Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Že jsou manuální převodovky bezproblémové? Toto je jedna z nejhorších za poslední roky

Tomáš Dusil
Diskuze (18)
Ručně řazená převodovka představuje pomyslnou jistotu v moři všemožných automatů. Jenže ne každý „manuál“ je bezproblémový…

Závady manuálních převodovek jsou u moderních aut asi méně časté než u jejich předchůdců. Pokrok v olejích, stejně jako v materiálech používaných na ložiska, je za léta zřejmý. Přesto se občas v souvislosti s manuální převodovkou nějaké problémy vyskytnou. Teď nemáme na mysli převodovky aut, která mají proběh několik stovek tisíc kilometrů, ale závady při relativně malém nájezdu, řekněme několik desítek tisíc kilometrů. V tomto případě bývá spíše než opotřebení či stáří příčinou problému pochybení výrobce. A právě do této kategorie patří i převodovka M32.

Pod tímto označením si však laik kupující ojetinu asi nic konkrétního nepředstaví, neboť tento údaj v běžně dostupných technických údajích nenajdete. Jenže pokud tohle označení vyřknete před věci znalými odborníky, ihned vám řeknou, o co se jedná. Spolu s převodovkou Renault PK6 je skříň M32 široce používaná automobilkami Opel, Fiat, Alfa Romeo a Lancia asi tou nejproblematičtější manuální skříní posledních řekněme dvaceti let. V modelech zmíněných značek najdete tuto skříň ve spojení s benzinovými motory (těmi výkonnějšími) i diesely, a sice od roku 2004 do současnosti. Jmenovitě se to týká opelů Astra H a J, Zafira B a C, ale také Corsy D a E, Mokky či Merivy. Ve Fiatu pak modelů od Grande Punta výše. V Alfě Romeo a Lancii je tato skříň rovněž velmi hojně zastoupena. Z toho vyplývá, že pokud plánujete koupi některého z výše uvedených modelů konkrétních značek, je celkem velká pravděpodobnost, že si převodovku M32 přivezete domů.

Nic zvláštního na ní není

Převodovka M32 není technicky vzato ničím výjimečným. Jedná se o šestistupňové ústrojí s trojicí hřídelů. Dva jsou hnané – takzvaný horní a spodní hřídel, a jeden je pak vstupní, čili hnací, vedený mezi výstupními. Kladem převodovky je kompaktní konstrukce, příznivá hmotnost a také možnost přenášet točivý moment o velikosti až 400 N.m.

„Popularitu“ mezi věci znalou motoristickou veřejností zajistila této převodovce především její ložiska. V převodovce M32 jsou všechny tři hřídele a také ozubená kola převodů uloženy v takzvaných kuželíkových ložiskách. Jedná se o speciální valivá ložiska, která mají tu výhodou, že mohou přenášet velké axiální a zároveň radiální síly. Druhou předností je možnost seřizovat jejich vůli.

Jenže kuželíková ložiska mají i své nevýhody. Asi tou největší je jejich poměrně náročná montáž s určitým předepnutím. Toto je řešeno při výrobě převodovky. Při tom se využívají vymezovací segmenty – podložky. Společným jmenovatelem problémů je právě špatně vymezená vůle v ložiskách, která vznikla už při jejich montáži.

Hlučnost nebo pohyb páky

Závada v ložiskách převodovky M32 se navenek projevuje dvojím způsobem. V některých případech vyluzuje převodovka „kvičivý“ zvuk, který je samozřejmě pro majitele vozu alarmující. Jenže vadná ložiska se u M32 mohou projevovat i jinak, a sice pohybem řadicí páky při přidání plynu či při rozjíždění vozu. „Většinou se páka pohybuje při zařazeném prvním a také pátém převodovém stupni,“ říká k převodovce M32 Zdeněk Veselý, přijímací technik u společnosti Autotechnik Zralý, která se v Praze Stodůlkách již léta specializuje na servis vozů Opel. A s převodovkou M32 mají u Zralého bohaté zkušenosti. Je-li problém v pokročilejší fázi, může docházet k nežádoucímu pohybu řadicí páky také v jiných převodech.

V praxi to vypadá následovně - uvolníte spojkový pedál při rozjíždění a zařazené jedničce a páka se pohne jakoby mírně vzad (ne o více než 10 až 20 mm). Obecně čím do větší vzdálenosti se páka při rozjezdu posune, tím je problém s ložisky v pokročilejším stádiu. Specifický projev mají vadná ložiska hřídelů ve vozech Fiat Grande Punto, Alfa Romeo MiTo a Opel Corsa D, která využívají společný technický základ. U těchto vozidel lze zaznamenat specifický zvuk při zatáčení doprava rychlostí vyšší než 50 km/h. Při jízdě pak vadná ložiska odhalíte rychlým přeřazením z šestky na pětku a následně na čtyřku a trojku.

Z jednoduchého důvodu - šestý převod se totiž nachází na spodním hnaném hřídeli a zároveň na hnacím hřídeli, pětka je převodem ozubených kol na stejných hřídelích jako šestka. Naproti tomu čtyřka a trojka mají své převody na hnaném a zároveň horním hnacím hřídeli. Uvedeným přeřazením se tak v rychlém sledu zatíží všechny tři hřídele.

Tyto problémy má téměř vždy na svědomí ložisko horního ozubeného kola šestého převodu, které se ukazuje jako nejméně odolné ze všech. Příčinou je opotřebení válečků ložiska, což způsobuje uvedené pohyby řadicí páky. Celkem běžný je také hluk patrný od rychlosti 40 km/h výše, který navíc se zvyšující rychlostí zesiluje.

