíchov
Druhá jízda Blankou byla takřka stejná jako ta předchozí. Provoz minimální, řidiči si pečlivě drží maximální povolenou rychlost (70 km/h). V tunelu by se jistě dalo jet bezpečně i vyšším tempem, s ohledem na zanedbatelné zkušenosti s trasou je ale tento limit podle mého názoru optimální. Do budoucna bych se ale nebránil třeba osmdesátce.
Zajímavé je fungování rádia. Zatímco většina stanic uvnitř tunelu jen šumí, Radiožurnál pod zemí funguje. Navíc v případě nehody se vysílání přeruší a přepne na varování o daném problému.
Při jízdě na Smíchov se pak ukázala časová úspora Blanky. Zatímco novou trasou jsme na Andělu byli za devět minut a 46 sekund, cesta zpět do Holešoviček trvala bezmála dvakrát tak dlouho – stopky ukázaly čas 18 minut a 38 sekund. Ušetřili jsme i na palivu, jízda přes Blanku si podle palubního počítače žádala 5,3 l/100 km, zatímco v případě jízdy před Patočkovu a Veletržní to bylo 7,8 l/100 km.
Cesta přes Blanku je i mnohem jednodušší a opět plynulejší. Problémem jsou již tradiční kolony na Smíchově, u vjezdu do Strahovského tunelu. Do další kolony jsme se dostali po průjezdu Patočkovou, naopak u Letné jsme zažili i horší provoz. Kvůli častému kličkování ulicemi je navíc tento úsek o takřka dva kilometry delší než průjezd Blankou.
Jízdu zdržují i mnohé semafory, neznalí řidiči pak budou mnohdy váhat, kde odbočit. Dopravní zprávy z pondělního rána pak hlásily, že právě poblíž Dejvické se tvořily dlouhé kolony – nacházejí se zde výjezdy z Brusnického tunelu, který je součástí tunelového komplexu Blanka.
Průjezd Prahou: Holešovičky – Smíchov | ||
Trasa | V Holešovičkách – Blanka – Strahovský tunel – Plzeňská | Plzeňská – Strahovský tunel – Patočkova – Milady Horákové – Veletržní – Bubenská – Argentinská – V Holešovičkách |
Délka [km] | 9,3 | 10,9 |
Čas [min] | 9:46 | 18:38 |
Spotřeba [l/100 km] | 5,3 | 7,8 |
Závěr
Šestikilometrový tunelový komplex Blanka stál i s napojením na Strahovský tunel 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard víc, než bylo původně plánováno. Řidiči na tunel čekali dlouhá léta, otevření se opozdilo o čtyři roky.
První dny po otevření tunelu ukazují, že řidičům může tato nákladná investice skutečně ušetřit čas. Záleží však na tom, kam a kdy jedou. Zatímco cesta z Holešoviček k Chodovu trvá mimo špičku kratší dobu přes severojižní magistrálu, trasu ze Smíchova do Holešoviček jsme přes Blanku projeli za poloviční dobu než po stávající trase přes Patočkovu a Veletržní.
Jízda nám pak ukázala, že Blanka byla stavěna podle vysokých bezpečnostních norem. Světla je uvnitř tunelu skoro přebytek, jízdní pruhy jsou velice široké. Jen řidiči se s Blankou ještě musí více seznámit, někteří se jí zatím vyhýbají, jiní zase váhají, kudy z ní vyjet.