Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Švédská Rally 2010 – SHRNUTÍ

Michal Otruba
Diskuze (1)
Ford Focus WRC09, Škoda Fabia S2000 a Subaru Impreza STi – to jsou vítězové Švédské Rally. V jakých kategoriích a kdo je pilotoval? I to se dočtete ve SHRNUTÍ…

A máme to za sebou! Co, ptáte se? No přece úvodní soutěž mistrovství světa WRC 2010, kterou byla Švédská Rally. Pro letošní ročník si pořadatelé připravili 345 soutěžních kilometrů, na kterých se letos poprvé bily esa jako Loeb nebo Hirvonen a v případě Švédska i Grönholm. První soutěž má za sebou i šampionát SWRC, ve kterém startuje jihlavský pilot Martin Prokop s Fiestou S2000. Jak tedy celé klání na sněhu (či šotolině a kamení) probíhalo?

První etapa – nástup Citroënu, vítězství Fordu

O zahájení soutěže se postarala čtvrteční superspeciálka v Karlstadu dlouhá necelé dva kilometry. Ovládl ji Dani Sordo, který si jízdu užíval, naopak Petter Solberg s C4 WRC oděnou do nových válečných barev trefil sněhovou bariéru, ve které nechal i část předního spojleru. Ale na superspeciálkách se soutěže (většinou) nerozhodují, takže se pojďme podívat na opravdové soutěžení.

V pátek na jezdce čekal skutečný úvod sezóny – sedm měřených testů v délce 125 km. S prvními průjezdy úvodní trojice rychlostních zkoušek si nejlépe poradil Sebastien Loeb, který dva testy vyhrál a v jednom byl druhý. Jenomže doslova jako klíště se ho držel jeho největší rival Mikko Hirvonen, takže rychlý Francouz vedl v prvním pátečním servisu “jenom“ o 4,1 sekundy. Na třetím místě se vyhříval Dani Sordo, dvojnásobný mistr světa Grönholm na špičku nestačil a se ztrátou 42,5 sekundy byl šestý.

V pátém testu se nedařilo Loebovi, na vítězného Hirvonena ztratil přes deset sekund a tím pádem mu přenechal i vedení v soutěži. Ovšem v šesté vložce se děly věci – navrátivšímu Grönholmovi zlobila v jeho Focusu WRC elektronika, takže se propadl až na 33. místo se ztrátou přes 13 minut a hvězda F1 Räikkönen si zase ustlal v závěji a sletěl až na padesátou pozici se ztrátou téměř půl hodiny! O závěr se postarala opět superspeciálka v Karlstadu po jejímž projetí se z celkového vedení radoval Hirvonen, o 6,2 sekundy zpět byl Loeb a o dalších 4,4 dvojka Citroënu Sordo.

O výkon z říše snů se postaral P-G Andersson s Fábií S2000, který v šampionátu SWRC vyhrál všechny měřené testy a o téměř minutu tak po pátku vedl před druhým Tuohinem. Ze třetího místa se raduje Martin Prokop, kterému v jednom z testů vypadlo zadní okno a posádka se musela nedobrovolně otužovat. Martin také přiznal, že měl ze zledovatělých vložek trošku respekt. Radost měl po prvním dnu i mladý Martin Semerád v PWRC, kterému patřila taktéž třetí příčka.

„Na prvních dvou erzetách jsem nebyl spokojen s tím jak jsem jel. Ale před posledním testem jsem změnil nastavení tlumičů a centrálního diferenciálu na mé nastavení z roku 2009 a byla to velká změna k lepšímu. Po změnách to bylo více progresivní. Podmínky byly zvláštní – tratě byly hrbolaté a hlubokými kolejemi, někde byl led a žádný grip a někde zase štěrk,“ řekl po úvodním dnu děvětadvacetiletý Hirvonen.

A takhle to první den jezdilo mistru světa F1 Räikkönenovi:

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/KWTXMjFxFtQ&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

Druhá etapa – Hirvonen i dál vítězí, Prokop má vítěznou Fiestu a Kresta odstoupil

V sobotu bylo k projetí naplánováno téměř 118 kilometrů v osmi rychlostních zkouškách. První měřený test opanoval vedoucí Hirvonen před dvojicí továrního Citroënu a svůj náskok zvýšil na 10,8 sekundy. Ovšem další trojici rychlostních zkoušek vyhrál mistr světa Loeb a náskok vedoucího Hirvonena stáhnul zpět na 4,2 sekundy – vše tedy bylo v polovině soutěže stále otevřené. V SWRC se situace nemění – dvě zkoušky vyhrál Andersson a v polovině rally tak suveréně vede s minutovým náskokem na druhého Tuohina. Ze třetího na čtvrté místo si pohoršil Martin Semerád v PWRC – předstihnul jej Armindo Araújo na Mitsubishi Evo X.

