Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo 6C 2300 (1934–38): Vozil se v něm i Benito Mussolini

Karel Haas
Diskuze (0)

Předválečné modely Alfa Romeo 6C 2300 měly pohon zadních kol řadovým šestiválcem s objemem 2,3 litru. Oblékaly je karosárny Touring Superleggera, Castagna, Zagato, Pinin Farina a další.

Italská automobilka Alfa Romeo používala v letech 1927 až 1954 pro svoje cestovní, sportovní a závodní vozy poháněné řadovými šestiválcovými motory označení 6C, kde C znamenalo Cilindri, tedy válce. S postupným zvyšováním objemu tak vznikly modely 6C 1500 až 6C 3000. Prvním byl 6C 1500, vyráběný v letech 1927 až 1929, následovaly 6C 1750 (1929–33), 6C 1900 z roku 1933 a 6C 2300 (1934–38), který si připomeneme v tomto článku. Po něm ještě vznikly typy 6C 2500 (1938–1952) a 6C 3000 (1952 až 1954) s třílitrovým motorem. 

Lehké a výkonné maloobjemové čtyřválcové, šestiválcové a osmiválcové motory vyvinul pro Alfu Romeo konstruktér maďarského původu Vittorio Jano (1891 –1965). První šestiválcový model 6C 1500, vystavený poprvé v dubnu 1925 na automobilové výstavě v Milánu, vycházel ze závodního vozu Alfa Romeo P2, určeného pro závody Grand Prix. Řadový šestiválec s objemem 1.487 cm3 měl jeden vačkový hřídel v hlavě válců (rozvod OHC) a dával 44 koní. V roce 1928 vznikl typ 1500 Sport, který se stal prvním cestovním vozem Alfa Romeo se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců (DOHC).

Motor a podvozky

Janovy motory měly lehkou konstrukci z hliníkové slitiny, půlkulové (hemisférické) spalovací prostory, ve středu umístěné zapalovací svíčky a ventilový rozvod DOHC. Alfa Romeo 6C 2300 byla poprvé představena na Milánském veletrhu v roce 1934 a stala se levnější alternativou pro typ 8C. Zadní kola typu 6C 2300 poháněl přes jednokotoučovou spojku a čtyřstupňovou manuální převodovku se synchronizací 3. a 4. rychlostního stupně a volnoběžkou kapalinou chlazený řadový šestiválec s rozvodem DOHC a objemem 2.309 cm3 (vrtání x zdvih: 70 x 100 mm). Tento motor měl litinovou klikovou skříň s vložkami válců a hlavu z lehké slitiny. Se dvěma karburátory Solex měl nejvyšší výkon až 95 koní (70 kW) při 4.500 otáčkách a vozy Alfa Romeo 6C 2300 s ním dosahovaly rychlost až 150 km/h.

Podvozek byl převzat od předchůdce 6C 1900, ale o rok později, v roce 1935, se představil model 6C 2300 B s nezávislým zavěšením předních kol, zadní kyvadlovou nápravou a hydraulicky ovládanými bubnovými brzdami. Vozů 6C 2300 s tuhými nápravami bylo vyrobeno 760 kusů a modelů 6C 2300 B 870 kusů. V roce 1936 navrhl Jano motor V12 pro typ Alfa Romeo 12C. Tento model ale nebyl prodejně úspěšný, a to byl jeden z důvodů proč Vittorio Jano odešel koncem roku 1937 od Alfy Romeo a dal se do služeb Lancie. Mimochodem, v roce 1934 se Alfa Romeo stala státem vlastněný podnik.

Zakázkové karoserie

Karoserie pro tyto vozy pocházely většinou od známých studií, například Zagato, Touring Superleggera, Castagna, Pinin Farina, James Young a další. Od roku 1933 existovaly také verze 6C s tovární karoserií vyráběnou v továrně Alfa Romeo v Portellu. Jednu z prvních karoserií na podvozku Alfy Romeo 6C 2300 zhotovila v roce 1934 milánská karosárna Touring. Elegantní čtyřdveřová Berlina Gran Turismo (foto) měla kapotu a víko kufru z hliníkového plechu. Obě nápravy byly tuhé a odpružené podélnými půleliptickými péry. S výkonem 76 koní (56 kW) a hmotností 1.280 kg dosahoval tento sedan rychlost 130 km/h.

