Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 nejzajímavějších klíčků od aut. Poznáte, jakému autu patří?

David Bureš
Diskuze (51)
Automobilové klíčky mají dnes různé tvary a podoby. Některé vypadají jako zmenšená auta, jiné zase mají v sobě zabudovaný displej.

Klíčky od automobilů kdysi měly jednoduchou funkci, odemykalo se jimi auto a startovalo, přičemž pro každý úkol tu býval jeden zvláštní klíček, což nám nedávno připomněla testovaná Lada Niva. V posledních letech ale do vínku dostávají stále více funkcí, a tak se jejich tvar a podoba výrazně mění.

Auta už se neodemykají přímo, ale na dálku pomocí radiového signálu, a tak do klíčku bylo nutné zabudovat vysílač a baterku. S rozšiřující se výbavou přibývaly i další funkce, a tak klíčky neodemykají jen dveře, ale třeba stáhnou boční okna nebo otevřou jen elektricky ovládané víko zavazadelníku.

Klíčky tak už dávno nejsou kusem kovu obaleného z jedné části plastem, ale stále složitějším zařízením se stále zvláštnější podobou, kterou byste si ani s klíčkem nespojili. Rozhodli jsme se tak připomenout ty vůbec nejzajímavější automobilové klíčky poslední doby, které se ve finále mohou stát jakousi labutí písní automobilových klíčků. Vždyť stále častěji se uvažuje nad tím, že byste si auto mohli odemknout prostřednictvím chytrého telefonu nebo třeba pomocí otisku prstu. A to by byla opravdu revoluční novinka.

Hodinky k Aston Martinu

Vozy Aston Martin uměly ve službách Jamese Bonda hodně věcí, střílely, odpalovaly rakety, díky lyžím lépe jezdily na ledu nebo dokonce zvládly být neviditelné. S odkazem na tato služební vozidla nepochybně vznikly i hodinky značky Jaeger-LeCoultre, na nichž švýcarská značka spolupracovala přímo s Aston Martinem. Ty měly v sobě zabudovány radiový vysílač, díky němuž bylo možné odemknout vaše auto. Stačilo stisknout jedno z tlačítek.

Speciální hodinky byly poprvé představeny v roce 2006, aby později vzniklo i jejich inovované provedení. Zatímco původní řešení fungovalo jen s konkrétním automobilem, pro něhož hodinky vznikly, to novější se už umělo spárovat s jakýmkoliv vozem Aston Martinu, stačilo novinky řádně nastavit. Spolu s tím se pozměnil design a zlepšila technika v útrobách, hodinky dostaly lepší anténu a baterii s delší životností. Při představení modernější varianty v roce 2014 hodinky přišly na 29.500 dolarů, což tehdy odpovídalo částce asi 590.000 korun. A kdyby se vám hodinky nelíbily, nezoufejte, i standardní klíček od astonů stojí za to.

Klíček s displejem od BMW i8 a dalších

Už od roku 2015 se u vozů BMW objevuje klíček se zabudovaným dotykovým displejem s úhlopříčkou 2,2 palce. Jestliže původně bylo prezentováno pro plug-in hybridní sporťák i8, dnes je dostupný také pro řady 5 a 7. Právě u nich dostal důležitou funkci, protože prostřednictvím něho můžete s autem na dálku zaparkovat, aniž byste museli sedět za volantem. Na obrazovce klíčku pak můžete sledovat i vybrané informace o voze, jako je stav nádrže. Nevýhodou jsou ale jeho velké rozměry, a tak je k vozu dodáván i běžný klíč, který se vejde do kapsy.

Video se připravuje ...

Klíček Bugatti pro nejvyšší rychlost

Na pohled se klíčky od Bugatti Veyron nebo jeho nástupce Chironu zdají jako obyčejné, jenže už jen fakt, že odemknou tak rychlá šestnáctiválcová auta, jim zaručuje jistou speciálnost. Navíc majitelé od vozu nedostanou jeden klíček, ale dva, přičemž každý z nich má jinou funkci. Ne, že by jeden odemykal a druhý startoval, tohle není auto ze sedmdesátých let, ale jeden odemyká a druhý umožňuje změnit nastavení vozu pro dosažení maximální rychlosti.

U veyronu to funguje následujícím způsobem: Auto buď můžete tlačítkem přepnout do tzv. Handling módu pro maximální přítlak, který sníží podvozek a upraví polohu zadního spoileru, přičemž v takovém režimu zvládnete jet maximálně rychlostí zhruba 377 km/h. Pokud však chcete jet ještě rychleji, musíte zastavit a dát tzv. rychlostní klíček do speciálního zapalování u dveří řidiče a otočit jím. V takovém případě se podvozek ještě sníží, spoiler klesne do nižší polohy a klapky na přídi změní polohu tak, aby auto mělo co nejaerodynamičtější tvar. A pak už jen stačí najít pěkně dlouhou rovinku a sešlápnout pedál plynu až do podlahy.

