Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vyzkoušeli jsme Blanku, starou trasu jsme projeli rychleji (reportáž)

David Bureš
Diskuze (66)
Tunelový komplex Blanka má výrazně zkrátit cestu Prahou. Zjistili jsme, že to nemusí být pravda.

Čeští řidiči se konečně dočkali, po několika letech čekání se otevřel tunelový komplex Blanka, jedna z nejkontroverznějších dopravních staveb v České republice. Blanka má výrazně ulehčit pražské dopravě a zkrátit jízdu metropolí. Rozhodli jsme se zjistit, zda tato prohlášení platí i v praxi. Výsledek jízdní zkoušky nás překvapil.

Tunelový komplex skládající se ze tří navazujících tunelů (Brusnický, Dejvický a Bubenečský) má ulehčit nejen pražským řidičům, ale i těm, kteří Prahou pouze projíždějí. Podle stavební firmy Metrostav, která tunel budovala, má Blanka zkrátit průměrnou jízdu metropolí o 15 minut. Z toho důvodu jsme Blankou projeli dvakrát, abychom zjistili, zda tunel skutečně uspoří čas oběma skupinám řidičům.

První jízda vedla od ulice v Holešovičkách (jmenovitě od autobusové zastávky Kuchyňka) po sjezd na Chodov (ulice Ryšavého), přičemž měla evokovat průjezd Prahou od dálnice D8 k dálnici D1. Druhá jízda opět směřovala od zastávky Kuchyňka, tentokrát jsme však sjeli na Smíchov, na křižovatku Plzeňské a Radlické u Anděla. Tato jízda měla ukázat trasu mezi Trójou (případně Holešovicemi) a Smíchovem.

Čas průjezdu jsme v obou případech srovnávali s alternativní trasou. V prvním případě jsme z Chodova dojeli na zastávku Kuchyňka přes severojižní magistrálu, tedy přes ulici 5. května, kolem Václavského náměstí, přes Argentinskou ulici a most Barikádníků.

Ze Smíchova jsme pak do Holešoviček jeli dosavadní trasou – přes Strahovský tunel, Patočkovu, Milady Horákové, Veletržní, Bubenskou a Argentinskou. Tuto cestu ze Smíchova do Holešovic budou patrně mnozí řidiči užívat i nadále – než si zvyknou na nově otevřený tunel. „Zvyknout“ si musí i navigace, než dojde k aktualizaci jejich map, povedou řidiče stávající trasou. To byl ostatně i náš případ – Blanka sice na mapě byla vidět, auto jí ale nechtělo použít.

Ve všech případech jsme jeli mimo dopravní špičku – na první trasu jsme vyráželi ve 13:00.

Z D8 na D1

Jízda z Holešoviček k Chodovu byla pro mě první seznámení s Blankou. Hned jsem si všiml širokých pruhů, předlouhých připojovacích pruhů a skvěle osvíceného tunelu, což je dále zvýrazněno po vjezdu do navazujícího Strahovského tunelu. Ten rázem působí jako tmavý a úzký, kvůli hrubšímu asfaltu je také jízda hlučnější.

Provoz v tunelu byl během naší jízdy poklidný, bylo znát, že si řidiči na novou silnici teprve zvykají. Někteří šoféři také lehce zmatkovali – zatím si nebyli jistí, kde se nachází ten „jejich“ sjezd. Na dopravní značení je potřeba si zvyknout – nejprve je tranzitní doprava vedena na Karlovy Vary, aby je následně vystřídalo Brno a Plzeň. To může být pro některé cizince matoucí.

Sjezd na Holešovice pak ústí na Letné. U sjezdu k zoo zase hrozí dlouhé kolony na zdejší světelné křižovatce. Mást pak mohou dlouhé odbočovací pruhy – mnohdy se zdá, že má tunel tři a ne dva pruhy.

Zhruba dvacetikilometrovou jízdu z Holešoviček k ulici Ryšavého jsme zvládli za 17 minut a 30 sekund. Zvolené tempo reagovalo na okolní provoz a povolené rychlostní limity, obrázek si ostatně můžete udělat na přiložených videích. Škoda Octavia RS 230, která nám dělala při jízdě společníka, si za tuto dobu vzala 5,3 litru benzinu na 100 kilometrů.

Jízda zpět ukázala, že trasa přes magistrálu rozhodně není tak plynulá jako přes Blanku. Přestože jsme jeli mimo dopravní špičku, na konci Nuselského mostu se doprava začala jako obvykle štosovat, kvůli zdejšímu zúžení a semaforům před náměstím I. P. Pavlova. Právě zdejší kolony bývají při průjezdu Prahou problém.