Při druhých sobotních průjezdech čtveřicí testů dostal Citroën od Fordu výprask – v prvních třech vložkách se duo Loeb – Sordo umístilo vždy až za jezdci továrního Fordu přičemž ve čtrnácté rychlostní zkoušce dostali Francouzi na frak i od Marcuse Grönholma, který ji vyhrál. Až v poslední sobotní zkoušce dojel Loeb před Fordy, ale důležitější fakt je ten, že test dlouhý 1,87 km vyhrál Martin Prokop na Fiestě S2000 a v cíli jevil opravdovou spokojenost. Třináctá erzetě byla bohužel konečnou pro Romana Krestu, kterého po doskoku začala zlobit palivová nádrž a byl nucen odstoupit. Sorda v předposledním sobotní testu zlobila vysoká teplota motoru a tak se přes něj přehnala dvojka Fordu Latvala. V sobotním cíli tak bylo pořadí Hirvonen – Loeb (+16,6) – Latvala (+51,4) – Sordo (+ 1:46,2).

„Být zapojen do takového boje i vítězství je vieliká zábava. Nemyslím, že startovat jako první by mělo činit nějaké problémy a tak tomu i bylo. Jedinou chybou bylo zastavení na startu poslední zkoušky, ale to bylo jenom pár sekund. Mé vedení daleko k hodnotě dostatečné. Loeb zítra bude těžce tlačit,“ okomentoval svůj vedoucí post Hirvonen.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/ySmr5_KzMMY&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

Třetí etapa - finský triumf až do konce

Nedělní den znamenal pro soutěžící 101 ostrých kilometrů v pěti rychlostních zkouškách. Hned v prvním testu zaútočil Loeb, který jel zcela naplno – Hirvonen se ale nedal a ztratil pouhé dvě desetiny sekundy. V dalších třech erzetách Mikko ukázal, že výhru opravdu chce a rychlého Loeba vždy porazil – před poslední zkouškou dlouhou necelých 22 kilometrů měl náskok 36,7 sekundy a s tím se opravdu moc dělat nedá. Třetí Latvala ujel Sordovi na více než minutu, takže poslední švédský test mohli jet piloti Focusů WRC uvolněně a v klidu. A jeli tak uvolněně, že i poslední test opanovali.

„Je to absolutně fantastické! Jsem opravdu šťasten, neumíte si představit jak jsem byl na posledních zkouškách nervózní. Je to dokonalý start do nového roku, ještě nikdy jsem úvodní soutěž mistrovství nevyhrál. Ale po poslední sezóně mám o jeden rok více zkušeností. Mám v plánu takhle pokračovat i nadále. V Mexiku to bude nová hra a už se nemůžu dočkat až odstartuji,“ radoval se v cíli vítězný Hirvonen.

Druhý skončil po úporných soubojích se ztrátou 42,3 sekundy Sebastien Loeb na Citroënu C4 WRC.

„Byl to těžký víkend, Mikko odjel perfektní soutěž. Včera jsme udělali několik malých chyb, ale i bez nich nevím, zda bych byl schopen jej porazit na trati. Byl rychlý a vítězství si zaslouží. Dělal jsem co jsem mohl, není k tomu více co říct.“

Bronzovou příčku pro sebe uzmul Jari-Matti Latvala.

„Nebyl to snadný víkend. V pátek jsme se snažili, ale rychle jsme jeli až v sobotu odpoledne. Mám radost, že jsem první soutěž sezóny ukončil na takovéto pozici.“

„Včera Mikko předvedl nejlepší výkon v rámci jedné etapy. Nejenom kvůli rychlosti a způsobu jakým jel před Sebastienem, ale také kvůli přístupu k celému dnu a způsobu jakým zvládnul své pneumatiky. Dokáže využít zkušeností. Neustále postupoval v průběhu posledních let k tomu, že dokáže porazit nejlepšího jezdce na světě. Jistě si nyní bude věřit, vždyť vyhrál už na Monte Carlu a před Mexikem jsme v dobré pozici,“ pochválil svou jedničku týmový šéf Malcolm Wilson.

