15.11. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Že jsou manuální převodovky bezproblémové? Toto je jedna z nejhorších za poslední roky

 

Ručně řazená převodovka představuje pomyslnou jistotu v moři všemožných automatů. Jenže ne každý „manuál“ je bezproblémový…

Závady manuálních převodovek jsou u moderních aut asi méně časté než u jejich předchůdců. Pokrok v olejích, stejně jako v materiálech používaných na ložiska, je za léta zřejmý. Přesto se občas v souvislosti s manuální převodovkou nějaké problémy vyskytnou. Teď nemáme na mysli převodovky aut, která mají proběh několik stovek tisíc kilometrů, ale závady při relativně malém nájezdu, řekněme několik desítek tisíc kilometrů. V tomto případě bývá spíše než opotřebení či stáří příčinou problému pochybení výrobce. A právě do této kategorie patří i převodovka M32.

Pod tímto označením si však laik kupující ojetinu asi nic konkrétního nepředstaví, neboť tento údaj v běžně dostupných technických údajích nenajdete. Jenže pokud tohle označení vyřknete před věci znalými odborníky, ihned vám řeknou, o co se jedná. Spolu s převodovkou Renault PK6 je skříň M32 široce používaná automobilkami Opel, Fiat, Alfa Romeo a Lancia asi tou nejproblematičtější manuální skříní posledních řekněme dvaceti let. V modelech zmíněných značek najdete tuto skříň ve spojení s benzinovými motory (těmi výkonnějšími) i diesely, a sice od roku 2004 do současnosti. Jmenovitě se to týká opelů Astra H a J, Zafira B a C, ale také Corsy D a E, Mokky či Merivy. Ve Fiatu pak modelů od Grande Punta výše. V Alfě Romeo a Lancii je tato skříň rovněž velmi hojně zastoupena. Z toho vyplývá, že pokud plánujete koupi některého z výše uvedených modelů konkrétních značek, je celkem velká pravděpodobnost, že si převodovku M32 přivezete domů.

Nic zvláštního na ní není

Převodovka M32 není technicky vzato ničím výjimečným. Jedná se o šestistupňové ústrojí s trojicí hřídelů. Dva jsou hnané – takzvaný horní a spodní hřídel, a jeden je pak vstupní, čili hnací, vedený mezi výstupními. Kladem převodovky je kompaktní konstrukce, příznivá hmotnost a také možnost přenášet točivý moment o velikosti až 400 N.m.

Manuální převodovka bez spojkového pedálu: Systém řazení, který se neujal

„Popularitu“ mezi věci znalou motoristickou veřejností zajistila této převodovce především její ložiska. V převodovce M32 jsou všechny tři hřídele a také ozubená kola převodů uloženy v takzvaných kuželíkových ložiskách. Jedná se o speciální valivá ložiska, která mají tu výhodou, že mohou přenášet velké axiální a zároveň radiální síly. Druhou předností je možnost seřizovat jejich vůli.

Jenže kuželíková ložiska mají i své nevýhody. Asi tou největší je jejich poměrně náročná montáž s určitým předepnutím. Toto je řešeno při výrobě převodovky. Při tom se využívají vymezovací segmenty – podložky. Společným jmenovatelem problémů je právě špatně vymezená vůle v ložiskách, která vznikla už při jejich montáži.

Hlučnost nebo pohyb páky

Závada v ložiskách převodovky M32 se navenek projevuje dvojím způsobem. V některých případech vyluzuje převodovka „kvičivý“ zvuk, který je samozřejmě pro majitele vozu alarmující. Jenže vadná ložiska se u M32 mohou projevovat i jinak, a sice pohybem řadicí páky při přidání plynu či při rozjíždění vozu. „Většinou se páka pohybuje při zařazeném prvním a také pátém převodovém stupni,“ říká k převodovce M32 Zdeněk Veselý, přijímací technik u společnosti Autotechnik Zralý, která se v Praze Stodůlkách již léta specializuje na servis vozů Opel. A s převodovkou M32 mají u Zralého bohaté zkušenosti. Je-li problém v pokročilejší fázi, může docházet k nežádoucímu pohybu řadicí páky také v jiných převodech.

Převodovky VW DSG v ojetinách: Jak jsou na tom se spolehlivostí?

V praxi to vypadá následovně - uvolníte spojkový pedál při rozjíždění a zařazené jedničce a páka se pohne jakoby mírně vzad (ne o více než 10 až 20 mm). Obecně čím do větší vzdálenosti se páka při rozjezdu posune, tím je problém s ložisky v pokročilejším stádiu. Specifický projev mají vadná ložiska hřídelů ve vozech Fiat Grande Punto, Alfa Romeo MiTo a Opel Corsa D, která využívají společný technický základ. U těchto vozidel lze zaznamenat specifický zvuk při zatáčení doprava rychlostí vyšší než 50 km/h. Při jízdě pak vadná ložiska odhalíte rychlým přeřazením z šestky na pětku a následně na čtyřku a trojku.

Z jednoduchého důvodu - šestý převod se totiž nachází na spodním hnaném hřídeli a zároveň na hnacím hřídeli, pětka je převodem ozubených kol na stejných hřídelích jako šestka. Naproti tomu čtyřka a trojka mají své převody na hnaném a zároveň horním hnacím hřídeli. Uvedeným přeřazením se tak v rychlém sledu zatíží všechny tři hřídele.

