Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Chevrolet Corvette C8 na spadnutí: Připomeňte si všechny dosavadní generace

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Chevrolet Corvette se vzdá své tradiční koncepce a v osmé generaci, jejíž premiéra je plánována na 18. července roku 2019, zamíří na trh s motorem před zadní nápravou. Připomeňme si proto všechny předchozí generace s motorem vpředu.

Chevrolet Corvette, který byl navržen jako automobil snů a odpověď na poválečnou generaci sportovních vozů z Evropy v čele s Jaguary a MG se od svého zrodu v první polovině padesátých let dvacátého století stal legendou, kterou mimo jiné charakterizuje osmiválec v dlouhé přídi a pohon zadních kol.

 

Tradiční koncepci si Chevrolet Corvette udržel po sedm generací, ale v případě osmé generace bude všechno jinak, protože motor se přesune před zadní nápravu, což samotná automobilka již několikrát potvrdila i prostřednictvím vlastních záběrů maskovaných prototypů.

 

 

 

Důvodů pro zásadní porušení tradice je několik. Mezi ty hlavní údajně patří snaha o výraznější odlišení od modelu Camaro. Ten se sice již nyní odlišuje svým designem a v interiéru nabízí o dvě místa k sezení navíc, ale svými jízdními výkony šlape modelové řadě Corvette nejen z pohledu mateřské automobilky příliš na paty.

 

Dalším důvodem může být i snaha o zvýšení exkluzivity nejsportovnějšího vozu značky Chevrolet a jeho konkurenceschopnosti ve vztahu k současné vlně základních supersportovních zástupců značek Ferrari, Lamborghini, McLaren a rovněž zacílení proti aktuální generaci modelu NSX značky Honda na severoamerickém trhu.

 

 

 

Chevrolet Corvette C1 (1953-1962)

 

Když se začátkem padesátých let pozornost mnoha Američanů toužících po sportovním automobilu začala odvracet od pohodlných, ale poněkud těžkopádných strojů domácí produkce, byl to právě Chevrolet, který se pokusil vytvořit důstojného konkurenta britským, německým a italským strojům.

 

V lednu roku 1953 se na výstavě Motoroma v New Yorku v hotelu Waldorf Astoria veřejnosti poprvé představil sněhobílý roadster s kódovým označením EX-122, který dostal jméno Corvette. Pod ladnými liniemi laminátové karoserie se ukrývala tradiční technika v podobě konvenčního žebřinového rámu s tuhou zadní nápravou.

 

Největší anachronismus k futuristickým tvarům karoserie ovšem představoval řadový šestiválec Blue Flame o objemu 3,9 litru s výkonem 110 kW (150 k) spojený s dvoustupňovou automatickou převodovkou.

 

Pouze jako prototypy vznikly vedle roadsteru vozy s karoserií kupé se splývavou linií střechy a kombi, jehož řešení zadních partií od B sloupků směrem vzad se v lehce upravené podobě dostalo do sériové výroby prostřednictvím populárního třídveřového kombi Chevrolet Nomad v letech 1955 až 1957.  

 

Do konce roku 1953 bylo vyrobeno jen 300 exemplářů dvoumístného roadsteru Corvette a v průběhu výroby se řešily dětské nemoci, z nichž ty největší představovala vzhledem k použití plastové karoserie elektroinstalace. Problémy byly i se zatékající provizorní stříškou o absenci klasických bočních oken nemluvě.

 

S řadovým šestiválcem si Corvette musela vystačit i v roce 1954, kdy bylo vyrobeno již 3640 vozů. Teprve v roce 1955 je karoserie vozu ve své původní podobě spojena s odpovídající motorizací v podobě vidlicového osmiválce o objemu 4,3 litru a výkonu 145 kW (195 k).

 

V roce 1956 přichází první zásadní modernizace, která přináší prakticky zcela novou karoserii. Přední světlomety již nejsou zapuštěny do blatníků, zatímco zadní svítilny jsou součástí blatníků a na bocích se objevují slavné prolisy.

 

Rok 1958 přinesl novou příď se čtyřmi světlomety a v roce 1961 nastupují zcela nové zadní partie, které poprvé nesou čtveřici kulatých koncových svítilen, z nichž se stalo poznávací znamení pro modelovou řadu Corvette.

 

Na konci své kariéry Chevrolet Corvette první generace nabízel z osmiválce o objemu 5,4 litru výkon 270 kW (360 k). V letech 1953 až 1962 bylo vyrobeno celkem 69.015 vozů první generace Corvette.

 

 

Chevrolet Corvette C2 (1963-1967)

Druhá generace modelu Corvette se představila počátkem roku 1963 se zcela novou karoserií, mistrovským dílem Billa Mitchella a Larryho Shinody. Poprvé ve své historii se Chevrolet Corvette představil jako uzavřené kupé s proudnicovou karoserií, které doplňoval roadster s plátěnou střechou. Pod plastovou karoserií se ukrýval na svou dobu moderní podvozek s nezávislým zavěšením všech kol.