Klíček od Fordu Transit

Čistě podle pohledu na fotku klíčku od Fordu Transitu se nepochybně divíte tomu, proč byl do tohoto přehledu zařazen. A máte pravdu, takhle na pohled je zcela obyčejný, jenže vzhled není ta jeho specialita. Zajímavost hledejme v konstrukci, zatímco u mnoha jiných klíčků jde o efekt, aby byly zajímavé a krásné, v tomto případě šlo Fordu ryze o funkci. Tento klíček od spínací klíčky byl totiž navržen tak, aby vydržel i nešetrným řidičům po celou životnost vozidla. Z toho důvodu je plastový obal svařen pro co nejlepší těsnění a vnitřní části upraveny pro co největší odolnost proti nárazům. Speciální je i baterie s dlouhou životností.

Ford tvrdí, že na nové konstrukci klíče pro užitková vozidla pracoval 10 let, přičemž během vývoje prošlo dílo náročnými testy. Nešlo přitom jen o zkoušky v extrémních teplotách. V prostředí plném jemného prachu se testovala odolnost proti prachu, působením nafty, benzinu rozpouštědel nebo dokonce potu byla zkoušena jeho odolnost proti chemikáliím. Automobilka simulovala také mačkání tlačítek nebo nošení klíčku v kapse, pomocí nepřetržitých vibrací dalších předmětů jako klíčů a mincí. A tak ve výsledku vydrží mnohem více než třeba lakované klíčky ostatních výrobců, které se hned poškrábají...

Náramek od Jaguar Land Roveru

Náramek od britského výrobce vozů značek Jaguar a Land Rover dokazuje, jak se automobilové klíčky změnily. Britská automobilka umožňuje svým zákazníkům, aby si svoje auto odemkli pomocí speciálního náramku. Poprvé byla tato možnost nabídnuta pro Jaguar F-Pace, přičemž Britové tuto nabídku postupně rozšiřují, tzv. Activity Key je dostupný také pro Range Rover Velar nebo Land Rover Discovery.

Automobilka tímto řešením cílí na aktivní zákazníky, kteří často surfují, jezdí na vodu nebo jinak sportují a v tomto prostředí řeší, co s klíčky od auta. Díky voděodolnému náramku už takové starosti mít nebudou, protože Activity Key si zkrátka dají na ruku a mohou vyrazit, kam chtějí. Gumový náramek totiž vydrží i tlak působící 20 metrů pod hladinou. Systém funguje na podobném principu jako bezdotykové platební karty, náramek jednoduše přiložíte k určenému místu (v případě F-Pacu k písmenu J v nápisu Jaguar na zádi vozu) a auto se odemkne, nebo zamkne. Náramek přitom funguje tak, že když jím jednou auto zamknete, vypne se kvůli bezpečnosti běžný klíček, který tak klidně můžete nechat v přihrádce před spolujezdcem.

Video se připravuje ...

Unikátní klíček pro mercedesy

V případě automobilů se můžete odlišit různými způsoby. Koupíte si auto v netradičním laku nebo třeba s dvoubarevnou karoserií, jiní raději sáhnou po nějaké speciální edici, nebo si dokonce mohou dovolit nějaký drahý unikát, supersport nebo luxusní vůz. V jistých kruzích ale může obyčejně působit i mercedes a právě pro takové zákazníky představila německá společnost Selected Jewels speciální klíč nazývaný Golden Key (tedy zlatý klíč).

Klíček pro vozy s trojcípou hvězdou na přídi od Selected Jewels je upraven podle individuálního přání klienta, který si může zvolit, jak bude ozdoben. Přitom frankfurtská společnost používá ty nejlepší materiály, které jsou k dispozici, jako diamanty nebo zlato. Výsledkem je tak spíše než klíček ručně vytvářený šperk, který dokonce může mít vyšší cenu, než je hodnota auta. Cena klíčku začíná na 30.000 eurech, což je v přepočtu asi 810.000 korun. A za takovou částku už klidně seženete slušně vybavený Mercedes třídy A.

