Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Americké unikáty: Znáte značky Anteros, Drakan nebo Equus?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Ford, GM a FCA Automobiles nejsou jedinými výrobci automobilů s kořeny v USA. Vedle nich zde i dnes existuje řada nezávislých společností, z jejichž bran vyjíždějí skutečně velmi zajímavé automobily.

Ford, GM a FCA Automobiles stále patří mezi největší severoamerické výrobce automobilů, pod jejichž křídly figurují tradiční značky Ford, Lincoln, Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac, Chrysler, Dodge a Jeep. Vedle nich pak má na severoamerické půdě své podniky i řada evropských a asijských automobilek.

 

Spojené státy americké se však mohou pochlubit řadou dalších společností, věnujících se výrobě konvenčních osobních automobilů. Některé z nich, jak odhaluje náš výběr, nabízí rozsáhle přestavby velkosériových modelů zmíněných značek, zatímco jiné produkují vlastní konstrukce, které jen využívají některé zásadní komponenty od velkých automobilek.

 

 

Anteros: S technikou GM

Anteros je jedním ze zástupců kalifornské společnosti N2A Motors, specializující se na výrobu vlastních modelů, jejichž základem je většinou technika z produkce koncernu General Motors. V případě modelu Anteros, jehož premiéra se odehrála v roce 2009, ale stále je v nabídce, došlo na Chevrolet Corvette, který nese nové povrchové panely karoserie z kompozitních materiálů. Díky použitému základu je Anteros nabízen jako roadster s plátěnou střechou nebo kupé s odnímatelným dílem střechy.  

 

Linie tohoto modelu jsou inspirovány italskými sportovními automobily ze šedesátých let dvacátého století. Technika je však z jednadvacátého století a Anteros má ve své dlouhé přídi vidlicový osmiválec LS3 o objemu 6,2 l, který je k dispozici v několika provedeních bez přeplňování nebo s kompresorem či dvojicí turbodmychadel. Výkony se pohybují od 353 do 441 kW (480 až 600 koní).

 

 

Drakan: Americké X-Bow

Drakan Spyder, který se veřejnosti představil v roce 2016, lze jednoduše charakterizovat jako severoamerickou alternativu pro KTM X-Bow či BAC Mono. Ve srovnání s nimi je však v řadě ohledů přizpůsoben vkusu a potřebám severoamerických zákazníků. Nejedná se přitom pouze o prostornější dvoumístný interiér či standardně dodávané čelní sklo. Zásadním rozdílem je totiž použitá pohonná jednotka, kterou je zde, zcela dle očekávání, vidlicový osmiválec.  

 

Dárcem pohonné jednotky je samozřejmě Chevrolet Corvette a před zadní nápravou má Drakan Spyder díky tomu podélně uložen atmosférický osmiválec LS3 o objemu 6,2 l a výkonu 316 kW (430 k). Tento motor prostřednictvím šestistupňové převodovky Porsche G96 roztáčí kola zadní nápravy. Drakan Motor Cars uvádí, že Spyder o hmotnosti lehce přes 900 kg zvládne boční přetížení 1,2 g, akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,2 s a dosáhne maximální rychlosti přes 265 km/h.   

 

Equus: Žádný Mustang...

Equus Bass 770 na první pohled působí jako upravený Ford Mustang z konce šedesátých let, ale ve skutečnosti se jedná o nově navržený vůz s technikou značky Chevrolet a liniemi pouze vypůjčenými od slavného poníka. Základem je zde podlahová plošina z hliníkové slitiny, kterou doplňuje prostorový trubkový rám, k němuž jsou připevněny panely z uhlíkových vláken, a vše kryje hliníková karoserie.

 

Pod kapotou má Equus Bass 770 uložen kompresorem přeplňovaný vidlicový osmiválec LS9, který z objemu 6,2 l poskytuje nejvyšší výkon 477 kW (648 k). Prostřednictvím šestistupňové dvouspojkové převodovky jsou roztáčena zadní kola a kupé s luxusně vybaveným interiérem zvládá akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,4 s. Maximální rychlost je údajně 320 km/h. Společnost Equus Automotive představila model Bass 770 v roce 2013 a o necelých pět let později uvedla model Throwback. Ten má za základ Chevrolet Corvette sedmé generace.  

 

 

 

Falcon: Supersport se sedmilitrem

Falcon F7 měl premiéru na autosalonu v Detroitu v roce 2010 a za jeho vývojem i výrobou stojí společnost Falcon Motorsports se sídlem v Holly v Michiganu. Základem dvoumístného supersportu s motorem před zadní nápravou a hmotnosti kolem 1260 kg je monokok z hliníku, karbonu a kevlaru. Zadní kola modelu F7 prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky roztáčí vidlicový osmiválec LS7 z produkce koncernu General Motors, který však kompletně přestavuje společnost Lingenfelter.

 

Sedmilitrový motor může být dodán v atmosférickém provedení s výkonem 483 kW (629 k), ale k dispozici je i verze s dvojicí turbomychadel a výkonem kolem 809 kW (1100 k). Falcon F7 má ve svém nejvýkonnějším provedení zvládat akceleraci z 0 na 100 km/h za méně než 3,0 s, zatímco maximální rychlost se pohybuje přes 320 km/h.    

