Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Akropolis rallye po 2. dnu: Neuvillovy pomohly defekty soupeřů

Rallye Akropolis 2024
Rallye Akropolis 2024
Rallye Akropolis 2024
Rallye Akropolis 2024
36 Fotogalerie
Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) vede po druhém dnu řeckou Akropolis rallye, která je desátým podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Na dalších dvou pomyslných stupních vítězů jsou jeho stájový kolega Španěl Dani Sordó a na třetím místě figuruje Francouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid).

Sobota byla maratonským dnem, který nasměrovala posádky z Lamie až do Loutraki u Korintském zálivu. Po pěti šotolinových rychlostních zkouškách, z nichž se pouze jedna se opakovala, následovala supererzeta na trase zpět do Lamie. Posádky čekalo 116,23 měřených kilometrů.

Přestaň konečně brečet

Páteční program měl ještě slovní dohru v servisní zóně, kde si Sébastien Ogier našel Thierryho Neuvilla, aby mu řekl důrazně svůj názor. „Měl by jsi se naučit otevírat trať, když startuješ jako první a konečně přestat brečet,“ řekl Belgičanovi a ještě dodal: „Startovali jsme jako druzí za ním a nadělili mu pětačtyřicet sekund. Zkusíme na něj vyvinout tlak, jsem si jistý, že se stále ještě můžeme o něco pokusit.“ Web DirtFish dal Ogierovy komentáře šéfovi týmu Hyundai Cyrilu Abiteboulovi. „Právě se dívám na klasifikaci. Uvidíme, kdo bude v prosinci na Galavečeru FIA první,“ usmál se Abiteboul. 

Video placeholder
Rallye Akropolis 2024 • Zdroj: FIA World Rally Championship

Ogier vedl v pátek soutěž do okamžiku, než mu v závěru páté erzety selhalo turbodmychadlo. Byl to druhý případ v továrním týmu Toyota, protože již dopoledne měl technické problémy Elfyn Evans. Šéf továrního týmu Jari-Matti Latvala řekl webu Dritfish.com, že měli v plánu vyměnit turbo na Ogierově voze, ale změna v itineráři po odloženém startu do RZ2 znamenala, že by na to neměli dost času na výměnu jednotky.

„V servisu jsme měli dvě auta zároveň. Museli jsme přimět lidi, kteří opravovali Elfynovo auto, aby vyměnili turbo na jeho yarisu, protože nemůžeme měnit dvě turba současně. V tuto chvíli přesně nevíme, co způsobilo problém, ale u dvou vozů se vyskytl problém s kompresorem turbíny. To byl pro Toyotu špatný den. Bohužel jsou v motorsportu takové dny, s tím se musíte smířit,“ uvedl Latvala.

Defekty kosily lídry

Sobotní den začínali na prvních třech místech jezdci na továrních speciálech Hyundai i20N Rally1 Hybrid. Vedl Estonec Ott Tänak o 21,8 sekundy před Španělem Dani Sordem a na třetím místě figuroval Belgičan Thierry Neuville s mankem 45,8. Za nimi figuroval Sébastien Ogier se ztrátou 2:26,4 minuty. 

Ovšem tohle pořadí nepřežilo ani první sobotní erzetu, protože vedoucí Tänak musel dvakrát zastavovat a ztratil 4:06,4 minuty. Poprvé po šesti kilometrech nejdelší erzety soutěže (28,67 km), kdy měnil pravé zadní kolo, které se utrhlo z ráfku a stihl to za 1:21 minuty. Za téhle situace by se udržel mezi prvními třemi, ale musel z auta znovu, když ohnutý ráfek vypustil přední pravou pneumatiku. Tänak se po těchto problémech propadl na šesté místo.