Klíček od koenigseggů

Jakmile si koupíte unikátní hypersport, očekáváte jistou speciálnost. V případě klíčků to ale v mnoha případech neplatí, k lamborghini dostanete klíček nápadně připomínající ty o Audi a ani ferrari nemívají nějaký speciální klíček, ale jen jednoduché, červeně lakované řešení. To však neplatí pro švédský Koenigsegg, který vám nedodá jen setsakramentsky rychlé auto, ale také speciální klíček, kterým ho odemknete. Ten má unikátní tvar ve stylu loga značky, přičemž je potažen stříbrem. Z druhé strany jsou pak tlačítka, kterými vůz odemknete nebo otevřete jeho zavazadelník.

Komu by však ani to nestačilo, je tu klíček prvně představený v roce 2015. Dílo navržené firmou Optimal Innovative Solutions bylo ozdobeno platinou, černým onyxem a diamanty, přičemž jeho součástí byl i flash disk. Klíček byl představen jako prototyp, přičemž podle odhadů by přišel na opravdu pěknou sumu, stál by 250.000 dolarů, tedy v přepočtu 6,25 milionu korun! Zkrátka když máte na koenigsegg, tak proč si k němu nepořídit klíček za cenu dalšího superauta...

Autíčko od Pagani Huayra

Vozy Horacia Paganiho jsou známé důrazem i na ten nejmenší, nejnenápadnější detail, což se v případě modelu huayra ukazuje i na jeho klíčku. Klíč od tohoto supersportu s dvanáctiválcem od AMG je kus uměleckého díla. Jedná se o masivní hliníkovou zmenšeninu samotného auta, a to i s nejmenšími detaily, jako jsou světla, chladicí otvory či výfuky. Pro nastartování musíte klíček rozdělit na dvě části. Zatímco jeden díl vložíte do zapalovací skříňky na středovém tunelu, druhou můžete dát do USB otvoru, část klíčku podobně jako u Koenigseggu slouží jako flash disk. Krásné a chytré řešení!

Kulatý klíček od Spykeru

Výrobce originálních supersportů z Nizozemí se po bankrotu v roce 2014 vrací na scénu a pracuje na nových modelech. Vedle neobvyklého interiéru plného nápaditých detailů bychom byli nadšeni, kdyby se Spyker vrátil i ke svému někdejšímu originálnímu klíčku, který nabízel ke svým autům na začátku tisíciletí. Byl hliníkový a měl neobvyklý kruhový tvar, který zdobila jen kruhová tlačítka, nápis Spyker a nápis Nulla tenaci invia est via, latinské motto automobilky znamenající „Pro houževnatého není žádná cesta neprůchodná.“ Majitelé originalitu oceňovali, zároveň ale upozorňovali na to, že klíček není moc praktický, kvůli svému tvaru se špatně vejde do kapsy. Možná i proto Spyker později klíček nahradil obyčejnějším řešením s protáhlým tvarem...

Autíčko od vozů Tesla

Klíček ve tvaru autíčka vedle porsche nebo zmíněného pagani používají také vozy americké Tesly, v jejímž případě nejde o zajímavé řešení jen z hlediska celkové siluety. Na první pohled se zdá, že na černém klíčku s logem Tesly a náznakem bočního prosklení není žádné tlačítko. Jenže ony tam jsou hned tři. Stiskněte „příď“ a otevře se zavazadelník pod kapotou, stisknete „záď“ a otevře se zavazadelník vzadu. Stiskněte střechu a automobil se zamkne, jestliže ji však podržíte, stáhnou se boční okna. Pro otevření běžných dveřích ale nic stisknout nemusíte, protože stačí s klíčkem přijít k autu a ono se samo odemkne.

Video se připravuje ...
David Bureš
Diskuze (51)

Doporučujeme

Avatar - wakantanka
4. 5. 2017 21:14
Re: Keyless
VW Jetta patrí do toho koncernu? Táto konkrétna ani nepípla >:D možno mu tam niečo vypísala, ale si to chlapec nevšimol hneď až po čase.
4. 5. 2017 11:14
Re: Keyless
A tak by to mělo být. To je ta nejlepší chvíle, kdy to řešit.
4. 5. 2017 11:14
Re: Keyless
Tamto byl myslím Fusion a stop/ start myslím nezkoušel. Po vypnutí motoru bez klíčku normálně dovolil nastartovat.

Zajímavý systém má Ducati - můžeš si zapnout startování pomocí PINu, kdybys náhodou klíč ztratil nebo zničil. :-)
Avatar - Snooob
4. 5. 2017 10:51
Re: Keyless
U nemenovaného koncernu: keď je auto naštartované a vzdiališ sa s kľúčmi, auto začne dosť intenzívne cinkať - randál jak prasa.
4. 5. 2017 10:42
Re: Keyless
Pokud není klíč v dosahu. Tak to auto hlásí.