Příjezd k zastávce Kuchyňka nás ale výrazně překvapil. Stopky se zastavily v čase 16:47, cesta tedy trvala o bezmála minutu méně než průjezd Blankou. Trasa je to sice kratší (13,5 kilometru), zase je ale plná aut. Je každopádně nutné připomenout, že jsme jeli mimo dopravní špičku – ráno nebo večer by jízda touto cestou mohla trvat výrazně déle. Z palubního počítače Octavie RS 230 jsme při této jízdě odečetli spotřebu 6,5 litru na 100 kilometrů.

Srovnání dvou tras z Holešoviček k Chodovu ukázal zajímavý fakt. Cesta přes Blanku nemusí být pro mimopražské řidiče rychlejší než stávající trasa přes severojižní magistrálu. Jízdu v dopravní špičce halí otazník a zřejmě i náhoda – na severojižní magistrále hrozí zácpa kolem Václavského náměstí a náměstí I. P. Pavlova, při jízdě Blankou zase mohou být problémem kolony na Jižní spojce. Průjezd Blankou by nicméně měl být ve většině případů alespoň plynulejší (a tedy také úspornější).

Průjezd Prahou: Holešovičky – Chodov
Trasa V Holešovičkách – Blanka – Jižní Spojka – Ryšavého Ryšavého – Severojižní magistrála – V Holešovičkách
Délka [km] 19,4 13,5
Čas [min] 17:30 16:47
Spotřeba [l/100 km] 5,6 6,5
Video se připravuje ...

Od Tróje na Smíchov

Druhá jízda Blankou byla takřka stejná jako ta předchozí. Provoz minimální, řidiči si pečlivě drží maximální povolenou rychlost (70 km/h). V tunelu by se jistě dalo jet bezpečně i vyšším tempem, s ohledem na zanedbatelné zkušenosti s trasou je ale tento limit podle mého názoru optimální. Do budoucna bych se ale nebránil třeba osmdesátce.

Zajímavé je fungování rádia. Zatímco většina stanic uvnitř tunelu jen šumí, Radiožurnál pod zemí funguje. Navíc v případě nehody se vysílání přeruší a přepne na varování o daném problému.

Při jízdě na Smíchov se pak ukázala časová úspora Blanky. Zatímco novou trasou jsme na Andělu byli za devět minut a 46 sekund, cesta zpět do Holešoviček trvala bezmála dvakrát tak dlouho – stopky ukázaly čas 18 minut a 38 sekund. Ušetřili jsme i na palivu, jízda přes Blanku si podle palubního počítače žádala 5,3 l/100 km, zatímco v případě jízdy před Patočkovu a Veletržní to bylo 7,8 l/100 km.

Cesta přes Blanku je i mnohem jednodušší a opět plynulejší. Problémem jsou již tradiční kolony na Smíchově, u vjezdu do Strahovského tunelu. Do další kolony jsme se dostali po průjezdu Patočkovou, naopak u Letné jsme zažili i horší provoz. Kvůli častému kličkování ulicemi je navíc tento úsek o takřka dva kilometry delší než průjezd Blankou.

Jízdu zdržují i mnohé semafory, neznalí řidiči pak budou mnohdy váhat, kde odbočit. Dopravní zprávy z pondělního rána pak hlásily, že právě poblíž Dejvické se tvořily dlouhé kolony – nacházejí se zde výjezdy z Brusnického tunelu, který je součástí tunelového komplexu Blanka.

Průjezd Prahou: Holešovičky – Smíchov
Trasa V Holešovičkách – Blanka – Strahovský tunel – Plzeňská Plzeňská – Strahovský tunel – Patočkova – Milady Horákové – Veletržní – Bubenská – Argentinská – V Holešovičkách
Délka [km] 9,3 10,9
Čas [min] 9:46 18:38
Spotřeba [l/100 km] 5,3 7,8
Video se připravuje ...

Závěr

Šestikilometrový tunelový komplex Blanka stál i s napojením na Strahovský tunel 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard víc, než bylo původně plánováno. Řidiči na tunel čekali dlouhá léta, otevření se opozdilo o čtyři roky.

První dny po otevření tunelu ukazují, že řidičům může tato nákladná investice skutečně ušetřit čas. Záleží však na tom, kam a kdy jedou. Zatímco cesta z Holešoviček k Chodovu trvá mimo špičku kratší dobu přes severojižní magistrálu, trasu ze Smíchova do Holešoviček jsme přes Blanku projeli za poloviční dobu než po stávající trase přes Patočkovu a Veletržní.

Jízda nám pak ukázala, že Blanka byla stavěna podle vysokých bezpečnostních norem. Světla je uvnitř tunelu skoro přebytek, jízdní pruhy jsou velice široké. Jen řidiči se s Blankou ještě musí více seznámit, někteří se jí zatím vyhýbají, jiní zase váhají, kudy z ní vyjet.