Na první příčku se posunul Sordó. „Je hezké být lídrem, ale nemám rád takové věci. Potřebuji vyhrávat díky své rychlosti, ne kvůli problémům soupeřů,“ prohlásil jedenačtyřicetiletý Španěl. Na prvním místě vydržel jen do RZ9, kde ho postihl defekt pravého zadního kola. Erzetu dokončil na ráfku a utrženou kapotou vpravo vzadu, ztratil 51,3 sekundy a spadl na druhé místo za Neuvilla. „Moje cíle jsou velmi jednoduché. Zvládnout sobotu bez problémů, zvláště bez defektů,“ řekl Neuville, který se dostal do vedení, ke vzniklé situaci.

Tänak jezdil po dvou

Na jedenácté zkoušce se dostal do problémů Evans, který v pravém vracáku převrátil svého yarise. „Jel jsem super pomalu, ale kola se zasekla ve vyjeté koleji. Doufám, že můžu pokračovat,“ prohlásil Velšan. Jeho vozu pomohli na čtyři kola diváci. Evans následně v erzetě zastavil, aby před sebe pustil Ogiera, který zkoušku nakonec vyhrál. Velšský pilot provizorně opravil poškozené turbo a podle rozhodnutí týmu odstoupil, otázkou je zda se neděli objeví na startu.

Video placeholder
Rallye Akropolis 2024 • Zdroj: FIA World Rally Championship

Do podobné situace jako Evans se dostal Tänak, jehož auto se ocitlo na dvou kolech, ale Estonec situaci ustál. „S takovým kouskem bych mohl jít do cirkusu,“ řekl v cíli. Mimochodem, stejném úseku měli defekt Francouz Adrien Fourmaux (Ford Puma Rally1), Estonec Robert Virves a kola měnili Fin Lauri Joona, Paraguayec Fabrizio Zaldivar a Ir Josh McErlean (všichni na vozech Škoda Fabia RS Rally2).

Akropolis rallye (po RZ12 z RZ15)

1. Neuville, Wydaeghe (Bel./Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) 3:01:06,3; 2. Sordó, Carrera (Šp./Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +54,9; 3. Ogier, Landais (Fr./Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +1:19,9; 4. Tänak, Järveoja (Est./Hyndai i20 Rally1 Hybrid) +3:20,5; 5. Pajari, Mälkönenová (Fin./Toyota GR Yaris Rally2) +5:07,3; 6. Virves, Lesk (Est./Škoda Fabia RS Rally2) +5:35,1; 7. Rossel, Barral (Fr./Citroën C3 Rally2) +6:05,1; 8. Kajetanowicz, Szczepaniak (Pol./Škoda Fabia RS Rally2) +6:59,3; 9. Linnamäe, Morgan (Est., Brit./Toyota GR Yaris Rally2) +8:35,2; 10. Zaldivar, Der Ohannesian (Par., Arg./Škoda Fabia RS Rally2) +9:24,3; 11. McErlean, Fulton (Irl./Škoda Fabia RS Rally2) +10:09,8; 12. Daprá, Guglielmetti (It./Škoda Fabia RS Rally2) +10:14,9; 13. Solans, Sanjuan (Šp./Toyota GR Yaris Rally2) +13:55,1; 14. Panagiotis, Bakloris (Řec./Škoda Fabia RS Rally2) +15:33,8; 15. Kremer, Kremerová (Něm./Škoda Fabia RS Rally2) +17:07,0; … 28. Evans, Martin (Brit./Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +124:45,2; 33. Fourmaux, Coria (Fr./Ford Puma Rally1 Hybrid) +30:06,0; 45. Katsuta, Johnston (Jap., Irl./Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +40:58,2; 37. Munster, Louka (Luc., Bel./Ford Puma Rally1 Hybrid) +44:33,7;

Výsledy jsou neoficiální.

Zbývající program Akropolis rallye

Neděle 8. 9. – 7.59 RZ13 (17,47 km), 9.05 RZ14 (18,29 km), 12.15 RZ15 (18,29 km) – Power Stage. Etapa celkem 54,05 km.

Začít diskuzi