Zapomenuté koncepty: Italdesign Aztec (1988) - S motorem Audi a čtyřkolkou od Lancie

 

Výroční koncept Aztec od Italdesignu překvapil separátními místy pro oba členy posádky. Díky japonské finanční injekci vznikla omezená série.

Na domácím autosalonu v Turíně 1988 představil Giugiarův Italdesign trojici konceptů Aztec, Aspid a Asgard. Zatímco Aspid byl jakýmsi shooting brakem a Asgard vizí MPV, v případě Aztecu šlo o nekompromisní roadster. Všechna tři díla reprezentoval stejný tvarový jazyk, byla si podobná, jakoby vytesaná z kamene. Hladká kovová těla přerušovaly jen grafické motivy, zadní kola byla zakryta. K Asgardu a Apsidu se určitě vrátím v tomto seriálu v budoucnu. Trojice vznikla zároveň jako výroční studie k dvaceti letům existence firmy a vzbudila značný ohlas mezi odborníky i veřejností...

Čtyři kruhy

Italdesign postavil sporťák s indiánským jménem na mechanice od Audi. Poháněl jej turbodmychadlem přeplňovaný zážehový řadový pětiválec s objemem 2226 cm3. Nebyl nijak laděný na maximální výkon, dával 147 kW (200 koní) v 6200 otáčkách. Agregát se nacházel uprostřed, tedy před zadní nápravou, ovšem napříč. Vzhledem k použité technice by pozorný čtenář hádal systém pohonu všech kol. Jistě, ale ten nepocházel z Ingolstadtu!

Proč se Giugiaro rozhodl použít coby základ čtyřkolku z Delty HF Integrale včetně pětistupňové manuální převodovky, je zastřeno tajemstvím. Sestávala z mezinápravového planetového diferenciálu a viskózní spojky, vzadu bychom našli diferenciál šnekový.

Podvozek měl rozvor 2600 mm a šestnáctipalcová litá kola s pneumatikami Pirelli P Zero rozměru 225/55 byla od sebe vzdálena 1670, respektive 1660 mm. Za nimi se nacházely kotoučové brzdy. Auto s tehdy ještě povolenými výklopnými světlomety bylo 4270 mm dlouhé, značných 1970 mm široké a samozřejmě nízké, od země měřilo pouhých 1175 mm. Vážilo 1,5 tuny a dokázalo se rozjet na 247 km/h za patřičné hudby ze čtveřice koncovek výfuku. Z klidu na stovku sprintovalo během 7,7 s, což se dnes může zdát pomalé...

Kokpit pro dva

Nejvíce inovací bychom našli v kokpitu, který byl rozdělen do dvou symetrických částí. Řidič se spolujezdcem seděli upnuti do čtyřbodových pásů odděleně, to znamená, že spolu museli komunikovat prostřednictvím vysílaček. Za jejich hlavami trůnily ochranné oblouky. Aztec měl zdánlivě dva volanty. Řídil se však pouze tím vlevo, spolujezdec měl před sebou ve skutečnosti konzolu s ovladači. Panel byl chráněn příslušným kódem, poté sobě i řidiči mohl promítnout informace o hladině provozních náplní (motorového oleje, chladicí a brzdové kapaliny). Mezi nimi se nacházela velká obrazovka od Sony.

Velmi zajímavě byl řešen vstup do vozu. Nejdříve se musely vyklopit kryty včetně elektrických vnějších zpětných zrcátek, a to směrem vzhůru, Ty připomínaly stará závodní auta, neboť šlo o jakési větrné štítky, ale zvýšené, tak, že skutečně fungovaly jako čelní a boční skla. Byly ale vyrobeny z lehkého plastu. Pak šly klasicky otevřít i boční dveře, opět částečně průhledné. Na palubě vpravo se nacházel hydraulický zvedák a dvanáctivoltová zásuvka, vlevo byly umístěny vyjímatelný elektrický šroubovák, elektrická svítilna, kompresor pro huštění pneumatik a hasicí přístroj.

V japonské režii

Nezůstalo pouze u jediného experimentálního kusu, jehož vývoj stál dva miliony marek (za to jste tenkrát mohli mít čtyři nová Ferrari F40). Aztec s předstihem ohlašoval příchod 90. let a byl zamýšlen jako sběratelská záležitost, představoval návrat ke klasickým roadsterům, ovšem v hypermoderním pojetí. Kdo si jej měl koupit? Excentričtí boháči, kteří si potrpěli na příslušnou image a chtěli vlastnit něco, co nemá nikdo v okolí.