Tyto problémy má téměř vždy na svědomí ložisko horního ozubeného kola šestého převodu, které se ukazuje jako nejméně odolné ze všech. Příčinou je opotřebení válečků ložiska, což způsobuje uvedené pohyby řadicí páky. Celkem běžný je také hluk patrný od rychlosti 40 km/h výše, který navíc se zvyšující rychlostí zesiluje.

Dělají to všechny?

Život převodovky M32 můžeme rozdělit na tři generace. První vydání se vyrábělo v letech 2004 až 2012. Druhé vydání dorazilo oficiálně v polovině roku 2012, avšak i po tomto datu se stále montovaly do některých aut převodovky M32 první generace. Nejnovější skříně jsou ve výrobě od roku 2017.

Jak asi tušíte, nejproblematičtější je první generace. Právě u ní se nejčastěji vyskytuje vadné ložisko ozubeného kola šestého převodu. Pokud máme celou problematiku dále zúžit, tak dle dostupných informací se nejvíce problémů týká převodovek z let 2010 až 2012. Do roku 2010 dodávala ložiska společnost Timken. V uvedených letech ale GM změnilo dodavatele ložisek na FAG a NGBC. A ty se ukázaly být méně kvalitní než předchozí ložiska. Od roku 2010 byly provedeny některé dílčí změny ve snaze problém s jejich životností zmírnit. Samotnou podstatu problému to však nevyřešilo.

Velké změny se udály s příchodem druhé generace M32, nabízené u některých modelů od poloviny roku 2012. Změnil se převodový olej, který má na popisovanou závadu také určitý vliv. Tím hlavním, co se však událo, bylo nahrazení původních ložisek s průměrem 55 mm většími s průměrem 62 mm. S jejich příchodem problémy s ložisky kola šestého převodu výrazně ubyly, což nám potvrdili také v Autotechnik Zralý. Od té doby se sice problém vyskytuje ve výrazně menší míře, stále se s ním však servisy setkávají. U třetí generace v roce 2017 výrobce opět ložiska inovoval. Zatím však jsou auta s touto převodovkou příliš mladá na reference.

Dvouspojková převodovka: Pět rad, jak ji spolehlivě zničit

Kolik to stojí?

Problémy s ložisky se mohou u převodovky M32 dle zkušeností Autotechnik Zralý vyskytnout klidně už po ujetí 50.000 km. Na kolik vyjde oprava? V případě uvedené firmy a tedy na vozech Opel počítejte s částkou asi 22.000 korun. Bohužel Opel samostatná ložiska do převodovky M32 coby originální náhradní díly nedodává, sehnatelná ale samozřejmě jsou, neboť se jedná o normovaný díl.

Zbývá odpovědět na to, co se stane, pokud problém nebudete řešit. „Zanedbání problému s ložisky může u převodovky M32 vyústit v její celkovou destrukci. V takovém případě, pokud byste tedy využili nové součástky, by se cena opravy výrazně zvýšila.“

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
České e-shopy před Vánoci lámou rekordy, za den utržily přes miliardu České e-shopy před Vánoci lámou rekordy, za den utržily přes miliardu

Obrat tuzemských internetových obchodů v pondělí 10.…

Glosa Martina Čabana: Jedna rána za druhou Glosa Martina Čabana: Jedna rána za druhou

Po Praze, kde orgány činné v trestním řízení pořád…

Zakladatel Mall.cz Fryc investoval v USA do kosmetického start-upu. Teď inkasuje zisky Zakladatel Mall.cz Fryc investoval v USA do kosmetického start-upu. Teď inkasuje zisky

Start-up GlamSt uruguayské podnikatelky Agustiny Sartori…

 

Štítky Bazar

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 





 
BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

TEST: BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

Dnes 13:08

Pohon zadních kol, manuální převodovka, kompaktní tvary a ostrý řadový šestiválec od divize M. To vypadá na ranec dokonalé zábavy.




Blesk.cz

Meghan ztrácí, Kate získává: Plusové body si pojistila v dětské nemocnici

Meghan ztrácí, Kate získává: Plusové body si…

Zatímco oblíbenost těhotné Meghan Markle (37) strmě klesá, jak postupně vyplouvají na povrch všechny její…

Hádka o zmláceného Tunu: Klub i ochranka se brání, moderátor hledá svědky

Hádka o zmláceného Tunu: Klub i ochranka se brání,…

Kontroverzní moderátor Jan Tuna (45) skončil po firemním vánočním večírku v nemocnici, protože prý podle…

 

iSport.cz

Dorostenci Plzně v Youth League končí. AS Řím podlehli i kvůli vlastním gólům

Dorostenci Plzně v Youth League končí. AS Řím…

Plzeňští fotbalisté do 19 let v závěrečném šestém utkání Youth League doma podlehli AS Řím 2:4 a vypadli ve…

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj dvojnásobek, jásal Klopp

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj…

Přesně kvůli takovým momentům přicházel. Brankář Liverpoolu Alisson Becker klíčovým zákrokem v nastavení zápasu…

 

Reflex.cz

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na působivých snímcích

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na…

Plány na stažení vojsk začaly v Moskvě získávat reálné obrysy krátce po nástupu Michaila Gorbačova. Nový…

Jak porostou platy politiků? Prezident bude mít přes 270 tisíc. Podívejte se, kdo kolik bude příší rok brát

Jak porostou platy politiků? Prezident bude mít přes…

Platy vrcholných politiků vzrostou příští rok pravděpodobně pouze o devět procent, jak to schválila Sněmovna.…