V kategorii SWRC se v neděli moc neměnilo a po famózním výkonu se z vítězství po právu raduje Per-Gunnar Andersson na Škodě Fábia S2000.

„Je fantastické zde vyhrát. V pátek jsme dobře odstartovali, ale sobota a dnešek byly velmi náročné na myšlení – musel jsem se udržet koncentrovaný. Nyní ještě nemám žádné plány na zbytek roku, uvidíme, ale doufám, že se na pár soutěží vrátím.“

Druhý dojel Jane Tuohino a ze třetího místa se radoval Martin Prokop, který jel první soutěž ve Fordu Fiesta S2000.

„Po celou soutěž jsem byl nadšený z auta a znovu musím zopakovat, že je to nejlepší soutěžní vůz, jaký jsem zatím řídil. Byl to skvělý víkend a s umístěním jsme spokojení. Už teď se těším na další soutěže s Fiestou S2000.“

V kategorii PWRC zajel Martin Semerád velmi slušný výkon. V neděli ráno útočil na třetí místo Araúja, v 18 RZ však vjel do závěje, bohužel to samé zopakoval i v poslední zkoušce. Zisk pátého místa je však dobrým výsledkem, Martin ukazuje, že již není v MS žádným zelenáčem a předvádí na své mládí velmi slušné výkony. Vítězem PWRC se stal Švéd Patrik Plodin, který byl se svou Imprezou na domácích tratích nedostižný.

Výsledky Švédské Rally WRC 2010:

1. HIRVONEN Mikko – FORD Focus WRC 3:09:30.4 hod

2. LOEB Sebastien – CITROËN C4 WRC + 42.3 s

3. LATVALA Jari-Matti – FORD Focus WRC + 1:15.4 min

4. SORDO Dani – CITROËN C4 WRC + 2:41.6 min

5. OGIER Sebastien – CITROËN C4 WRC + 4:15.3 min

6. SOLBERG Hennig – FORD Focus WRC + 5:53.4 min

7. WILSON Matthew – FORD Focus WRC + 7:53.9 min

8. ØSTBERG Mads – SUBARU Impreza WRC + 9:22.2 min

9. SOLBERG Petter – CITROËN C4 WRC + 10:17.5 min

10. ANDERSSON P-G. – ŠKODA Fabia S2000 + 12:18.9 min

Výsledky Švédské Rally SWRC 2010:

1. ANDERSSON Per-Gunnar – ŠKODA Fabia S2000 3:21:49,3 hod

2. TUOHINO Jane – FORD Fiesta S2000 + 47,3 sec

3. PROKOP Martin – FORD Fiesta S2000 + 2:56,4 min

4. SANDELL Patrik – ŠKODA Fabia S2000 + 4:30,1min

5. BRYNILDSEN Eyind – ŠKODA Fabia S2000 + 4:48,0 min

6. SOUSA Bernardo – FORD Fiesta S2000 + 7:05,6 min

Výsledky Švédské Rally PWRC 2010:

1. FLODIN Patrik – SUBARU Impreza STI 3:28:04,7 hod

2. GRÖNDAL Anders – SUBARU Impreza STI + 1:13,1 min

3. ARAÚJO Armindo – MITSUBISHI Lancer Evo X + 5:04,9 min

4. FRISIERO Fabio – MITSUBISHI Lancer Evo IX +16:45,1 min

5. SEMERÁD Martin – MITSUBISHI Lancer Evo IX + 21:47,8 min

6. Muhonnen Reijo MITSUBISHI Lancer Evo X + 25:25,3 min

Michal Otruba
Diskuze (1)
15. 2. 2010 22:42
Úplné výsledky Švédské Rally SWRC 2010
1. ANDERSSON Per-Gunnar – ŠKODA Fabia S2000 3:21:49,3 hod
(2). Mikkelsen Andreas – FORD Fiesta S2000 + 25,3 sec (nebodoval do S-WRC)
2. TUOHINO Jane – FORD Fiesta S2000 + 47,3 sec
3. PROKOP Martin – FORD Fiesta S2000 + 2:56,4 min
4. SANDELL Patrik – ŠKODA Fabia S2000 + 4:30,1min
5. BRYNILDSEN Eyind – ŠKODA Fabia S2000 + 4:48,0 min
6. SOUSA Bernardo – FORD Fiesta S2000 + 7:05,6 min
7. Sääv Per-Arne – ŠKODA Fabia S2000 + 17:39,4 min
[odkaz]