Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Angličan si postavil hot rod z embéčka. Pohání ho V8 z Tatry

Jan Zajíc
Diskuze (2)

Na zvláštně upravené klasické škodovky nenarazíte jen v České republice nebo dalších zemích bývalého východního bloku.

Poměrně širokou základnu fanoušků má mladoboleslavská automobilka také ve Velké Británii. A i tam se tedy najdou lidé, kteří vozy s okřídleným šípem ve znaku různě tuní.

Jeden z nejzajímavějších příkladů, na jaký jsme zatím narazili, představuje Škoda 1000 MB, kterou si můžete prohlédnout v galerii. Co na první pohled totiž možná vypadá jako šrot, je ve skutečnosti docela promyšleným dílem.

Za vozem stojí Angličan Alec Vallance, který má z nějakého důvodu vřelý vztah k Česku. Už ho ostatně navštívil několikrát. Právě při jednom takovém výletě se zrodil nápad na stavbu hot rodu z klasické škodovky. Konkrétně se tak stalo v hospodě v Dačicích roku 2010 během konverzace s neznámým cizincem. Tehdy si Vallance také řekl, že se pustí do embéčka. A že ho osadí vidlicovým osmiválcem.

"O několik let později jsem přišel k osmiválci Tatra. Hned jsem věděl, co musím udělat," popsal Alec na serveru Street Machine, jak se zrodila myšlenka křížence Škody 1000 MB a Tatry 603. Právě z té 2,5litrová V8 pochází. "Motor byl v hrozném stavu, běžel jen na pět válců," vzpomíná Angličan na první setkání s českým osmiválcem.

Pohonná jednotka proto prošla důkladnou renovací a dostala také několik úprav. V embéčku spolupracuje s tatrováckou převodovkou. A protože se velký motor dostal za zadní nápravu, musel Alec kvůli jeho umístění (a také rozložení hmotnosti) přesunout baterii a palivovou nádrž.

Vallance se zaměřil i na podvozek. Přední náprava s dvojitými lichoběžníky podle informací na webu skoda-virt.cz, kde jsou k dispozici fotky zachycující práce na voze, využívá některé díly z Fordu Mondeo nebo značky Hyundai.

Podélné rameno a těhlice zadní nápravy si Alec vyrobil sám. Vpředu jsou brzdy z Iveca Daily 4, kotouče pocházejí z Volkswagenu LT. Zadní brzdy dodala Škoda Superb z roku 2000, kotouče Volvo 740. Hřebenové řízení a hřídel jsou z Renaultu Clio a vnější kulové čepy z Volkswagenu Golf. Je to prostě zajímavá skládačka.

Podle všeho však funguje docela dobře. Dokládá to alespoň cesta, kterou Vallance s vozem, pojmenovaným podle Sametové revoluce Velvet Revolution, podnikl v roce 2018. Tehdy vyrazil ze severu Anglie do Prahy a zpátky.

I přes přítomnost osmiválce však Alec přiznává, že se mu povedlo stvořit pomalé auto. Výkon činí jen nějakých 100 koní. "Ale zvažuju, že s tím něco udělám," říká.

Rozhodně se však v budoucnu nepustí do lakování. Škodovka má na sobě lak původní. "Nový nechci. Netěsní okna, nelícují panely karoserie a podle doktora mi zbývá už jen 30 let života," odmítá svérázný Angličan trávit čas klempířinou a pracemi na karoserii. Ostatně už takhle mu stavba zabrala pět let.

Za pozornost však stojí ještě interiér, který dostal čalounění z materiálů se zvířecími vzory. Řadu dílů si také Alec vyrobil sám, například pedály, volant nebo řadičku ve tvaru nože. Místo palubky je tu prostý kus plechu, přístroje, až na rychloměr, mají letecký původ.

Video se připravuje ...

Zdroj: street-machine.co.uk, skoda-virt.cz

Jan Zajíc
Diskuze (2)

Doporučujeme

19. 5. 2020 20:32
Vkus naozaj nemá...
...žiadne hranice :-(