Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
ADAC: Německá parkoviště jsou úzká, tmavá a drahá

ADAC: Německá parkoviště jsou úzká, tmavá a drahá Zdroj: acz

ADAC: Německá parkoviště jsou úzká, tmavá a drahá

Aleš Dragoun
Odborníci z německého autoklubu ADAC se zaměřili na německé parkovací domy. A ty nedopadly nijak slavně.

Podobný test parkovišť v režii autoklubu proběhl již před rokem. Nyní se k němu vrátil a na mušku si vzal deset německých měst: Bonn, Braunschweig, Chemnitz, Darmstadt, Duisburg, Kiel, Mainz, Mannheim, Potsdam a Regensburg, v každém pak vyzkoušel čtveřici ploch. Šlo výhradně o parkovací domy, nikoli otevřená povrchová prostranství.

Nejvyšší hodnocení „velmi dobrý“ si neodnesl ani jeden z nich. Pouze v jedenácti případech získaly dobrý výsledek, 19 z nich skončilo jako „dostačující“ a osm odešlo z porovnání s mnoha závadami jako „nevyhovující“. Nejhůře na tom byly parkovací domy u hlavního nádraží v Duisburgu a N6 v Mannheimu, ty dostaly známku „velmi špatný“. Druhý jmenovaný obdržel vůbec nejhorší hodnocení v testu díky extrémně úzkým parkovacím místům a mohutným zdobeným sloupům, ani vjezd šířkou neoplývá a zcela chybí místa pro rodiče s dětmi. Invalidní je pak pouze jedno jediné! Postupimské garáže Luisenplatz jsou na tom přesně naopak a zvítězily právem.

Je třeba si uvědomit, že moderní automobily potřebují daleko více prostoru i na šířku. Německý autoklub srovnával klasiku z Wolfsburgu, Golf. Zatímco první generace byla bez zrcátek široká 1,61 m, nejnovější sedmá měří o 16 cm více. To, že na délku za 38 let narostla o více než půl metru, není v tomto ohledu zas až tak důležité. Šířka parkovací plochy 2,3 m byla kdysi v Německu předepsána, dnes však již zdaleka nedostačuje, je potřeba alespoň 2,5 m. Zmíněné mannheimské garáže se přitom spokojí s pouhými 2,17 m! ADAC bojuje za to, aby vznikl znovu patřičný zákon. Jinde vadila nedostatečná výška (maximálně 1,9 m) a neexistující chodníky.

Celkový výsledek zní: na německých parkovištích je příliš těsno, temno a draho. Ano, osvětlení také není v mnoha případech dostatečné. A ceny? I tady panují značné rozdíly: od 0,50 eur/h (dvě lokality v Braunschweigu) až po 2,40 eur/h (Regensburg - Castra Regina Center). Čtyřhodinové sazby jsou pochopitelně vyšší a diference se zde značně natahují, pohybují se od 3,50 až do 9 eur. Zajímavé je, že zrekonstruované domy jsou na tom mnohem lépe než leckteré nové.

Statistika může být přínosná i pro české motoristy, kteří se do Německa v nejbližší době vydají. Vždyť třeba taková Saská Kamenice (Chemnitz) či Řezno (Regensburg) nejsou od našich hranic zas až tak daleko.