Dělají to všechny?

Život převodovky M32 můžeme rozdělit na tři generace. První vydání se vyrábělo v letech 2004 až 2012. Druhé vydání dorazilo oficiálně v polovině roku 2012, avšak i po tomto datu se stále montovaly do některých aut převodovky M32 první generace. Nejnovější skříně jsou ve výrobě od roku 2017.

Jak asi tušíte, nejproblematičtější je první generace. Právě u ní se nejčastěji vyskytuje vadné ložisko ozubeného kola šestého převodu. Pokud máme celou problematiku dále zúžit, tak dle dostupných informací se nejvíce problémů týká převodovek z let 2010 až 2012. Do roku 2010 dodávala ložiska společnost Timken. V uvedených letech ale GM změnilo dodavatele ložisek na FAG a NGBC. A ty se ukázaly být méně kvalitní než předchozí ložiska. Od roku 2010 byly provedeny některé dílčí změny ve snaze problém s jejich životností zmírnit. Samotnou podstatu problému to však nevyřešilo.

Velké změny se udály s příchodem druhé generace M32, nabízené u některých modelů od poloviny roku 2012. Změnil se převodový olej, který má na popisovanou závadu také určitý vliv. Tím hlavním, co se však událo, bylo nahrazení původních ložisek s průměrem 55 mm většími s průměrem 62 mm. S jejich příchodem problémy s ložisky kola šestého převodu výrazně ubyly, což nám potvrdili také v Autotechnik Zralý. Od té doby se sice problém vyskytuje ve výrazně menší míře, stále se s ním však servisy setkávají. U třetí generace v roce 2017 výrobce opět ložiska inovoval. Zatím však jsou auta s touto převodovkou příliš mladá na reference.

Kolik to stojí?

Problémy s ložisky se mohou u převodovky M32 dle zkušeností Autotechnik Zralý vyskytnout klidně už po ujetí 50.000 km. Na kolik vyjde oprava? V případě uvedené firmy a tedy na vozech Opel počítejte s částkou asi 22.000 korun. Bohužel Opel samostatná ložiska do převodovky M32 coby originální náhradní díly nedodává, sehnatelná ale samozřejmě jsou, neboť se jedná o normovaný díl.

Zbývá odpovědět na to, co se stane, pokud problém nebudete řešit. „Zanedbání problému s ložisky může u převodovky M32 vyústit v její celkovou destrukci. V takovém případě, pokud byste tedy využili nové součástky, by se cena opravy výrazně zvýšila.“

Tomáš Dusil
Diskuze (18)
16. 11. 2019 07:44
Převodovka
Já jsem řešil v létě také opravu převodovky. Nakonec to nebylo tak hrozný, jak jsem si myslel. Celou převodovku jsem rozebral a vyměnil ozubené soukolí. Při skládání jsem potřeboval pročistit závity, ale neměl jsem závitníky, tak jsem si je objednal z https://www.nastroje.cz/zavitniky/ a druhý den mi přišly, takže jsem nemusel dlouho čekat. A převodovka je zase jako nová.
Avatar - Hammunasakra
16. 11. 2018 09:24
Re: To je zase blábol
:yes: :-)
15. 11. 2018 21:11
Re: To je zase blábol
Veci znala verejnost vi, ze jsou i manualni prevodovky VW, ktere nevydrzi ani 100 tisic.
[odkaz]

Jj sice ma o kvalt min nez konkurence, ale zase je o to MIN :-) spolehliva.

PS
Zdravim nespolehlive Tesly, kde se takova zavada tezko vyskytne >:D
Ale jsou proste zavady a Zavady..
[odkaz]
A jeste Muskova citace: "I mean, internally, our goal - we changed the goal of the drive unit endurance from being approximately 200,000 miles to being one million miles."
Tohle se asi o ICE a klasickych prevodovkach da rict jen tezko :-)

15. 11. 2018 18:20
To je zase blábol
Schovávat hospodské kecy za "věci znalou motoristickou veřejnost", to je dost ubohý.
Já jsem zřejmě strašný klikař, protože vlastním nebo vlastnil jsem Delty i Punta ve více exemplářích (r. 2008, 2011, 2012, 2013) a kvičící nebo hučící převodovku nebo dramaticky se pohybující páku, to fakt neznám. Dohromady je to několik set tisíc kilometrů, takže jsem fakt šťastný, když mi "věci znalá motoristická veřejnost" otevřela oči, abych viděl, jak velké štěstí mám. >:D
Avatar - Aoyagi
15. 11. 2018 18:17
Re: Hm.
No hraní si s voličem automatu (CVT nebo torque converter) by snad nemělo způsobovat nic hrozného, i když samozřejmě nic zdravého to také není. Taky jde o to, jaký typ voliče to je, jestli normální, nebo nějaký horší >:D (třeba BMW s jednou polohou, JLR s kolečkem, tlačítka a pod.). Každopádně jsem to ještě neviděl. Nejhorší úkaz byl jistý pán, který řídil automat oběma nohama a tedy se celkem často stávalo, že měl sešlápnutou brzdu i plyn (takže i tradiční automat opravdu lze používat nesprávně, ale to chce vrcholnou neznalost).

Samozřejmě údržba je nutnost a výměnu oleje jednou za uherský rok nebo jednou za ujetí vzdálenosti rovné 2x objetí celé planety dokola nepokládám za něco nepřiměřeného. Navíc se prý má měnit i v manuálu, tak nevim (auto s manuálem jsem nikdy neměl déle než dva roky).