 

Inspirace evropskými sportovními vozy byla tentokrát možná ještě silnější než v případě první generace, což nejlépe dokumentuje skutečnost, že v té době velmi populární Jaguar E-Type se představil v roce 1961.

 

Pro první polovinu šedesátých let vynikala druhá generace modelové řady Corvette jedinečnými futuristickými tvary, dávajícími zapomenout na barokní linie zástupců první generace. Kolem celého vozu se ve výši kol táhla ostrá hrana a hlavní světlomety v nízké přídi byly umístěny v otočných pouzdrech.

 

K typickým designérským prvkům patřilo dělené zadní okno, sahající přes celou střechu až k zádi. Tento dnes fanoušky a sběrateli tolik oceňovaný prvek sklidil v době svého uvedení na trh kritiku od odborné veřejnosti i zákazníků a již v modelovém roce 1964 došlo k jeho nahrazení jednodílným zadním oknem.

 

Pod kapotou mohl být Small Block V8 o objemu 5,4 litru s výkonem 186 kW (250 k), který v roce 1965 doplnil Big Block V8 o objemu 6,5 litru a výkonu 317 kW (425 k). Vrcholnou motorizaci představoval v letech 1966 a 1967 sedmilitrový Big Block V8, který mohl mít výkon okolo 405 kW (550 k).

 

Druhé generace modelu Corvette měla prozatím ze všech generací ten nejkratší životní cyklus, ale i přesto nebo možná právě proto dnes patří k těm nejpopulárnějším zástupcům svého rodu. Vyrobeno bylo 117.964 vozů.

 

 

Chevrolet Corvette C3 (1968-1982)

V roce 1968 nastoupila v pořadí třetí generace, při jejímž vývoji byl kladem velký důraz na zlepšení ovladatelnosti oproti C2 a zvýšení pasivní bezpečnosti. I přesto byl nástup na trh velmi rozpačitý a vozy z prvního roku výroby třetí generace modelové řady Corvette jsou i přes svou nepopiratelnou eleganci považovány za jedny z nejméně kvalitních vůbec.

 

Přes počáteční problémy s kvalitou se třetí generace stala tou nejdéle vyráběnou a podobně jako v případě první generace i zde se odehrálo množství modernizací, nastupujících zhruba jednou za dva roky a souvisejících mimo jiné i s úpravami předpisů a ropnou krizí. Ty stály mimo jiné i za ukončením produkce roadsteru s plátěnou střechou v roce 1975.

 

Třetí generace svou kariéru zahájila s poměrně štíhlými liniemi, vycházejícími z konceptu Mako Shark II z roku 1965, kdy příď i záď zdobil subtilní chromovaný nárazník. Ten přední se poroučel v modelovém roce 1973, kde jej nahradila plastová příď vyhovující “pětimílovému” předpisu amerického ministerstva dopravy (DOT). V následujícím roce již došlo i na proměnu zadních partií.

 

Výraznou změnu v designu přinesl modelový rok 1978, kdy bylo malé kolmo postavené sklo přímo za sedadly nahrazeno novým velkým oknem zlepšujícím mírně přístup do zavazadlového prostoru. Na počátku osmdesátých let pak Corvette dostala i nové nárazníky s aerodynamicky tvarovanými spoilery, přispívajícími k dramatičtějšímu vzhledu kupé.

 

Kromě vzhledu stojí ropná krize a následně zavedené předpisy o emisích škodlivých plynů i za drastickým poklesem výkonů pohonných jednotek. Ještě v roce 1971 bylo možné objednat Chevrolet Corvette s výkonem 317 kW (425 k) z motoru Big Block V8 o objemu 7,5 litru, ale na konci produkce v roce 1982 byl k dispozici pouze 5,7litrový Small Block V8 s výkonem jen 149 kW (200 k).

 

I díky své dlouhověkosti je třetí generace prodejně nejúspěšnější Corvette s celkovým počtem 542.741 vyrobených vozů. Zároveň se podobně jako první generace dočkala nejvýraznějších změn v technice i designu.

 

 

Chevrolet Corvette C4 (1984-1996)

Čtvrtá generace měla při uvedení na trh ještě větší problémy s kvalitou než její předchůdkyně. Dobový tisk předkládal sugestivní historky o tom, jak při nočních testech v rychlosti 260 km/h přestávaly fungovat světlomety a důležité palubní systémy.

 

Výsledkem bylo roční odložení zahájení prodeje nedovyvinutého vozu a pouze 44 vyrobených exemplářů ročníku 1983, z nichž se zachoval jediný, ostatní byly zlikvidovány. General Motors dodnes uvádí zahájení výroby o rok později a v roce 1983 se podle materiálů automobilky Chevrolet model Corvette oficiálně nevyráběl.