David Bureš
Diskuze (66)
13. 10. 2015 11:10
Re: Tunel
:-)

Jojo ta Povltavská už není co bývala, když jsem jezdil z Holešovic na Poděbradskou asi tak za 10 min. :-(

Semafory u mostu barikádníků mě taky štvou, ale čekal jsem, že na nich budou vznikat větší fronty.

Všiml jsem si, že u sjezdu z mostu barikádníků k Blance směrem z Holešovic je jen taková malá cedule Karlovy Vary, přitom tam je prázdná konstrukce na velké cedule. Nojo typicky pražský přístup, prostě se to někdy udělá nebo někde čekají na schválení jestli se tam napíše Letná nebo Bubeneč... Nevím, každopádně neznalý člověk nemůže ten sjezd na Blanku trefit, kor v té záplavě reklamních cedulí kolem...

Škoda, že rovnou nevymysleli nějaký obchvat kulaťáku, určitě by to nebyl takový problém, v rámci takové megastavby.

A Vypich to samé. A Bílá hora, kde se to na konci zužuje do jednoho pruhu, takže je tam neustálá kolona. Škoda, že to nepromysleli nebo nezhotovili komplexně, ten komplex. :-|
13. 10. 2015 11:02
Re: Tohle měření
Přesně, článek je úplně nesmyslný. Nedá se to takto vůbec srovnávat. Hlavně zase udělat šokujicí a zavádějící nadpis.

A nezapomenout na konci dodat, že se Blanka prodražila. Měli by to dát přímo do jejího názvu "Blankatunelkterýseprodražil"... Možná, kdyby si novináři a ostatní chytráci opravdu vyslelchli důvody "prodražení", nemuseli by to neustále opakovat. Někdy mi příjde, jakoby novinář, který k Blance nedodá, že byla prodražená, se necítil jako správný novinář...

Je mi z toho fakt na blití.
Avatar - Hammunasakra
27. 9. 2015 13:12
Re: Všem se nikdy nezavděčíš
Jo vím, ona Blanka je zas původní akce Koukala. Tohle samozřejmě nemůžou bejt akce jednoho byt jakkoli křivýho hajzlíka. Bém je jen něco jako symbol >:D

Politikovi nejde o dobrou nebo špatnou trasu. Proč tak trvají na tranzitnim okruhu skrz Suchdol což je fakt ptákovina do nebe volající netuším. Že od toho za žádnou cenu nechtěj ustoupit vím ;-\
25. 9. 2015 10:24
Re: Všem se nikdy nezavděčíš
Suchdol navrhuje poměrně hezký řešení:
[odkaz]

Mimochodem, trasa přes Suchdol není ani tak práce Béma, jako spíš Bendla. Byť ze stejné partaje:)

Mě docela děsí, že místo projektový přípravy se vymýšlí hovadiny. Trasa severo východní části vnitřního okruhu přes Jarov je víceméně daná, tak nechápu, proč se nedělá UR. EIA to myslím i má. Krom toho úsek Balabenka-Povltavská to kupodivu docela zvládá. Možná by v prvním kroku stačilo otevřít úsek Balabenka-Štěrboholy

Dálnice přes Suchdol je hovadina, je to další dálnice přes město. Spory se táhnou snad 10 let (od vydání toho prvotního UR). Nechápu, proč ŘSD nechce přistoupit na severní variantu, kterou ostatně prosazuje i MMR.

D3 přes Středočeskej kraj má za sebou několik studií jasně poukazujících na variantu přes Jílový, proč se proboha nekreslí dokumentace?! Mimochodem, znáš úsek dálnice Linz-Fresitat v Rakousku? Proč se nemůžeme poučit.. Pochopitelně, že Rakušani nejdřív otevřeli jednosměrně obchvat Freistatu a až potom dokončují ostatní úseky, který jsou převážně zahloubený a nenarušují ráz krajiny. Zatímco u nás se staví druhý směr Veselí-Budějky, kterej má snad ještě platný UR z doby, kdy se to stavělo jako jeden směr. Zatímco obchvat Budějovic je zase v nedohlednu (kvůli hádkám jestli 3 nebo 5 sjezdů)...

Bohužel se prostě podceňuje projektová příprava s argumenty, že na to nejsou peníze. Přitom každoročně peníze na rozvoj dopravy přebývají z důvodu podprojektovanosti.
25. 9. 2015 10:13
Re: Všem se nikdy nezavděčíš
Souhlas, severojižní magistrála byla hrozná hovadina. Mimochodem, variantu severní prosazuje i ministerstvo pro místní rozvoj..