22.9. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Vyzkoušeli jsme Blanku, starou trasu jsme projeli rychleji (reportáž)

 

Tunelový komplex Blanka má výrazně zkrátit cestu Prahou. Zjistili jsme, že to nemusí být pravda.

Čeští řidiči se konečně dočkali, po několika letech čekání se otevřel tunelový komplex Blanka, jedna z nejkontroverznějších dopravních staveb v České republice. Blanka má výrazně ulehčit pražské dopravě a zkrátit jízdu metropolí. Rozhodli jsme se zjistit, zda tato prohlášení platí i v praxi. Výsledek jízdní zkoušky nás překvapil.

Tunelový komplex skládající se ze tří navazujících tunelů (Brusnický, Dejvický a Bubenečský) má ulehčit nejen pražským řidičům, ale i těm, kteří Prahou pouze projíždějí. Podle stavební firmy Metrostav, která tunel budovala, má Blanka zkrátit průměrnou jízdu metropolí o 15 minut. Z toho důvodu jsme Blankou projeli dvakrát, abychom zjistili, zda tunel skutečně uspoří čas oběma skupinám řidičům.

První jízda vedla od ulice v Holešovičkách (jmenovitě od autobusové zastávky Kuchyňka) po sjezd na Chodov (ulice Ryšavého), přičemž měla evokovat průjezd Prahou od dálnice D8 k dálnici D1. Druhá jízda opět směřovala od zastávky Kuchyňka, tentokrát jsme však sjeli na Smíchov, na křižovatku Plzeňské a Radlické u Anděla. Tato jízda měla ukázat trasu mezi Trójou (případně Holešovicemi) a Smíchovem.

Čas průjezdu jsme v obou případech srovnávali s alternativní trasou. V prvním případě jsme z Chodova dojeli na zastávku Kuchyňka přes severojižní magistrálu, tedy přes ulici 5. května, kolem Václavského náměstí, přes Argentinskou ulici a most Barikádníků.

Ze Smíchova jsme pak do Holešoviček jeli dosavadní trasou – přes Strahovský tunel, Patočkovu, Milady Horákové, Veletržní, Bubenskou a Argentinskou. Tuto cestu ze Smíchova do Holešovic budou patrně mnozí řidiči užívat i nadále – než si zvyknou na nově otevřený tunel. „Zvyknout“ si musí i navigace, než dojde k aktualizaci jejich map, povedou řidiče stávající trasou. To byl ostatně i náš případ – Blanka sice na mapě byla vidět, auto jí ale nechtělo použít.

Ve všech případech jsme jeli mimo dopravní špičku – na první trasu jsme vyráželi ve 13:00.

Z D8 na D1

Jízda z Holešoviček k Chodovu byla pro mě první seznámení s Blankou. Hned jsem si všiml širokých pruhů, předlouhých připojovacích pruhů a skvěle osvíceného tunelu, což je dále zvýrazněno po vjezdu do navazujícího Strahovského tunelu. Ten rázem působí jako tmavý a úzký, kvůli hrubšímu asfaltu je také jízda hlučnější.

Provoz v tunelu byl během naší jízdy poklidný, bylo znát, že si řidiči na novou silnici teprve zvykají. Někteří šoféři také lehce zmatkovali – zatím si nebyli jistí, kde se nachází ten „jejich“ sjezd. Na dopravní značení je potřeba si zvyknout – nejprve je tranzitní doprava vedena na Karlovy Vary, aby je následně vystřídalo Brno a Plzeň. To může být pro některé cizince matoucí.

Sjezd na Holešovice pak ústí na Letné. U sjezdu k zoo zase hrozí dlouhé kolony na zdejší světelné křižovatce. Mást pak mohou dlouhé odbočovací pruhy – mnohdy se zdá, že má tunel tři a ne dva pruhy.

Zhruba dvacetikilometrovou jízdu z Holešoviček k ulici Ryšavého jsme zvládli za 17 minut a 30 sekund. Zvolené tempo reagovalo na okolní provoz a povolené rychlostní limity, obrázek si ostatně můžete udělat na přiložených videích. Škoda Octavia RS 230, která nám dělala při jízdě společníka, si za tuto dobu vzala 5,3 litru benzinu na 100 kilometrů.

Jízda zpět ukázala, že trasa přes magistrálu rozhodně není tak plynulá jako přes Blanku. Přestože jsme jeli mimo dopravní špičku, na konci Nuselského mostu se doprava začala jako obvykle štosovat, kvůli zdejšímu zúžení a semaforům před náměstím I. P. Pavlova. Právě zdejší kolony bývají při průjezdu Prahou problém.