Sedan 6C 2300 Gran Turismo Berlina s karoserií Touring vznikl rovněž v roce 1934. Sedan 6C 2300 Gran Turismo Berlina s karoserií Touring vznikl rovněž v roce 1934.

Carrozzeria Touring se v polovině třicátých let proslavila výrobou lehkých hliníkových karoserií vozů Alfa Romeo 6C 2300 B Superleggera (foto). Hliníkové panely karoserie byly upevněny na rámu z tenkých trubek. Čtyřmístné kupé mělo dlouhou kapotu zakončenou typickou maskou chladiče ve tvaru srdce s logem využívajícím znak města Milána. Kapkovité blatníky zakrývaly kola s drátovými ráfky a někdy byly propojené prahy pod dveřmi. Světlomety byly vloženy do chromovaných pouzder, umístěných mezi předními blatníky a maskou chladiče. Často je doplňovaly mlhovky menšího průměru.

Čtyřmístné kupé Alfa Romeo 6C 2300 B s karoserií Touring Superleggera pochází z roku 1936. Čtyřmístné kupé Alfa Romeo 6C 2300 B s karoserií Touring Superleggera pochází z roku 1936.

Karosárna Pinin Farina navrhla a vyráběla v letech 1936 a 1937 aerodynamické karoserie na podvozku typu 6C 2300 B Pescara (foto) s výkonem 95 koní. Dvoudveřové kupé se splývavou zádí mělo kapkovité blatníky, zakrytá zadní kola a na zádi malou svislou ploutvičku. Vůz měl dělené šípovité přední okno a aerodynamické kryty kol. Svoje jméno Pescara dostal na počest získání prvních tří míst v absolutním pořadí ve 24hodinovém závodu Pescara - Targa Abruzzo.  

Kupé se splývavou zádí mělo kapkovité blatníky, zakrytá zadní kola a na zádi malou svislou ploutvičku. Kupé se splývavou zádí mělo kapkovité blatníky, zakrytá zadní kola a na zádi malou svislou ploutvičku.

Další milánská karosárna Castagna, založená už v roce 1849, postavila v roce 1934 na podvozku 6C 2300 dvoudveřové kupé Aerodinamico (foto), podobající se výše popsanému sedanu 6C 2300 GT s karoserií Touring. Vůz měl masivní nárazníky a drátová kola s centrální maticí.

Kupé Alfa Romeo 6C 2300 Aerodinamico s karoserií Castagna vzniklo v roce 1934. Kupé Alfa Romeo 6C 2300 Aerodinamico s karoserií Castagna vzniklo v roce 1934.

Známou italskou karosárnu Zagato založil v roce 1919 Ugo Zagato v Terrazanu nedaleko od Milána. Z pera Dina Cognolata pochází otevřený závodní spider Alfa Romeo 6C 2300 Pescara s malými blatníky nad koly a zakrytým místem pro spolujezdce (foto).

Otevřený závodní spyder Alfa Romeo 6C 2300 Pescara s malými blatníky nad koly a zakrytým místem pro spolujezdce. Navrhl jej Dino Cognolato pracující pro Zagato. Otevřený závodní spyder Alfa Romeo 6C 2300 Pescara s malými blatníky nad koly a zakrytým místem pro spolujezdce. Navrhl jej Dino Cognolato pracující pro Zagato.

V letech 1932 až 1938 se pravidelně stávaly vítězem slavného závodu Mille Miglia vozy Alfa Romeo 8C a toto vítězné tažení připomínaly kabriolet, kupé a spyder, nazvané Alfa Romeo 6C 2300 B Mille Miglia. Dvoudveřový kabriolet (foto) měl stahovací plátěnou střechu a rýhované nárazníky v barvě vozu. Čtyřmístné kupé mělo splývavou záď a některé kusy měly částečně zakrytá zadní kola. Nejsportovněji vypadal dvoumístný spyder se zapuštěnými světlomety a větrnými štítky před oběma sedadly. Všechny tyto vozy, zkráceně označované jako MM měly vesměs drátová kola. Za jediný rok bylo postaveno 107 kusů 6C 2300 B Mille Miglia, lišících se v detailech.

Dvoudveřový kabriolet 6C 2300 B MM měl stahovací plátěnou střechu a rýhované nárazníky v barvě vozu. Dvoudveřový kabriolet 6C 2300 B MM měl stahovací plátěnou střechu a rýhované nárazníky v barvě vozu.

Karel Haas
Diskuze (0)

Doporučujeme