 

Nová generace ovšem zpoždění plně vynahradila svou aerodynamicky propracovanou karoserií navazující decentně na linie třetí generace i technikou, poprvé aspirující na označení „hi-tech“. Podvozek využíval vpředu dvojitá příčná ramena, vzadu pětiprvkové nezávislé zavěšení a obří kola s pneumatikami se směrovým dezénem. Poněkud archaicky působil rozvod OHV motoru Small Block o objemu 5,7 l s výkonem 151 kW (205 k) a odpružení příčným listovým perem. Interiér preferoval řidiče, kterého ohromoval množstvím elektronických systémů.

 

Chevrolet Corvette má ve své historii řadu konceptu a prototypů v souvislosti se čtvrtou generací lze připomenout kupé Ramarro od italského studia Bertone, jehož světová premiéra se odehrála 18. května roku 1984 na autosalonu v Los Angeles.  Aby se nemuselo měnit umístění pohonné jednotky a příď mohla být co nejnižší, byly chladiče motoru i klimatizace přemístěny do zádi vozu. Zajímavými prvky jsou posuvné dveře nebo originálně řešená sedadla a uspořádání přístrojové desky.

 

V roce 1986 se v nabídce znovu objevuje provedení s plátěnou střechou. O rok později nabídku rozšířil paket Callaway Twin-Turbo, vdechující konzervativnímu motoru energii 254 kW (345 k) a na konci osmdesátých let přišla modernizace, po níž mírně posílila startovní pohonná jednotka (169 kW/230 k) a základní výbava narostla o ABS, proměnitelnou charakteristiku tlumení, šestistupňovou převodovku a 17palcová hliníková kola.

 

General Motors se možností změny koncepce modelu Corvette ve vůz s motorem před zadní nápravou zabýval průběžně od konce padesátých let prostřednictvím závodních speciálů a prototypů. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let se jedním z nich stal CERV III, který měl údajně velmi blízko sériové výrobě.   

 

Devadesátá léta omladila vzhled a přinesla model ZR-1 s výkonem 276 kW (375 k) a podvozkem laděným u britské automobilky Lotus, celkový počet zástupců modelové řady Corvette dosáhl magického milionu a základem se stala druhá generace základního osmiválce LT-1 o výkonu 221 kW (300 k).

 

Chevrolet Sting Ray III z roku 1992 se stal konceptem naznačujícím budoucnost modelu Corvette. Dramaticky tvarovaná karoserie byla vyrobena z uhlíkových vláken a podvozek využíval adaptivní odpružení.

 

V roce 1993 oslavil Chevrolet Corvette čtyři křížky a motor LT-4, původně ze ZR-1, jejíž výroba v roce 1995 skončila, byl ponechán v nabídce ve verzi s výkonem 243 kW (330 k). Produkce čtvrté generace modelu Corvette se zastavila v roce 1996 a měla na svém kontě 366.227 vyrobených vozů.

 

 

Chevrolet Corvette C5 (1997-2004)

Pátá generace se stala první samostatně konstruovanou bez sdílených konstrukčních celků. Nejzásadnější změnu znamenal přechod na koncepci transaxle a vyhraněnější pojetí, protože C5 se, na rozdíl od spíše luxusního kupé C4, stala s ohledem na dobu vzniku téměř supersportem s rozsáhlým využitím špičkových technologií a materiálů. I výkony odpovídaly obnovenému společenskému blahobytu a provedení s výkony motorů pod 221 kW (300 k) byly definitivně zapomenuty.

 

Na trh mířilo nejprve kupé, zatímco kabriolet se přidal až po roce. Pod kapotou byl usazen dále vylepšovaný Small Block V8 s rozvodem OHV, který z objemu 5,7 l poskytoval nejvyšší výkon 254 kW (345 k). V seznamu extra výbavy se objevila opět šestistupňová manuální převodovka Borg-Warner po boku head-up displeje, stabilizačního systému a sportovního odpružení. V roce 1999 se po 22 letech vrátil do ceníků hard-top.

 

V roce 2000 se odehrála modernizace a nové milénium uvítala sportovní verze Z06 s nejvyšším výkonem 283 kW (385 k), u nějž již o rok později došlo k navýšení na 298 kW (405 k). Novinkou byl i hard-top s šestistupňovou převodovkou, přičemž základní model posílil na 257 kW (350 k) a dostal stabilizační systém do základní výbavy.

 

Rok 2002 znamenal pro Z06 kromě vyššího výkonu i standardní montáž head-up displeje a o rok později nastalo půlstoleté výročí modelové řady Corvette, tradičně oslavené limitovanou edicí a navíc novým barevným odstínem v nabídce a revolučním magnetoreologickým odpružením. Automobilku opustilo celkem 248.215 vozů páté generace.