 

 

Panoz: Dílo vytrvalců

Panoz Avezzano, který byl uveden do výroby v roce 2017, představuje nejmladšího zástupce mezi sériovými modely automobilky Panoz, sídlící v severoamerickém Braseltonu ve státě Georgia. Největší mediální pozornosti se této značce v Evropě dostávalo v letech 1997 až 2007, kdy se její vozy aktivně účastnily vytrvalostních závodů. Jednoho z největších úspěchů bylo dosaženo v roce 2006, kdy Panoz Esperante GTLM zvítězil v Le Mans ve své třídě GT2.

 

Panoz Avezzano představuje dvoumístné kupé, jehož základem je šasi z extrudovaného hliníku, který doplňuje ocel a uhlíková vlákna. Standardní pohonnou jednotku představuje pro vůz o hmotnosti 1450 kg osmiválec Panoz/Élan Power Products s hliníkovým blokem. Tento motor disponuje v atmosférickém provedení výkonem 316 kW (430 k) a s přeplňováním 427 kW (580 k). V obou případech s motorem spolupracuje šestistupňová manuální převodovka.

 

 

Rossion: Základy od Noblu

Rossion Q1 se zrodil v prvním desetiletí jednadvacátého století na základech britského vozu Noble M400. V současnosti společnost Rossion Automotive se sídlem v Riviera Beach na Floridě nabízí model Q1 se schválením pro běžný silniční provoz a z něj odvozené provedení Q1R, které je určeno výhradně pro použití na uzavřených silnicích a závodních okruzích. Severoamerický Rossion se od britského Noble v současnosti liší přepracovaným designem karoserie, provedením interiéru i vlastní evolucí vývoje v oblasti techniky.

 

Rossion Q1 je v současnosti standardně osazován motorem Ford 3.0 V6 Duratec s nejvyšším výkonem 331 kW (450 k), spolupracujícím s šestistupňovou manuální převodovkou. Rossion Q1R může mít před zadní nápravou uložen stejný motor, ale s nejvyšším výkonem 368 kW (500 k). Vedle šestiválce je pak v nabídce Q1R i přeplňovaný čtyřválec Ford 2.0 EcoBoost s nejvyšším výkonem 327,5 kW (323 k). Převodovka je i u okruhových Q1R šestistupňová manuální.  

 

 

USSV: Luxusní SUV

USSV Rhino GX je zástupcem jedné ze dvou aktuálních modelových řad luxusních SUV společnosti US Specialty Vehicles (USSV) se sídlem v kalifornském Rancho Cucamonga. Rhino GX, které na první pohled působí jako armádní vozidlo s pancéřovanou karoserii, stojí na rámu pick-up F-450 z produkce automobilky Ford, s nímž sdílí i pohonné jednotky a řadu dalších komponentů.

 

Vozidlo s celkovou délkou 5715 mm může mít své přídi uložen 6,7litrový přeplňovaný vznětový motor V8 Power Stroke nebo 6,8litrový zážehový vidlicový desetiválec. V obou případech je standardem pětistupňová automatická převodovka a pohon všech kol. S armádním designem karoserie silně kontrastuje provedení interiéru. Ten může poskytovat prostor čtyřem až sedmi cestujícím a především v již zmiňovaném provedení Executive, stojícím na vrcholu nabídky, doslova hýří luxusem.

 

 

VLF: Ohromující dílo legend autoprůmyslu

VLF Force 1 V10 vyvolal při svém představení začátkem roku 2016 poměrně velkou vlnu zájmu o společnost VLF Automotive, za níž stojí bývalý viceprezident General Motors Bob Lutz, průmyslník Gilbert Villareal a designér Henrik Fisker. Dvoumístné kupé i dnes ohromuje agresivními liniemi karoserie, pod nimiž se ukrývá Dodge Viper poslední generace.

 

VLF Force 1 V10 má díky svému dárci organů v dlouhé přídi uložen vidlicový desetiválec o objemu 8,4 l, který je v jeho případě laděn na nejvyšší výkon 556 kW (755 k). Ten výkon může mířit k zadním kolům prostřednictvím šestistupňové manuální nebo automatické převodovky. Akceleraci z 0 na 96 km/h zvládá tento výjimečný automobil za 3,0 s a jeho maximální rychlost se má pohybovat kolem 350 km/h.

 

 

Youabian: Výjimečný

Youabian Puma je dílem společnosti Puma Automobiles se sídlem v Los Angeles a vznikl s jediným cílem, jímž je být výjimečný. To se čtyřmístnému kabrioletu s pevnou skládací střechou skutečně daří. Vozidlo s rozvorem náprav 4,15 m, celkovou délkou 6,15 m, šířkou 2,36 m a výškou 1,83 m ohromuje svými rozměry, vzhledem i použitou technikou se sedmilitrovým osmiválcem o výkonu 377 kW (512 k) v čele.

 

Youabian Puma má motor původem od General Motors utopen hluboko ve své přídi. Pohonná jednotka spolupracuje se šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Pozornost si tento stroj zaslouží i díky jednomu dárci orgánů. Tím je Volvo C70 druhé generace z let 2006 až 2013, z nějž pochází téměř celý prostor pro cestující a to včetně rámu čelního skla, dveří, pevné skládací střechy a sedadel s obložením i hlavní částí palubní desky. Youabian Puma má i díky tomu poskytovat své posádce vysokou míru bezpečnosti.  

 

Foto: N2A Motors, Drakan Motor Cars, Equus Automotive, Falcon Motorsports, Panoz, Rossion Automotive, US Specialty Vehicles, VLF Automotive, Puma Automobiles

 

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme