Zahájení prodeje nové Imprezy v Japonsku
Sice stále čekáme na klasickou čtyřdveřovou verzi Imprezy, známe ale specifikace a ceny hatchbacku na japonském trhu. Zatím se v materiálech výrobce neobjevilo STi, jehož oficiální představení je očekáváno letos na frankfurtském autosalonu. Víme ale již, že zatímco Evropa dostane zřejmě STi pouze jako hatchback, v USA si budou moci vybrat z obou karosářských variant. Další zprávou je to, že verze WRX dost možná zmizí z nabídky pro evropské kupce a nahradí ji levnější verze modelu STi.
Verze hatchback, která je již na japonských ostrovech v prodeji, má vnější rozměry 4415×1740×1475 mm , stopový poloměr otáčení 5,3 m a rozvor 2620 mm. Všechny verze jsou schváleny pro přepravu pěti pasažérů a disponují benzinovými agregáty typu boxer. Na naftu si ještě počkáme, konkrétní číselné údaje budou zřejmě představeny až ve Frankfurtu. Světová premiéra sice proběhla letos v Ženevě, tam jsme se ale od představitelů Subaru dozvěděli pouze to, že prý jezdí velmi dobře. Časem je klidně možné, že se kromě Forestera a Legacy dostane i do Imprezy.
Podívejme se ale blíže na pohonné jednotky. Vypadá to, jakoby techniky v Subaru bavilo vymýšlet spoustu variant svých agregátů. Známe motory pro americký trh (viz. starší článek Subaru Impreza zatím jen pro Ameriku ) a když se podíváme na nabídku motorů pro japonský trh zjistíme, že společného toho tedy moc nemají. V Japonsku se prodává nejslabší Impreza s atmosférickým motorem o zdvihovém objemu 1,5l , která podává nejvyšší výkon 81 kW (110 k) při 6400 ot./min. a nejvyšší točivý moment má hodnotu 144 Nm při 3200 ot/min. Silnější verze s taktéž atmosféricky plněným agregátem, tentokráte o zdvihovém objemu 2,0l, nenabízí jako jediná ze tří zatím představených variant japonských motorů variabilní časování ventilů AVCS a maximální výkon je průměrných 103 kW (140 k) při 5600 ot./min. a točivý moment dosahuje svého maxima 186 Nm při 4400 ot./min. Jako poslední si představme S-GT, čili takové japonské WRX, jehož výkonnostní parametry vypadají slibně. Nová generace totiž posilnila a S-GT dokáže nyní vymáčknout z objemu 1994 kubických centimetrů maximální výkon 184 kW (250 koní) při 6000 ot./min. To by samo o sobě nebylo kdovíjak světoborné, kdyby vrchol točivého momentu 333 Nm nepřicházel již při 2400 ot./min. Emise CO2 by měly u tohoto motoru být na velmi přijatelné hodnotě 179 g/km. Informace ohledně verze STi zatím nejsou známy, máme se ale dle všeho na co těšit.
Všechny modely mají nádrž na 60 litrů paliva a ke všem (včetně S-GT) je možné si objednat čtyřstupňovou automatickou převodovku místo standardní pětistupňové manuální. Tak jako ostatní Subaru jsou Imprezy čtyřkolky, avšak výjimka se najde. Verzi s motorem 1,5 lze na přání objednat i s pohonem pouze předních kol, což srazí cenu v přepočtu o 35,000,- Kč. Tím se dostáváme k další zajímavé kapitole a tou jsou ceny na japonském trhu. Nejlevnější Impreza s nejslabším motorem 1,5l a pohonem pouze předních kol stojí v přepočtu 256,000,-Kč, zatímco zatím nejsilnější verze S-GT s optickým paketem stojí přepočteno na českou měnu 445,000,- Kč včetně daně. Nezbývá nám než Japoncům závidět nízké ceny domácích vozů.