Samo studio neříká, kolik vozů bylo postaveno. Jednalo se totiž ve finále o investici, kterou si vzala na svá bedra japonská firma Compakt. Výrobu rám a karoserie z hliníku, uhlíkových vláken a oceli měli na starosti Italové, ovšem pak rozpracované vozy putovaly do Německa k MTM, kde se do nich instalovaly motory. Tentokrát už laděné na výkon 250 koní, tedy 184 kW.

Uvádí se minimálně 16 ručně vyrobených kusů, dokonce kolují zvěsti o padesátce, ale tu osobně považuji spíš za údaj z pohádky. Jejich středová konzola vypadala konvenčněji, některá auta také postrádala mohutné zadní křídlo. Série od MTM přišla na milion marek, respektive 970 tisíc dolarů. Jeden každý, samozřejmě!

Filmovou hvězdou

Aztec si zahrál dokonce ve filmu Nespoutaný Frankenstein (Frankenstein Unbound). Sci-fi horor podle knižní předlohy Briana Aldisse natočil v roce 1990 režisér Roger Corman. Snímek se odehrával částečně v budoucnosti, konkrétně v Los Angeles 2031. O šest let mladší je komedie italského režiséra Carla Vanziny s názvem „A spasso nel tempo“ (český nemá), kde se proháněl spolu s koncepty Machimoto a BMW Nazca C2, rovněž z pera Italdesignu.

Třináctkrát

V poslední době se několikrát Aztecy objevily ke koupi. V červnu 2007, tedy takřka před dekádou jeden prodával právě výše zmíněný německý ladič Audi za 75 tisíc eur, měl najeto jen 3.250 km a Jean Alesi se s ním kdysi projížděl po monackém okruhu v roli zaváděcího vozu. Sériové číslo 0001 s necelými 1.300 km na počitadle stálo v září 2014 už 750.000 dolarů, původně se ovšem prodalo nové za 2,2 milionu, právě díky té jedničce...

Aktuálně jiný exemplář nabízí německé dealerství Auto Zitzmann v Norimberku.. Do provozu byl zaregistrován až v červenci 1992 a od té doby najel 7 tisíc kilometrů. Vůz výrobního čísla CZ F04023 je stejně jako všechny ostatní stříbrný (barva se přímo jmenovala Argento), má klimatizaci, navigaci a palubní počítač, šedé kožené elektricky nastavitelné sedačky, rádio JVC s CD přehrávačem a sluchátky AEG, barevný displej Alpine i centrální zamykání.

Stojí maličkost: 999.980 eur, což je v přepočtu na naši tvrdou měnu 27 milionů a nějaké drobné, konkrétněji takřka 26,5 tisíce korun. To znamená, že během poslední dekády vzrostla cena více než 13x! Jde samozřejmě o vzácnost a investici do budoucnosti, není to vůz, se kterým by někdo jezdil každý den do práce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu

Bývalý ředitel městské firmy Pražská strojírna Vladimír…

Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu

Dvě velké separatistické organizace z Katalánska svolaly…

Babiš, Okamura a komunisté ovládnou klíčové výbory Babiš, Okamura a komunisté ovládnou klíčové výbory

Parlamentní strany se dohodly na obsazení všech…

Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano

Diskonty Penny Market budou mít letos na Štědrý den…

 
Zdroj: Italdesign, Auta 5P, mobile.de

Štítky Audi Ital Design Lancia Design Roadster

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 





 
GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

Včera

GMC si k propagaci svých velkých pick-upů připravilo sněžný koncept na základech modelu Sierra 2500 HD.




Blesk.cz

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a malou spotřebu RAM

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a…

V září se Mozilla pochlubila betaverzí a nyní už vypustila hotovou podobu svého nového Firefoxu. Mozilla se…

Trump sliboval o svátcích tvrdou dřinu, raději ale vyrazil na golf. Obamu za to kritizoval

Trump sliboval o svátcích tvrdou dřinu, raději ale…

Americký prezident Donald Trump svátek Díkůvzdání tráví na Floridě v letovisku Mar-a-Lago. Jeho zaměstnanci…

 

iSport.cz

SOUHRN EL: Kromě Plzně postoupilo dalších deset týmů, Everton propadl

SOUHRN EL: Kromě Plzně postoupilo dalších deset…

SOUHRN | Celkem jedenáct týmů si dnes zajistilo postup do vyřazovací části fotbalové Evropské ligy. Ve skupině…

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k olympijské sezoně!

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k…

Kalendář všech akcí sezony, reportáž ze supermoderního servisního kamionu i detailní představení všech…

 

Reflex.cz

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí slovenský badatel Sivoš

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí…

Vojak, Oko, Ekron nebo Mosten. To jsou názvy některých svazků a spisů československé StB, v nichž figuruje…

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy, který sledoval dění přímo na místě

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy,…

Jak viděl Ondřej Homolka převratné události, které vedly k rezignaci jednoho z nejdéle sloužících diktátorů,…