 

 

 

Chevrolet Corvette C6 (2005-2013)

V kontextu dlouhých životů předchozích generací se ukázala šestá generace překvapivě již po sedmi letech v lednu roku 2004 na detroitském autosalonu. Nový zástupce dvoumístných sportovních vozů značky Chevrolet pro 21. století rozvíjel linie trojice předchozích generací a představoval od roku 1962 první sériový model Corvette s pevnými světlomety.

 

Základní motorizaci při uvedení na trh představoval Small Block, ve své čtvrté generaci LS2 s objemem zvýšeným na 6 l poskytující 294 kW (400 k). Tuto pohonnou jednotku bylo možno kombinovat s čtyřstupňovou automatickou převodovkou nebo šestistupňovou manuální převodovkou.

 

V roce 2005 se na scénu vrátilo provedení Z06 s sedmilitrovým atmosférickým osmiválcem disponujícím výkonem 373 kW (507 k) a schopností dosáhnout maximální rychlosti 319 km/h.

 

Vrchol v nabídce šesté generace ovšem představuje provedení ZR1 odhalené na konci roku 2007. Extrémní provedení při svém představení šokovalo svým vzhledem s průhlednou částí kapoty i svými jízdními výkony a kompresorem přeplňovaným osmiválcem o objemu 6,2 l s výkonem 476 kW (647 k).

 

Vedle ostrých verzí Z06 a ZR1 se v roce 2009 představila Corvette Grand Sport s polozávodním podvozkem, výkonnějším motorem 6,2 V8 LS3 a upraveným designem i výbavou. V letech 2004 až 2013 bylo vyrobeno 215.123 vozů šesté generace.

 

 

Chevrolet Corvette C7 (2014-2019)

Sedmá generace modelové řady Corvette byla odhalena na počátku roku 2013 v provedení pro modelový rok 2014 a stala se od roku 1976 prvním zástupcem své modelové řady s označením Stingray. Autosalon v Detroitu v lednu 2013 byl místem premiéry kupé, zatímco na březnovém autosalonu v Ženevě se ve stejném roce představil kabriolet.

 

Novinka představená v rámci oslav 60. výročí Corvette nastoupila s výrazným designem, který sice zachoval tradiční siluetu, ale přinesl zcela nové pojetí předních i zadních partií.

 

Příď svou mřížkou chladiče lehce odkazuje na vozy první generace a liniemi blatníků i kapoty se hlásí ke třetí generaci, zatímco provedení světlometů i boků přináší nové prvky. K mnohem razantnější proměně došlo na zádi rozměrné zadní okno charakterizující Corvette od konce sedmdesátých let i čtveřice kruhových světlometů jsou pryč.

 

Chevrolet Corvete Stingray byl nabízen jako kupé a kabriolet. Pro zájemce o výkonnější verzi bylo k dispozici provedení Z06, které bylo odhaleno na počátku roku 2014 a bylo v nabídce s pevnou i plátěnou střechou. 

 

V modelovém roce 2015 disponoval model Corvette Stingray atmosférickým osmiválcem o objemu 6,2 litru s výkonem 339 kW (461 k) v kombinaci s osmistupňovou automatickou nebo sedmistupňovou manuální převodovkou. Provedení Z06 mělo rovněž osmiválec o objemu 6,2 litru, ale díky přeplňování se mohlo pochlubit výkonem 485 kW (659 k).

 

Ženevský autosalon v roce 2016 se stal místem premiéry pro model Corvette Grand Sport, v jehož přídí byl uložen atmosférický vidlicový osmiválec LT1 o objemu 6,2 litru, který produkoval výkon 343 kW (466 k). Chevrolet tehdy uváděl, že Grand Sport sází podobně jako úspěšné závodní vozy Corvette C7.R GTE Pro na lehkou a pevnou konstrukci, již zmíněný atmosférický motor, propracovanou aerodynamiku a specifické nastavení podvozku.

 

Vrcholem v nabídce sedmé generace se stal model Corvette ZR1, který byl odhalen na podzim roku 2018 v provedení pro modelový rok 2019. Srdcem tohoto vozu byl kompresorem přeplňovaný vidlicový osmiválec LT5 o objemu 6,2 litru, disponující nejvyšším výkonem 563 kW (765 k) a umožňujícím dosažení maximální rychlosti přes 210 mil v hodině, což je více než 338 km/h.

 

Foto: Chevrolet, Wheeslage.org, Svět motorů, Auto.cz, archiv

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - emkejx
15. 7. 2019 15:03
mne sa pacili
vsetky generacie okrem C3. aktualna C7 je zaujimava ale mne z pubertackych cias najviac vonia C5 a este C2 :)