Příjezd k zastávce Kuchyňka nás ale výrazně překvapil. Stopky se zastavily v čase 16:47, cesta tedy trvala o bezmála minutu méně než průjezd Blankou. Trasa je to sice kratší (13,5 kilometru), zase je ale plná aut. Je každopádně nutné připomenout, že jsme jeli mimo dopravní špičku – ráno nebo večer by jízda touto cestou mohla trvat výrazně déle. Z palubního počítače Octavie RS 230 jsme při této jízdě odečetli spotřebu 6,5 litru na 100 kilometrů.

Srovnání dvou tras z Holešoviček k Chodovu ukázal zajímavý fakt. Cesta přes Blanku nemusí být pro mimopražské řidiče rychlejší než stávající trasa přes severojižní magistrálu. Jízdu v dopravní špičce halí otazník a zřejmě i náhoda – na severojižní magistrále hrozí zácpa kolem Václavského náměstí a náměstí I. P. Pavlova, při jízdě Blankou zase mohou být problémem kolony na Jižní spojce. Průjezd Blankou by nicméně měl být ve většině případů alespoň plynulejší (a tedy také úspornější).

Průjezd Prahou: Holešovičky – Chodov
TrasaV Holešovičkách – Blanka – Jižní Spojka – RyšavéhoRyšavého – Severojižní magistrála – V Holešovičkách
Délka [km]19,413,5
Čas [min]17:3016:47
Spotřeba [l/100 km]5,66,5

Video

Od Tróje na Smíchov

Druhá jízda Blankou byla takřka stejná jako ta předchozí. Provoz minimální, řidiči si pečlivě drží maximální povolenou rychlost (70 km/h). V tunelu by se jistě dalo jet bezpečně i vyšším tempem, s ohledem na zanedbatelné zkušenosti s trasou je ale tento limit podle mého názoru optimální. Do budoucna bych se ale nebránil třeba osmdesátce.

Zajímavé je fungování rádia. Zatímco většina stanic uvnitř tunelu jen šumí, Radiožurnál pod zemí funguje. Navíc v případě nehody se vysílání přeruší a přepne na varování o daném problému.

Při jízdě na Smíchov se pak ukázala časová úspora Blanky. Zatímco novou trasou jsme na Andělu byli za devět minut a 46 sekund, cesta zpět do Holešoviček trvala bezmála dvakrát tak dlouho – stopky ukázaly čas 18 minut a 38 sekund. Ušetřili jsme i na palivu, jízda přes Blanku si podle palubního počítače žádala 5,3 l/100 km, zatímco v případě jízdy před Patočkovu a Veletržní to bylo 7,8 l/100 km.

Cesta přes Blanku je i mnohem jednodušší a opět plynulejší. Problémem jsou již tradiční kolony na Smíchově, u vjezdu do Strahovského tunelu. Do další kolony jsme se dostali po průjezdu Patočkovou, naopak u Letné jsme zažili i horší provoz. Kvůli častému kličkování ulicemi je navíc tento úsek o takřka dva kilometry delší než průjezd Blankou.

Jízdu zdržují i mnohé semafory, neznalí řidiči pak budou mnohdy váhat, kde odbočit. Dopravní zprávy z pondělního rána pak hlásily, že právě poblíž Dejvické se tvořily dlouhé kolony – nacházejí se zde výjezdy z Brusnického tunelu, který je součástí tunelového komplexu Blanka.

Průjezd Prahou: Holešovičky – Smíchov
TrasaV Holešovičkách – Blanka – Strahovský tunel – PlzeňskáPlzeňská – Strahovský tunel – Patočkova – Milady Horákové – Veletržní – Bubenská – Argentinská – V Holešovičkách
Délka [km]9,310,9
Čas [min]9:4618:38
Spotřeba [l/100 km]5,37,8

Závěr

Šestikilometrový tunelový komplex Blanka stál i s napojením na Strahovský tunel 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard víc, než bylo původně plánováno. Řidiči na tunel čekali dlouhá léta, otevření se opozdilo o čtyři roky.

První dny po otevření tunelu ukazují, že řidičům může tato nákladná investice skutečně ušetřit čas. Záleží však na tom, kam a kdy jedou. Zatímco cesta z Holešoviček k Chodovu trvá mimo špičku kratší dobu přes severojižní magistrálu, trasu ze Smíchova do Holešoviček jsme přes Blanku projeli za poloviční dobu než po stávající trase přes Patočkovu a Veletržní.

Jízda nám pak ukázala, že Blanka byla stavěna podle vysokých bezpečnostních norem. Světla je uvnitř tunelu skoro přebytek, jízdní pruhy jsou velice široké. Jen řidiči se s Blankou ještě musí více seznámit, někteří se jí zatím vyhýbají, jiní zase váhají, kudy z ní vyjet.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 

Štítky Český trh Video

 

Přidat názorDiskuse: Vyzkoušeli jsme Blanku, starou trasu jsme…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…